AAA Auto··6 min

Dopřejte svému autu jarní očistu, vydrží déle v kondici

AAA Auto

AAA Auto

Síť autocenter AAA AUTO působí na trhu již 30 let. Ze své základny v ČR expandovalo i do dalších zemí regionu. Provozuje jí společnost AURES Holdings.

Tisková zpráva

Nástup jarních teplot znamená, že autu je třeba po náročném zimním období dopřát lázně v podobě alespoň základní péče a údržby. Hlavním úkolem je podle expertů AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě center ojetých vozů AAA AUTO a Mototechna, nezbytné sezonní přezutí pneumatik. Vyplatí se ale také kontrola podvozku, skel nebo baterie, a to jak u aut se spalovacím motorem, tak i u elektromobilů.

Na výměnu zimních pneumatik by za normálních okolností byl ještě chvíli čas, letošní extrémně teplá zima však bez problémů dovolí přezout už nyní. Zákon sice předepisuje používání zimních pneu až do 31. března, ovšem jen v případě, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, se tyto fenomény mohou vyskytnout. Snad mimo horských oblastí však podle předpovědí nic takového v Česku nehrozí. „Výrobci pneumatik vyznávají nepsané pravidlo, že letní pneumatiky by se měly přezout až ve chvíli, kdy denní teploty alespoň sedm dnů v řadě překročí sedm stupňů Celsia. A v příštím týdnu mají být podle meteorologů teploty ještě vyšší, nad 10 stupňů, a měly by vydržet až do konce měsíce. Letos tedy není třeba čekat s přezutím až na duben,“ říká Petr Vaněček, společný generální ředitel AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Překvapivě mnoho motoristů výměnu pneumatik podceňuje, podle průzkumů pravidelné přezouvání nedodržuje asi polovina. Leckoho láká typicky česká strategie – dojet v létě už dost opotřebované zimní pneu. Dělávají to i elektromobilisté, přitom jejich auta kvůli lepší akceleraci a razantnějšímu brzdění opotřebením pneumatik trpí ještě více než ta klasická. Dobrý nápad to každopádně není. „Zimní pneu sice často mívají ještě zákonné minimum vzorku, tedy čtyři milimetry, což znamená, že do letní minimální hloubky 1,6 mm by zvládly třeba ještě dvě sezony, jejich používání však nese velká rizika,“ říká Vaněček. Jsou vyrobeny ze směsi vhodnější pro nízké teploty, takže v teplém počasí se guma přehřívá, což vede k nestabilitě při brzdění nebo zatáčení a samozřejmě k rychlému opotřebení pneumatiky. Zimní gumy proto mají delší brzdnou dráhu na suché vozovce, což může být v rizikové situaci velký problém. Kvůli měkčí směsi také mají vyšší valivý odpor, což způsobuje vyšší spotřebu paliva a také hlučnost. „Za používání zimních pneu v létě sice žádná pokuta nehrozí, rozhodně se to ale v žádném ohledu nevyplatí,“ doplňuje Petr Vaněček.

Důkladnou kontrolu a umytí si po zimě zaslouží i podvozek auta. V myčce si připlaťte za dražší program, který umyje i spodek vozu, abyste jej zbavili zbytků soli. Ideální je spodek auta nejen umýt, ale také obnovit antikorozní ochranu podvozku, případně nechat ošetřit podběhy a otlučená místa. „Servisy to dělají buď klasicky nátěry, nebo také modernějším voskováním. Tato investice do auta se kvůli zvýšení životnosti podvozkových komponentů jednoznačně vyplatí,“ říká Vaněček.

Pečliví řidiči, zvláště ti, jejichž vůz stál v zimě častěji v garáži, by při přezouvání pneu měli ideálně nechat zkontrolovat i geometrii kol a stav brzdové soustavy. Nejde jen o brzdové obložení, ale také o kapalinu, která časem degraduje a hůře plní svou funkci – její stav ověří jednoduchým testerem každý servis.

V zimě kvůli střídání teplot a přimrzání hodně trpí gumové lišty stěračů, nejlepší je proto rovnou je vyměnit – sada obou stojí pár stovek. Na jaře si pořiďte letní směs do ostřikovačů, můžete ji i dolít do té zimní – naopak to nedoporučujeme kvůli zamrzání, na jaře to nevadí. Letní směs mnohem lépe čistí čelní sklo i od zbytků hmyzu, ty moderní a dražší také mívají nanočástice, zastávající funkci tekutých stěračů při dešti.

Dobré je také karoserii ručně domýt a zbavit nečistot i na špatně dostupných místech, což běžná myčka nedokáže,“ doplňuje Vaněček.

Základní údržbu si ale zaslouží i interiér – vyplatí se třeba promazat panty u dveří, silikonovým olejem ošetřit gumová těsnění, vyluxovat koberečky. „Vypadá to jako drobnost, ale rozhodně stojí za to vyndat z kufru veškeré nepotřebné předměty, jako jsou třeba sněhové řetězy nebo lopatka či smetáček na sníh. Každý kilogram zátěže se totiž drobně, ale přece projeví na spotřebě paliva,“ říká Petr Vaněček. Těm, kteří oživují auto po zimní přestávce, doporučuje nabít akumulátor – i když auto nastartuje, krátké jízdy nemusejí baterii správně dobít, zůstává pak v podvybitém stavu a vyšší teploty jí pak škodí podobně jako zimní mrazy.

A ještě na jednu věc radí šéf autocenter AAA AUTO nezapomenout – na klimatizaci. Mnozí motoristé ji v zimě nepoužívají, a když automaticky sepne, okamžitě ji kvůli úspoře paliva vypínají. „V nepoužívaných částech klimatizace se množí bakterie. Je tedy dobré použít dezinfekční spreje, což můžete zvládnout svépomocí, případně se vydat i do specializovaného servisu, kde zkontrolují i těsnost a funkčnost celého klimatizačního systému,“ uzavírá Petr Vaněček.

Zdroj: www.aaaauto.cz

Další články

Další články od AAA Auto

Octavia IV., původně oběť covidové epidemie, už v bazarech zdomácněla, po roce jich je dvojnásobek

Octavia IV., původně oběť covidové epidemie, už v bazarech zdomácněla, po roce jich je dvojnásobek

Nejprodávanější auto Česka, Škoda Octavia, slaví ve své poslední generaci půlkulatiny. První kusy vyjely na silnice právě před pěti lety, v polovině listopadu 2019. Kvůli epidemii Covidu 19 a problémům s dodavatelskými řetězci jich však automobilka prodávala výrazně méně, než čekala – a o to později se čtyřková octavia začala dostávat na sekundární trh. Jak vyplývá z analýzy expertů AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna, během posledního roku se počet Octavií IV. v českých bazarech více než zdvojnásobil.
| AAA Auto
Karolína Topolová diskutovala s ministrem dopravy Martinem Kupkou o rizicích stárnutí vozového parku

Karolína Topolová diskutovala s ministrem dopravy Martinem Kupkou o rizicích stárnutí vozového parku

V sídle Hospodářské komory ČR se dnes uskutečnil seminář o rizicích stárnutí vozového parku v České republice. Pokračující stárnutí českého vozového parku představuje rostoucí riziko nejen pro spotřebitele, ale i pro instituce zapojené do obchodu s ojetými automobily. Problémy se týkají všech fází – od prověřování vozidel, přes obchod a financování, až po pojištění. O problematice diskutovali ministr dopravy Martin Kupka, Jan Strakoš, ředitel odboru živností a spotřebitelské legislativy MPO, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová, předsedkyně České leasingové a finanční asociace Jana Hanušová, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek a ředitel Cebia Martin Pajer. Seminář spolupořádala Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA) a moderoval ji viceprezident Hospodářské komory Tomáš Prouza.
| AAA Auto
Hatchbacky mizí z českého trhu, v nabídkách vévodí SUV; jen v Ústeckém kraji je nejvíc kombíků

Hatchbacky mizí z českého trhu, v nabídkách vévodí SUV; jen v Ústeckém kraji je nejvíc kombíků

V říjnu se v české inzerci v průměru nabízelo 142 732 ojetých aut, nejvíce v hlavním městě (26 %), Středočeském (15 %) a Jihomoravském kraji (8 %), nejméně pak v Karlovarském kraji (2 %)
| AAA Auto
Expert AAA AUTO: Nová ani ojetá auta nezdražují, jsou dostupnější než kdy dřív

Expert AAA AUTO: Nová ani ojetá auta nezdražují, jsou dostupnější než kdy dřív

Máte pocit, že auta jsou dnes mnohem dražší než ještě před pár lety, a pohled do ceníků automobilek či do nabídek inzertních serverů s ojetými vozy vás v tom utvrzuje? Omyl. Auta zdražují jen nominálně, tedy na cenovkách – jak ukazuje analýza expertů AAA AUTO, ve skutečnosti, tedy v poměru ke kupní síle obyvatel, jsou většinou dokonce levnější než v minulosti. Dostupnost aut se tak dlouhodobě zvyšuje, což je v přímém protikladu třeba ke stoupajícím cenám nemovitostí.
| AAA Auto
Nabídka zánovních aut na českém trhu po loňském propadu opět roste

Nabídka zánovních aut na českém trhu po loňském propadu opět roste

V současnosti je v Česku měsíčně inzerováno průměrně 18 800 zánovních aut, která se nejčastěji prodají za 37 dní a s cenou okolo 630 000 korun
| AAA Auto
Vyhrajte auto na celý víkend od AAA AUTO!

Vyhrajte auto na celý víkend od AAA AUTO!

Od pondělí 21.10. do pátku 25. 10. 2024 jezdí moderátoři Frekvence 1 Tomáš Fíla a Marek Malášek na vybrané pobočky AAA AUTO a rozdávají poukazy na zapůjčení vozu od AAA AUTO s plnou nádrží na celý víkend! Výhru předají každý den prvním třem z vás, kteří přijedou na místo a moderátora osloví. V pondělí si odvezli výhru první tři posluchači z ostravské pobočky. Poslouchejte pozorně Frekvenci 1, a dozvíte se, kam a kdy si budete moci pro výhru přijet.
| AAA Auto
Třetí čtvrtletí potvrdilo stabilizaci sekundárního automobilového trhu – nabídka roste, ceny stagnují

Třetí čtvrtletí potvrdilo stabilizaci sekundárního automobilového trhu – nabídka roste, ceny stagnují

Ve třetím čtvrtletí letošního roku se průměrná měsíční nabídka vyšplhala přes 148 000 aut, meziročně o 15 000 aut více. Ojetina se inzerovala nejčastěji za 200 000 korun.
| AAA Auto
AAA AUTO poskytlo na pomoc při odstraňování škod po povodních na dvě desítky aut

AAA AUTO poskytlo na pomoc při odstraňování škod po povodních na dvě desítky aut

Nedávné povodně ochromily velkou část České republiky a jejich následky se budou odklízet ještě týdny, měsíce a někde i roky. Kromě finanční nebo materiální podpory a nedocenitelné pomoci dobrovolníků je zapotřebí posílit i oblast logistiky, proto AAA AUTO, největší prodejce ojetých automobilů ve střední Evropě, zapůjčil neziskovým organizacím již téměř dvě desítky automobilů.
| AAA Auto
AURES Holdings má za sebou nejsilnějších 9 měsíců, hlad po autech řeší další expanzí

AURES Holdings má za sebou nejsilnějších 9 měsíců, hlad po autech řeší další expanzí

Rekordních prodejů dosáhl největší středoevropský prodejce díky plnému zapojení AI nástrojů, od kterých čeká další rychlý růst objemu zobchodovaných vozů
| AAA Auto
AAA AUTO darovalo 100 000 korun na opravu románského kostela v Dolních Chabrech

AAA AUTO darovalo 100 000 korun na opravu románského kostela v Dolních Chabrech

Skupina AURES Holdings, provozovatel mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO, kde se ročně prodá na sto tisíc automobilů, věnovala 100 000 korun na opravu středověkého kostela Stětí sv. Jana Křtitele. Kostel stojí v Dolních Chabrech na okraji Prahy, kde je již tři desetiletí hlavní pobočka AAA AUTO a také centrála společnosti, která v pěti zemích provozuje na šedesát poboček a zastoupení a zaměstnává na tři a půl tisíce zaměstnanců.
| AAA Auto