AAA Auto··6 min

Dopřejte svému autu jarní očistu, vydrží déle v kondici

AAA Auto

AAA Auto

Síť autocenter AAA AUTO působí na trhu již 30 let. Ze své základny v ČR expandovalo i do dalších zemí regionu. Provozuje jí společnost AURES Holdings.

Tisková zpráva

Nástup jarních teplot znamená, že autu je třeba po náročném zimním období dopřát lázně v podobě alespoň základní péče a údržby. Hlavním úkolem je podle expertů AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě center ojetých vozů AAA AUTO a Mototechna, nezbytné sezonní přezutí pneumatik. Vyplatí se ale také kontrola podvozku, skel nebo baterie, a to jak u aut se spalovacím motorem, tak i u elektromobilů.

Na výměnu zimních pneumatik by za normálních okolností byl ještě chvíli čas, letošní extrémně teplá zima však bez problémů dovolí přezout už nyní. Zákon sice předepisuje používání zimních pneu až do 31. března, ovšem jen v případě, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, se tyto fenomény mohou vyskytnout. Snad mimo horských oblastí však podle předpovědí nic takového v Česku nehrozí. „Výrobci pneumatik vyznávají nepsané pravidlo, že letní pneumatiky by se měly přezout až ve chvíli, kdy denní teploty alespoň sedm dnů v řadě překročí sedm stupňů Celsia. A v příštím týdnu mají být podle meteorologů teploty ještě vyšší, nad 10 stupňů, a měly by vydržet až do konce měsíce. Letos tedy není třeba čekat s přezutím až na duben,“ říká Petr Vaněček, společný generální ředitel AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Překvapivě mnoho motoristů výměnu pneumatik podceňuje, podle průzkumů pravidelné přezouvání nedodržuje asi polovina. Leckoho láká typicky česká strategie – dojet v létě už dost opotřebované zimní pneu. Dělávají to i elektromobilisté, přitom jejich auta kvůli lepší akceleraci a razantnějšímu brzdění opotřebením pneumatik trpí ještě více než ta klasická. Dobrý nápad to každopádně není. „Zimní pneu sice často mívají ještě zákonné minimum vzorku, tedy čtyři milimetry, což znamená, že do letní minimální hloubky 1,6 mm by zvládly třeba ještě dvě sezony, jejich používání však nese velká rizika,“ říká Vaněček. Jsou vyrobeny ze směsi vhodnější pro nízké teploty, takže v teplém počasí se guma přehřívá, což vede k nestabilitě při brzdění nebo zatáčení a samozřejmě k rychlému opotřebení pneumatiky. Zimní gumy proto mají delší brzdnou dráhu na suché vozovce, což může být v rizikové situaci velký problém. Kvůli měkčí směsi také mají vyšší valivý odpor, což způsobuje vyšší spotřebu paliva a také hlučnost. „Za používání zimních pneu v létě sice žádná pokuta nehrozí, rozhodně se to ale v žádném ohledu nevyplatí,“ doplňuje Petr Vaněček.

Důkladnou kontrolu a umytí si po zimě zaslouží i podvozek auta. V myčce si připlaťte za dražší program, který umyje i spodek vozu, abyste jej zbavili zbytků soli. Ideální je spodek auta nejen umýt, ale také obnovit antikorozní ochranu podvozku, případně nechat ošetřit podběhy a otlučená místa. „Servisy to dělají buď klasicky nátěry, nebo také modernějším voskováním. Tato investice do auta se kvůli zvýšení životnosti podvozkových komponentů jednoznačně vyplatí,“ říká Vaněček.

Pečliví řidiči, zvláště ti, jejichž vůz stál v zimě častěji v garáži, by při přezouvání pneu měli ideálně nechat zkontrolovat i geometrii kol a stav brzdové soustavy. Nejde jen o brzdové obložení, ale také o kapalinu, která časem degraduje a hůře plní svou funkci – její stav ověří jednoduchým testerem každý servis.

V zimě kvůli střídání teplot a přimrzání hodně trpí gumové lišty stěračů, nejlepší je proto rovnou je vyměnit – sada obou stojí pár stovek. Na jaře si pořiďte letní směs do ostřikovačů, můžete ji i dolít do té zimní – naopak to nedoporučujeme kvůli zamrzání, na jaře to nevadí. Letní směs mnohem lépe čistí čelní sklo i od zbytků hmyzu, ty moderní a dražší také mívají nanočástice, zastávající funkci tekutých stěračů při dešti.

Dobré je také karoserii ručně domýt a zbavit nečistot i na špatně dostupných místech, což běžná myčka nedokáže,“ doplňuje Vaněček.

Základní údržbu si ale zaslouží i interiér – vyplatí se třeba promazat panty u dveří, silikonovým olejem ošetřit gumová těsnění, vyluxovat koberečky. „Vypadá to jako drobnost, ale rozhodně stojí za to vyndat z kufru veškeré nepotřebné předměty, jako jsou třeba sněhové řetězy nebo lopatka či smetáček na sníh. Každý kilogram zátěže se totiž drobně, ale přece projeví na spotřebě paliva,“ říká Petr Vaněček. Těm, kteří oživují auto po zimní přestávce, doporučuje nabít akumulátor – i když auto nastartuje, krátké jízdy nemusejí baterii správně dobít, zůstává pak v podvybitém stavu a vyšší teploty jí pak škodí podobně jako zimní mrazy.

A ještě na jednu věc radí šéf autocenter AAA AUTO nezapomenout – na klimatizaci. Mnozí motoristé ji v zimě nepoužívají, a když automaticky sepne, okamžitě ji kvůli úspoře paliva vypínají. „V nepoužívaných částech klimatizace se množí bakterie. Je tedy dobré použít dezinfekční spreje, což můžete zvládnout svépomocí, případně se vydat i do specializovaného servisu, kde zkontrolují i těsnost a funkčnost celého klimatizačního systému,“ uzavírá Petr Vaněček.

Zdroj: www.aaaauto.cz

Další články

Další články od AAA Auto

Nabídka zánovních aut na českém trhu po loňském propadu opět roste

Nabídka zánovních aut na českém trhu po loňském propadu opět roste

V současnosti je v Česku měsíčně inzerováno průměrně 18 800 zánovních aut, která se nejčastěji prodají za 37 dní a s cenou okolo 630 000 korun
| AAA Auto
Vyhrajte auto na celý víkend od AAA AUTO!

Vyhrajte auto na celý víkend od AAA AUTO!

Od pondělí 21.10. do pátku 25. 10. 2024 jezdí moderátoři Frekvence 1 Tomáš Fíla a Marek Malášek na vybrané pobočky AAA AUTO a rozdávají poukazy na zapůjčení vozu od AAA AUTO s plnou nádrží na celý víkend! Výhru předají každý den prvním třem z vás, kteří přijedou na místo a moderátora osloví. V pondělí si odvezli výhru první tři posluchači z ostravské pobočky. Poslouchejte pozorně Frekvenci 1, a dozvíte se, kam a kdy si budete moci pro výhru přijet.
| AAA Auto
Třetí čtvrtletí potvrdilo stabilizaci sekundárního automobilového trhu – nabídka roste, ceny stagnují

Třetí čtvrtletí potvrdilo stabilizaci sekundárního automobilového trhu – nabídka roste, ceny stagnují

Ve třetím čtvrtletí letošního roku se průměrná měsíční nabídka vyšplhala přes 148 000 aut, meziročně o 15 000 aut více. Ojetina se inzerovala nejčastěji za 200 000 korun.
| AAA Auto
AAA AUTO poskytlo na pomoc při odstraňování škod po povodních na dvě desítky aut

AAA AUTO poskytlo na pomoc při odstraňování škod po povodních na dvě desítky aut

Nedávné povodně ochromily velkou část České republiky a jejich následky se budou odklízet ještě týdny, měsíce a někde i roky. Kromě finanční nebo materiální podpory a nedocenitelné pomoci dobrovolníků je zapotřebí posílit i oblast logistiky, proto AAA AUTO, největší prodejce ojetých automobilů ve střední Evropě, zapůjčil neziskovým organizacím již téměř dvě desítky automobilů.
| AAA Auto
AURES Holdings má za sebou nejsilnějších 9 měsíců, hlad po autech řeší další expanzí

AURES Holdings má za sebou nejsilnějších 9 měsíců, hlad po autech řeší další expanzí

Rekordních prodejů dosáhl největší středoevropský prodejce díky plnému zapojení AI nástrojů, od kterých čeká další rychlý růst objemu zobchodovaných vozů
| AAA Auto
AAA AUTO darovalo 100 000 korun na opravu románského kostela v Dolních Chabrech

AAA AUTO darovalo 100 000 korun na opravu románského kostela v Dolních Chabrech

Skupina AURES Holdings, provozovatel mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO, kde se ročně prodá na sto tisíc automobilů, věnovala 100 000 korun na opravu středověkého kostela Stětí sv. Jana Křtitele. Kostel stojí v Dolních Chabrech na okraji Prahy, kde je již tři desetiletí hlavní pobočka AAA AUTO a také centrála společnosti, která v pěti zemích provozuje na šedesát poboček a zastoupení a zaměstnává na tři a půl tisíce zaměstnanců.
| AAA Auto
Ceny ojetin zůstávají stabilní, jejich nabídka však v září vzrostla

Ceny ojetin zůstávají stabilní, jejich nabídka však v září vzrostla

V září mohli Češi ojetiny kupovat nejčastěji za 200 tisíc korun. Průměrná ojetina v české inzerci je dnes 11 let stará a na tachometru má lehce přes 163 tisíc km. Roste také zájem o hybridy.
| AAA Auto
Mladí s alternativními palivy neexperimentují, elektromobily je lákají, ale jsou pro ně nedostupné

Mladí s alternativními palivy neexperimentují, elektromobily je lákají, ale jsou pro ně nedostupné

Vysokoškoláci a mladí do 25 let tvoří 11 % zákazníků AAA AUTO, 51 % z nich si kupuje bez ohledu na emise dieselové automobily, a to kvůli nižší spotřebě
| AAA Auto
AAA AUTO: Vozy, které se přestaly vyrábět, žijí svůj druhý život v bazarech

AAA AUTO: Vozy, které se přestaly vyrábět, žijí svůj druhý život v bazarech

Praha, 26. 9. 2024 – Lidé je milovali, lidé je kupovali, emise je zahubily. V posledních několika letech automobilky ukončily výrobu mnoha oblíbených modelů. Nemyslíme auta, která dostala rovnocenné nástupce, jako například Škodu Rapid, kterou v roce 2019 nahradil model Scala, ale ty modely, které se „pakovaly“ bez náhrady. Dnes je proto seženete už pouze v autobazarech. Experti AAA AUTO připomínají ty nejlepší z nich a radí, co nezanedbat při jejich výběru.
| AAA Auto
Povodně a auta: pokud je voda v interiéru, raději ani nestartujte

Povodně a auta: pokud je voda v interiéru, raději ani nestartujte

Praha, 13. 9. 2024 – Poškození vodou je to nejhorší, co může automobil potkat. Záleží na tom, jak vysoko voda vystoupala, zda se dostala jen ke kolům, do interiéru nebo do motorového prostoru. Samostatnou kapitolou jsou zaplavené elektromobily – experti AAA AUTO rozhodně doporučují ani se nesnažit je nastartovat. Počítejte také s tím, že brzy po povodních se začnou povrchně opravená auta objevovat v inzerci a malých autobazarech.
| AAA Auto