Dopřejte svému autu jarní očistu, vydrží déle v kondici

|

Nástup jarních teplot znamená, že autu je třeba po náročném zimním období dopřát lázně v podobě alespoň základní péče a údržby. Hlavním úkolem je podle expertů AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě center ojetých vozů AAA AUTO a Mototechna, nezbytné sezonní přezutí pneumatik. Vyplatí se ale také kontrola podvozku, skel nebo baterie, a to jak u aut se spalovacím motorem, tak i u elektromobilů.

Na výměnu zimních pneumatik by za normálních okolností byl ještě chvíli čas, letošní extrémně teplá zima však bez problémů dovolí přezout už nyní. Zákon sice předepisuje používání zimních pneu až do 31. března, ovšem jen v případě, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, se tyto fenomény mohou vyskytnout. Snad mimo horských oblastí však podle předpovědí nic takového v Česku nehrozí. „Výrobci pneumatik vyznávají nepsané pravidlo, že letní pneumatiky by se měly přezout až ve chvíli, kdy denní teploty alespoň sedm dnů v řadě překročí sedm stupňů Celsia. A v příštím týdnu mají být podle meteorologů teploty ještě vyšší, nad 10 stupňů, a měly by vydržet až do konce měsíce. Letos tedy není třeba čekat s přezutím až na duben,“ říká Petr Vaněček, společný generální ředitel AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Překvapivě mnoho motoristů výměnu pneumatik podceňuje, podle průzkumů pravidelné přezouvání nedodržuje asi polovina. Leckoho láká typicky česká strategie – dojet v létě už dost opotřebované zimní pneu. Dělávají to i elektromobilisté, přitom jejich auta kvůli lepší akceleraci a razantnějšímu brzdění opotřebením pneumatik trpí ještě více než ta klasická. Dobrý nápad to každopádně není. „Zimní pneu sice často mívají ještě zákonné minimum vzorku, tedy čtyři milimetry, což znamená, že do letní minimální hloubky 1,6 mm by zvládly třeba ještě dvě sezony, jejich používání však nese velká rizika,“ říká Vaněček. Jsou vyrobeny ze směsi vhodnější pro nízké teploty, takže v teplém počasí se guma přehřívá, což vede k nestabilitě při brzdění nebo zatáčení a samozřejmě k rychlému opotřebení pneumatiky. Zimní gumy proto mají delší brzdnou dráhu na suché vozovce, což může být v rizikové situaci velký problém. Kvůli měkčí směsi také mají vyšší valivý odpor, což způsobuje vyšší spotřebu paliva a také hlučnost. „Za používání zimních pneu v létě sice žádná pokuta nehrozí, rozhodně se to ale v žádném ohledu nevyplatí,“ doplňuje Petr Vaněček.

Důkladnou kontrolu a umytí si po zimě zaslouží i podvozek auta. V myčce si připlaťte za dražší program, který umyje i spodek vozu, abyste jej zbavili zbytků soli. Ideální je spodek auta nejen umýt, ale také obnovit antikorozní ochranu podvozku, případně nechat ošetřit podběhy a otlučená místa. „Servisy to dělají buď klasicky nátěry, nebo také modernějším voskováním. Tato investice do auta se kvůli zvýšení životnosti podvozkových komponentů jednoznačně vyplatí,“ říká Vaněček.

Pečliví řidiči, zvláště ti, jejichž vůz stál v zimě častěji v garáži, by při přezouvání pneu měli ideálně nechat zkontrolovat i geometrii kol a stav brzdové soustavy. Nejde jen o brzdové obložení, ale také o kapalinu, která časem degraduje a hůře plní svou funkci – její stav ověří jednoduchým testerem každý servis.

V zimě kvůli střídání teplot a přimrzání hodně trpí gumové lišty stěračů, nejlepší je proto rovnou je vyměnit – sada obou stojí pár stovek. Na jaře si pořiďte letní směs do ostřikovačů, můžete ji i dolít do té zimní – naopak to nedoporučujeme kvůli zamrzání, na jaře to nevadí. Letní směs mnohem lépe čistí čelní sklo i od zbytků hmyzu, ty moderní a dražší také mívají nanočástice, zastávající funkci tekutých stěračů při dešti.

Dobré je také karoserii ručně domýt a zbavit nečistot i na špatně dostupných místech, což běžná myčka nedokáže,“ doplňuje Vaněček.

Základní údržbu si ale zaslouží i interiér – vyplatí se třeba promazat panty u dveří, silikonovým olejem ošetřit gumová těsnění, vyluxovat koberečky. „Vypadá to jako drobnost, ale rozhodně stojí za to vyndat z kufru veškeré nepotřebné předměty, jako jsou třeba sněhové řetězy nebo lopatka či smetáček na sníh. Každý kilogram zátěže se totiž drobně, ale přece projeví na spotřebě paliva,“ říká Petr Vaněček. Těm, kteří oživují auto po zimní přestávce, doporučuje nabít akumulátor – i když auto nastartuje, krátké jízdy nemusejí baterii správně dobít, zůstává pak v podvybitém stavu a vyšší teploty jí pak škodí podobně jako zimní mrazy.

A ještě na jednu věc radí šéf autocenter AAA AUTO nezapomenout – na klimatizaci. Mnozí motoristé ji v zimě nepoužívají, a když automaticky sepne, okamžitě ji kvůli úspoře paliva vypínají. „V nepoužívaných částech klimatizace se množí bakterie. Je tedy dobré použít dezinfekční spreje, což můžete zvládnout svépomocí, případně se vydat i do specializovaného servisu, kde zkontrolují i těsnost a funkčnost celého klimatizačního systému,“ uzavírá Petr Vaněček.

Zdroj: www.aaaauto.cz

AAA Auto

AURES Holdings vydražil obrazy SK Slavia Praha za 450 000 korun, podpořil tím charitu nadace klubu

Skupina AURES Holdings, která již osmým rokem spolupracuje s nejvyšší fotbalovou soutěží, se rozhodla podpořit Nadační fond Slavie, který pomáhá především pacientům s onkologickým onemocněním, ale také podporuje vzdělávání a pohybové aktivity u mládeže nebo pomáhá při mimořádných událostech i živelných pohromách. V prosincové aukci společní generální ředitelé největšího prodejce zánovních a ojetých automobilu AAA AUTO a Mototechna Karolína Topolová a Petr Vaněček vydražili tři ze čtrnácti obrazů z historie SK Slavia Praha za 450 000 korun.

AAA Auto

Rekordní prodeje AURESu v prvním čtvrtletí posílila generativní AI na kontaktním centru

Společnost AURES Holdings, provozovatel sítě AAA AUTO a Mototechna, největší obchodník s ojetými a zánovními vozy ve střední Evropě, za první tři měsíce letošního roku prodala 26 000 vozů, což je 12% nárůst oproti stejnému období roku 2023. Za rekordními prodeji vidí společnost kromě vysoké poptávky i zúročení svých investic do rozvoje moderních technologií, které nyní výrazně zvyšují efektivitu obchodování s automobily i komunikace se zákazníky. Pro letošní rok proto firma plánuje zvýšit celkový prodej vozů téměř o desetinu, tedy daleko za psychologickou hranicí 100 tisíc aut.