Datart··5 min

DATART vloni rostl

Datart

Datart

DATART je jedním z největších elektro prodejců v České republice a na Slovensku. Je součástí skupiny HP TRONIC Zlín, spol. s r. o. Datart má 115 prodejen na českém a 21 prodejen na slovenském trhu, více než tisíc elektrospecialistů, síť DATART dopravců. Je držitelem ocenění Mastercard Obchodník roku 2021 v kategorii elektro a titulu Nejdůvěryhodnější značka obchodníků 2020, 2021 a 2022.

Tisková zpráva

Datart vloni navzdory krizi rostl. Tržby skupiny HP TRONIC přesáhly 25 miliard.

Skupině HP TRONIC se i přes složitou situaci na trhu v minulém roce dařilo, její tržby meziročně vzrostly o 5 % na 25,3 miliardy korun. Značka DATART, která je součástí skupiny HP TRONIC, v roce 2022 otevřela 5 nových prodejen a obsloužila téměř 8 milionů zákazníků.

V roce 2022 dosáhly tržby skupiny HP TRONIC 25,3 miliardy korun. Meziročně tak vzrostly o 5 %. EBITDA pak dosáhla hodnoty 942 milionů korun. Ve srovnání s rokem 2021 došlo v důsledku neočekávané ekonomické a mezinárodní situace k jejímu poklesu o 350 milionů korun. V kontextu celosvětového dění a situace na trhu však lze tento výsledek považovat za velmi dobrý.

Loňský rok byl pro naši firmu velmi náročný. Museli jsme reagovat na mnoho změn způsobených ekonomickou situací. Zavedli jsme některá úsporná opatření a zaměřili jsme se na udržení prosperity a zachování pracovních míst. Posílili jsme kvalitu poskytovaných služeb směrem k vyšší spokojenosti našich zákazníků. Pomohla nám důvěra ve vlastní schopnosti, důvěra mezi kolegy a spolupráce napříč celou firmou,“ komentuje hospodářské výsledky Daniel Večeřa, generální ředitel skupiny HP TRONIC.

Datart rostl na všech frontách

V roce 2022 otevřel DATART pět nových a pět zrekonstruovaných prodejen. Jejich počet tak vzrostl na 115 v České republice a 21 na Slovensku. Celkem DATART obsloužil téměř 8 milionů zákazníků, kteří se po covidovém období vrátili do prodejen a z nabízených služeb nejvíce využívali možnost osobního odběru v prodejnách DATART, spojenou s odborným poradenstvím.

Velkou měrou se na růstu podílel úspěšný závěr roku. V prosinci DATART zaznamenal rekordní denní tržby, které dosáhly až k hodnotě 162 milionů korun. V předvánočním období oproti předešlému roku výrazně vzrostly prodeje notebooků (o 35 %) a mobilních telefonů (o 23 %). Největší nárůsty si připsaly značky Xiaomi, Apple a Samsung. Den před Vánoci, tedy 23. prosince, navíc DATART zaznamenal historicky nejvyšší utrženou částku za příslušenství. V předvánoční horečce zákazníci pořídili 15 tisíc kusů baterií a 7,5 tisíc kusů sluchátek.

„Rok 2022 byl jako na houpačce. Po slibném začátku roku začal v únoru konflikt na Ukrajině, nastartovala se inflace, zvýšily se ceny energií a dramaticky rostly náklady na pohonné hmoty. To mělo negativní dopad na spotřebitelskou náladu a poptávku, které se promítly i do trhu se spotřební elektronikou. V poslední třetině roku se však situace stabilizovala a dobrý výsledek hlavní sezóně zajistily úspěšné Vánoce. V dané situaci a kontextu celého roku jsou dosažené hospodářské výsledky velmi dobré,“ shrnuje uplynulý rok Kamil Čejka, výkonný ředitel skupiny HP TRONIC.

Češi chtějí inovace

V loňském roce zaznamenaly výrazný růst produkty chytré domácnosti a příslušenství pro nositelnou elektroniku. Díky obměně energeticky náročných spotřebičů za nové vzrostly prodeje chladniček a mrazáků. Stoupl i zájem zákazníků o drony, fototiskárny, outdoorové kamery či elektrokoloběžky. Propad naopak zaznamenaly prodeje sušiček prádla, robotických vysavačů, kuchyňských robotů či automatických kávovarů. Menší zájem měli lidé i o televizory.

Nejprodávanějším výrobkem se v roce 2022 stala sluchátka Apple AirPods. Trojici nejoblíbenějších produktů pak doplnil mobilní telefon značky vivo a rychlovarná konvice Gallet Quenza. Produkty společnosti Apple se na tržbách DATARTu podílely největším dílem. Jejich tržní podíl v prodeji se za poslední čtyři roky ztrojnásobil. S produkty Apple souvisí i multifunkční nabíječka PowerStation, která se stala skokanem roku.

„Pokles prodejů robotických vysavačů, automatických kávovarů a dalších spotřebičů do domácnosti naznačuje, že některé domácnosti v reakci na inflaci prozatím odložily nákup zařízení, které nejsou pro běžný chod domácnosti klíčové. Nárůst u ledniček a mrazáků naopak ukazuje, že lidé v souvislosti s růstem cen energií častěji zvažují, zda se jim nevyplatí výměna starých spotřebičů za nové úsporné. Z pohledu nejprodávanějšího produktu se nejedná o žádné překvapení. Produkty společnosti Apple se dlouhodobě pohybují mezi těmi vůbec nejžádanějšími,“ doplňuje František Mikoška, obchodně marketingový ředitel DATART.

Zdroj: www.datart.cz

Další články

Další články od Datart

Vstupte do podzimní sezóny s novými zahradními pomocníky

Vstupte do podzimní sezóny s novými zahradními pomocníky

Podzim už je za dveřmi a spolu s ním přichází i potřeba postarat se o údržbu zahrad a okolí domovů. S tím vám pomohou praktičtí moderní zahradní pomocníci, kteří usnadňují péči o zahradu i přípravu domácích produktů. Jejich rostoucí popularitu mezi zákazníky potvrzuje i maloobchodní prodejce elektra DATART. Úspěch slaví třeba moderní sekačky na trávu, jejichž prodeje již během jarní sezóny, tedy v prvním čtvrtletí, vzrostly meziročně na téměř dvojnásobek.
| Datart
Trh s elektronikou se vzpamatovává, důležitou roli hraje také počasí. V létě Češi zkupovali klimatizace, v posledních dnech čerpadla

Trh s elektronikou se vzpamatovává, důležitou roli hraje také počasí. V létě Češi zkupovali klimatizace, v posledních dnech čerpadla

Trh s elektronikou začíná opět mírně růst. Úrovně z roku 2022 však zatím stále nedosahuje. Data maloobchodního prodejce DATART naznačují, že se Češi v nákupech pomalu osmělují a opět si začínají více pořizovat elektroniku rovněž pro zábavu. Výrazný dopad na trh letos měly globální sportovní akce, a také narůstající obměna televizorů z období změny - digitalizace televizního vysílání. V posledních několika měsících pak nákupní chování Čechů výrazně ovlivnilo počasí. Vytrvalá letní vedra vedla k růstu prodejů klimatizací, větráků a ochlazovačů meziročně řádově 31 %, během záplav zase výrazně stoupl zájem o čerpadla, odvlhčovače, svítilny či powerbanky.
| Datart
Apple představil nové iPhony a mnoho dalšího. Přijít si pro ně můžete do DATARTu

Apple představil nové iPhony a mnoho dalšího. Přijít si pro ně můžete do DATARTu

Nové modely iPhone, které v pondělí 9. září představila společnost Apple, míří do DATARTu. V síti prodejen a na e-shopu DATART si je budou moci zájemci předobjednat už v pátek 13. září od 14 hodin. Samotnéprodeje pak odstartují o týden později v pátek 20. září v 8 hodin. Stejně jako každý rok DATART očekává mimořádný zájem o tyto produkty. V první polovině letošního roku stouply prodeje iPhonů na českém trhu meziročně o 5 %, v DATARTu dokonce o 17 %.
| Datart
Dny Marianne jsou zpět. Oblíbená prodejní akce každoročně startuje předvánoční nákupní shon

Dny Marianne jsou zpět. Oblíbená prodejní akce každoročně startuje předvánoční nákupní shon

Českým spotřebitelům se pomalu vrací chuť utrácet. Jako největší lákadlo však nadále fungují slevy. Častější nákupy ve slevách totiž letos podle průzkumu FOCUS Marketing & Social Research plánuje hned 36 % Čechů. Zájem o výhodné a atraktivní ceny potvrzuje i přední prodejce elektroniky DATART. Během jarních dnů Marianne, jedné z největších prodejních akcí, opět zaznamenal výrazný nárůst návštěvnosti a prodejů. Podzimní Dny Marianne zahajující období předvánočních nákupů startují už 13. září a potrvají až do 16. září.
| Datart
Den D je tady: Electro World se od 1. září mění na DATART

Den D je tady: Electro World se od 1. září mění na DATART

To, co bylo dříve avizováno, se nyní stává realitou. Od 1. září dochází v České republice k transformaci řetězce Electro World na DATART. Tato změna představuje strategický krok k vytvoření jednoho z nejkomplexnějších prodejců elektroniky a domácích spotřebičů na trhu. DATART nabídne zákazníkům ještě hustší síť moderních prodejen, díky které bude mít každý z nich prodejnu DATARTU v dostupnosti do 30 minut jízdy.
| Datart
Netradiční platební metody táhnou. Počet nákupů s odloženou nebo rozloženou platbou u DATARTu v červenci meziročně stoupl o 150 %

Netradiční platební metody táhnou. Počet nákupů s odloženou nebo rozloženou platbou u DATARTu v červenci meziročně stoupl o 150 %

Proměňující se nákupní chování Čechů se promítá i do obliby různých platebních metod. Podle statistik maloobchodního prodejce elektroniky DATART tak výrazně roste popularita možnosti odložení nebo rozložení platby. Před začátkem prázdnin, v květnu a červnu, dosahovaly meziměsíční nárůsty nákupů využívajících jednu z těchto plateb téměř 90 %, v červenci pak vzrostl jejich počet meziročně o 150 %. Mezi tradičními platebními metodami dominují platby kartou, stále častěji je však čeští spotřebitelé provádí s pomocí mobilních zařízení.
| Datart
Přípravy na nový školní rok vrcholí: Zájem o notebooky a chytré telefony roste v závěru prázdnin o třetinu

Přípravy na nový školní rok vrcholí: Zájem o notebooky a chytré telefony roste v závěru prázdnin o třetinu

S rychle se blížícím koncem prázdnin nabírají na obrátkách přípravy na začátek nového školního roku, jejichž součástí bývá i nákup nového vybavení. Podle dat maloobchodního prodejce elektroniky DATART v závěru prázdnin výrazně roste zájem o chytré telefony a notebooky. V loňském roce jejich prodeje v tomto období vzrostly ve srovnání se začátkem prázdnin o více než 30 %. Zatímco telefony rodiče pořizují těm úplně nejmladším školákům, zájem o notebooky DATART registruje zejména studenty středních a vysokých škol.
| Datart
Nákupní chování formují společenské a ekonomické vlivy. Ovlivňuje ho však i počasí

Nákupní chování formují společenské a ekonomické vlivy. Ovlivňuje ho však i počasí

Nákupní chování spotřebitelů se často mění a je ovlivňováno mnoha faktory, které se ne vždy dají jednoduše předvídat. Kromě základního porozumění nákupním zvyklostem a cestám zákazníků, jsou zde další vlivy jako celospolečenské dění, ekonomická situace, nálada obyvatelstva, a dokonce i počasí, které mohou výrazně ovlivnit chuť spotřebitelů nakupovat.
| Datart
Slunné počasí motivuje Čechy k nákupu elektrických kol a koloběžek. V mimořádně teplých měsících rostou prodeje

Slunné počasí motivuje Čechy k nákupu elektrických kol a koloběžek. V mimořádně teplých měsících rostou prodeje

Zlín, 6. srpna 2024 S příchodem teplých dnů a slunného počasí volí stále více Čechů k přepravě po městě a cestování po republice prostředky drobné elektromobility. Již v dubnu, který byl letos mimořádně teplý, zaznamenal maloobchodní prodejce elektroniky DATART meziroční nárůst prodaných koloběžek řádově o 20 %. Elektrokola si podle Zděňka Pintery z DATARTu vedle seniorů, mezi kterými jsou dlouhodobě populární, stále častěji pořizují i mladší ročníky, kterým pomáhají zvládat náročnější trasy.
| Datart
V létě Češi za fotoaparáty a kamery utratí 300 milionů. Zájem o zrcadlovky a kompakty rapidně klesá, na trhu je nahrazují bezzrcadlovky

V létě Češi za fotoaparáty a kamery utratí 300 milionů. Zájem o zrcadlovky a kompakty rapidně klesá, na trhu je nahrazují bezzrcadlovky

V období letních dovolených stoupá podle maloobchodního prodejce elektroniky DATART zájem Čechů o fotoaparáty, kamery a další přístroje určené pro zaznamenávání zážitků. Během tří letních měsíců za ně lidé na českém trhu utratí více než 300 milionů korun. Dříve populární zrcadlovky a klasické kompaktní fotoaparáty, jejichž prodeje každým rokem klesají o desítky procent, jsou na trhu rychle nahrazované bezzrcadlovými fotoaparáty a akčními kamerami. Za nový fotoaparát spotřebitelé v průměru zaplatí 12 300 korun.
| Datart