Datart··5 min

DATART vloni rostl

Datart

Datart

DATART je jedním z největších elektro prodejců v České republice a na Slovensku. Je součástí skupiny HP TRONIC Zlín, spol. s r. o. Datart má 115 prodejen na českém a 21 prodejen na slovenském trhu, více než tisíc elektrospecialistů, síť DATART dopravců. Je držitelem ocenění Mastercard Obchodník roku 2021 v kategorii elektro a titulu Nejdůvěryhodnější značka obchodníků 2020, 2021 a 2022.

Tisková zpráva

Datart vloni navzdory krizi rostl. Tržby skupiny HP TRONIC přesáhly 25 miliard.

Skupině HP TRONIC se i přes složitou situaci na trhu v minulém roce dařilo, její tržby meziročně vzrostly o 5 % na 25,3 miliardy korun. Značka DATART, která je součástí skupiny HP TRONIC, v roce 2022 otevřela 5 nových prodejen a obsloužila téměř 8 milionů zákazníků.

V roce 2022 dosáhly tržby skupiny HP TRONIC 25,3 miliardy korun. Meziročně tak vzrostly o 5 %. EBITDA pak dosáhla hodnoty 942 milionů korun. Ve srovnání s rokem 2021 došlo v důsledku neočekávané ekonomické a mezinárodní situace k jejímu poklesu o 350 milionů korun. V kontextu celosvětového dění a situace na trhu však lze tento výsledek považovat za velmi dobrý.

Loňský rok byl pro naši firmu velmi náročný. Museli jsme reagovat na mnoho změn způsobených ekonomickou situací. Zavedli jsme některá úsporná opatření a zaměřili jsme se na udržení prosperity a zachování pracovních míst. Posílili jsme kvalitu poskytovaných služeb směrem k vyšší spokojenosti našich zákazníků. Pomohla nám důvěra ve vlastní schopnosti, důvěra mezi kolegy a spolupráce napříč celou firmou,“ komentuje hospodářské výsledky Daniel Večeřa, generální ředitel skupiny HP TRONIC.

Datart rostl na všech frontách

V roce 2022 otevřel DATART pět nových a pět zrekonstruovaných prodejen. Jejich počet tak vzrostl na 115 v České republice a 21 na Slovensku. Celkem DATART obsloužil téměř 8 milionů zákazníků, kteří se po covidovém období vrátili do prodejen a z nabízených služeb nejvíce využívali možnost osobního odběru v prodejnách DATART, spojenou s odborným poradenstvím.

Velkou měrou se na růstu podílel úspěšný závěr roku. V prosinci DATART zaznamenal rekordní denní tržby, které dosáhly až k hodnotě 162 milionů korun. V předvánočním období oproti předešlému roku výrazně vzrostly prodeje notebooků (o 35 %) a mobilních telefonů (o 23 %). Největší nárůsty si připsaly značky Xiaomi, Apple a Samsung. Den před Vánoci, tedy 23. prosince, navíc DATART zaznamenal historicky nejvyšší utrženou částku za příslušenství. V předvánoční horečce zákazníci pořídili 15 tisíc kusů baterií a 7,5 tisíc kusů sluchátek.

„Rok 2022 byl jako na houpačce. Po slibném začátku roku začal v únoru konflikt na Ukrajině, nastartovala se inflace, zvýšily se ceny energií a dramaticky rostly náklady na pohonné hmoty. To mělo negativní dopad na spotřebitelskou náladu a poptávku, které se promítly i do trhu se spotřební elektronikou. V poslední třetině roku se však situace stabilizovala a dobrý výsledek hlavní sezóně zajistily úspěšné Vánoce. V dané situaci a kontextu celého roku jsou dosažené hospodářské výsledky velmi dobré,“ shrnuje uplynulý rok Kamil Čejka, výkonný ředitel skupiny HP TRONIC.

Češi chtějí inovace

V loňském roce zaznamenaly výrazný růst produkty chytré domácnosti a příslušenství pro nositelnou elektroniku. Díky obměně energeticky náročných spotřebičů za nové vzrostly prodeje chladniček a mrazáků. Stoupl i zájem zákazníků o drony, fototiskárny, outdoorové kamery či elektrokoloběžky. Propad naopak zaznamenaly prodeje sušiček prádla, robotických vysavačů, kuchyňských robotů či automatických kávovarů. Menší zájem měli lidé i o televizory.

Nejprodávanějším výrobkem se v roce 2022 stala sluchátka Apple AirPods. Trojici nejoblíbenějších produktů pak doplnil mobilní telefon značky vivo a rychlovarná konvice Gallet Quenza. Produkty společnosti Apple se na tržbách DATARTu podílely největším dílem. Jejich tržní podíl v prodeji se za poslední čtyři roky ztrojnásobil. S produkty Apple souvisí i multifunkční nabíječka PowerStation, která se stala skokanem roku.

„Pokles prodejů robotických vysavačů, automatických kávovarů a dalších spotřebičů do domácnosti naznačuje, že některé domácnosti v reakci na inflaci prozatím odložily nákup zařízení, které nejsou pro běžný chod domácnosti klíčové. Nárůst u ledniček a mrazáků naopak ukazuje, že lidé v souvislosti s růstem cen energií častěji zvažují, zda se jim nevyplatí výměna starých spotřebičů za nové úsporné. Z pohledu nejprodávanějšího produktu se nejedná o žádné překvapení. Produkty společnosti Apple se dlouhodobě pohybují mezi těmi vůbec nejžádanějšími,“ doplňuje František Mikoška, obchodně marketingový ředitel DATART.

Zdroj: www.datart.cz

Další články

Další články od Datart

Rychlost a flexibilita na prvním místě: Zákazníci DATARTu stále preferují osobní odběr, roste však zájem o výdejní boxy

Rychlost a flexibilita na prvním místě: Zákazníci DATARTu stále preferují osobní odběr, roste však zájem o výdejní boxy

Při online nákupech elektroniky lidé stále nejčastěji volí možnost osobního odběru na prodejně. Podle statistik maloobchodního prodejce DATART zákazníci tento způsob doručení zboží volí u téměř 70 % objednávek. Rostoucí zájem prodejce registruje v případě doručení na výdejní místa a do samoobslužných boxů, aktuálně jsou druhou nejčastější volbou. Doručení domů naopak oslabuje. Podle Mariána Sirotka z DATARTu je v současné době nejdůležitější spotřebitelům poskytnout co nejširší výběr, aby si sami mohli zvolit způsob, který nejlépe odpovídá jejich časovým a praktickým požadavkům.
| Datart
Ještě efektivnější práce s daty: DATART nově využívá systémy nové generace od SAP

Ještě efektivnější práce s daty: DATART nově využívá systémy nové generace od SAP

Efektivní práce s daty dokáže udělat ve vysoce konkurenčním prostředí trhu se spotřební elektronikou zásadní rozdíl. Společnost HP TRONIC, lídr českého retailového trhu, pod jehož křídla spadá DATART, ETA či síť wellness hotelů, proto zavádí systémy nové generace od SAP. Od těchto inovací si slibuje nejen snížení provozních nákladů, ale také rychlejší plánování, efektivnější distribuci zboží a snazší expanzi na nové trhy.
| Datart
DATART pomáhá, kde je potřeba

DATART pomáhá, kde je potřeba

Rozsáhlé povodně, které v září zasáhly velkou část České republiky, za sebou zanechaly výrazné škody v českých domácnostech. Na potřebu rychlé pomoci reagovala také společnost DATART, která do postižených oblastí rozdistribuovala více než dvě stoky odvlhčovačů. Kromě toho zaměstnanci DATARTu uspořádali interní sbírku, jejíž výtěžek společnost zdvojnásobila – celkem tak na pomoc zaměstnancům a jejich rodinám v zasažených regionech putovalo více než 600 tisíc korun.
| Datart
Připraveni na budoucnost s USB-C? Univerzálním konektorem je už nyní vybavených řádově 82 % telefonů

Připraveni na budoucnost s USB-C? Univerzálním konektorem je už nyní vybavených řádově 82 % telefonů

Trh s elektronikou je již z velké části připravený na nová pravidla sjednocující nabíjecí standardy v EU. Podle statistik maloobchodního prodejce elektroniky DATART je univerzálním konektorem USB typu C vybavených 82 % nabízených telefonů. Pravidla, která vejdou v platnost na konci roku, tak splňují už nyní. Mezi chytrými telefony má USB-C dokonce 9 z 10 modelů. V případě tlačítkových telefonů naopak stále převládá konektor Micro USB. Spolu s množstvím zařízení vybavených konektorem USB-C v Česku stoupá poptávka po kompatibilních nabíječkách.
| Datart
Myčky a sušičky jako nezbytní domácí pomocníci: Hlavní roli při nákupu hraje technologický pokrok a úspora energie

Myčky a sušičky jako nezbytní domácí pomocníci: Hlavní roli při nákupu hraje technologický pokrok a úspora energie

V každodenním shonu se moderní spotřebiče jako myčky a sušičky stávají nepostradatelnými pomocníky, kteří v domácnostech ulehčují život a šetří drahocenný čas. Ať už se jedná o maminky, tatínky nebo kohokoli, kdo má na starosti práce v domácnosti, dnešní spotřebiče nabízejí snadné ovládání a uživatelský komfort pro všechny členy rodiny. Nejnovější údaje prodejce elektroniky DATART ukazují, že v současné době na popularitě získávají zejména energeticky úsporné modely praček i myček nádobí, které přináší výhody nejen finanční, ale i ekologické.
| Datart
DATART spouští nový kreativní koncept. V hlavní roli se objeví zákazníci se svými každodenními elektro zážitky

DATART spouští nový kreativní koncept. V hlavní roli se objeví zákazníci se svými každodenními elektro zážitky

DATART představuje nový komunikační koncept, který posouvá vnímání značky směrem k hlubšímu propojení se zákazníky. Ve spolupráci s agenturou Havas se značka vydává cestou, která více reflektuje každodenní zážitky a potřeby spotřebitelů. Nový přístup se odklání od dřívějších futuristických vizí a zaměřuje se na reálný život, čímž DATART potvrzuje svou roli spolehlivého partnera pro každého, kdo hledá nejen špičkové produkty, ale především služby, které zjednodušují život. Tváří nové kampaně se stal komik Lukáš Pavlásek.
| Datart
Vstupte do podzimní sezóny s novými zahradními pomocníky

Vstupte do podzimní sezóny s novými zahradními pomocníky

Podzim už je za dveřmi a spolu s ním přichází i potřeba postarat se o údržbu zahrad a okolí domovů. S tím vám pomohou praktičtí moderní zahradní pomocníci, kteří usnadňují péči o zahradu i přípravu domácích produktů. Jejich rostoucí popularitu mezi zákazníky potvrzuje i maloobchodní prodejce elektra DATART. Úspěch slaví třeba moderní sekačky na trávu, jejichž prodeje již během jarní sezóny, tedy v prvním čtvrtletí, vzrostly meziročně na téměř dvojnásobek.
| Datart
Trh s elektronikou se vzpamatovává, důležitou roli hraje také počasí. V létě Češi zkupovali klimatizace, v posledních dnech čerpadla

Trh s elektronikou se vzpamatovává, důležitou roli hraje také počasí. V létě Češi zkupovali klimatizace, v posledních dnech čerpadla

Trh s elektronikou začíná opět mírně růst. Úrovně z roku 2022 však zatím stále nedosahuje. Data maloobchodního prodejce DATART naznačují, že se Češi v nákupech pomalu osmělují a opět si začínají více pořizovat elektroniku rovněž pro zábavu. Výrazný dopad na trh letos měly globální sportovní akce, a také narůstající obměna televizorů z období změny - digitalizace televizního vysílání. V posledních několika měsících pak nákupní chování Čechů výrazně ovlivnilo počasí. Vytrvalá letní vedra vedla k růstu prodejů klimatizací, větráků a ochlazovačů meziročně řádově 31 %, během záplav zase výrazně stoupl zájem o čerpadla, odvlhčovače, svítilny či powerbanky.
| Datart
Apple představil nové iPhony a mnoho dalšího. Přijít si pro ně můžete do DATARTu

Apple představil nové iPhony a mnoho dalšího. Přijít si pro ně můžete do DATARTu

Nové modely iPhone, které v pondělí 9. září představila společnost Apple, míří do DATARTu. V síti prodejen a na e-shopu DATART si je budou moci zájemci předobjednat už v pátek 13. září od 14 hodin. Samotnéprodeje pak odstartují o týden později v pátek 20. září v 8 hodin. Stejně jako každý rok DATART očekává mimořádný zájem o tyto produkty. V první polovině letošního roku stouply prodeje iPhonů na českém trhu meziročně o 5 %, v DATARTu dokonce o 17 %.
| Datart
Dny Marianne jsou zpět. Oblíbená prodejní akce každoročně startuje předvánoční nákupní shon

Dny Marianne jsou zpět. Oblíbená prodejní akce každoročně startuje předvánoční nákupní shon

Českým spotřebitelům se pomalu vrací chuť utrácet. Jako největší lákadlo však nadále fungují slevy. Častější nákupy ve slevách totiž letos podle průzkumu FOCUS Marketing & Social Research plánuje hned 36 % Čechů. Zájem o výhodné a atraktivní ceny potvrzuje i přední prodejce elektroniky DATART. Během jarních dnů Marianne, jedné z největších prodejních akcí, opět zaznamenal výrazný nárůst návštěvnosti a prodejů. Podzimní Dny Marianne zahajující období předvánočních nákupů startují už 13. září a potrvají až do 16. září.
| Datart