AAA Auto··4 min

Barevné Velikonoce: žlutá auta ztrácí na hodnotě nejméně, propadákem jsou zlatá

AAA Auto

AAA Auto

Síť autocenter AAA AUTO působí na trhu již 30 let. Ze své základny v ČR expandovalo i do dalších zemí regionu. Provozuje jí společnost AURES Holdings.

Tisková zpráva

Cenu ojetého vozu ovlivňuje i jeho barva. 72 % aut nabízených na českém trhu je přitom jen ve čtyřech barvách – šedá, bílá, černá a modrá.

Velikonoce jsou vnímané jako nejbarevnější svátky. I u aut hraje barva důležitou roli při prodeji. 73 % aut prodaných letos v české síti autocenter AAA AUTO a Mototechna je přitom jen ve čtyřech barvách – šedá, bílá, černá a modrá. Šedé a černé vozy jsou nejčastěji kombi, bílé SUV a modré hatchbacky. Údaje pocházejí z prodejních dat skupiny AURES Holdings v letošním roce, a právě tyto barvy volí řidiči nejčastěji. Podle údajů společnosti iSeeCars.com mohou nejvyšší hodnotu při dalším prodeji vozů zajistit méně běžné barvy, jako žlutá, béžová nebo oranžová.

Americká online platforma iSeeCars.com, která pomáhá lidem vyhledávat a nakupovat nové a ojeté vozy, analyzovala v loňském roce více než 1,3 milionu tříletých ojetých vozů, aby zjistila vliv barvy na hodnotu při dalším prodeji. Zjistili, že barva vozidla může ovlivnit jeho hodnotu až o 5 000 dolarů. Průměrný vůz ztrácí po třech letech 22,5 % své hodnoty, žluté vozy ale ztrácejí pouze 13,5 %, což představuje úsporu více než 3 000 dolarů ve srovnání s průměrným vozem. Béžové, oranžové a zelené vozy ztrácejí méně než 20 % své hodnoty. Naopak nejvíce ztrácejí hodnotu zlaté, hnědé a černé vozy, u kterých cena klesá po třech letech o více než 10 000 dolarů.

Proč má barva takový vliv na hodnotu vozu? Podle iSeeCars je na trhu jednoduše méně vozů ve žluté, oranžové nebo zelené barvě než v jiných barvách. A i když je o takovéto vozy i nižší zájem při prodeji, stále je poptávka daleko vyšší než reálná nabídka. Obdobnou situaci na českém trhu potvrzuje i největší prodejce ojetých automobilů u nás. „Tříletá auta průměrně odepisují alespoň 40 % hodnoty. Nejvíce ztrácí černá auta, což je z velké části dáno tím, že se jedná o vozy vyšších kategorií, které obecně ztrácejí hodnotu rychleji. Okolo průměru se pohybuje bílá, šedá, béžová, hnědá, červená a modrá metalíza. Nejlépe si cenu drží obyčejná základní modrá, a to díky tomu, že se jedná o vozy nejnižších kategorií. Dobře si cenu drží i méně obvyklé odstíny, jako oranžová a zelená metalíza nebo šedá bez metalízy,“ vysvětluje Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

V nabídce prodeje ojetých vozů však převažují vozy v tlumených barvách. Podle údajů AURES Holdings je 73 % aut prodaných v Česku ve čtyřech barvách: šedé (24,9 %), bílé (20,1 %), černé (15,1 %) a modré (12,8 %). Šedé a černé vozy jsou nejčastěji kombi, bílá SUV a modré hatchbacky. Ani Čechy nejoblíbenější ojetý vůz – Škoda Octavia – nebývá barevnější. Čtyři pětiny vozů tohoto modelu prodaného v AURES Holdings je v jedné ze čtyř výše uvedených barev. „Mnoho řidičů se domnívá, že černá, šedá a stříbrná barva jsou nejlepší z hlediska dalšího prodeje. Ale jak ukazuje americká studie, na trhu je jich příliš mnoho na to, aby si udržely vyšší hodnotu. Proto by kupující, kteří hledají běžnější barvy s vyšší udržitelností ceny, měli zvážit koupi vozu v červené, bílé nebo modré barvě," doplnila Karolína Topolová.

Nejprodávanější automobily v AURES Holdings v ČR v roce 2024 dle barev a typu karoserie:

HatchbackKombiSUV
1.Šedá21,3 %Šedá27,5 %Šedá24,3 %
2.Bílá18,8 %Bílá18,6 %Bílá22,3 %
3.Červená17,0 %Černá18,1 %Černá16,9 %
4.Modrá14,6 %Modrá15,1 %Modrá10,1 %
5.Černá11,3 %Červená7,7 %Červená9,1 %

Zdroj: www.aaaauto.cz

Další články

Další články od AAA Auto

Octavia IV., původně oběť covidové epidemie, už v bazarech zdomácněla, po roce jich je dvojnásobek

Octavia IV., původně oběť covidové epidemie, už v bazarech zdomácněla, po roce jich je dvojnásobek

Nejprodávanější auto Česka, Škoda Octavia, slaví ve své poslední generaci půlkulatiny. První kusy vyjely na silnice právě před pěti lety, v polovině listopadu 2019. Kvůli epidemii Covidu 19 a problémům s dodavatelskými řetězci jich však automobilka prodávala výrazně méně, než čekala – a o to později se čtyřková octavia začala dostávat na sekundární trh. Jak vyplývá z analýzy expertů AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna, během posledního roku se počet Octavií IV. v českých bazarech více než zdvojnásobil.
| AAA Auto
Karolína Topolová diskutovala s ministrem dopravy Martinem Kupkou o rizicích stárnutí vozového parku

Karolína Topolová diskutovala s ministrem dopravy Martinem Kupkou o rizicích stárnutí vozového parku

V sídle Hospodářské komory ČR se dnes uskutečnil seminář o rizicích stárnutí vozového parku v České republice. Pokračující stárnutí českého vozového parku představuje rostoucí riziko nejen pro spotřebitele, ale i pro instituce zapojené do obchodu s ojetými automobily. Problémy se týkají všech fází – od prověřování vozidel, přes obchod a financování, až po pojištění. O problematice diskutovali ministr dopravy Martin Kupka, Jan Strakoš, ředitel odboru živností a spotřebitelské legislativy MPO, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová, předsedkyně České leasingové a finanční asociace Jana Hanušová, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek a ředitel Cebia Martin Pajer. Seminář spolupořádala Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA) a moderoval ji viceprezident Hospodářské komory Tomáš Prouza.
| AAA Auto
Hatchbacky mizí z českého trhu, v nabídkách vévodí SUV; jen v Ústeckém kraji je nejvíc kombíků

Hatchbacky mizí z českého trhu, v nabídkách vévodí SUV; jen v Ústeckém kraji je nejvíc kombíků

V říjnu se v české inzerci v průměru nabízelo 142 732 ojetých aut, nejvíce v hlavním městě (26 %), Středočeském (15 %) a Jihomoravském kraji (8 %), nejméně pak v Karlovarském kraji (2 %)
| AAA Auto
Expert AAA AUTO: Nová ani ojetá auta nezdražují, jsou dostupnější než kdy dřív

Expert AAA AUTO: Nová ani ojetá auta nezdražují, jsou dostupnější než kdy dřív

Máte pocit, že auta jsou dnes mnohem dražší než ještě před pár lety, a pohled do ceníků automobilek či do nabídek inzertních serverů s ojetými vozy vás v tom utvrzuje? Omyl. Auta zdražují jen nominálně, tedy na cenovkách – jak ukazuje analýza expertů AAA AUTO, ve skutečnosti, tedy v poměru ke kupní síle obyvatel, jsou většinou dokonce levnější než v minulosti. Dostupnost aut se tak dlouhodobě zvyšuje, což je v přímém protikladu třeba ke stoupajícím cenám nemovitostí.
| AAA Auto
Nabídka zánovních aut na českém trhu po loňském propadu opět roste

Nabídka zánovních aut na českém trhu po loňském propadu opět roste

V současnosti je v Česku měsíčně inzerováno průměrně 18 800 zánovních aut, která se nejčastěji prodají za 37 dní a s cenou okolo 630 000 korun
| AAA Auto
Vyhrajte auto na celý víkend od AAA AUTO!

Vyhrajte auto na celý víkend od AAA AUTO!

Od pondělí 21.10. do pátku 25. 10. 2024 jezdí moderátoři Frekvence 1 Tomáš Fíla a Marek Malášek na vybrané pobočky AAA AUTO a rozdávají poukazy na zapůjčení vozu od AAA AUTO s plnou nádrží na celý víkend! Výhru předají každý den prvním třem z vás, kteří přijedou na místo a moderátora osloví. V pondělí si odvezli výhru první tři posluchači z ostravské pobočky. Poslouchejte pozorně Frekvenci 1, a dozvíte se, kam a kdy si budete moci pro výhru přijet.
| AAA Auto
Třetí čtvrtletí potvrdilo stabilizaci sekundárního automobilového trhu – nabídka roste, ceny stagnují

Třetí čtvrtletí potvrdilo stabilizaci sekundárního automobilového trhu – nabídka roste, ceny stagnují

Ve třetím čtvrtletí letošního roku se průměrná měsíční nabídka vyšplhala přes 148 000 aut, meziročně o 15 000 aut více. Ojetina se inzerovala nejčastěji za 200 000 korun.
| AAA Auto
AAA AUTO poskytlo na pomoc při odstraňování škod po povodních na dvě desítky aut

AAA AUTO poskytlo na pomoc při odstraňování škod po povodních na dvě desítky aut

Nedávné povodně ochromily velkou část České republiky a jejich následky se budou odklízet ještě týdny, měsíce a někde i roky. Kromě finanční nebo materiální podpory a nedocenitelné pomoci dobrovolníků je zapotřebí posílit i oblast logistiky, proto AAA AUTO, největší prodejce ojetých automobilů ve střední Evropě, zapůjčil neziskovým organizacím již téměř dvě desítky automobilů.
| AAA Auto
AURES Holdings má za sebou nejsilnějších 9 měsíců, hlad po autech řeší další expanzí

AURES Holdings má za sebou nejsilnějších 9 měsíců, hlad po autech řeší další expanzí

Rekordních prodejů dosáhl největší středoevropský prodejce díky plnému zapojení AI nástrojů, od kterých čeká další rychlý růst objemu zobchodovaných vozů
| AAA Auto
AAA AUTO darovalo 100 000 korun na opravu románského kostela v Dolních Chabrech

AAA AUTO darovalo 100 000 korun na opravu románského kostela v Dolních Chabrech

Skupina AURES Holdings, provozovatel mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO, kde se ročně prodá na sto tisíc automobilů, věnovala 100 000 korun na opravu středověkého kostela Stětí sv. Jana Křtitele. Kostel stojí v Dolních Chabrech na okraji Prahy, kde je již tři desetiletí hlavní pobočka AAA AUTO a také centrála společnosti, která v pěti zemích provozuje na šedesát poboček a zastoupení a zaměstnává na tři a půl tisíce zaměstnanců.
| AAA Auto