Scio··11 min

Žáci devátých tříd mají reálná očekávání v tom, co chtějí dále studovat

Scio

Scio

Scio je česká obchodní společnost zaměřená na školní i mimoškolní vzdělávání dětí. Do českého vzdělávání mj. zavedla měření výsledků vzdělávání (educational measurement) a obecných studijních předpokladů. Některé testy Scio se po roce 2000 používají pro účely přijímání na vybrané vysoké školy

Tisková zpráva

(Praha, 24. 1. 2024) Z testování bezmála 22 tisíc deváťáků vyplývá, že nejúspěšnější řešitelé úloh z češtiny a matematiky se hlásí na gymnázia, nejslabší na učební obory, průměrní řešitelé pak volí ostatní typy středních škol.

Průměrný percentil žáků hlásících se na gymnázia z testu českého jazyka je 72 a z testu matematiky 68 (to znamená, že žák je lepší než 72 % resp. 68 % všech žáků). Žáci, kteří chtějí jít na průmyslovou školu mají lepší průměrný percentil v matematice (58) než v českém jazyce (52) a žáci, kteří uvažují o podání přihlášky na učební obor bez maturity dosáhli v matematice průměrného percentilu 27 a v češtině percentilu 24. Výsledky vyplývají z každoročního projektu Národní testování 9. tříd, které realizuje společnost Scio. Testování, které proběhlo na podzim loňského roku, se zúčastnilo 21 800 žáků.

Z výsledků tak vyplývá, že na gymnázia chtějí převážně ti, kdo byli v testování nejúspěšnější. Zároveň gymnáziím také patří pomyslné třetí místo nejpreferovanější střední školy, pokračovat ve studiu na gymnáziu chce přes 4 300 žáků zapojených do testování (z celkového počtu 21 800, tedy asi každý pátý). Protože žáci mohli dobrovolně uvést své stávající známky z matematiky a češtiny, je z výsledků testování vidět, že na gymnázia se hlásí převážně jedničkáři. Jedničkáři jak v českém jazyce, tak v matematice tvoří více než 60 % všech dětí, kteří se hlásí na gymnázium. Třetinu (33 %) pak tvoří dvojkaři. Zajímavostí jsou žáci hlásící se na gymnázium ze škol, které místo známek využívají slovní hodnocení. Ti dosáhli lepších výsledků v obou předmětových testech než dvojkaři.

Nadprůměrný percentil (Čj 52 / Mat 58, viz graf) mají rovněž žáci, kteří chtějí jít na průmyslovou školu. Studovat by ji přitom chtěl přibližně 1 z 9 žáků (2 450 z 21 800). Obchodní akademii jako další typ střední školy označilo pouze 1 737 dotazovaných a i tito žáci při řešení dosáhli lehce nadprůměrných výsledků (percentil Čj 53 / Mat 55). Žáci, kteří uvedli, že chtějí jít na jinou střední školu, dosáhli v testování lehce podprůměrného výsledku (percentil Čj 49 / Mat 46), zároveň se ale jednalo o jednu z nejpočetnější skupin (4 812 žáků z 21 800). Velice podobně, co se týče počtu žáků (4 810) i výsledku testování, dopadli žáci, kteří si přejí navštěvovat učební obor s maturitou (percentil Čj 44 / Mat 45). Zhruba každý desátý žák (2 022) plánuje po základní škole pokračovat v učebním oboru bez maturity. Tito žáci zároveň dosáhli v průměru nejslabších výsledků testování (Čj 24 / Mat 27).

Protože úlohy Národního testování odrážejí znalosti požadované látky, jsou s ohledem na blížící se přijímací zkoušky na střední školy zajímavé právě úlohy, se kterými si žáci věděli nejméně rady. „V případě českého jazyka dělalo žákům největší problémy vyhledávání zájmen ve větě. Tato úloha měla jen 8% úspěšnost. Pouze 12 % žáků si pak poradilo s úlohami, ve kterých měli rozpoznat ohebná a neohebná slova. V testu z matematiky letošním deváťákům dala nejvíce zabrat úloha na výpočet obsahu a obvodu kruhu (kružnice) v kombinaci s úhlopříčkou čtverce s pouhou 10% úspěšností. Lehce nad 10% úspěšností byla i úloha na vyhledání a zpracování údajů z tabulky. Třetí nejméně úspěšná úloha požadovala znalost umocňování záporných čísel. Úlohu zvládlo vyřešit necelých 16 % žáků,“ komentuje výsledky Aneta Vedralová, vedoucí projektu Národního testování.

Meziroční srovnání výsledků zároveň signalizuje klesající úroveň znalostí v České jazyce. Při řešení stejných úloh (tzv. kotevní úlohy testu) ve školním roce 21/22 dosáhli žáci průměrné úspěšnosti 54,89 % v aktuálním školním roce je to jen 42,76 %. Zatímco si umí dobře poradit s úlohami zaměřenými na znalost a používání gramatických a mluvnických jevů, problémy jim dělá hlavně práce s textem. „Že dochází ke zhoršení v českém jazyce, potvrzují i výsledky našich Přijímaček nanečisto, v nichž si žáci zkouší řešit podobný typ úloh, jaké je čekají u státních přijímacích zkoušek,” dodává Veronika Nováková, vedoucí vzdělávacích projektů Scio pro rodiče a děti.

Pozn.: Co je Národní testování

Celorepublikové srovnávací testování žáků devátých tříd (ale i dalších ročníků) z českého jazyka, matematiky, angličtiny a obecných studijních předpokladů slouží pro získání kvalitní a nestranné zpětné vazby a zároveň přináší porovnání se stovkami škol z celé ČR. Testy vycházejí z aktuální podoby Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Analýzu výsledků získává nejen škola, ale individuální zprávu o svém testu dostane i každý žák.

Ke stažení

Prezentace - Národní testování

Průměrný percentil žáků hlásících se na gymnázia z testu českého jazyka je 72 a z testu matematiky 68 (to znamená, že žák je lepší než 72 % resp. 68 % všech žáků). Žáci, kteří chtějí jít na průmyslovou školu mají lepší průměrný percentil v matematice (58) než v českém jazyce (52) a žáci, kteří uvažují o podání přihlášky na učební obor bez maturity dosáhli v matematice průměrného percentilu 27 a v češtině percentilu 24. Výsledky vyplývají z každoročního projektu Národní testování 9. tříd, které realizuje společnost Scio. Testování, které proběhlo na podzim loňského roku, se zúčastnilo 21 800 žáků.

Z výsledků tak vyplývá, že na gymnázia chtějí převážně ti, kdo byli v testování nejúspěšnější. Zároveň gymnáziím také patří pomyslné třetí místo nejpreferovanější střední školy, pokračovat ve studiu na gymnáziu chce přes 4 300 žáků zapojených do testování (z celkového počtu 21 800, tedy asi každý pátý). Protože žáci mohli dobrovolně uvést své stávající známky z matematiky a češtiny, je z výsledků testování vidět, že na gymnázia se hlásí převážně jedničkáři. Jedničkáři jak v českém jazyce, tak v matematice tvoří více než 60 % všech dětí, kteří se hlásí na gymnázium. Třetinu (33 %) pak tvoří dvojkaři. Zajímavostí jsou žáci hlásící se na gymnázium ze škol, které místo známek využívají slovní hodnocení. Ti dosáhli lepších výsledků v obou předmětových testech než dvojkaři.

Nadprůměrný percentil (Čj 52 / Mat 58, viz graf) mají rovněž žáci, kteří chtějí jít na průmyslovou školu. Studovat by ji přitom chtěl přibližně 1 z 9 žáků (2 450 z 21 800). Obchodní akademii jako další typ střední školy označilo pouze 1 737 dotazovaných a i tito žáci při řešení dosáhli lehce nadprůměrných výsledků (percentil Čj 53 / Mat 55). Žáci, kteří uvedli, že chtějí jít na jinou střední školu, dosáhli v testování lehce podprůměrného výsledku (percentil Čj 49 / Mat 46), zároveň se ale jednalo o jednu z nejpočetnější skupin (4 812 žáků z 21 800). Velice podobně, co se týče počtu žáků (4 810) i výsledku testování, dopadli žáci, kteří si přejí navštěvovat učební obor s maturitou (percentil Čj 44 / Mat 45). Zhruba každý desátý žák (2 022) plánuje po základní škole pokračovat v učebním oboru bez maturity. Tito žáci zároveň dosáhli v průměru nejslabších výsledků testování (Čj 24 / Mat 27).

Protože úlohy Národního testování odrážejí znalosti požadované látky, jsou s ohledem na blížící se přijímací zkoušky na střední školy zajímavé právě úlohy, se kterými si žáci věděli nejméně rady. „V případě českého jazyka dělalo žákům největší problémy vyhledávání zájmen ve větě. Tato úloha měla jen 8% úspěšnost. Pouze 12 % žáků si pak poradilo s úlohami, ve kterých měli rozpoznat ohebná a neohebná slova. V testu z matematiky letošním deváťákům dala nejvíce zabrat úloha na výpočet obsahu a obvodu kruhu (kružnice) v kombinaci s úhlopříčkou čtverce s pouhou 10% úspěšností. Lehce nad 10% úspěšností byla i úloha na vyhledání a zpracování údajů z tabulky. Třetí nejméně úspěšná úloha požadovala znalost umocňování záporných čísel. Úlohu zvládlo vyřešit necelých 16 % žáků,“ komentuje výsledky Aneta Vedralová, vedoucí projektu Národního testování.

Meziroční srovnání výsledků zároveň signalizuje klesající úroveň znalostí v České jazyce. Při řešení stejných úloh (tzv. kotevní úlohy testu) ve školním roce 21/22 dosáhli žáci průměrné úspěšnosti 54,89 % v aktuálním školním roce je to jen 42,76 %. Zatímco si umí dobře poradit s úlohami zaměřenými na znalost a používání gramatických a mluvnických jevů, problémy jim dělá hlavně práce s textem. „Že dochází ke zhoršení v českém jazyce, potvrzují i výsledky našich Přijímaček nanečisto, v nichž si žáci zkouší řešit podobný typ úloh, jaké je čekají u státních přijímacích zkoušek,” dodává Veronika Nováková, vedoucí vzdělávacích projektů Scio pro rodiče a děti.

Pozn.: Co je Národní testování

Celorepublikové srovnávací testování žáků devátých tříd (ale i dalších ročníků) z českého jazyka, matematiky, angličtiny a obecných studijních předpokladů slouží pro získání kvalitní a nestranné zpětné vazby a zároveň přináší porovnání se stovkami škol z celé ČR. Testy vycházejí z aktuální podoby Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Analýzu výsledků získává nejen škola, ale individuální zprávu o svém testu dostane i každý žák.

Ke stažení

Prezentace - Národní testování

Články s podobným tématem

ScioŠkola konečně i v Ostravě. Bude v Zábřehu.

Od příštího školního roku zahájí v Ostravě výuku nová základní ScioŠkola. Celkově to bude již 19. základní ScioŠkola v rámci celé ČR. Přihlášky do 1.–⁠⁠⁠⁠⁠⁠6. třídy přijímá škola již od prosince.

Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

(Praha, 18. 6. 2024) Letošní sezóna Národních srovnávacích zkoušek (NSZ), které otevírají uchazečům o vysokoškolské studium cestu na více než 80 fakult českých i slovenských vysokých škol, je u konce. Celkem sedmi řádných termínů zkoušek se účastnilo přes 32 tisíc lidí, kteří dohromady vykonali téměř 89 tisíc zkoušek. V příštím školním roce se NSZ uskuteční také sedmkrát, na první termín budou moci zájemci přijít už v prosinci.

📨 Moderní vzdělávání i na váš e-mail

1× do měsíce vám pošleme souhrn těch nejzajímavějších článků o moderním vzdělávání. Buďte napřed!

Váš e-mail *

Přihlášením souhlasíte se zpracováním osobních údajů. Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.

Co se vám může hodit

Články

Více Jdeme na to

Kontakt

Více Jdeme na to

Zdroj: www.scio.cz

Další články

Další články od Scio

Jak smysluplně využívat umělou inteligenci ve vzdělávání: ScioBot přináší nové funkce pro učitele

Jak smysluplně využívat umělou inteligenci ve vzdělávání: ScioBot přináší nové funkce pro učitele

(Praha, 30. dubna 2025) Aplikace ScioBot, určená pro české učitele a zaměřená na vytváření příprav na výuku, má nyní nové funkce, které učitelům usnadní jejich práci. Mohou v ní nově vytvářet pracovní listy, nahrávat vlastní materiály a generovat tisknutelné materiály pro žáky. Aplikaci používá téměř 70 tisíc učitelů a 3 400 škol po celé České republice.
| Scio
Maturanti míří na vysoké školy: Co je zajímá a jak se připravují? Průzkum odhalil zajímavé trendy

Maturanti míří na vysoké školy: Co je zajímá a jak se připravují? Průzkum odhalil zajímavé trendy

(Praha, 17. 2. 2025) Společnost Scio ve spolupráci s agenturou Median provedla rozsáhlý průzkum mezi letošními maturanty, který mapuje jejich plány do budoucna. Výsledky přinesly řadu zajímavých zjištění o tom, na základě čeho se mladí lidé rozhodují při volbě dalšího studia, které školy a obory jsou pro ně atraktivní nebo jak se připravují na přijímací zkoušky.
| Scio
Kompetenční výuka je naše budoucnost ve světě okamžitě dostupných informací

Kompetenční výuka je naše budoucnost ve světě okamžitě dostupných informací

Vzdělávání se neustále vyvíjí a reaguje na změny ve společnosti, technologiích i potřebách žáků. K tomu, aby učitelé dokázali úspěšně čelit těmto výzvám a byli schopni připravit své žáky na reálný život, je nezbytné, aby jejich výuka nebyla jen o předávání informací, ale také o rozvoji dovedností, které jsou pro dnešní svět klíčové.
| Scio
ScioŠkola konečně i v Ostravě. Bude v Zábřehu.

ScioŠkola konečně i v Ostravě. Bude v Zábřehu.

Od příštího školního roku zahájí v Ostravě výuku nová základní ScioŠkola. Celkově to bude již 19. základní ScioŠkola v rámci celé ČR. Přihlášky do 1.–⁠⁠⁠⁠⁠⁠6. třídy přijímá škola již od prosince.
| Scio
Co vypovídají data o českých školách? Polovina dětí se do školy netěší a třetina učitelů čelí vyhoření.

Co vypovídají data o českých školách? Polovina dětí se do školy netěší a třetina učitelů čelí vyhoření.

(Praha, 5. 11. 2024) Polovina dětí se na základní škole setkává s verbálním násilím a ponižováním. Stejné množství žáků druhého stupně základních škol přiznává, že do školy chodí nerado. Učitelé chodí do své práce rádi (95 %), avšak třetina z nich se potýká s příznaky vyhoření. Výzvy českého školství vyplývají z posledních šetření projektu Mapa školy, který dlouhodobě monitoruje situaci základních a středních škol. Testováním v uplynulém školním roce prošlo více než 30 000 žáků a 3 000 vyučujících.
| Scio
Český tým vyvíjí AI aplikaci, která zjednodušuje přípravu pro tisíce vyučujících

Český tým vyvíjí AI aplikaci, která zjednodušuje přípravu pro tisíce vyučujících

(Praha, 12. 9. 2024) Rozvoj umělé inteligence proměňuje práci vyučujících. Ti mohou využívat různé nástroje pro přípravu i obohacení výuky. V České republice už více než 22 000 vyučujících pracuje s aplikací ScioBot. Tato webová aplikace pro učitele základních a středních škol přináší snadnou a rychlou cestu k efektivní přípravě na vyučování, včetně aktivit pro žáky. Učení totiž dnes není jen sezení v lavicích. Je to také zapojování žáků do aktivit, skupinová spolupráce a projekty. I na to se autoři aplikace soustředí.
| Scio
Největší síť soukromých škol v ČR se rozšiřuje o 5 dalších ScioŠkol

Největší síť soukromých škol v ČR se rozšiřuje o 5 dalších ScioŠkol

(Praha, 27. 8. 2024) Od září 2024 se rozšíří síť ScioŠkol o pět dalších škol. Nová základní ScioŠkola, střední ScioŠkola (gym) a základní umělecká škola ScioArt budou sídlit ve společné budově v Holešovicích. Další základní ScioŠkola začne působit v Dobříši. A původní soukromá ZŠ Hučák v Hradci Králové se začlení do sítě ScioŠkol. V rámci celé ČR bude od září 2024 v síti ScioŠkol celkem 23 škol, které bude navštěvovat cca 2500 žáků.
| Scio
Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

(Praha, 18. 6. 2024) Letošní sezóna Národních srovnávacích zkoušek (NSZ), které otevírají uchazečům o vysokoškolské studium cestu na více než 80 fakult českých i slovenských vysokých škol, je u konce. Celkem sedmi řádných termínů zkoušek se účastnilo přes 32 tisíc lidí, kteří dohromady vykonali téměř 89 tisíc zkoušek. V příštím školním roce se NSZ uskuteční také sedmkrát, na první termín budou moci zájemci přijít už v prosinci.
| Scio
Scio odchází od Raiffeisenbank kvůli aktivitám banky v Rusku

Scio odchází od Raiffeisenbank kvůli aktivitám banky v Rusku

(Praha, 29. 4. 2024) Scio oznamuje ukončení svého bankovního vztahu s Raiffeisenbank. Toto rozhodnutí je reakcí na trvající a neřešené aktivity Raiffeisenbank v Ruské federaci, které jsou v rozporu s hodnotami a etickými standardy, které Scio dlouhodobě zastává.
| Scio
Před maturanty jsou i hlavní termíny Národních srovnávacích zkoušek

Před maturanty jsou i hlavní termíny Národních srovnávacích zkoušek

(Praha, 13. 3. 2024) Uchazeči o studium na vysoké škole, kteří v rámci přijímacího řízení podstupují Národní srovnávací zkoušky, mají před sebou poslední tři termíny pro absolvování testů. Na ty také nejvíce škol poskytuje slevové poukazy.
| Scio