(Praha, 5. 11. 2024) Polovina dětí se na základní škole setkává s verbálním násilím a ponižováním. Stejné množství žáků druhého stupně základních škol přiznává, že do školy chodí nerado. Učitelé chodí do své práce rádi (95 %), avšak třetina z nich se potýká s příznaky vyhoření. Výzvy českého školství vyplývají z posledních šetření projektu Mapa školy, který dlouhodobě monitoruje situaci základních a středních škol. Testováním v uplynulém školním roce prošlo více než 30 000 žáků a 3 000 vyučujících.

Klima v českých školách lze zlepšit
Šetření upozorňuje na výzvy školního klimatu v posledních letech. „Polovina dětí zažívá ve škole nepříjemné chování, jako je verbální násilí nebo ponižování. Třetina učitelů pociťuje pracovní vyčerpání. Jsme přesvědčeni, že posílením podpůrných opatření lze dosáhnout výrazných změn k lepšímu. Naše šetření představují příležitost pojmenovat problémy a najít efektivní nástroje k jejich řešení“ uvedla Anna Tzurna, vedoucí projektu Mapa školy ze společnosti SCIO. Projekt již více než dvacet let monitoruje školní prostředí prostřednictvím dotazníkových šetření.
Na prvním stupni základních škol zažívá ubližování – ať už namířené na sebe nebo na ostatní – 25 % dětí. Obavy z ostatních dětí má dokonce 29 % žáků, což ukazuje na přetrvávající problémy s bezpečím a atmosférou na školách. Strach však nepociťují jen vůči svým vrstevníkům; každé páté dítě na prvním stupni přiznává, že se někdy obává i dospělých. Na druhém stupni jsou projevy násilí častější – s fyzickým násilím se zde setkává 59 % dětí, přičemž každý desátý žák jej sám na sobě nebo ve svém okolí zažívá pravidelně. 46 % žáků druhého stupně ví, na koho se mohou ve škole obrátit v případě problémů s šikanou, dalších 45% tuší, že kompetentní osoba, která může pomoci, ve škole je.
Nejsou to jen děti, kdo se na školách cítí v ohrožení. 8 % učitelů základních škol se bojí některého ze svých žáků, 14 % se setkalo s agresivním chováním ze strany žáků. Problém mohou představovat také rodiče – 13 % vyučujících uvedlo, že mají z některého z nich strach.
Každý třetí vyučující bývá z práce vyčerpaný
Učitelé jsou stále nadšeni pro svou práci, přičemž klíčovým faktorem pro jejich spokojenost zůstává pracovní prostředí – především kvalita kolektivu a podpora vedení školy. Více než 80 % učitelů staví na první místo dobré vztahy se svými kolegy, v těsném závěsu následují vztahy s vedením školy. Na třetím místě v žebříčku priorit se objevuje finanční ohodnocení, se kterým je nyní spokojeno 77% vyučujících.
Jejich práce je náročná a vyžaduje přípravu, pozornost i nadšení. I proto se s vyčerpáním z práce potýká 25 % učitelů základních škol, zatímco na středních školách se toto číslo zvyšuje na každého třetího učitele. A to jsou výsledky převážně z českých maturitních oborů a gymnázií. Dlouhodobé vyčerpání je jedním z faktorů vedoucích k syndromu vyhoření. Kondice vyučujících ovlivňuje nejen kvalitu výuky, ale také celkovou atmosféru na školách. Podpora učitelů by mohla být významným krokem k posílení dobré atmosféry ve školách a kvality vzdělávání.
„Projekt Mapa školy přináší školám cennou zpětnou vazbu na základě sledování školního klimatu. Díky dotazníkovým šetřením mají školy možnost lépe pochopit potřeby svých žáků i učitelů, což jim umožňuje cíleně pracovat na zlepšení vzdělávacího prostředí a celkové atmosféry. Data tak mohou sloužit jako podklad pro konkrétní kroky ke zvýšení spokojenosti ve škole,“ vysvětluje Anna Tzurna.
Kontakt pro média
Martina Malinová
Tel.: +420 723 879 556
E-mail: [email protected]
Klima v českých školách lze zlepšit
Šetření upozorňuje na výzvy školního klimatu v posledních letech. „Polovina dětí zažívá ve škole nepříjemné chování, jako je verbální násilí nebo ponižování. Třetina učitelů pociťuje pracovní vyčerpání. Jsme přesvědčeni, že posílením podpůrných opatření lze dosáhnout výrazných změn k lepšímu. Naše šetření představují příležitost pojmenovat problémy a najít efektivní nástroje k jejich řešení“ uvedla Anna Tzurna, vedoucí projektu Mapa školy ze společnosti SCIO. Projekt již více než dvacet let monitoruje školní prostředí prostřednictvím dotazníkových šetření.
Na prvním stupni základních škol zažívá ubližování – ať už namířené na sebe nebo na ostatní – 25 % dětí. Obavy z ostatních dětí má dokonce 29 % žáků, což ukazuje na přetrvávající problémy s bezpečím a atmosférou na školách. Strach však nepociťují jen vůči svým vrstevníkům; každé páté dítě na prvním stupni přiznává, že se někdy obává i dospělých. Na druhém stupni jsou projevy násilí častější – s fyzickým násilím se zde setkává 59 % dětí, přičemž každý desátý žák jej sám na sobě nebo ve svém okolí zažívá pravidelně. 46 % žáků druhého stupně ví, na koho se mohou ve škole obrátit v případě problémů s šikanou, dalších 45% tuší, že kompetentní osoba, která může pomoci, ve škole je.
Nejsou to jen děti, kdo se na školách cítí v ohrožení. 8 % učitelů základních škol se bojí některého ze svých žáků, 14 % se setkalo s agresivním chováním ze strany žáků. Problém mohou představovat také rodiče – 13 % vyučujících uvedlo, že mají z některého z nich strach.
Každý třetí vyučující bývá z práce vyčerpaný
Učitelé jsou stále nadšeni pro svou práci, přičemž klíčovým faktorem pro jejich spokojenost zůstává pracovní prostředí – především kvalita kolektivu a podpora vedení školy. Více než 80 % učitelů staví na první místo dobré vztahy se svými kolegy, v těsném závěsu následují vztahy s vedením školy. Na třetím místě v žebříčku priorit se objevuje finanční ohodnocení, se kterým je nyní spokojeno 77% vyučujících.
Jejich práce je náročná a vyžaduje přípravu, pozornost i nadšení. I proto se s vyčerpáním z práce potýká 25 % učitelů základních škol, zatímco na středních školách se toto číslo zvyšuje na každého třetího učitele. A to jsou výsledky převážně z českých maturitních oborů a gymnázií. Dlouhodobé vyčerpání je jedním z faktorů vedoucích k syndromu vyhoření. Kondice vyučujících ovlivňuje nejen kvalitu výuky, ale také celkovou atmosféru na školách. Podpora učitelů by mohla být významným krokem k posílení dobré atmosféry ve školách a kvality vzdělávání.
„Projekt Mapa školy přináší školám cennou zpětnou vazbu na základě sledování školního klimatu. Díky dotazníkovým šetřením mají školy možnost lépe pochopit potřeby svých žáků i učitelů, což jim umožňuje cíleně pracovat na zlepšení vzdělávacího prostředí a celkové atmosféry. Data tak mohou sloužit jako podklad pro konkrétní kroky ke zvýšení spokojenosti ve škole,“ vysvětluje Anna Tzurna.
Kontakt pro média
Martina Malinová
Tel.: +420 723 879 556
E-mail: [email protected]
Články s podobným tématem
Jak smysluplně využívat umělou inteligenci ve vzdělávání: ScioBot přináší nové funkce pro učitele
(Praha, 30. dubna 2025) Aplikace ScioBot, určená pro české učitele a zaměřená na vytváření příprav na výuku, má nyní nové funkce, které učitelům usnadní jejich práci. Mohou v ní nově vytvářet pracovní listy, nahrávat vlastní materiály a generovat tisknutelné materiály pro žáky. Aplikaci používá téměř 70 tisíc učitelů a 3 400 škol po celé České republice. Maturanti míří na vysoké školy: Co je zajímá a jak se připravují? Průzkum odhalil zajímavé trendy
(Praha, 17. 2. 2025) Společnost Scio ve spolupráci s agenturou Median provedla rozsáhlý průzkum mezi letošními maturanty, který mapuje jejich plány do budoucna. Výsledky přinesly řadu zajímavých zjištění o tom, na základě čeho se mladí lidé rozhodují při volbě dalšího studia, které školy a obory jsou pro ně atraktivní nebo jak se připravují na přijímací zkoušky.
📨 Moderní vzdělávání i na váš e-mail
1× do měsíce vám pošleme souhrn těch nejzajímavějších článků o moderním vzdělávání. Buďte napřed!
Váš e-mail *
Přihlášením souhlasíte se zpracováním osobních údajů. Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.
Co se vám může hodit
Články
Více Jdeme na to Kontakt
Více Jdeme na to
Zdroj: www.scio.cz