Ministerstvo školství··6 min

Výzva Návraty podpoří výzkumnice a výzkumníky po kariérní přestávce

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy poskytne 1,3 miliardy Kč z fondů Evropské unie na podporu návratů výzkumnic a výzkumníků po kariérní přestávce. Výzva Operačního programu Jan Amos Komenský s názvem Návraty cílí na prevenci ukončení či významného omezení výzkumné kariéry kvalitních osob kvůli překážkám spojených s kombinováním práce a péče o rodinu. Napomůže tak k udržení kvalitních lidí ve výzkumu a potažmo dalšímu rozvoji výzkumu a zvýšení konkurenceschopnosti České republiky.

Výzva Návraty cílí na výzkumnice a výzkumníky, kteří se vracejí po kariérní přestávce z důvodů mateřské nebo rodičovské dovolené, dlouhodobé nemoci nebo péče o blízké. Jde o první takto systémovou výzvu v českém výzkumném prostředí, připravenou v návaznosti na národní strategické materiály a na základě inspirace ze zahraničí.

"Dlouhodobý problém českého výzkumného prostředí je, že péče o děti a členy rodiny má za následek přerušení kariéry, zejména u žen, které nesou hlavní tíhu péče. To způsobuje genderovou nerovnováhu ve výzkumu, kde ženy tvoří jen 29 % osob pracujících ve výzkumu. Přitom představují 60 % absolvujících magisterské a 45 % doktorské programy," říká vrchní ředitel sekce mezinárodních vztahů, EU a ESIF Václav Velčovský.

„Mám velkou radost z výzvy 'Návraty', která otevírá dveře vědcům a vědkyním po kariérní přestávce. Péče o děti nebo blízké už díky ní nemusí znamenat konec či výrazné zpomalení jejich vědecké dráhy. Tato výzva není jen o návratových grantech, ale nabízí i spoustu flexibilních možností, jak si během pauzy a restartu udržet kontakt se světovou vědou – od vzdělávání až po zahraniční stáže. A právě takové kroky často pomůžou načerpat nové myšlenky, obnovit motivaci a vrátit se do vědy s energií a chutí posouvat ji dál. Věřím, že tento program pomůže zlepšit i systémové podmínky pro návraty po kariérní přestávce a bude inspirací i pro další oblasti. Program může tak napomoci přenastavit obecně přetrvávající stereotypní vnímání osob, zejména žen, které kombinují náročnou vědeckou kariéru s péčí o děti,“ uvádí RNDr. Hana Lísalová, Ph.D. z Fyzikálního ústavu Akademie věd.

O dotaci mohou žádat od 21. listopadu 2024 do 30. dubna 2025 výzkumné organizace (tj. vysoké školy, v.v.i. a další subjekty splňující definici). Ty do žádosti zpracují grantové schéma (tj. jak budou identifikovat a vybírat vhodné zaměstnankyně a zaměstnance, jakými nástroji je hodlají podporovat) a určí si počet očekávaných návratových grantů (tj. odhadnou počet osob, jichž by se podpora týkala), které budou financovány formou tzv. jednotek – tedy metodami zjednodušeného vykazování, kdy není třeba dokladovat jednotlivé výdaje přímo. Hodnotit se bude především kvalita pravidel pro přidělování návratových grantů a celkový koncept podpory výzkumnic a výzkumníků v jejich návratu po kariérní přestávce. Pokud výzkumná organizace uspěje, sama následně bude vyhlašovat vnitřní kola soutěží o návratové granty pro své vědkyně a vědce a sama rozhodne na základě definovaných kritérií, komu a jakou podporu přizná.

Jeden návratový grant může zahrnovat až 3 FTE (tj. 1 FTE vracející se osoby a až 2 FTE členů jeho vědeckého týmu), mobilitu do zahraničí, vzdělávání, mentora či příspěvek na péči. Při tříleté realizaci může dosáhnout až 10 mil. Kč.

"V závislosti na zvolených opatřeních očekáváme do roku 2029 podporu stovek osob za celé Česko," dodává vrchní ředitel Velčovský.


Přínosy výzvy

- pilotní ověření systému návratových grantových schémat na výzkumných organizacích v České republice;

- podpora osob při kariérním návratu prostřednictvím podpory jejich výzkumných záměrů trvajících až 3 roky;

- podpora osob na mateřské, rodičovské dovolené nebo při dlouhodobé nemoci prostřednictvím jejich vzdělávání a dalších aktivit umožňujících jejich dlouhodobý kontakt s výzkumem.

Co je možné z projektu financovat:

- výzkumné aktivity pracovnic a pracovníků vracejících se po kariérní přestávce k výzkumné kariéře, a to až po dobu 3 let;

- využití mentorujících ze strany vracejících se výzkumníků;

- odborný tým, který si konkrétní osoba pro svůj záměr sestaví (až 2 FTE);

- výjezdovou mobilitu pro vracející se pro získání zkušeností i kontaktů;

- odborné i soft skills vzdělávání;

- tzv. keep in touch aktivity cílené na podporu výzkumnic a výzkumníků na kariérní přestávce tak, aby neztratili kontakt s výzkumem a snadněji se po svém návratu opět začlenili do činností organizace.

Termíny:

Žádosti o dotaci mohou být výzkumnými organizacemi podávány od 21. listopadu 2024 do 30. dubna 2025.

Další informace jsou k dispozici na webových stránkách OPJAK.cz.

Operační program Jan Amos Komenský (OP JAK) je víceletým tematickým programem v gesci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, v jehož rámci je možné v programovém období 2021–2027 využít finanční prostředky ze strukturálních fondů Evropské unie. Celková finanční alokace je 84 miliard Kč, přičemž 41 miliard je určených na podporu výzkumu a vývoje, 17 miliard na podporu vysokých škol a 26 miliard na regionální školství.

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Poslanci schválili novelu školského zákona

Poslanci schválili novelu školského zákona

Poslanecká sněmovna dnes ve 3. čtení schválila novelu školského zákona, která kromě jiného přináší převod financování nepedagogické práce na zřizovatele od 1. ledna 2026. Prostřednictvím tzv. indexace škol a nastavení maximálního počtu hodin výuky bude možné více podpořit školy, které vzdělávají žáky ve složitějších podmínkách. Další změnou je ukotvení pozic školních speciálních pedagogů a školních psychologů a možnost jejich financování ze státního rozpočtu. D íky novele bude také možné začít systémově řešit příliš širokou a rozdrobenou síť škol v České republice.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Marek

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Marek

MŠMT začalo vydávat letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál byl zahájen před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel 1. stupně Základní školy a Mateřské školy v Bohuňovicích Pavel Marek.
| Ministerstvo školství
Stezka Českem pro školy se stává velmi oblíbenou

Stezka Českem pro školy se stává velmi oblíbenou

V lednu letošního roku představilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, spolek Stezka Českem a Klub českých turistů nový společný projekt pro školy a školská zařízení navazující na oficiální přechod České republiky, Stezku Českem. Již ve druhém pololetí školního roku 2024/2025 se tak na Stezku Českem mohly se svými žáky vydat také školy, pro něž byl připraven soubor podkladů, návodů, námětů, informací a dalších forem podpory pod názvem Stezka Českem pro školy.
| Ministerstvo školství
Ministr Bek jednal na zasedání Rady pro konkurenceschopnost

Ministr Bek jednal na zasedání Rady pro konkurenceschopnost

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek zastupoval ČR na zasedání Rady pro konkurenceschopnost ve formátu ministrů odpovědných za výzkum. Hlavním tématem jednání bylo další směřování evropské výzkumné politiky, včetně příprav nového rámcového programu a možností, jak do Evropy přilákat špičkové zahraniční vědce.
| Ministerstvo školství
Přihlašování do 2. kola přijímaček na SŠ

Přihlašování do 2. kola přijímaček na SŠ

Druhé kolo přijímacího řízení na střední školy nabízí podle dat Cermatu 24 159 volných míst ve čtyřletých a kratších oborech, přes sedmdesát procent zajišťují veřejné školy. Uchazeči mohou ve druhém kole podat až 5 přihlášek, obdobně jako v prvním kole.
| Ministerstvo školství
Výsledky jarních maturit 2025

Výsledky jarních maturit 2025

Maturitní zkoušky v jarním termínu 2025 potvrdily stabilní výsledky a ustálené trendy. K didaktickým testům se přihlásilo 80,8 tisíce prvomaturantů, o 5,2 tisíce více než loni, a celková neúspěšnost 12,3 % odpovídá úrovni let 2021 a 2022. Pokračuje rostoucí zájem o matematiku, nejčastější volbou maturantů zůstává anglický jazyk, angličtina zůstává nejčastější volbou maturantů a gymnázia si drží úspěšnost nad 98 %.
| Ministerstvo školství
Téměř 94 % deváťáků uspělo v prvním kole přijímaček na SŠ

Téměř 94 % deváťáků uspělo v prvním kole přijímaček na SŠ

V prvním kole přijímacího řízení na střední školy pro školní rok 2025/26 uspělo 93,7 % žáků devátých tříd základních škol. Na školu, kterou uvedli jako svou první prioritu, se dostaly tři čtvrtiny všech uchazečů o čtyřleté a kratší obory. Vyplývá to z aktuálních dat Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT).
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představuje nový Systém podpory a vedení ředitelů škol , který přináší ucelenou strategii pro posílení role ředitelů jako klíčových lídrů školského prostředí. Tento systém, vytvořený ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a Českou školní inspekcí, má ambici zásadně proměnit způsob, jakým je vedení škol v České republice podporováno a rozvíjeno.
| Ministerstvo školství
Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uspořádalo odborný panel zaměřený na bezpečnost ve školách, prevenci rizik a krizovou připravenost. Setkání, které se uskutečnilo 30. dubna 2025 v Praze, nabídlo vedení škol, jejich zřizovatelům i odborné veřejnosti konkrétní nástroje, příklady dobré praxe a inspiraci pro vytváření bezpečného a podpůrného prostředí ve školách. Panel spojil odborníky z různých oblastí: od školství přes bezpečnostní složky až po neziskový sektor. Cílem bylo posílit spolupráci a připravenost na každodenní i mimořádné situace ve vzdělávacím prostředí.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

MŠMT začalo letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál připravilo MŠMT před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je bývalý dlouholetý ředitel střediska volního času Alcedo ve Vsetíně Pavel Bartoň.
| Ministerstvo školství