Ministerstvo školství··5 min

MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představuje nový Systém podpory a vedení ředitelů škol , který přináší ucelenou strategii pro posílení role ředitelů jako klíčových lídrů školského prostředí. Tento systém, vytvořený ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a Českou školní inspekcí, má ambici zásadně proměnit způsob, jakým je vedení škol v České republice podporováno a rozvíjeno.

Ředitel školy je jednou z nejdůležitějších osob ve vzdělávacím systému. Měl by mít prostor věnovat se vedení pedagogického týmu a vytváření podmínek pro kvalitní výuku. Tomu ale v současné době často brání nadměrná administrativa a nedostatečná příprava na náročnou roli lídra školy,“ uvedl náměstek ministra školství Jiří Nantl. Cílem nového systému je poskytnout ředitelům podporu v každé fázi jejich profesní dráhy – od výběru a přípravy nových kandidátů přes adaptační období až po dlouhodobý rozvoj a mentorství pro zkušené lídry.

Zásadní význam pro fungování škol a jejich ředitelů má vztah se zřizovateli škol, kterými jsou převážně územní samosprávné celky. „Škola je vždy určujícím faktorem života obce a tato nová systémová spolupráce s ministerstvem školství a státem obecně je pro nás, jako představitele obcí, příležitostí deklarovat, v jak vysoké míře nám na dobrých podmínkách pro ředitele našich škol záleží, a zasazovat se o konkrétní návrhy v této oblasti,“ uvedl k podpisu memoranda předseda Svazu měst a obcí František Lukl.

Z údajů České školní inspekce a výzkumných organizací vyplývá, že čeští ředitelé tráví pouze 22 % svého času pedagogickým vedením, které má přímý dopad na výsledky žáků, zatímco 40 % jejich pracovního času je určeno administrativě. V mezinárodním srovnání mají čeští ředitelé také méně příležitostí ke vzdělávání a osobnímu rozvoji. Alarmující je rovněž nízký počet uchazečů o ředitelské funkce – téměř 40 % konkurzů probíhá s jediným kandidátem, v některých případech dokonce bez jakéhokoliv zájemce.

Nový systém přináší konkrétní řešení těchto problémů. Bude vytvořen nový kompetenční rámec pro ředitele a ředitelky škol, který definuje klíčové schopnosti a očekávání v oblasti pedagogického leadershipu i organizačního řízení. Dojde rovněž k rozšíření kvalifikačních studií – vznikne dvoumodulové studium, které kandidáty připraví jak na samotný vstup do funkce, tak na první roky v roli ředitele. Podpora bude rozšířena také v oblasti mentorství a kolegiálního sdílení, a to prostřednictvím projektů, jako je KOMPAS.

Pokud se podaří tyto změny dotáhnout a zavést do praxe, posuneme se výrazně ke zvýšení atraktivity a zlepšení podmínek pro výkon pozice ředitele,“ uvádí prezident Asociace ředitelů základních škol Luboš Zajíc.

Systém rovněž posiluje roli zřizovatelů škol a jejich spolupráci s řediteli. Vznikne metodika kvalitního zřizovatele, která upřesní jejich kompetence a nabídne jim podporu formou doprovázení. V dlouhodobějším horizontu se počítá s pilotním ověřováním nové formy školské správy, která by měla přinést odbřemenění ředitelů od nepedagogické agendy a větší profesionalizaci řízení škol na regionální úrovni.

Na tvorbě systému se podílela široká expertní skupina, která po více než rok pracovala s využitím dat, rešerší dobré praxe z Česka i zahraničí a v úzké spolupráci s profesními asociacemi, zástupci zřizovatelů a neziskového sektoru. Mezi hlavní prioritní oblasti pro období 2025–2027 patří vedle kompetenčního rámce a kvalifikačního studia také podpora učících se komunit ředitelů a systematická spolupráce s regionálními aktéry.

V prostorách Muzea Jana Amose Komenského v Praze bylo dnes symbolicky podepsáno memorandum o spolupráci těchto klíčových aktérů na budování systému podpory ředitelů škol. Tímto aktem je současně historicky poprvé ustavena stálá koordinační platforma, na které aktéři na straně státu, územních samospráv jako zřizovatelů škol a profesních asociací ve vzdělávání budou moci systematicky projednávat otázky týkající se výběru, podpory a profesního rozvoje a způsobu hodnocení ředitelů škol v ČR a doporučovat také politické reprezentaci náměty na inovace právní úpravy.

Systém podpory a vedení ředitelů škol je důležitým krokem směrem k profesionálnějšímu a udržitelnějšímu řízení škol. Jeho smyslem není pouze zvýšit počet zájemců o roli ředitele, ale zejména posílit jejich schopnosti, motivaci a podmínky pro to, aby mohli skutečně vést své školy k vyšší kvalitě výuky a lepším výsledkům žáků.

Materiál Systém podpory a vedení ředitelů škol: Priority pro období 2025–2027 najdete ZDE.

Více informací najdete ZDE.

Záznam konference najdete ZDE.

1234

Zdroj fotek: Tomáš Princ

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uspořádalo odborný panel zaměřený na bezpečnost ve školách, prevenci rizik a krizovou připravenost. Setkání, které se uskutečnilo 30. dubna 2025 v Praze, nabídlo vedení škol, jejich zřizovatelům i odborné veřejnosti konkrétní nástroje, příklady dobré praxe a inspiraci pro vytváření bezpečného a podpůrného prostředí ve školách. Panel spojil odborníky z různých oblastí: od školství přes bezpečnostní složky až po neziskový sektor. Cílem bylo posílit spolupráci a připravenost na každodenní i mimořádné situace ve vzdělávacím prostředí.
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představuje nový Systém podpory a vedení ředitelů škol , který přináší ucelenou strategii pro posílení role ředitelů jako klíčových lídrů školského prostředí. Tento systém, vytvořený ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a Českou školní inspekcí, má ambici zásadně proměnit způsob, jakým je vedení škol v České republice podporováno a rozvíjeno.
| Ministerstvo školství
MŠMT dál naplňuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva

MŠMT dál naplňuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva

MŠMT dál naplňuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva a zveřejňuje výsledky šetření kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků na základních školách ke konci září loňského roku. Data slouží k monitorování pokroku v oblasti podpory rovného přístupu ke vzdělávání.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

MŠMT začalo letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál připravilo MŠMT před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je bývalý dlouholetý ředitel střediska volního času Alcedo ve Vsetíně Pavel Bartoň.
| Ministerstvo školství
Výsledky šetření České školní inspekce v základních školách Hodonín

Výsledky šetření České školní inspekce v základních školách Hodonín

V souvislosti se závažným případem šikany mezi žákyněmi v Hodoníně, ke kterému došlo mimo areál školy, zahájila Česká školní inspekce hodnocení a kontrolu všech základních škol ve městě. Cílem bylo ověřit, jak školy nastavují preventivní opatření, jak pracují se školním klimatem a jaké mají kapacity pro včasné zachycení rizikového chování.
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští šetření o stavu učitelů v regionálním školství

MŠMT spouští šetření o stavu učitelů v regionálním školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zahájilo celostátní šetření zaměřené na stav učitelů v regionálním školství. Cílem je získat aktuální a podrobná data, která budou klíčová pro další plánování vzdělávací politiky a cílenou podporu systému přípravy budoucích učitelů.
| Ministerstvo školství
MŠMT vychází vstříc bilingvním školám: první jazyk nemusí být angličtina

MŠMT vychází vstříc bilingvním školám: první jazyk nemusí být angličtina

Na základě jednání mezi ministrem školství Mikulášem Bekem a zástupci bilingvních základních škol došlo k předběžné dohodě o možné úpravě výuky cizích jazyků v základním vzdělávání. V rámci připravovaného opatření ministra školství by mohly školy, které nabízejí od 1. třídy jako první cizí jazyk jiný než angličtinu – například němčinu, francouzštinu, španělštinu, ale i italštinu nebo jiný světový jazyk – zařadit anglický jazyk s pozdějším nástupem od čtvrté třídy. Zůstává ovšem v platnosti, že v 9. třídě by měly s žáky dosáhnout úrovně angličtiny B1.
| Ministerstvo školství
Díky NPO vzniká v Brně špičkové centrum pro vzdělávání a výzkum v oblasti farmacie

Díky NPO vzniká v Brně špičkové centrum pro vzdělávání a výzkum v oblasti farmacie

Dnes proběhlo slavnostní dokončení hrubé stavby BioPharma Hub v Brně, kterého se zúčastnil také ministr školství Mikuláš Bek. Tento významný projekt Masarykovy univerzity, je realizován díky finanční podpoře z fondu NextGenerationEU prostřednictvím Národního plánu obnovy. Nové centrum je součástí Univerzitního kampusu Bohunice a představuje zásadní krok v oblasti farmaceutického výzkumu a vzdělávání.
| Ministerstvo školství
Mezinárodní den zdraví v agendách MŠMT

Mezinárodní den zdraví v agendách MŠMT

U příležitosti Mezinárodního dne zdraví, který se pod záštitou Světové zdravotnické organizace (WHO) připomíná každoročně 7. dubna, rekapituluje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy některé důležité aktivity, kterým se v rámci podpory celkového zdraví dětí, žáků a studentů v současnosti věnuje. Ať už jde o podporu pohybu, péči o duševní zdraví nebo o změny ve školním stravování.
| Ministerstvo školství
Školský ombudsman – zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu

Školský ombudsman – zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu

Jednou z priorit Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro následující období je věnovat větší pozornost systému ústavní a ochranné výchovy. V této souvislosti MŠMT zřídilo pozici zmocněnce pro ústavní a ochrannou výchovu, a transformovalo tak roli dřívějšího školského ombudsmana.
| Ministerstvo školství