Ministerstvo školství··3 min

Přijímaček nanečisto se školy účastnily dobrovolně, Cermat zjišťuje zpětnou vazbu

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) letos poprvé zrealizovalo projekt „Přijímačky nanečisto“. Hlavním cílem bylo žáky připravit na práci s testy a s časem vyhrazeným na jejich řešení, seznámit je se všemi dokumenty, nasimulovat prostředí a podmínky „ostré zkoušky“. Byl to způsob, jak zpřístupnit proces jednotného testování všem žákům 9. tříd. V průběhu února bude základním školám zaslán krátký dotazník zaměřený na vyhodnocení projektu, aby Cermat a MŠMT získaly zpětnou vazbu.

Základní školy si zkušební dokumentaci projektu Přijímačky nanečisto (testy) mohly stáhnout od 24. ledna a podle svého vlastního rozhodnutí se pak projektu zúčastnit. „Školy se nám do projektu nijak nepřihlašovaly, proto zatím nemáme přesný přehled o tom, kolik z nich se testování skutečně zúčastnilo,“ říká ředitelka Cermatu Barbora Rosůlková s tím, že k 28. lednu byl evidován počet stažení cca 2200. Zpětnou vazbu prostřednictvím dotazníku zjistí Cermat v průběhu února

Chceme upozornit, že na základě žáky dosažených bodových výsledků není vhodné činit jakékoliv závěry. Zkouška nebyla zadána a vyhodnocena centrálně, nešlo tedy o naprosto srovnatelné podmínky. V ostrém režimu navíc konají uchazeči 2 pokusy a je brán vždy lepší výsledek zvlášť u testů z Českého jazyka a literatury a testů z Matematiky a její aplikace,“ říká Barbora Rosůlková.

Ostré testy jednotných přijímacích zkoušek se konají v dubnu, některá látka podle ředitelky Cermatu ještě nemusí být ve školách probrána a učivo zopakované. Bylo však důležité, aby v testech nebyla vynechána důležitá nebo problematická témata. „S dvouměsíčním časovým předstihem se tak žáci základních škol – budoucí uchazeči o přijetí do střední školy – dozvěděli, jaké případně učivo je třeba dopilovat a jak se celkově na přijímací zkoušku připravit i psychicky. Může to pro ně být také signálem, ve které oblasti mají ještě nedostatky a motivací pro učení se v čase, který do ostrých přijímacích zkoušek zbývá,“ vysvětluje Barbora Rosůlková

Pokud žáci všechny úlohy nezvládli, nemusí se podle ředitelky Cermatu obávat, že do střední školy nemohou být přijati. Pořadí uchazečů stanovuje ředitel střední školy na základě výsledků jednotné zkoušky a školní přijímací zkoušky a dalších kritérií. Rozhodující tedy je, jak si uchazeč stojí vůči výsledkům ostatních (v daném oboru vzdělání) a jaká je hranice počtu přijímaných uchazečů. Následně algoritmus postupně vyhodnocuje priority přihlášek v souladu se stanoveným pořadím uchazečů a hranicí počtu přijímaných uchazečů (video lze například shlédnout zde: https://www.prihlaskynastredni.cz/rodice-zaci.php). Nastavení přijímacích zkoušek má ze své podstaty plnit tzv. rozřazovací funkci, tak aby byly pro střední školy využitelné.

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Přijímaček nanečisto se školy účastnily dobrovolně, Cermat zjišťuje zpětnou vazbu

Přijímaček nanečisto se školy účastnily dobrovolně, Cermat zjišťuje zpětnou vazbu

Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) letos poprvé zrealizovalo projekt „Přijímačky nanečisto“. Hlavním cílem bylo žáky připravit na práci s testy a s časem vyhrazeným na jejich řešení, seznámit je se všemi dokumenty, nasimulovat prostředí a podmínky „ostré zkoušky“. Byl to způsob, jak zpřístupnit proces jednotného testování všem žákům 9. tříd. V průběhu února bude základním školám zaslán krátký dotazník zaměřený na vyhodnocení projektu, aby Cermat a MŠMT získaly zpětnou vazbu.
| Ministerstvo školství
Ve školních jídelnách čeká děti lepší výběr i možnost vlastní stravy

Ve školních jídelnách čeká děti lepší výběr i možnost vlastní stravy

Ministerstvo školství připravilo ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví návrh změn ve školním stravování, který zohledňuje nejnovější poznatky ve výživě a reaguje na potřeby dětí, žáků a studentů, přičemž dochází po 30-ti letech ke změnám v rámci takzvaného spotřebního koše. Cílem návrhu je zajistit kvalitní a nutričně vyváženou stravu a zároveň umožnit školním jídelnám větší flexibilitu při přípravě pokrmů. Změny reagují také na specifické stravovací potřeby žáků.
| Ministerstvo školství
Rozpočet vysokých škol 2025: Navýšení financí posílí kapacity a podpoří klíčové obory

Rozpočet vysokých škol 2025: Navýšení financí posílí kapacity a podpoří klíčové obory

Vláda schválila historicky nejvyšší meziroční navýšení rozpočtu vysokých škol. Celková částka, kterou vysoké školy v roce 2025 obdrží, dosáhne 34,9 miliardy korun, což představuje meziroční růst o 4 miliardy korun, tedy téměř 13 procent. Tento nárůst umožní nejen rozšíření kapacit vysokých škol, ale také zlepšení podmínek pro studenty, podporu vysokoškolského vzdělávání v regionech s nižší mírou vzdělanosti a financování oborů, které jsou strategicky klíčové pro budoucnost České republiky.
| Ministerstvo školství
Novou tiskovou mluvčí MŠMT bude Veronika Lucká Loosová

Novou tiskovou mluvčí MŠMT bude Veronika Lucká Loosová

Praha 31. ledna 2025 - Ředitelkou odboru vnějších vztahů a komunikace a tiskovou mluvčí MŠMT bude od 1. února 2025 Veronika Lucká Loosová. Ve funkci nahradí Terezu Fojtovou, která odchází do zahraničí.
| Ministerstvo školství
Stezka Českem pro školy – aktivní pohyb a vzdělávání v terénu

Stezka Českem pro školy – aktivní pohyb a vzdělávání v terénu

Spolek Stezka Českem společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Klubem českých turistů (KČT) dnes představily nový projekt pro školy a školská zařízení navazující na oficiální přechod České republiky, Stezku Českem. V jejím duchu, nastavení a dle jejích hodnot se od letošního roku mohou na Stezku Českem vydat také školy se svými žáky, účastníci zájmového vzdělávání, kluby, kroužky a jakékoli další organizované skupiny dětí a mladých lidí. Projekt s názvem Stezka Českem pro školy je tedy určen všem, kteří chtějí ukázat dětem a mladým lidem krásy putování po Česku, unikátnost českých hor, pozitivní vliv pobytu v přírodě, atraktivní vzdělávání v terénu, a hlavně chtějí společně s dětmi naplánovat a zažít výlet plný nezapomenutelných zážitků spojený s aktivním a zdravým pohybem.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Daniel Strnad

Muži v mateřských a základních školách: Daniel Strnad

MŠMT už druhým rokem pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je budoucí učitel prvního stupně na základní škole Daniel Strnad.
| Ministerstvo školství
Projekt Penězověda pomůže s výukou finanční gramotnosti

Projekt Penězověda pomůže s výukou finanční gramotnosti

Zlepšit výuku finanční gramotnosti, a to jak ve školách, tak v rodinách, chce nový projekt Penězověda. Vyučujícím nabídne výukové materiály, rodičům a široké veřejnosti pak praktické informace s tematikou financí. Portál vznikl ve spolupráci ČSOB, Mastercard a Policie ČR a se zapojením vyučujících.
| Ministerstvo školství
Nový systém financování nepedagogické práce od 1. 9. 2025

Nový systém financování nepedagogické práce od 1. 9. 2025

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy oznámilo zásadní změny ve způsobu financování nepedagogické práce, které mají vstoupit v platnost 1. září 2025. Nový model si klade za cíl zajistit férovější rozdělení peněz, zvýšit stabilitu financování pedagogické i nepedagogické práce a posílit autonomii obcí a krajů při správě jimi zřizovaných škol a školských zařízení.
| Ministerstvo školství
Přijímačky 2025: Podpora pro žáky, cvičné testy a aplikace

Přijímačky 2025: Podpora pro žáky, cvičné testy a aplikace

Od 1. února se spustí elektronické přihlašování na střední školy, žáci mohou letos k přípravě využít přijímačky nanečisto i cvičné online testy. Na portále Vzdělávání v datech také nově najdou statistiky přihlášených i přijatých na konkrétní školu, což jim může pomoci při rozhodování o volbě školy. Na základě loňských zkušeností byl vylepšen elektronický přihlašovací systém DiPSy .
| Ministerstvo školství
MF a MŠMT se dohodly na financování nepedagogické práce

MF a MŠMT se dohodly na financování nepedagogické práce

Větší samostatnost obcí a krajů při zajišťování podmínek pro činnost jimi zřizovaných škol, lepší zohlednění místních specifik při organizaci nepedagogické práce a vyšší předvídatelnost finančních prostředků. To jsou hlavní argumenty pro přesun odpovědnosti za financování nepedagogických pracovníků, tedy například kuchařů, kuchařek, školníků, či uklízeček, na zřizovatele škol. Resortům financí a školství se podařilo finalizovat podobu všech klíčových parametrů převodu, tedy zejména výši podílu zřizovatelů na sdílených daních. Díky tomu se v roce 2025 navýší příjmy obcí a krajů o 11 miliard korun, na rok 2026 je počítáno s částkou 32,4 mld. Kč.
| Ministerstvo školství