Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) letos poprvé zrealizovalo projekt „Přijímačky nanečisto“. Hlavním cílem bylo žáky připravit na práci s testy a s časem vyhrazeným na jejich řešení, seznámit je se všemi dokumenty, nasimulovat prostředí a podmínky „ostré zkoušky“. Byl to způsob, jak zpřístupnit proces jednotného testování všem žákům 9. tříd. V průběhu února bude základním školám zaslán krátký dotazník zaměřený na vyhodnocení projektu, aby Cermat a MŠMT získaly zpětnou vazbu.
Základní školy si zkušební dokumentaci projektu Přijímačky nanečisto (testy) mohly stáhnout od 24. ledna a podle svého vlastního rozhodnutí se pak projektu zúčastnit. „Školy se nám do projektu nijak nepřihlašovaly, proto zatím nemáme přesný přehled o tom, kolik z nich se testování skutečně zúčastnilo,“ říká ředitelka Cermatu Barbora Rosůlková s tím, že k 28. lednu byl evidován počet stažení cca 2200. Zpětnou vazbu prostřednictvím dotazníku zjistí Cermat v průběhu února
„Chceme upozornit, že na základě žáky dosažených bodových výsledků není vhodné činit jakékoliv závěry. Zkouška nebyla zadána a vyhodnocena centrálně, nešlo tedy o naprosto srovnatelné podmínky. V ostrém režimu navíc konají uchazeči 2 pokusy a je brán vždy lepší výsledek zvlášť u testů z Českého jazyka a literatury a testů z Matematiky a její aplikace,“ říká Barbora Rosůlková.
Ostré testy jednotných přijímacích zkoušek se konají v dubnu, některá látka podle ředitelky Cermatu ještě nemusí být ve školách probrána a učivo zopakované. Bylo však důležité, aby v testech nebyla vynechána důležitá nebo problematická témata. „S dvouměsíčním časovým předstihem se tak žáci základních škol – budoucí uchazeči o přijetí do střední školy – dozvěděli, jaké případně učivo je třeba dopilovat a jak se celkově na přijímací zkoušku připravit i psychicky. Může to pro ně být také signálem, ve které oblasti mají ještě nedostatky a motivací pro učení se v čase, který do ostrých přijímacích zkoušek zbývá,“ vysvětluje Barbora Rosůlková
Pokud žáci všechny úlohy nezvládli, nemusí se podle ředitelky Cermatu obávat, že do střední školy nemohou být přijati. Pořadí uchazečů stanovuje ředitel střední školy na základě výsledků jednotné zkoušky a školní přijímací zkoušky a dalších kritérií. Rozhodující tedy je, jak si uchazeč stojí vůči výsledkům ostatních (v daném oboru vzdělání) a jaká je hranice počtu přijímaných uchazečů. Následně algoritmus postupně vyhodnocuje priority přihlášek v souladu se stanoveným pořadím uchazečů a hranicí počtu přijímaných uchazečů (video lze například shlédnout zde: https://www.prihlaskynastredni.cz/rodice-zaci.php). Nastavení přijímacích zkoušek má ze své podstaty plnit tzv. rozřazovací funkci, tak aby byly pro střední školy využitelné.
Zdroj: msmt.gov.cz