Scio··9 min

Práce nás baví, ale je to náročné, říkají učitelé

Scio

Scio

Scio je česká obchodní společnost zaměřená na školní i mimoškolní vzdělávání dětí. Do českého vzdělávání mj. zavedla měření výsledků vzdělávání (educational measurement) a obecných studijních předpokladů. Některé testy Scio se po roce 2000 používají pro účely přijímání na vybrané vysoké školy

Tisková zpráva

Učitelé českých základních škol jsou se svou prací spokojeni, ale také se často cítí vyčerpáni a nezřídka narážejí na nepřijatelné chování žáků i rodičů. Potvrzuje to šetření Mapa školy mezi 3400 pedagogy.

Drtivá většina učitelů a učitelek (96 %) chodí do práce ráda, je v ní spokojena (94 %) a má pocit, že ve škole panuje příjemná atmosféra (90 %). Přesto se skoro každý třetí pedagog (29 %) cítí ze své práce pravidelně vyčerpán. Půlka (49 %) dokonce přiznává, že jim při výuce či práci s dětmi občas „ujedou nervy“. Nejeden z učitelů má zároveň osobní zkušenost s agresivním či vulgárním chováním žáků i jejich rodičů. Vyplývá to ze souhrnných dat dotazníkového šetření Mapa školy, které každoročně realizuje společnost Scio, a v němž v průběhu loňského školního roku bylo dotazováno 3400 učitelů základních škol.

„Největší vliv na to, že učitelé svou práci dělají rádi, mají vztahy v učitelském sboru (87 %) a přístup vedení (85 %). Teprve s velkým odstupem následují finanční ohodnocení (59 %), chování žáků (56 %) a pracovní zázemí (53 %). Na druhou stranu ani často zmiňovaná vysoká náročnost na administrativní práci pedagogů není pro většinu z nich zásadní překážkou, která by jim kazila radost z jejich práce, a zmiňuje ji jen čtvrtina (23 %) dotázaných,“ komentuje souhrnné výsledky Anna Tzurna, vedoucí projektu Mapa školy.

A jak konkrétně jsou naplňovány podmínky, které přispívají ke spokojenosti učitelů s jejich školou? Drtivá většina (92 %) dotázaných říká, že je rozhodně či spíše spokojena se vztahy v učitelském sboru. Podobně vysoké hodnoty spokojenosti pak pedagogové uváděli s přístupem vedení k učitelům (92 %), ale také s chováním žáků (93 %) nebo s komunikací s rodiči (93 %). Učitelé jsou rovněž velmi spokojeni s příležitostmi pro svůj osobní rozvoj (90 %). S čím naopak spokojeni nejsou, to je připravenost žáků na hodinu (rozhodně a spíše spokojeno je 76 %), ovšem jen 8 % dotázaných říká, že je rozhodně spokojeno. A lepší by to mohlo být i s pracovním zázemím nebo s nastavením administrativy.

Z negativních jevů provázejících práci učitele dotazovaní nejčastěji zmiňují pocity syndromu vyhoření. V posledním roce je zažila skoro čtvrtina (23 %) z nich. Mezi dalšími častěji zmiňovanými nepříjemnými, nebo dokonce nepřijatelnými situacemi spojenými s pedagogickým povoláním se objevily hrubé vulgární chování žáků (14 %), stejně jako agresivita rodičů (12 %). Každý desátý učitel přitom říká, že má z některých rodičů přímo strach. Pedagogové potvrzují dokonce i některé, z hlediska výskytu sice okrajové, ale o to závažnější jevy, jako je kyberšikana namířená přímo vůči danému učiteli (1 %), natáčení učitele na mobil (5 %) nebo sexuální narážky na osobu učitele (2 %). Podobně jako v případě rodičů tak někteří učitelé (6 %) mají strach z konkrétních žáků. I když se tato relativní čísla mohou zdát malá, při přepočtu na všechny učitele se jeví jako velmi závažná: jestliže na základních školách působí přibližně 90 tisíc pedagogů (zdroj: https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/2345217), znamená to, že asi 500 z nich se bojí svých žáků.

Co je Mapa školy

Dotazníkové šetření určené pro mateřské, základní a střední školy každoročně stovkám škol poskytuje komplexní zpětnou vazbu od žáků, učitelů, rodičů a provozních zaměstnanců, včetně srovnání s ostatními školami. Šetření je anonymní a dotazníky jsou mimo jiné zaměřené na výuku a hodnocení, spolupráci, bezpečí, materiální zázemí, spokojenost se školou nebo vztahy. (více na www.mapaskoly.cz)

Prezentace Mapa školy

Drtivá většina učitelů a učitelek (96 %) chodí do práce ráda, je v ní spokojena (94 %) a má pocit, že ve škole panuje příjemná atmosféra (90 %). Přesto se skoro každý třetí pedagog (29 %) cítí ze své práce pravidelně vyčerpán. Půlka (49 %) dokonce přiznává, že jim při výuce či práci s dětmi občas „ujedou nervy“. Nejeden z učitelů má zároveň osobní zkušenost s agresivním či vulgárním chováním žáků i jejich rodičů. Vyplývá to ze souhrnných dat dotazníkového šetření Mapa školy, které každoročně realizuje společnost Scio, a v němž v průběhu loňského školního roku bylo dotazováno 3400 učitelů základních škol.

„Největší vliv na to, že učitelé svou práci dělají rádi, mají vztahy v učitelském sboru (87 %) a přístup vedení (85 %). Teprve s velkým odstupem následují finanční ohodnocení (59 %), chování žáků (56 %) a pracovní zázemí (53 %). Na druhou stranu ani často zmiňovaná vysoká náročnost na administrativní práci pedagogů není pro většinu z nich zásadní překážkou, která by jim kazila radost z jejich práce, a zmiňuje ji jen čtvrtina (23 %) dotázaných,“ komentuje souhrnné výsledky Anna Tzurna, vedoucí projektu Mapa školy.

A jak konkrétně jsou naplňovány podmínky, které přispívají ke spokojenosti učitelů s jejich školou? Drtivá většina (92 %) dotázaných říká, že je rozhodně či spíše spokojena se vztahy v učitelském sboru. Podobně vysoké hodnoty spokojenosti pak pedagogové uváděli s přístupem vedení k učitelům (92 %), ale také s chováním žáků (93 %) nebo s komunikací s rodiči (93 %). Učitelé jsou rovněž velmi spokojeni s příležitostmi pro svůj osobní rozvoj (90 %). S čím naopak spokojeni nejsou, to je připravenost žáků na hodinu (rozhodně a spíše spokojeno je 76 %), ovšem jen 8 % dotázaných říká, že je rozhodně spokojeno. A lepší by to mohlo být i s pracovním zázemím nebo s nastavením administrativy.

Z negativních jevů provázejících práci učitele dotazovaní nejčastěji zmiňují pocity syndromu vyhoření. V posledním roce je zažila skoro čtvrtina (23 %) z nich. Mezi dalšími častěji zmiňovanými nepříjemnými, nebo dokonce nepřijatelnými situacemi spojenými s pedagogickým povoláním se objevily hrubé vulgární chování žáků (14 %), stejně jako agresivita rodičů (12 %). Každý desátý učitel přitom říká, že má z některých rodičů přímo strach. Pedagogové potvrzují dokonce i některé, z hlediska výskytu sice okrajové, ale o to závažnější jevy, jako je kyberšikana namířená přímo vůči danému učiteli (1 %), natáčení učitele na mobil (5 %) nebo sexuální narážky na osobu učitele (2 %). Podobně jako v případě rodičů tak někteří učitelé (6 %) mají strach z konkrétních žáků. I když se tato relativní čísla mohou zdát malá, při přepočtu na všechny učitele se jeví jako velmi závažná: jestliže na základních školách působí přibližně 90 tisíc pedagogů (zdroj: https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/2345217), znamená to, že asi 500 z nich se bojí svých žáků.

Co je Mapa školy

Dotazníkové šetření určené pro mateřské, základní a střední školy každoročně stovkám škol poskytuje komplexní zpětnou vazbu od žáků, učitelů, rodičů a provozních zaměstnanců, včetně srovnání s ostatními školami. Šetření je anonymní a dotazníky jsou mimo jiné zaměřené na výuku a hodnocení, spolupráci, bezpečí, materiální zázemí, spokojenost se školou nebo vztahy. (více na www.mapaskoly.cz)

Prezentace Mapa školy

Články s podobným tématem

ScioŠkola konečně i v Ostravě. Bude v Zábřehu.

Od příštího školního roku zahájí v Ostravě výuku nová základní ScioŠkola. Celkově to bude již 19. základní ScioŠkola v rámci celé ČR. Přihlášky do 1.–⁠⁠⁠⁠⁠⁠6. třídy přijímá škola již od prosince.

Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

(Praha, 18. 6. 2024) Letošní sezóna Národních srovnávacích zkoušek (NSZ), které otevírají uchazečům o vysokoškolské studium cestu na více než 80 fakult českých i slovenských vysokých škol, je u konce. Celkem sedmi řádných termínů zkoušek se účastnilo přes 32 tisíc lidí, kteří dohromady vykonali téměř 89 tisíc zkoušek. V příštím školním roce se NSZ uskuteční také sedmkrát, na první termín budou moci zájemci přijít už v prosinci.

📨 Moderní vzdělávání i na váš e-mail

1× do měsíce vám pošleme souhrn těch nejzajímavějších článků o moderním vzdělávání. Buďte napřed!

Váš e-mail *

Přihlášením souhlasíte se zpracováním osobních údajů. Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.

Co se vám může hodit

Články

Více Jdeme na to

Kontakt

Více Jdeme na to

Zdroj: www.scio.cz

Další články

Další články od Scio

Jak smysluplně využívat umělou inteligenci ve vzdělávání: ScioBot přináší nové funkce pro učitele

Jak smysluplně využívat umělou inteligenci ve vzdělávání: ScioBot přináší nové funkce pro učitele

(Praha, 30. dubna 2025) Aplikace ScioBot, určená pro české učitele a zaměřená na vytváření příprav na výuku, má nyní nové funkce, které učitelům usnadní jejich práci. Mohou v ní nově vytvářet pracovní listy, nahrávat vlastní materiály a generovat tisknutelné materiály pro žáky. Aplikaci používá téměř 70 tisíc učitelů a 3 400 škol po celé České republice.
| Scio
Maturanti míří na vysoké školy: Co je zajímá a jak se připravují? Průzkum odhalil zajímavé trendy

Maturanti míří na vysoké školy: Co je zajímá a jak se připravují? Průzkum odhalil zajímavé trendy

(Praha, 17. 2. 2025) Společnost Scio ve spolupráci s agenturou Median provedla rozsáhlý průzkum mezi letošními maturanty, který mapuje jejich plány do budoucna. Výsledky přinesly řadu zajímavých zjištění o tom, na základě čeho se mladí lidé rozhodují při volbě dalšího studia, které školy a obory jsou pro ně atraktivní nebo jak se připravují na přijímací zkoušky.
| Scio
Kompetenční výuka je naše budoucnost ve světě okamžitě dostupných informací

Kompetenční výuka je naše budoucnost ve světě okamžitě dostupných informací

Vzdělávání se neustále vyvíjí a reaguje na změny ve společnosti, technologiích i potřebách žáků. K tomu, aby učitelé dokázali úspěšně čelit těmto výzvám a byli schopni připravit své žáky na reálný život, je nezbytné, aby jejich výuka nebyla jen o předávání informací, ale také o rozvoji dovedností, které jsou pro dnešní svět klíčové.
| Scio
ScioŠkola konečně i v Ostravě. Bude v Zábřehu.

ScioŠkola konečně i v Ostravě. Bude v Zábřehu.

Od příštího školního roku zahájí v Ostravě výuku nová základní ScioŠkola. Celkově to bude již 19. základní ScioŠkola v rámci celé ČR. Přihlášky do 1.–⁠⁠⁠⁠⁠⁠6. třídy přijímá škola již od prosince.
| Scio
Co vypovídají data o českých školách? Polovina dětí se do školy netěší a třetina učitelů čelí vyhoření.

Co vypovídají data o českých školách? Polovina dětí se do školy netěší a třetina učitelů čelí vyhoření.

(Praha, 5. 11. 2024) Polovina dětí se na základní škole setkává s verbálním násilím a ponižováním. Stejné množství žáků druhého stupně základních škol přiznává, že do školy chodí nerado. Učitelé chodí do své práce rádi (95 %), avšak třetina z nich se potýká s příznaky vyhoření. Výzvy českého školství vyplývají z posledních šetření projektu Mapa školy, který dlouhodobě monitoruje situaci základních a středních škol. Testováním v uplynulém školním roce prošlo více než 30 000 žáků a 3 000 vyučujících.
| Scio
Český tým vyvíjí AI aplikaci, která zjednodušuje přípravu pro tisíce vyučujících

Český tým vyvíjí AI aplikaci, která zjednodušuje přípravu pro tisíce vyučujících

(Praha, 12. 9. 2024) Rozvoj umělé inteligence proměňuje práci vyučujících. Ti mohou využívat různé nástroje pro přípravu i obohacení výuky. V České republice už více než 22 000 vyučujících pracuje s aplikací ScioBot. Tato webová aplikace pro učitele základních a středních škol přináší snadnou a rychlou cestu k efektivní přípravě na vyučování, včetně aktivit pro žáky. Učení totiž dnes není jen sezení v lavicích. Je to také zapojování žáků do aktivit, skupinová spolupráce a projekty. I na to se autoři aplikace soustředí.
| Scio
Největší síť soukromých škol v ČR se rozšiřuje o 5 dalších ScioŠkol

Největší síť soukromých škol v ČR se rozšiřuje o 5 dalších ScioŠkol

(Praha, 27. 8. 2024) Od září 2024 se rozšíří síť ScioŠkol o pět dalších škol. Nová základní ScioŠkola, střední ScioŠkola (gym) a základní umělecká škola ScioArt budou sídlit ve společné budově v Holešovicích. Další základní ScioŠkola začne působit v Dobříši. A původní soukromá ZŠ Hučák v Hradci Králové se začlení do sítě ScioŠkol. V rámci celé ČR bude od září 2024 v síti ScioŠkol celkem 23 škol, které bude navštěvovat cca 2500 žáků.
| Scio
Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

(Praha, 18. 6. 2024) Letošní sezóna Národních srovnávacích zkoušek (NSZ), které otevírají uchazečům o vysokoškolské studium cestu na více než 80 fakult českých i slovenských vysokých škol, je u konce. Celkem sedmi řádných termínů zkoušek se účastnilo přes 32 tisíc lidí, kteří dohromady vykonali téměř 89 tisíc zkoušek. V příštím školním roce se NSZ uskuteční také sedmkrát, na první termín budou moci zájemci přijít už v prosinci.
| Scio
Scio odchází od Raiffeisenbank kvůli aktivitám banky v Rusku

Scio odchází od Raiffeisenbank kvůli aktivitám banky v Rusku

(Praha, 29. 4. 2024) Scio oznamuje ukončení svého bankovního vztahu s Raiffeisenbank. Toto rozhodnutí je reakcí na trvající a neřešené aktivity Raiffeisenbank v Ruské federaci, které jsou v rozporu s hodnotami a etickými standardy, které Scio dlouhodobě zastává.
| Scio
Před maturanty jsou i hlavní termíny Národních srovnávacích zkoušek

Před maturanty jsou i hlavní termíny Národních srovnávacích zkoušek

(Praha, 13. 3. 2024) Uchazeči o studium na vysoké škole, kteří v rámci přijímacího řízení podstupují Národní srovnávací zkoušky, mají před sebou poslední tři termíny pro absolvování testů. Na ty také nejvíce škol poskytuje slevové poukazy.
| Scio