Nestlé··7 min

Ovoce a zeleninu konzumuje denně polovina českých dětí, jejich doporučenou denní porci už jen 1,5 %

Nestlé

Nestlé

Nestlé je švýcarská nadnárodní společnost se sídlem ve Vevey ve Švýcarsku. Byla založena v roce 1866 a pojmenována podle švýcarského chemika Henriho Nestlé. Z hlediska tržní kapitalizace je Nestlé největší potravinový koncern na světě.

Tisková zpráva

Zpět na Tiskové Zprávy

Praha

Jen polovina českých dětí ve věku 7 až 15 let konzumuje denně ovoce a zeleninu, ukázal aktuální průzkum společnosti Nestlé zaměřený na stravovací návyky českých školáků. Přestože Státní zdravotní ústav doporučuje čtyři až pět porcí ovoce a zeleniny denně, toto doporučení splňuje pouze 1,5 %. V dětském jídelníčku i nadále figurují smažená jídla a fastfood, který školáci nejčastěji konzumují jednou až dvakrát týdně, problémem je také nedostatečný pitný režim. Nejen v oblastech vyváženého stravování děti již desátým rokem edukuje program Nestlé pro zdraví dětí, který je pro školy i rodiče dostupný zdarma.

Většina dětí konzumuje nedostatek ovoce a zeleniny, fastfood ale nechybí

Ovoce a zeleninu konzumuje denně podle průzkumu Nestlé 1 pouze polovina českých dětí od 7 do 15 let. Podle doporučení českého Státního zdravotního ústavu by měly děti denně konzumovat 4–5 porcí zeleniny2, což splňuje pouze 1,5 % z nich. "Zelenina a ovoce jsou pro výživu dětí zásadní, obsahují plno důležitých vitamínů a minerálních látek. Obsahují také tolik potřebnou vlákninu, která je důležitá pro správné fungování střev a střevního mikrobiomu a pro prevenci chorob spojených s trávicím systémem," uvádí Markéta Veverková, nutriční specialistka společnosti Nestlé a vedoucí projektu Nestlé pro zdraví dětí.

Z pohledu složení dětských jídelníčků si ale stále zachovávají významnou roli smažená jídla a fastfood, které žáci základních škol konzumují nejčastěji jednou až dvakrát týdne. Každý den si jídla z rychlého občerstvení dopřává přes 8 % dětí. Abychom zajistili, že se děti budou vyváženě stravovat, a to nejen pokud jsou pod dohledem rodičů, je vhodným řešením je v této oblasti dlouhodobě vzdělávat. "Pro edukaci v tomto ohledu není řešením dětem cokoliv zakazovat. Cesta vede skrze vysvětlování toho, co dané potraviny obsahují a proč jsou pro naše tělo některé lepší než jiné. Rodiče by měli jít v tomto ohledu dětem příkladem," dodává Markéta Veverková. To potvrzuje také nutriční terapeutka se zaměřením na obezitologii Karolína Hlavatá: "Správné stravovací návyky se vytvářejí od raného dětství. Jejich správné nastavení a dodržování může pozitivně ovlivnit zdraví dětí i v jejich dospělosti. Přestože je dobré začít s výchovou ke zdravému životnímu stylu co nejdřív, platí, že není nikdy pozdě."

Slazené nápoje a absence snídaně

"Děti by měly denně optimálně vypít v průměru 1,8–2,5 l tekutin. Pitný režim by měl být ideálně pravidelný, rozprostřený do celého dne a děti (i dospělí) by měli pít, i pokud nejsou žízniví. Nejlepší je konzumovat čistou vodu, kterou si můžeme ochutit třeba čerstvým ovocem," zmiňuje k pitnému režimu Markéta Veverková. Pouze čistou vodu a další neslazené nápoje pije ale jen 12 % dětí, každé dvacáté dítě dokonce nepije vodu vůbec. Dle aktuálních dat naopak třetina školáků pije výhradně nebo ve většině případů slazené nápoje namísto čisté vody, 24 % si je dopřává denně. K tomu, proč je důležité stavět pitný režim na vodě, dodává Veverková, že "její důležitost tkví právě v tom, že v těle pomáhá regulovat tělesnou teplotu, rozvádět živiny, a naopak odvádět odpadní látky".

Snídaně a svačiny jsou vedle pitného režimu podle nutriční terapeutky Karolíny Hlavaté další důležitou částí dětských jídelníčků, která může ovlivnit jak soustředění dětí, tak zároveň jejich energii, kterou mají během celého dne. "Pravidelný přísun energie zabrání výkyvům v hladině krevního cukru a případným pocitům hladu, malátnosti nebo chuti na sladké. Tyto nepříjemné projevy mohou ovlivnit i výkonnost a soustředěnost dětí ve škole. Jestliže se přidá i nedostatek tekutin, hrozí zvýšené riziko úrazů," říká Karolína Hlavatá.

Počet dětí, které pravidelně snídají a svačí, se v posledních dvou letech zvýšil – téměř tři čtvrtiny dětí českých základních škol pravidelně snídají každý den, ve většině případů snídají jídlo připravené doma. Denně svačí dokonce 9 z 10 dětí. "Naším cílem, který máme již deset let, je edukovat o důležitosti vyváženého životního stylu, téma dětských snídaní a svačin pro nás bylo v poslední letech klíčové. Máme moc velkou radost, že průzkum potvrdil pozitivní trend, a tím také fakt, že naše práce má smysl," uzavírá Markéta Veverková, vedoucí projektu Nestlé pro zdraví dětí.


1 Průzkum vypracovala společnost Instant Research pro společnost Nestlé Česko v březnu 2025. Respondenty bylo 1050 rodičů dětí ve věku od 7 do 15 let.

2 Státní zdravotní ústav. Výživa na vlastní pěst: Výživová doporučení pro děti a dospívající. Praha: Státní zdravotní ústav, 2024. ISBN 978-80-7071-381-5. Dostupné z: https://szu.gov.cz/wp-content/uploads/2024/04/vyziva-na-vlastni-pest.pdf


Kontakt pro média:

Tereza Procházková, manažerka korporátní komunikace, [email protected], +420 724 420 873


Nestlé pro zdraví dětí

Nestlé pro zdraví dětí získalo záštitu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky a je provozováno a financováno společností Nestlé Česko, s.r.o. ve spolupráci s odborným garantem Společností pro výživu, v čele s MUDr. Petrem Tláskalem, CSc. Na vzdělávacích materiálech a jejich praktickém využití ve školách spolupracuje Nestlé s odborníky na názornou výuku.


Nestlé

Nestlé je největším výrobcem potravin a nápojů na světě. Podniká ve 187 zemích světa, zaměstnává přes 270 000 zaměstnanců. Posláním Nestlé je přinášet sílu potravin pro zlepšení života nás i příštích generací. Nestlé nabízí široké portfolio výrobků a služeb pro lidi i jejich domácí mazlíčky. Jedná se o více než 2 000 značek, od globálních ikon, jako jsou Nescafé nebo Nespresso, až k místním značkám. Základem podnikání Nestlé je strategie rozvoje výživy, zdraví a vyváženého životního stylu. Společnost byla založena před 155 lety ve švýcarském Vevey, kde dodnes sídlí. V Česku Nestlé vyrábí ve svých závodech ZORA Olomouc a SFINX Holešov cukrovinky pod značkami Orion, Kofila, Margot, BonPari, JOJO atd. a v závodě Krupka chlazené a mražené vegetariánské pokrmy pod značkou Garden Gourmet. Na Slovensku v závodě Carpathia Prievidza vyrábí široký sortiment kulinářských výrobků pod značkami Maggi a Carpathia. Více na www.nestle.cz.

Zdroj: www.nestle.cz

Další články

Další články od Nestlé

Ovoce a zeleninu konzumuje denně polovina českých dětí, jejich doporučenou denní porci už jen 1,5 %

Ovoce a zeleninu konzumuje denně polovina českých dětí, jejich doporučenou denní porci už jen 1,5 %

Jen polovina českých dětí ve věku 7 až 15 let konzumuje denně ovoce a zeleninu, ukázal aktuální průzkum společnosti Nestlé zaměřený na stravovací návyky českých školáků. Přestože Státní zdravotní ústav doporučuje čtyři až pět porcí ovoce a zeleniny denně, toto doporučení splňuje pouze 1,5 %. V dětském jídelníčku i nadále figurují smažená jídla a fastfood, který školáci nejčastěji konzumují jednou až dvakrát týdně, problémem je také nedostatečný pitný režim.
| Nestlé
Dej si kvalitnější pauzu s KitKat

Dej si kvalitnější pauzu s KitKat

Celosvětově známá značka cukrovinek KitKat od společnosti Nestlé odstartovala rok nejnovější reklamní kampaní. V ní KitKat spojuje ikonický hit skupiny Queen „I Want to Break Free“ se slavnou čokoládovou tyčinkou ve snaze o lepší pauzu. Ikonický slogan „Dej si pauzu, dej si KitKat“ zazáří v lednu v českých televizích, na sociálních sítích a v obchodech po celé republice.
| Nestlé
Vánoční strom splnil přání 401 dětí samoživitelů

Vánoční strom splnil přání 401 dětí samoživitelů

Spoustu úsměvů i dojatých tváří maminek, které jsou na výchovu svých dětí samy, přinesl charitativní projekt Vánoční strom splněných přání. Projekt organizuje nezisková organizace Klub svobodných matek. „Rekordní počet dárků, který se letos podařilo vysbírat v rámci projektu Vánoční strom splněných přání, je důkazem mimořádné solidarity lidí a firem. V době, kdy rodin v nouzi neubývá a zdroje na pomoc se shánějí stále obtížněji, je každá podpora nesmírně cenná.
| Nestlé
Cena Potravinářské komory ČR: Nestlé uspělo v nových i tradičních kategoriích

Cena Potravinářské komory ČR: Nestlé uspělo v nových i tradičních kategoriích

Společnost Nestlé se svými výrobky hned dvakrát bodovala v letošním ročníku soutěže Cena Potravinářské komory ČR. V nové kategorii Alternativní potraviny, která byla letos do soutěže zařazena poprvé, zvítězil produkt Garden Gourmet Marine-Style Crispy filet. Další ocenění pro Nestlé přišlo v tradiční kategorii Evropská inovace, kde byly porotou vyzdviženy tyčinky Nestlé Fitness Multigrain Protein Cocoa a Nestlé Fitness Multigrain Fibre Honey.
| Nestlé
Inovativní program Purina Unleashed hledá startupy v oblasti pet care: projekty mohou získat podporu až do výše 1,3 milionu korun

Inovativní program Purina Unleashed hledá startupy v oblasti pet care: projekty mohou získat podporu až do výše 1,3 milionu korun

Purina zve technologické startupy v oblasti péče o domácí mazlíčky do 6. ročníku akceleračního programu Unleashed. Cílem je společně najít přínosná technologická řešení, zejména z oblasti umělé inteligence, která pomohou řešit problémy majitelů domácích mazlíčků. V rámci programu Purina podpořila již 33 startupů. V roce 2025 jich přibude dalších 10. Každý z nich může získat finanční podporu až do výše 1,3 milionu korun. Přihlášky je možné podávat do 30.
| Nestlé
Stanislava Růžičková vede cukrovinkový marketing v Nestlé

Stanislava Růžičková vede cukrovinkový marketing v Nestlé

Stanislava Růžičková se od 1. 9. 2024 stává vedoucí marketingu pro cukrovinky Nestlé v regionu střední a východní Evropy.Stanislava se marketingu a cukrovinkám celosvětové potravinářské jedničky Nestlé věnuje přes 16 let. Díky ní se řada značek stala stálicemi v českých a slovenských domácnostech. Studentská pečeť, Kofila, Banány v čokoládě či KitKat se pod jejím vedením dostaly na přední příčky oblíbenosti u spotřebitelů a staly se nejrychleji rostoucími značkami na českém a slovenském trhu.
| Nestlé
V Holešově se odkrylo archeologické naleziště. Unikát je z 5. století

V Holešově se odkrylo archeologické naleziště. Unikát je z 5. století

Vůbec největší modernizace továrny Sfinx v Holešově na Zlínsku je téměř hotová. Posledním úkolem byla úprava parkoviště, které se nachází na druhé straně silnice. Při něm pracovníci stavby narazili na archeologické naleziště. Dle archeologů jde o ojedinělý nález na střední Moravě. Unikát z 5. století nyní ve spolupráci se závodem Sfinx detailněji zkoumají.
| Nestlé
Garden Gourmet se představuje v novém

Garden Gourmet se představuje v novém

Přehlednější a lépe rozeznatelná. Značka Garden Gourmet mění svoji vizuální identitu i design obalů. Chce tak podpořit kategorii rostlinných alternativ a inspirovat spotřebitele širokým portfoliem. To se letos rozrostlo o dvě zeleninové novinky. Ty stejně jako další produkty této značky vyrábí Nestlé v továrně v severočeské Krupce u Teplic.
| Nestlé
Purina staví moderní psí hřiště ve 20 obcích napříč Českem

Purina staví moderní psí hřiště ve 20 obcích napříč Českem

Společnost Purina se rozhodla postavit po celé České republice 20 nových a bezpečných psích hřišť, která vzniknou ještě do konce letošního roku. Podle odhadů žijí v českých domácnostech více než dva miliony psů, a Purina tím podpoří jejich aktivní trávení volného času s páníčky. Při výstavbě hřišť sehrává důležitou roli i udržitelnost a lokálnost materiálu pro výrobu.
| Nestlé
Purina staví moderní psí hřiště ve 20 obcích napříč Českem

Purina staví moderní psí hřiště ve 20 obcích napříč Českem

Společnost Purina se rozhodla postavit po celé České republice 20 nových a bezpečných psích hřišť, která vzniknou ještě do konce letošního roku. Podle odhadů žijí v českých domácnostech více než dva miliony psů, a Purina tím podpoří jejich aktivní trávení volného času s páníčky. Při výstavbě hřišť sehrává důležitou roli i udržitelnost a lokálnost materiálu pro výrobu.
| Nestlé