„S novým BMW R 1300 R jsme náš dynamický roadster s motorem boxer posunuli na zcela novou úroveň. Je nekompromisně zaměřen na jízdní dynamiku a díky zcela přepracovanému motoru a podvozku přináší mnohem sportovnější zážitky než jeho předchůdce, přičemž si stále zachovává základní hodnoty BMW, jako jsou cestovní schopnosti a komfort.“ Christof Lischka, ředitel vývoje BMW Motorrad.
Nové BMW R 1300 R: nový dynamický roadster s motorem boxer je výrazně sportovnější z pohledu techniky i vzhledu a vyznačuje se dynamickým stylem s agresivním a atletickým designem. Čtyři atraktivní varianty.
Cílem vývoje nového BMW R 1300 R bylo dosáhnout vizuálního i technického vylepšení dynamického roadsteru s motorem boxer. Kromě agresivnějšího a sportovnějšího designu umožňují prvky výbavy zákazníkům ještě více zvýšit dynamický potenciál jejich motocyklu. Jde například o variantu Performance, součástí jejíž výbavy je sportovní podvozek, krátké páčky na řídítkách, frézované a nastavitelné stupačky, řazení DTC, dvě doplňkové obrazovky pro zobrazení sportovních parametrů, sportovní sedlo, spoiler motoru a sportovní pneumatiky. BMW R 1300 R zároveň zůstává schopným společníkem pro každodenní použití a cestování. Tento jeho aspekt zajišťují kromě jiného volitelné prvky v podobě vyhřívání sedla, Riding Assistantu, vyššího větrného štítku a různých možností pro převoz zavazadel. Tím lze motocykl dokonale přizpůsobit individuálním potřebám každého zákazníka.
Základní verze BMW R 1300 R je dodávána v metalickém laku Snapper Rocks, dalšími variantami jsou Exclusive v modrém metalickém laku Racing Blue, sportovně zaměřená Performance v bílé barvě Lightwhite a prémiové provedení Option 719 Kilauea v černém metalickém laku Blackstorm.
Sportovní ergonomie a výbava pro zábavu při dynamické jízdě i cestovní komfort.
Vývojáři BMW Motorrad si dali za cíl, aby nové BMW R 1300 R bylo výrazně dynamičtější a sportovnější než jeho předchůdce. Tento cíl nový dynamický roadster s motorem boxer splňuje nejen z hlediska designu, motoru a podvozku. Změny jsou také v otázkách ergonomie, kde bylo cílem vytvoření sportovnější a aktivnější jízdní pozice jezdce.
Ergonomický trojúhelník tvořený řídítky, stupačkami a sedlem nového BMW R 1300 R byl proto navržen tak, aby byl jezdec díky mírně dozadu posazeným stupačkám a nižším řídítkům umístěn znatelně více vpředu nad předním kolem. To má za výsledek především lepší zpětnou vazbu od přední části, přinášející zejména při sportovní jízdě lepší ovladatelnost. Sportovní poloha sedla zároveň stále umožňuje uvolněné cestování, a to i se spolujezdcem. Na přání jsou k dispozici také řídítka Comfort.
Nabídka několika variant sedla zajišťuje optimální výšku posedu, zatímco nově vyvinutý systém pro zavazadla s elektrifikovanými kufry a chytrým vakem na nádrž činí motocykl ideálním pro pohodlné cestování a prázdninové výlety.
Roadstery BMW s motorem boxer se již mnoho let těší vynikající pověsti mezi zákaznicemi a zejména lidmi, kteří se k motocyklu po letech vracejí. Je to díky jejich dobré přístupnosti a nízké výšce sedla. Z tohoto důvodu se při vývoji nového modelu R 1300 R opět kladl zvláštní důraz na dosažení výšky sedla výrazně pod 790 mm. Kromě standardního sedla je k dispozici několik dalších, nabízených jako individuální prvky volitelné výbavy.
Pro cestovní a prázdninové jízdy může být nové BMW R 1300 R vybaveno nově vyvinutým systémem kufrů a držáky kufrů z nabídky BMW Motorrad Originálního příslušenství nebo přípravou pro systém zavazadel, který je součástí volitelné výbavy. Kufry mají objem 26, resp. 29 litrů. Oba jsou elektrifikované a lze je odemknout pomocí centrálního zamykání. Oba jsou také vybaveny vnitřním osvětlením a levý kufr obsahuje nabíjecí port USB-C. Nový je rovněž vak na nádrž. Poprvé je zcela bez popruhů a k motocyklu se připevňuje přímo na kroužek kolem plnicího hrdla nádrže.
Robustní motor boxer se špičkovými hodnotami výkonu a točivého momentu spolu s vylepšenou kultivovaností a hospodárností.
Motor boxer v novém BMW R 1300 R má objem přesně 1300 cm3, přičemž poměr mezi vrtáním a zdvihem je 106,5 ku 73 mm (předchůdce: 102,5 ku 76 mm). Toto zvýšení objemu vyplývá ze zvětšeného průměru válce a nového klikového hřídele se zmenšeným zdvihem. Má výkon 107 kW (145 k) (předchůdce: 100 kW/136 k), stále při 7750 1/min, a vyvine maximální točivý moment 149 Nm při 6500 1/min (předchůdce: 143 Nm při 6250 1/min), což z něj činí zdaleka nejvýkonnější sériově vyráběný motor BMW typu boxer. Jeho maximální otáčky dosahují 9000 1/min.
Součástí standardní výbavy jsou tři jízdní režimy, díky nimž se motocykl ideálně přizpůsobí jakýmkoli podmínkám. Jízdní režimy Pro s přídavnými režimy „Dynamic“ a „Dynamic Pro“ spolu s předvolbou jízdního režimu jako volitelná výbava. Regulace brzdného účinku motoru MSR ve standardní výbavě.
Ve standardní výbavě má nový R 1300 R tři jízdní režimy pro přizpůsobení individuálním preferencím jezdce. Jízdní režimy „Rain“ a „Road“ umožňují přizpůsobit jízdní projev většině podmínek na silnicích. Jízdní režim „Eco“ navíc umožňuje využívat inovativní technologii BMW ShiftCam především tak, aby bylo možné dosáhnout maximálního dojezdu na jednu nádrž paliva. Na přání může být nový R 1300 R vybaven také volitelnými „jízdními režimy Pro“, které kromě jiného přinášejí další jízdní režimy „Dynamic“ a „Dynamic Pro“. S předvolbou jízdního režimu může jezdec pomocí tlačítka jízdních režimů provést rychlou individuální změnu jízdního módu. Tímto způsobem lze během jízdy zvolit preferované a často používané režimy, které se pak volí velmi snadno a rychle.
Regulace brzdného účinku motoru MSR je součástí standardní výbavy. Přispívá k zamezení nebezpečných situací v podobě zablokování zadního kola, které by mohlo nastat při puštění plynu nebo podřazení. V těchto případech systém MSR okamžitě otevře škrticí klapky, jež brzdný moment eliminují, a tím motocykl stabilizují.
Asistent automatického řazení (ASA) s plně automatizovaným ovládáním spojky a ručním nebo automatizovaným řazením pro lepší zážitek z jízdy jako výbava na přání.
S Asistentem automatizovaného řazení (ASA) nabízí BMW Motorrad inovativní technické řešení, které usnadňuje a zpříjemňuje jízdu na motocyklu. Tato funkce zcela v duchu motta „Simplify your Ride“ (Zjednodušte svoji jízdu) staví ještě více do popředí zážitky z jízdy, aniž by to bylo na úkor dynamiky řazení.
Zcela nově vyvinutý podvozek s plechovým hlavním rámem z oceli a hliníkovou zadní stavbou.
Podvozek nového BMW R 1300 R byl zcela přepracován. Jeho hlavním prvkem je nový hlavní rám z ocelového plechu, který kromě výrazného zmenšení svých zástavbových rozměrů nabízí také vyšší úroveň tuhosti než předchozí model. V rámci změn byl kompletně přepracován rovněž zadní rám. Místo předchozí ocelové trubkové konstrukce má nyní nový model R 1300 R zadní rám tvořený tlakově odlévaným hliníkovým odlitkem.
V kombinaci s pohonnou jednotkou, která je nyní mnohem kompaktnější, se díky nové konstrukci podvozku podařilo dosáhnout výrazné koncentrace hmotnosti blíže k těžišti motocyklu, což se v pozitivním směru značně projevuje na jízdním projevu. Zároveň je nový R 1300 R ještě přesnější a stabilnější při brzdění, vyžaduje znatelně menší námahu při jízdě a nabízí ještě přesnější odezvu prvků odpružení.
Nová teleskopická vidlice typu upside-down a přepracované zadní zavěšení EVO Paralever II pro ještě větší přesnost ovládání. Nová kola lehčí o více než 1,4 kg.
V novém BMW R 1300 R se o vedení předního kola stará nová teleskopická vidlice typu upside-down s průměrem vnitřní trubky 47 mm. Přepracováno bylo také vedení zadního kola nového R 1300 R. Charakteristickým znakem modelu Evo Paralever II je výrazně tužší spojení prostřednictvím odpružení v rámu.
Nový model R 1300 R je také vybaven novými 17palcovými litými hliníkovými koly s dutými paprsky. Celkově váží o více než 1,4 kg méně než stávající kola. Výsledkem nižší rotační a neodpružené hmoty je lepší odezva při akceleraci a brzdění i dále vylepšené jízdní vlastnosti.
Nový elektronicky nastavitelný podvozek DSA (Dynamic Suspension Adjustment) s dynamicky nastavitelným tlumením, tuhostí pružin a kompenzací zatížení jako výbava na přání. První sériově vyráběná teleskopická vidlice motocyklu na světě s nastavitelnou tuhostí pružiny.
Díky dynamickému nastavení tlumení a nastavitelné tuhosti pružiny zadního kola poskytuje samotná sériová elektronická řídicí jednotka Dynamic ESA vysokou úroveň bezpečnosti a zábavy při jízdě na všech typech povrchů.
Elektronicky nastavitelný podvozek DSA (Dynamic Suspension Adjustment) jde nyní ještě o krok dál a kombinuje dynamické nastavení tlumení vpředu a vzadu s odpovídajícím nastavením tuhosti pružiny v závislosti na zvoleném jízdním režimu, podmínkách na silnici a jízdních manévrech. Nové BMW R 1300 R se tak stává prvním sériově vyráběným motocyklem s teleskopickou vidlicí typu upside-down, která umožňuje nastavení tuhosti pružiny. Automatickou kompenzaci zatížení zajišťuje nastavitelná opěrka pružiny. Systém DSA jezdci přináší ještě kultivovanější jízdní projev a větší volnost při jízdě v náklonu.
Vysoce výkonný brzdový systém ve spojení s Integral ABS Pro je součástí standardní výbavy. Sportovní brzda jako volitelná výbava.
Model R 1300 R je standardně vybaven dvojitou kotoučovou brzdou se dvěma radiálně uloženými čtyřpístkovými pevnými třmeny vpředu a jednoduchou kotoučovou brzdou s dvoupístkovým plovoucím třmenem vzadu ve spojení s protiblokovacím systémem BMW Motorrad Integral ABS Pro. Nové BMW R 1300 R může být vybaveno sportovním brzdovým systémem dodávaným jako volitelná výbava. Kromě sportovnějšího vzhledu s brzdovými třmeny v titanové barvě nabízí i mírné zvýšení brzdného výkonu.
Standardní full LED světlomety v dynamickém osmiúhelníkovém designu a nejmodernější LED osvětlení v celém motocyklu. Světlomety Pro s adaptivním světlem do zatáček jako výbava na přání.
BMW Motorrad je považováno za průkopníka v oblasti bezpečnosti motocyklů a souvisejících inovací. V souladu s tím je nový model R 1300 R standardně vybaven nově navrženým LED světlometem dynamického osmiúhelníkového tvaru s výraznou a nezaměnitelnou světelnou grafikou.
Volitelný adaptivní světlomet přizpůsobuje osvětlení vozovky standardního full LED světlometu při zatáčení a brzdění tím, že podle konkrétní situace rozsvěcí další LED segmenty světlometu. Tímto způsobem dochází k téměř plnému osvětlení zatáček, protože světlo směřuje tam, kam míří motocykl. Přizpůsobením světelného kuželu zajišťuje potkávací světlo ještě širší a homogennější osvětlení vozovky.
Riding Assistant s aktivním tempomatem (ACC) a systémem varování před čelní srážkou (FCW) pro bezpečnou a pohodlnou jízdu jako volitelná výbava.
Nové BMW R 1300 R může být vybaveno systémem Riding Assistant, zajišťujícím při jízdě více bezpečnosti a komfortu. Součástí této výbavy je aktivní tempomat (ACC) a systém varování před čelním nárazem (FCW).
Volitelně dostupná příprava pro navigaci nyní poprvé pro maximální komfort ovládání obsahuje elektrické zamykání.
Tato volitelná výbava umožňuje rychlé a bezpečné upevnění a ovládání navigačního zařízení nebo chytrého telefonu pomocí držáku. Poprvé již tento držák nevyžaduje klíč, protože pro maximální komfort obsluhy se odemyká elektricky.
Volitelná výbava a BMW Motorrad Originální příslušenství pro nové BMW R 1300 R.
Pro další přizpůsobení nového BMW R 1300 R je k dispozici rozsáhlý program volitelné výbavy a originálního příslušenství.
Nejdůležitější prvky nového BMW R 1300 R
- Dynamický sportovní design.
- Sportovní ergonomie a výbava pro zábavu při dynamické jízdě i potřebný cestovní komfort.
- Čtyři varianty: základní verze a varianty Exclusive, Performance a Option 719 Kilauea.
- Robustní vzduchem/olejem chlazený dvouválcový motor boxer s výkonem 107 kW (145 k) při 7750 1/min a točivým momentem 149 Nm při 6500 1/min.
- Různé verze sedel zajišťují ideální výšku posezu, zatímco nově vyvinutý zavazadlový systém s elektrifikovanými kufry a chytrým vakem na nádrž činí motocykl ideálním pro pohodlné cestování a prázdninové výlety.
- Součástí standardní výbavy jsou tři jízdní režimy, díky nimž se motocykl ideálně přizpůsobí jakýmkoli podmínkám na silnici.
- Jízdní režimy Pro s přídavnými režimy „Dynamic“ a „Dynamic Pro“ spolu s předvolbou jízdního režimu jako volitelná výbava.
- Regulace brzdného účinku motoru MSR ve standardní výbavě.
- Asistent automatického řazení (ASA) s plně automatickým ovládáním spojky a manuálním nebo automatickým řazením pro lepší zážitek z jízdy na motocyklu jako výbava na přání.
- Zcela nově vyvinutý podvozek s plechovým hlavním rámem z oceli a hliníkovou zadní stavbou.
- Nová teleskopická vidlice typu upside-down a přepracované zadní odpružení EVO Paralever II pro ještě větší přesnost řízení.
- Nové volitelné elektronické dynamické nastavení podvozku (DSA) s dynamickým nastavením tlumení a tuhosti pružiny a také kompenzací zatížení. První sériově vyráběná teleskopická vidlice motocyklu na světě s nastavitelnou tuhostí pružiny.
- Nová kola, lehčí o více než 1,4 kg.
- Vysoce výkonný brzdový systém ve spojení s BMW Motorrad ABS Pro pro bezpečné brzdění i v náklonu.
- Standardní full LED světlomet v dynamickém osmiúhelníkovém designu a nejmodernější LED osvětlení použité na celém motocyklu. Světlomet Pro s adaptivním odbočovacím světlem jako volitelná výbava.
- Riding Assistant s aktivním tempomatem (ACC) a varováním před čelním nárazem (FCW) pro bezpečnou a pohodlnou jízdu jako volitelná výbava.
- Příprava pro navigaci nyní poprvé obsahuje elektrické zamykání pro maximální komfort ovládání jako výbava na přání.
- Rozsáhlá nabídka volitelné výbavy a BMW Motorrad Originálního příslušenství.
Zdroj: www.press.bmwgroup.com