Ministerstvo školství··9 min

Muži v mateřských a základních školách: Jiří Luka

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

MŠMT už druhým rokem pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel prvního stupně, ředitel ZŠ a MŠ Šeberov, lektor hodnotového vzdělávání, kouč, Zlatý Ámos 2004 a držitel medaile MŠMT Jiří Luka.

Jiří Luka se k práci učitele dostal oklikou přes studium medicíny. Přesto, že ho studium bavilo, sám cítil, že to není ta jeho pravá profesní cesta. Po třech letech proto ze studií odešel, absolvoval civilní službu a začal studovat pedagogiku, přičemž začal i učit. Až tehdy opravdu objevil, co skutečně znamená být učitelem a že toto je jeho vysněný směr.

3

Jiří Luka je nyní nejen učitelem prvního stupně základní školy, ale také ředitelem ZŠ a MŠ Šeberov.

1. Jak jste si vybral práci, kterou děláte? Chtěl jste pracovat s dětmi odjakživa?

Ano, dá se říct, že už od dětství jsem chtěl být učitelem. Inspiroval mě můj učitel ze základní školy, pan Václav Kleinhampl, který mě učil ve 3. a 4. třídě v ZŠ ve Vojtěšské ulici v Praze. Kdyby tehdy existovala soutěž Zlatý Ámos, určitě by ji vyhrál. Vidíte, jak jsou důležité v životě našich dětí dobré vzory, dobří učitelé, a to už od prvního stupně. Měl jsem také blízko k dětem díky tomu, že jsem organizoval letní tábory.

Moji prarodiče byli učitelé, což mě k této práci přirozeně táhlo, ale právě jejich profese vedla mého tatínka k tomu, že si nepřál, abych byl učitelem. Chtěl, abych byl panem doktorem. A tak jsem na přijímačky na pedagogickou fakultu raději nešel, aby byl doma klid. Na medicíně jsem vydržel tři roky, měl jsem dobré výsledky, ale cítil jsem, že to není moje cesta. Po třech letech jsem odešel, absolvoval civilní službu a začal studovat, a přitom učit na ZŠ Mendíků v Praze 4. Tam jsem objevil, co to skutečně znamená být učitelem a že je to opravdu moje cesta. Nicméně nelituju toho, čím jsem prošel. Všechno má svůj význam, a navíc jsem si musel za svým cílem dojít sám.

Práce učitele mě moc bavila, dávala mi smysl a radost. Mojí první třídou byla 3.B. Chtěl jsem do výuky přenést zkušenosti z celotáborových her, což mě postupně přivedlo k projektům a integrované tematické výuce. Také jsem jako důležité vnímal vztahy ve třídě, vnímal jsem krizi rodiny v devadesátých letech a chtěl jsem ji dětem nějak nahradit a došel jsem, zase intuitivně, k hodnotovému vzdělávání. Například jsem zavedl tzv. ranní oázy – každodenní rituál s ranní písničkou, čtením příběhu a jeho hodnotovou reflexí. Tento koncept se později stal součástí koncepce ZŠ Open Gate, jejímž jsem autorem.

7

Práce učitele Jiřího moc baví, dává mu smysl a radost, a je to na něm také vidět:)

2. Co Vás na této práci baví a co je na ní nejnáročnější?

Moje práce mě bavila, baví a doufám, že stále bude – ať už jsem byl učitelem nebo později ředitelem. To se projevilo také oceněním Zlatý Ámos, které reflektuje právě vztah mezi učitelem a žáky, jeho "soft skills" dovednosti. Nejvíc mě baví právě interakce s dětmi. Když vidím jejich nadšení, radost, a to, že zažívají úspěch. Mám radost, když se nám něco společně povede, když děti rostou nejen vědomostmi, ale i jako osobnosti. Když se podaří vytvořit prostředí, kde se děti cítí bezpečně, šťastně a motivovaně, je to ta nejlepší odměna. Jsem rád, že mohu takovým způsobem vést i školu. Rád procházím školou, bavím se s dětmi, ráno je vítám u vchodu do školy. Každodenních situací, které s dětmi prožívám, je nepočítaně. Na Mikuláše stál letos u vchodu do školy svatý Mikuláš, který dětem nápadně připomínal pana ředitele. Adventní a předvánoční čas mám ve škole moc rád. Vždycky jsme si vyráběli ve třídě adventní věnec, zpívali při rozsvěcení svíček písničku a společně se těšili na Vánoce. Ty jsme korunovali poutí do betléma. První z nich se konala v Praze na Petříně a živé miminko jsme tehdy přivítali ve skutečné jeskyni.

A upřímně - náročnost práce spíše nevnímám. Asi právě proto, že mě baví. Co mě ale trápí, jsou situace, když někdo hází dobré práci „klacky pod nohy“ – ať už jde o kohokoliv: kolegy, žáky, rodiče, úředníky… Když chybí snaha porozumět dětem, hledat společnou cestu a spolupracovat, to mě mrzí.

2

Děti mají ve škole mnohé aktivity včetně těch sportovních.

3. Čím to podle Vás je, že v předškolním vzdělávání a na 1. stupni základních škol učí tak málo mužů?

To je pro mě těžké říct, protože já jsem na prvním stupni už třicet let a neměnil bych. Možná jde o finanční ohodnocení, možná o stereotypy spojené s věkovou kategorií dětí. Muži si častěji volí povolání, která jsou tradičně vnímána jako „mužská“. Já jsem ale nikdy nepřemýšlel o tom, že bych neměl být „prvostupňovým“ proto, že jsem muž. V naší škole máme i mateřskou školu a dvakrát týdně tam jezdím s dětmi zpívat. Jsou to pro mě příjemné okamžiky.

9

Jiří Luka rád zpívá s dětmi ve školce i ve škole.

4. Berou děti jinak učitele muže než učitelku ženu? Vnímáte nějaký rozdíl ve svém přístupu k dětem oproti Vašim kolegyním?

Myslím, že každý z nás má ve škole své místo. Každý přináší něco jedinečného – nezáleží na tom, jestli je muž nebo žena. Co ale vnímám, je, že děti mají často méně mužských vzorů ve svém okolí. Tatínkové bývají hodně pracovně vytížení, maminky často přebírají většinu péče o domácnost. Proto je důležité, aby děti viděly muže i v učitelské roli – kamarádského, spravedlivého a zároveň laskavého průvodce, který dokáže mít nadhled, vcítit se, naslouchat, být rozhodný a porozumět dětem tak, jak to mužská role přirozeně nabízí.

6

Za svůj osobitý a originální přístup ve vzdělávání se stal Jiří Luka nejen Zlatým Ámosem roku 2004, ale také držitelem medaile MŠMT.

5. Myslíte si, že by muži mezi učiteli malých dětí měli být zastoupeni častěji? A co by podle Vás pomohlo, aby ve školkách a na základních školách učil vyrovnanější počet žen a mužů?

Podle mě nejde o to, jestli by mužů mělo být více nebo méně. Dobrý učitel – a je jedno, jestli je to muž, nebo žena – dokáže nadchnout děti, vytvořit jim prostředí, kde se učí naplno, cítí se bezpečně, a inspirovat je. Klíčem je, aby měl učitel svou práci rád, viděl v ní smysl a měl touhu předávat dětem to nejlepší. To je podstatné, ať už jde o muže, nebo ženu.

Úplně nevím, co by mohlo muže více přitáhnout k naší profesi. Pro mě osobně je učitelské povolání to nejlepší a baví mě. Ano, určitě by přitáhly více kvalitních pedagogů mužů i žen lepší pracovní podmínky. To asi všichni víme. Pro mě osobně je hlavní prioritou smysluplnost. Učitelská i ředitelská práce je obrovská příležitost měnit svět k lepšímu.

Foto: Archiv Jiřího Luky

Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021 – 2030: https://www.vlada.cz/cz/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/aktuality/vlada-dnes-schvalila-strategii-rovnosti-zen-a-muzu-na-leta-2021---2030-187164/
Téma rovnosti žen a mužů na webu MŠMT:https://www.msmt.cz/ministerstvo/genderova-rovnost

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Poslanci schválili novelu školského zákona

Poslanci schválili novelu školského zákona

Poslanecká sněmovna dnes ve 3. čtení schválila novelu školského zákona, která kromě jiného přináší převod financování nepedagogické práce na zřizovatele od 1. ledna 2026. Prostřednictvím tzv. indexace škol a nastavení maximálního počtu hodin výuky bude možné více podpořit školy, které vzdělávají žáky ve složitějších podmínkách. Další změnou je ukotvení pozic školních speciálních pedagogů a školních psychologů a možnost jejich financování ze státního rozpočtu. D íky novele bude také možné začít systémově řešit příliš širokou a rozdrobenou síť škol v České republice.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Marek

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Marek

MŠMT začalo vydávat letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál byl zahájen před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel 1. stupně Základní školy a Mateřské školy v Bohuňovicích Pavel Marek.
| Ministerstvo školství
Stezka Českem pro školy se stává velmi oblíbenou

Stezka Českem pro školy se stává velmi oblíbenou

V lednu letošního roku představilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, spolek Stezka Českem a Klub českých turistů nový společný projekt pro školy a školská zařízení navazující na oficiální přechod České republiky, Stezku Českem. Již ve druhém pololetí školního roku 2024/2025 se tak na Stezku Českem mohly se svými žáky vydat také školy, pro něž byl připraven soubor podkladů, návodů, námětů, informací a dalších forem podpory pod názvem Stezka Českem pro školy.
| Ministerstvo školství
Ministr Bek jednal na zasedání Rady pro konkurenceschopnost

Ministr Bek jednal na zasedání Rady pro konkurenceschopnost

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek zastupoval ČR na zasedání Rady pro konkurenceschopnost ve formátu ministrů odpovědných za výzkum. Hlavním tématem jednání bylo další směřování evropské výzkumné politiky, včetně příprav nového rámcového programu a možností, jak do Evropy přilákat špičkové zahraniční vědce.
| Ministerstvo školství
Přihlašování do 2. kola přijímaček na SŠ

Přihlašování do 2. kola přijímaček na SŠ

Druhé kolo přijímacího řízení na střední školy nabízí podle dat Cermatu 24 159 volných míst ve čtyřletých a kratších oborech, přes sedmdesát procent zajišťují veřejné školy. Uchazeči mohou ve druhém kole podat až 5 přihlášek, obdobně jako v prvním kole.
| Ministerstvo školství
Výsledky jarních maturit 2025

Výsledky jarních maturit 2025

Maturitní zkoušky v jarním termínu 2025 potvrdily stabilní výsledky a ustálené trendy. K didaktickým testům se přihlásilo 80,8 tisíce prvomaturantů, o 5,2 tisíce více než loni, a celková neúspěšnost 12,3 % odpovídá úrovni let 2021 a 2022. Pokračuje rostoucí zájem o matematiku, nejčastější volbou maturantů zůstává anglický jazyk, angličtina zůstává nejčastější volbou maturantů a gymnázia si drží úspěšnost nad 98 %.
| Ministerstvo školství
Téměř 94 % deváťáků uspělo v prvním kole přijímaček na SŠ

Téměř 94 % deváťáků uspělo v prvním kole přijímaček na SŠ

V prvním kole přijímacího řízení na střední školy pro školní rok 2025/26 uspělo 93,7 % žáků devátých tříd základních škol. Na školu, kterou uvedli jako svou první prioritu, se dostaly tři čtvrtiny všech uchazečů o čtyřleté a kratší obory. Vyplývá to z aktuálních dat Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT).
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představuje nový Systém podpory a vedení ředitelů škol , který přináší ucelenou strategii pro posílení role ředitelů jako klíčových lídrů školského prostředí. Tento systém, vytvořený ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a Českou školní inspekcí, má ambici zásadně proměnit způsob, jakým je vedení škol v České republice podporováno a rozvíjeno.
| Ministerstvo školství
Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uspořádalo odborný panel zaměřený na bezpečnost ve školách, prevenci rizik a krizovou připravenost. Setkání, které se uskutečnilo 30. dubna 2025 v Praze, nabídlo vedení škol, jejich zřizovatelům i odborné veřejnosti konkrétní nástroje, příklady dobré praxe a inspiraci pro vytváření bezpečného a podpůrného prostředí ve školách. Panel spojil odborníky z různých oblastí: od školství přes bezpečnostní složky až po neziskový sektor. Cílem bylo posílit spolupráci a připravenost na každodenní i mimořádné situace ve vzdělávacím prostředí.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

MŠMT začalo letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál připravilo MŠMT před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je bývalý dlouholetý ředitel střediska volního času Alcedo ve Vsetíně Pavel Bartoň.
| Ministerstvo školství