Ministerstvo školství··4 min

Modelové ŠVP usnadní školám přechod na revidovaný RVP

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) pokračuje v intenzivní podpoře i postupné implementaci revidovaného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) a přichází s novými modelovými školními vzdělávacími programy (modelovými ŠVP), které představil Národní pedagogický institut. Tyto vzorové dokumenty nabízí školám inspiraci, jak efektivně přejít na inovované kurikulum a podpořit kvalitní výuku napříč předměty.

Všechny aktuální verze modelových ŠVP jsou k dispozici na webu revize.rvp.cz a budou v nadcházejícím školním roce pilotně ověřovány.

„Modelové ŠVP představují inspiraci i praktického rádce pro školy, které se rozhodnou od 1. září 2025 vyučovat podle revidovaného RVP ZV. Nikdo ovšem nemusí převzít modelový dokument beze změny – úprava podle individuálních potřeb žáků a místních podmínek je více než vítaná,“ připomíná vrchní ředitel sekce vzdělávání a mládeže Jan Mareš.

Pilotní ověřování a plánované vydání

Modelové ŠVP budou v plném rozsahu pilotně ověřovány ve školním roce 2025/2026, přičemž k vyhlášení dojde 17. března 2025. Základní školy i víceletá gymnázia budou mít možnost přihlásit se přibližně do poloviny dubna. Po vyhodnocení a vypořádání připomínek získaných v průběhu ověřování zveřejní MŠMT oficiální verzi modelových ŠVP, a to nejpozději na podzim 2026.

Modelové ŠVP mohou školy využít i bez zapojení do pilotního ověřování

Připravené návrhy modelových ŠVP mohou využít i ty školy, které se rozhodnou do pilotního ověřování nepřihlásit. Jestliže budou chtít začít učit podle revidovaného RVP už od září 2025, mají možnost převzít z modelových ŠVP pouze některé kapitoly či formulace očekávaných výsledků učení a přizpůsobit je svému prostředí, včetně úprav učebních plánů či individuálního navýšení hodin v souladu s potřebami žáků. Je potřeba zdůraznit, že modelové ŠVP nejsou, a ani v budoucnu nebudou žádným způsobem povinné.

Přehledné zpracování a snadná adaptace

Modelové ŠVP se zaměřují na posílení prakticky využitelných metod a omezení nadměrného teoretizování. To se odráží v přehledných učebních plánech, které ukazují, jak efektivně pracovat s časovou dotací v rámci společného základu a tzv. disponibilních hodin, v očekávaných výsledcích učení (OVU), jež vymezují, co by měl žák po absolvování daného stupně znát a umět, i v podpoře diferencovaných přístupů. Ty umožňují upravovat některé předměty, zavádět volitelné bloky, projekty a moderní výukové metody, čímž se zvyšuje flexibilita a relevance výuky.

Kulatý stůl a vypořádání připomínek

Na počátku února 2025 proběhl kulatý stůl s odborníky, pedagogy i zástupci škol, který se věnoval pracovní verzi modelových ŠVP. Dotazy a komentáře k navrženým učebním plánům, rozsahu předmětů či podobě očekávaných výstupů MŠMT postupně vypořádalo. Odpovědi na nejčastěji kladené otázky se týkaly mimo jiné možností kombinovat tradiční a integrované pojetí výuky, rozdělení hodin mezi předměty a roli volitelných předmětů v novém RVP. Tyto připomínky byly zohledněny v aktuální pracovní verzi modelů a budou se nadále upřesňovat při pilotním ověřování. Bližší informace jsou k dispozici v aktualitě na webu MŠMT: Informace o modelových ŠVP.

Ukázkové ŠVP pro specifické typy škol

MŠMT avizuje také přípravu ukázkových ŠVP se zaměřením na specifické typy škol (například malotřídky, víceletá gymnázia nebo školy se specifickým vzdělávacím zaměřením) ve spolupráci s vybranými školami. Jejich zveřejnění se předpokládá po prvních zkušenostech z pilotáže.

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Poslanci schválili novelu školského zákona

Poslanci schválili novelu školského zákona

Poslanecká sněmovna dnes ve 3. čtení schválila novelu školského zákona, která kromě jiného přináší převod financování nepedagogické práce na zřizovatele od 1. ledna 2026. Prostřednictvím tzv. indexace škol a nastavení maximálního počtu hodin výuky bude možné více podpořit školy, které vzdělávají žáky ve složitějších podmínkách. Další změnou je ukotvení pozic školních speciálních pedagogů a školních psychologů a možnost jejich financování ze státního rozpočtu. D íky novele bude také možné začít systémově řešit příliš širokou a rozdrobenou síť škol v České republice.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Marek

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Marek

MŠMT začalo vydávat letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál byl zahájen před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel 1. stupně Základní školy a Mateřské školy v Bohuňovicích Pavel Marek.
| Ministerstvo školství
Stezka Českem pro školy se stává velmi oblíbenou

Stezka Českem pro školy se stává velmi oblíbenou

V lednu letošního roku představilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, spolek Stezka Českem a Klub českých turistů nový společný projekt pro školy a školská zařízení navazující na oficiální přechod České republiky, Stezku Českem. Již ve druhém pololetí školního roku 2024/2025 se tak na Stezku Českem mohly se svými žáky vydat také školy, pro něž byl připraven soubor podkladů, návodů, námětů, informací a dalších forem podpory pod názvem Stezka Českem pro školy.
| Ministerstvo školství
Ministr Bek jednal na zasedání Rady pro konkurenceschopnost

Ministr Bek jednal na zasedání Rady pro konkurenceschopnost

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek zastupoval ČR na zasedání Rady pro konkurenceschopnost ve formátu ministrů odpovědných za výzkum. Hlavním tématem jednání bylo další směřování evropské výzkumné politiky, včetně příprav nového rámcového programu a možností, jak do Evropy přilákat špičkové zahraniční vědce.
| Ministerstvo školství
Přihlašování do 2. kola přijímaček na SŠ

Přihlašování do 2. kola přijímaček na SŠ

Druhé kolo přijímacího řízení na střední školy nabízí podle dat Cermatu 24 159 volných míst ve čtyřletých a kratších oborech, přes sedmdesát procent zajišťují veřejné školy. Uchazeči mohou ve druhém kole podat až 5 přihlášek, obdobně jako v prvním kole.
| Ministerstvo školství
Výsledky jarních maturit 2025

Výsledky jarních maturit 2025

Maturitní zkoušky v jarním termínu 2025 potvrdily stabilní výsledky a ustálené trendy. K didaktickým testům se přihlásilo 80,8 tisíce prvomaturantů, o 5,2 tisíce více než loni, a celková neúspěšnost 12,3 % odpovídá úrovni let 2021 a 2022. Pokračuje rostoucí zájem o matematiku, nejčastější volbou maturantů zůstává anglický jazyk, angličtina zůstává nejčastější volbou maturantů a gymnázia si drží úspěšnost nad 98 %.
| Ministerstvo školství
Téměř 94 % deváťáků uspělo v prvním kole přijímaček na SŠ

Téměř 94 % deváťáků uspělo v prvním kole přijímaček na SŠ

V prvním kole přijímacího řízení na střední školy pro školní rok 2025/26 uspělo 93,7 % žáků devátých tříd základních škol. Na školu, kterou uvedli jako svou první prioritu, se dostaly tři čtvrtiny všech uchazečů o čtyřleté a kratší obory. Vyplývá to z aktuálních dat Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT).
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představuje nový Systém podpory a vedení ředitelů škol , který přináší ucelenou strategii pro posílení role ředitelů jako klíčových lídrů školského prostředí. Tento systém, vytvořený ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a Českou školní inspekcí, má ambici zásadně proměnit způsob, jakým je vedení škol v České republice podporováno a rozvíjeno.
| Ministerstvo školství
Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uspořádalo odborný panel zaměřený na bezpečnost ve školách, prevenci rizik a krizovou připravenost. Setkání, které se uskutečnilo 30. dubna 2025 v Praze, nabídlo vedení škol, jejich zřizovatelům i odborné veřejnosti konkrétní nástroje, příklady dobré praxe a inspiraci pro vytváření bezpečného a podpůrného prostředí ve školách. Panel spojil odborníky z různých oblastí: od školství přes bezpečnostní složky až po neziskový sektor. Cílem bylo posílit spolupráci a připravenost na každodenní i mimořádné situace ve vzdělávacím prostředí.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

MŠMT začalo letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál připravilo MŠMT před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je bývalý dlouholetý ředitel střediska volního času Alcedo ve Vsetíně Pavel Bartoň.
| Ministerstvo školství