Vodafone··5 min

Ministerstvo průmyslu a obchodu, Český telekomunikační úřad a mobilní operátoři odstartovali společný projekt pokrývání bílých míst

Vodafone

Vodafone

Vodafone (zkratka angl. voice-data-fone) je druhý největší mobilní operátor na světě . Působí v 28 zemích pěti kontinentů. Aktuálně má skupina Vodafone 650 milionů zákazníků, při tržní hodnotě firmy 105,5 mld dolarů.

Tisková zpráva

Do roku 2030 se napříč Českou republikou výrazně zlepší pokrytí mobilním signálem. Především tzv. bílých míst – lokalit s nedostatečným mobilním signálem. Díky společnému projektu pokryje každý operátor, tedy i Vodafone, nově 200 míst vlastní výstavbou a na dalších 300 místech bude sdílet stávající infrastrukturu s ostatními. To vše ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu a Českým telekomunikačním úřadem. Podepsali jsme také memorandum, které operátorům sdílení infrastruktury umožňuje.

Vysílač Postupice

Český stát začal ve spolupráci s mobilními operátory aktivně pracovat na strategii zaměřené na pokrytí všech osídlených oblastí v České republice sítěmi páté generace.

Důležitým milníkem pro její naplnění je podpis smlouvy o sdílení infrastruktury mezi Vodafonem, O2 a T-Mobile, který odstartoval pětiletý projekt, jehož výsledkem bude 600 míst v ČR nově pokrytých sítěmi 5G. Ve všech případech se jedná o tzv. bílá místa. Tedy řídce osídlené oblasti, zpravidla na venkově nebo v pohraničí, kde by standardní komerční výstavba bez vzájemné spolupráce nedávala ekonomický smysl.

Dostatečné pokrytí internetem má přímý dopad na kvalitu života, dostupnost služeb a konkurenceschopnost regionů. Pokrývání bílých míst je dlouhodobý proces, který vyžaduje investice a intenzivní spolupráci mezi státem a soukromými subjekty,“ říká ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček a dodává: „Proto naplno využíváme evropské prostředky na výstavbu sítí s velmi vysokou kapacitou a zavádění mobilních 5G sítí, ale také financujeme technické studie proveditelnosti a poskytujeme metodiky, školení a přímou podporu v terénu.

Lepší signál na 500 místech od každého z operátorů

Mobilní operátoři si v rámci projektu mohou pro výstavbu nových vysílačů vybírat ze seznamu celkem 1610 základních sídelních jednotek (ZSJ), jejichž seznam průběžně aktualizuje Český telekomunikační úřad (ČTÚ). ČTÚ v rámci projektu rovněž operátorům uložil tzv. licenční povinnost. V rámci té pokryje do roku 2030 každý operátor samostatně 200 ZSJ formou nové výstavby. V dalších 300 místech se navíc připojí ke stávajícím operátorům formou vzájemného sdílení infrastruktury. Každý z operátorů tak zlepší svůj signál celkem na 500 místech, přičemž 600 základních sídelních jednotek napříč ČR se nově dočká kvalitního mobilního signálu minimálně od jednoho operátora.

Jednodušší legislativa

Celý projekt bude možný i díky výrazně zjednodušené legislativě. Ta dosud výstavbu nových vysílačů často výrazně komplikovala. „Jsem rád, že se nám k 1. 7. 2025 ve spolupráci s MPO podařilo prosadit zjednodušení legislativy, která operátorům umožní získat všechna potřebná povolení pro stavbu nových vysílačů rychleji,“ říká Marek Ebert, předseda ČTÚ.

Novela zákona o elektronických komunikacích (ZEK), která začne platit od 1.7. 2025, přináší několik významných administrativních zjednodušení pro stavbu nových vysílačů:

  • Odpadá povinnost posuzovat tzv. krajinný ráz u stavby věží do 50 metrů výšky (zkrácení výstavby o 6-12 měsíců).
  • Není třeba žádat o vyjmutí pozemků z lesního a půdního fondu (zkrácení výstavby o cca 1 měsíc).
  • Pravidla územně plánovací dokumentace obcí se nebudou vztahovat na stavbu vysílačů v rámci projektu pokrývání bílých míst, neboť jsou potřeba pro kvalitní fungování Integrovaného záchranného systému.
  • Od roku 2026 se významně sníží počet stavebních úřadů, které schvalují budování digitální infrastruktury ze 630 na cca 200 (zkrácení výstavby o cca 12 měsíců).

Pokrývání bílých míst díky aktivní spolupráci

Celý projekt stojí na spolupráci. Mobilních operátorů mezi sebou, ale i operátorů a státu s vizí společného cíle – vybudovat kvalitní infrastrukturu pro moderní digitální společnost.

Aktivní spolupráce státu a operátorů je klíčová pro naplňování strategických cílů ČR v oblasti budování digitální infrastruktury. Velmi si cením profesionálního dialogu, který se nám podařilo se státem nastavit,“ říká Jiří Grund, prezident APMS.

Zda je nebo není daná obec nebo její část v seznamu bílých míst, je možné ověřit na webových stránkách ČTÚ. Pokud v něm obec není, může s požadavkem kontaktovat ČTÚ. Samotnou výstavbu pak může urychlit konstruktivním přístupem např. v podobě hledání vhodného pozemku pro výstavbu vysílače.

Zobrazit další související témata

pokrytí

Zdroj: www.vodafone.cz

Další články

Další články od Vodafone

Ministerstvo průmyslu a obchodu, Český telekomunikační úřad a mobilní operátoři odstartovali společný projekt pokrývání bílých míst

Ministerstvo průmyslu a obchodu, Český telekomunikační úřad a mobilní operátoři odstartovali společný projekt pokrývání bílých míst

Do roku 2030 se napříč Českou republikou výrazně zlepší pokrytí mobilním signálem. Především tzv. bílých míst – lokalit s nedostatečným mobilním signálem. Díky společnému projektu pokryje každý operátor, tedy i Vodafone, nově 200 míst vlastní výstavbou a na dalších 300 místech bude sdílet stávající infrastrukturu s ostatními. To vše ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu a Českým telekomunikačním úřadem. Podepsali jsme také memorandum, které operátorům sdílení infrastruktury umožňuje.
| Vodafone
Ministerstvo průmyslu a obchodu, Český telekomunikační úřad a mobilní operátoři odstartovali společný projekt pokrývání bílých míst

Ministerstvo průmyslu a obchodu, Český telekomunikační úřad a mobilní operátoři odstartovali společný projekt pokrývání bílých míst

Do roku 2030 se napříč Českou republikou výrazně zlepší pokrytí mobilním signálem. Především tzv. bílých míst – lokalit s nedostatečným mobilním signálem. Díky společnému projektu pokryje každý operátor, tedy i Vodafone, nově 200 míst vlastní výstavbou a na dalších 300 místech bude sdílet stávající infrastrukturu s ostatními. To vše ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu a Českým telekomunikačním úřadem. Podepsali jsme také memorandum, které operátorům sdílení infrastruktury umožňuje.
| Vodafone
Mou velkou ambicí je, aby byl Vodafone nejdůvěryhodnější značkou na trhu

Mou velkou ambicí je, aby byl Vodafone nejdůvěryhodnější značkou na trhu

… říká Doğu Kir, viceprezident pro spotřebitelský segment ve Vodafonu, v rozhovoru pro týdeník Marketing & Media 20/2025. Řeč byla hlavně o tom, kam směřujeme s naší novou kampaní „Giga síť pro život“, proč už není hlavní tváří kampaně herec Martin Hofmann a jakými kroky chce Doğu přispět ke zvýšení podílu Vodafonu na tuzemském trhu. Doğu také naznačil, jak důležitá je pro úspěch do budoucna transformace byznysu napříč všemi segmenty a že pro zákazníky je důležitá hlavně flexibilita a možnost volby.
| Vodafone
Ministerstvo průmyslu a obchodu, Český telekomunikační úřad a mobilní operátoři odstartovali společný projekt pokrývání bílých míst

Ministerstvo průmyslu a obchodu, Český telekomunikační úřad a mobilní operátoři odstartovali společný projekt pokrývání bílých míst

Do roku 2030 se napříč Českou republikou výrazně zlepší pokrytí mobilním signálem. Především tzv. bílých míst – lokalit s nedostatečným mobilním signálem. Díky společnému projektu pokryje každý operátor, tedy i Vodafone, nově 200 míst vlastní výstavbou a na dalších 300 místech bude sdílet stávající infrastrukturu s ostatními. To vše ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu a Českým telekomunikačním úřadem. Podepsali jsme také memorandum, které operátorům sdílení infrastruktury umožňuje.
| Vodafone
Ministerstvo průmyslu a obchodu, Český telekomunikační úřad a mobilní operátoři odstartovali společný projekt pokrývání bílých míst

Ministerstvo průmyslu a obchodu, Český telekomunikační úřad a mobilní operátoři odstartovali společný projekt pokrývání bílých míst

Do roku 2030 se napříč Českou republikou výrazně zlepší pokrytí mobilním signálem. Především tzv. bílých míst – lokalit s nedostatečným mobilním signálem. Díky společnému projektu pokryje každý operátor, tedy i Vodafone, nově 200 míst vlastní výstavbou a na dalších 300 místech bude sdílet stávající infrastrukturu s ostatními. To vše ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu a Českým telekomunikačním úřadem. Podepsali jsme také memorandum, které operátorům sdílení infrastruktury umožňuje.
| Vodafone
Ministerstvo průmyslu a obchodu, Český telekomunikační úřad a mobilní operátoři odstartovali společný projekt pokrývání bílých míst

Ministerstvo průmyslu a obchodu, Český telekomunikační úřad a mobilní operátoři odstartovali společný projekt pokrývání bílých míst

Do roku 2030 se napříč Českou republikou výrazně zlepší pokrytí mobilním signálem. Především tzv. bílých míst – lokalit s nedostatečným mobilním signálem. Díky společnému projektu pokryje každý operátor, tedy i Vodafone, nově 200 míst vlastní výstavbou a na dalších 300 místech bude sdílet stávající infrastrukturu s ostatními. To vše ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu a Českým telekomunikačním úřadem. Podepsali jsme také memorandum, které operátorům sdílení infrastruktury umožňuje.
| Vodafone
Mou velkou ambicí je, aby byl Vodafone nejdůvěryhodnější značkou na trhu

Mou velkou ambicí je, aby byl Vodafone nejdůvěryhodnější značkou na trhu

… říká Doğu Kir, viceprezident pro spotřebitelský segment ve Vodafonu, v rozhovoru pro týdeník Marketing & Media 20/2025. Řeč byla hlavně o tom, kam směřujeme s naší novou kampaní „Giga síť pro život“, proč už není hlavní tváří kampaně herec Martin Hofmann a jakými kroky chce Doğu přispět ke zvýšení podílu Vodafonu na tuzemském trhu. Doğu také naznačil, jak důležitá je pro úspěch do budoucna transformace byznysu napříč všemi segmenty a že pro zákazníky je důležitá hlavně flexibilita a možnost volby.
| Vodafone
Mou velkou ambicí je, aby byl Vodafone nejdůvěryhodnější značkou na trhu

Mou velkou ambicí je, aby byl Vodafone nejdůvěryhodnější značkou na trhu

… říká Doğu Kir, viceprezident pro spotřebitelský segment ve Vodafonu, v rozhovoru pro týdeník Marketing & Media 20/2025. Řeč byla hlavně o tom, kam směřujeme s naší novou kampaní „Giga síť pro život“, proč už není hlavní tváří kampaně herec Martin Hofmann a jakými kroky chce Doğu přispět ke zvýšení podílu Vodafonu na tuzemském trhu. Doğu také naznačil, jak důležitá je pro úspěch do budoucna transformace byznysu napříč všemi segmenty a že pro zákazníky je důležitá hlavně flexibilita a možnost volby.
| Vodafone
Mou velkou ambicí je, aby byl Vodafone nejdůvěryhodnější značkou na trhu

Mou velkou ambicí je, aby byl Vodafone nejdůvěryhodnější značkou na trhu

… říká Doğu Kir, viceprezident pro spotřebitelský segment ve Vodafonu, v rozhovoru pro týdeník Marketing & Media 20/2025. Řeč byla hlavně o tom, kam směřujeme s naší novou kampaní „Giga síť pro život“, proč už není hlavní tváří kampaně herec Martin Hofmann a jakými kroky chce Doğu přispět ke zvýšení podílu Vodafonu na tuzemském trhu. Doğu také naznačil, jak důležitá je pro úspěch do budoucna transformace byznysu napříč všemi segmenty a že pro zákazníky je důležitá hlavně flexibilita a možnost volby.
| Vodafone
Mou velkou ambicí je, aby byl Vodafone nejdůvěryhodnější značkou na trhu

Mou velkou ambicí je, aby byl Vodafone nejdůvěryhodnější značkou na trhu

… říká Doğu Kir, viceprezident pro spotřebitelský segment ve Vodafonu, v rozhovoru pro týdeník Marketing & Media 20/2025. Řeč byla hlavně o tom, kam směřujeme s naší novou kampaní „Giga síť pro život“, proč už není hlavní tváří kampaně herec Martin Hofmann a jakými kroky chce Doğu přispět ke zvýšení podílu Vodafonu na tuzemském trhu. Doğu také naznačil, jak důležitá je pro úspěch do budoucna transformace byznysu napříč všemi segmenty a že pro zákazníky je důležitá hlavně flexibilita a možnost volby.
| Vodafone