Ministerstvo školství··12 min

Mezinárodní den zdraví v agendách MŠMT

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

U příležitosti Mezinárodního dne zdraví, který se pod záštitou Světové zdravotnické organizace (WHO) připomíná každoročně 7. dubna, rekapituluje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy některé důležité aktivity, kterým se v rámci podpory celkového zdraví dětí, žáků a studentů v současnosti věnuje. Ať už jde o podporu pohybu, péči o duševní zdraví nebo o změny ve školním stravování.

„Tato témata se mladých lidí dotýkají velmi silně, a podpora jejich fyzického a duševního zdraví tak představuje jeden z velmi důležitých úkolů pro český vzdělávací systém. Role školy a školního prostředí, kde mladí lidé po mnoho let tráví značnou část dne a získávají také významné návyky pro další život, je pro podporu řešení těchto témat zcela zásadní,“ říká ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek.

Podpora pohybu

Trend životního stylu v posledních letech ukazuje na významný pokles přirozených pohybových aktivit a s tím související významný nárůst zdravotních obtíží a nemocí spojených s nedostatkem pohybu, jakými jsou např. obezita, diabetes 2. typu, vysoký krevní tlak nebo bolesti zad. Novela zákona o podpoře sportu z roku 2023 definovala nově i problematiku školního a vysokoškolského sportu a uložila ministerstvu tento sport podporovat a vytvářet podmínky pro jeho rozvoj. Za tímto účelem pak mělo MŠMT vypracovat plán státní politiky školního a vysokoškolského sportu. „Oblast školního a vysokoškolského sportu ovšem vnímáme jako součást širšího konceptu opatření, aktivit a činností, které ve vzájemné synergii významně zvýší pohybovou aktivitu dětí, žáků a studentů, a současně sníží negativní dopady nedostatečného pohybu na jejich zdraví,“ vysvětluje státní tajemník v MŠMT Ondřej Andrys.

V této souvislosti ministerstvo připravilo první národní koncepční dokument svého druhu s názvem Plán podpory pohybu dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních a státní politiky školního a vysokoškolského sportu pro období 2024–2028, který rozpracovává hlavní teze definované pro tuto oblast již v roce 2023 a který na jaře 2024 schválila vláda ČR. Za aktivity v této oblasti ministerstvo obdrželo ocenění udělené iniciativou Aktivní Česko, mezi jejíž zakladatele patří např. Hospodářská komora ČR, Česká obec sokolská, Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR nebo Česká unie sportu a jejímiž odbornými partnery jsou např. Státní zdravotní ústav nebo Česká společnost tělovýchovného lékařství.

První část dokumentu se věnuje podpoře pohybových aktivit ve školách a školských zařízeních a staví na několika základních pilířích:

- podpora aktivního pohybového režimu žáků během celého dne (aktivní doprava do/ze školy, aktivní přestávky, pohybové chvilky, otevřená hřiště, kampaň na podporu pohybu),

- výuka tělesné výchovy (úprava rámcových vzdělávacích programů*, větší využití disponibilních hodin pro TV, inovace pregraduální přípravy učitelů TV, další vzdělávání pedagogických pracovníků, metodické aktivity a tvorba metodicko-vzdělávacího portálu, extrakurikulární aktivity, větší zapojení aprobovaných učitelů TV do výuky na 1. stupni ZŠ, specific(ká podpora rozvoje pohybových dovedností dětí v mateřských školách, zdravotní tělesná výchova a pohybové vzdělávání tělesně oslabených mladých lidí apod.), * V rámci návrhu revidovaného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání má tělesná výchova jako jediná stanovený pevný počet hodin, a to od 1. do 9. ročníku v minimálním rozsahu 2 hodiny týdně,
- pohybové a sportovní aktivity v zájmovém vzdělávání (školní družiny, školní kluby, střediska volného času),

- rozvoj sportovní infrastruktury (obnova a rozvoj školní infrastruktury a vysokoškolských sportovních areálů),

- evaluace podpory pohybových aktivit (monitoring pohybových aktivit dětí a mládeže, evaluace podmínek pro aktivní pohybový režim ve školách a školských zařízeních, evaluace pohybové gramotnosti).

Druhá část dokumentu se explicitně věnuje oblasti školního a vysokoškolského sportu

- školní sport (školní sportovní soutěže, příprava sportovně talentovaných žáků),

- vysokoškolský sport (podpora pohybových aktivit na vysokých školách, podpora duální kariéry sportovců).

Při podpoře naplňování a realizace národního plánu podpory pohybu ministerstvo úzce spolupracuje s Českou školní inspekcí. Na počátku školního roku 2024/2025 byla představena komplexní sada nástrojů pro podporu pohybových aktivit dětí, žáků a studentů, tedy soubor konkrétních aktivit a opatření, které mají značný potenciál významně zvýšit pohybovou aktivitu mladých lidí, a tím podpořit jak jejich fyzické zdraví, kondici a zdatnost, tak i zdraví duševní, a také pozitivně stimulovat kognitivní funkce. „Zásadním metodickým dokumentem, který je plně v souladu s národní koncepcí podpory pohybu, je koncept Aktivní školy, který představuje konkrétní didaktickou inspiraci pro realizaci pohybových aktivit s tím, že tyto aktivity je možné realizovat prakticky ihned a bez potřeby dalších zdrojů, a to v rámci celého počátečního vzdělávání,“ připomíná ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Vedle toho pak Česká školní inspekce vytvořila také sadu nástrojů pro autoevaluaci, podrobnou mapu aktivit školy zohledňující i činnosti v oblasti podpory pohybu, příklady inspirativní praxe a také aplikaci InspIS FITPA, v níž mohou školy pohybové aktivity sledovat a vyhodnocovat tělesnou zdatnost (veškeré informace jsou k dispozici na metodickém portálu Kvalitní škola). Rozvoj pohybové gramotnosti a změny v pojetí tělesné výchovy jsou ukotveny také v revidovaném Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, zejména v rámci vzdělávací oblasti Člověk, zdraví a bezpečí.

Ministerstvo v uplynulém období podporovalo také nejrůznější iniciativy, jako např. projekty Pěšky do školy nebo Stezka Českem pro školy či celostátní kampaň na podporu pohybu s názvem Aktivní září. Na dalších aktivitách v rámci podpory škol, jako je např. tvorba metodiky pro zařazování žáků do hodin tělesné výchovy s cílem snížit vysoké podíly žáků, kteří jsou z hodin tělesné výchovy omlouváni, ministerstvo pracuje a budou průběžně představovány.

Podpora duševního zdraví

Po rozsáhlých meziresortních aktivitách realizovaných v posledních dvou letech ministerstvo připravilo a zveřejnilo ucelený soubor cílených opatření v oblasti systémové podpory dětského duševního zdraví. Tato opatření se dotýkají např.

- implementace podpůrných pedagogických pozic (školní psycholog, školní speciální pedagog, sociální pedagog) a nastavení systémových pravidel pro jejich fungování a financování,

- navýšení kapacit studijních programů psychologie a speciální pedagogiky,

- přípravy standardu školního poradenského pracoviště,

- excelence metodických doporučení k primární prevenci,

- monitoringu rizikového chování ve školách,

- podpory nespecifické primární prevence,

- posílení institutu třídnických hodin,

- zakotvení osobnostně-sociální výchovy a podpory well-beingu v revidovaném Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání,

- redesignu služeb středisek výchovné péče nebo

- rozšíření mobilních multidisciplinárních týmů dětského duševního zdraví.

Některá opatření jsou v realizaci již nyní, s dalšími se počítá v časovém horizontu do roku 2027.

V roce 2024 byla vládou ČR schválena novela školského zákona ukotvující podpůrné pedagogické pozice v základních školách nad 180 žáků. Do pilotního ověřování byl uveden revidovaný Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání obsahující průřezové téma Péče o sebe a druhé, jehož cílem je podpořit znalosti, dovednosti a postoje ve všech dimenzích well-beingu. Aktualizována byla metodická doporučení k primární prevenci, zahájeny byly práce na revizi standardu specializačního studia pro školní metodiky prevence s cílem začlenění podpory duševního zdraví, školního well-beingu a krizové intervence. Střediska výchovné péče měla možnost posílit prorodinné služby a absolvovat výcvik v programu TripleP. „Ministerstvo na řešení a implementaci těchto témat spolupracuje s širokou skupinou různých aktérů, včetně zmocněnkyně vlády pro lidská práva, Národního ústavu duševního zdraví, zástupců akademické sféry, dalších ministerstev nebo nevládních organizací a inciativ,“ komentuje náměstek ministra Jiří Nantl.

Finance ze šablon

K dispozici je také finanční podpora pro rozvoj pohybových aktivit a řešení témat spojených s duševním zdravím, a to zejména prostřednictvím tzv. šablon z Operačního programu Jan Amos Komenský. Ministerstvo ve spolupráci s Českou školní inspekcí vytipovalo několik klíčových oblastí, ve kterých školy potřebují podporu a na které mohou zároveň čerpat finanční prostředky ze šablon. Problematika pohybových aktivit i duševního zdraví je mezi nimi. Pro inspiraci škol byl zveřejněn i samostatný metodický dokument s názvem Klíče k rozvoji školy.

Podpora zdravého stravování a výživy

Důležitou součástí celkového zdraví je také oblast výživy a stravování, přičemž MŠMT se dlouhodobě podílí na různých aktivitách, které další zvyšování kvality systému školního stravování podporují. Školní stravování hraje ve výživě a celkovém zdraví dětí, žáků a studentů důležitou roli a zajišťuje, že mladí lidé dostávají během školního dne vyváženou a nutričně bohatou stravu, což je důležité pro jejich zdravý vývoj. Kromě toho školní jídelny pomáhají formovat zdravé stravovací návyky, které mohou mít dlouhodobý pozitivní vliv na jejich zdraví. V České republice má školní stravování dlouhou tradici a je dostupné pro všechny děti a žáky, kteří o tuto školskou službu projeví zájem.

„Ve spolupráci se Státním zdravotním ústavem došlo k aktualizaci metodiky pro podporu dietního stravování ve školách a připravili jsme také návrh novely vyhlášky o školním stravování, kde velmi významnou část přestavuje úprava tzv. spotřebních košů (nutričních hodnot) tak, aby skladba jídelníčků reflektovala doporučení odborníků v oblasti zdravého stravování,“ vysvětluje vrchní ředitel sekce vzdělávání a mládeže Jan Mareš a dodává, že ověření aplikovatelnosti těchto košů ve školním stravování bylo realizováno na vybraném vzorku školních jídelen. S rostoucím počtem dvouletých dětí v mateřských školách se pak budou normy zavádět také pro tyto děti.

Školní stravování má rovněž silný edukativní smysl, přispívá k výchově dětí a mladých lidí ke správnému společenskému chování při jídle a seznamuje je s různými druhy pokrmů. Školní stravování je úzce propojeno s rámcovými vzdělávacími programy. Například u základního vzdělávání budou v rámci vzdělávacích oblastí Člověk a jeho svět a Člověk a jeho zdraví žáci vedeni k tomu, aby dokázali navrhnout jídelníček pro celodenní stravování a hodnotit ho z pohledu výživy (1. stupeň) a aby dokázali sestavit dlouhodobý jídelníček na základě výživových doporučení s přihlédnutím k věku (2. stupeň).

Den zdraví na MŠMT

Vedle aktivit orientovaných směrem ke školám a školským zařízením nezapomíná MŠMT v oblasti podpory zdraví ani na své vlastní zaměstnance. V loňském roce se tak uskutečnil první ročník společného projektu MŠMT a Ministerstva zdravotnictví, jehož smyslem bylo podpořit zdravotní prevenci u státních úředníků, upozornit na důležitost pravidelných zdravotních prohlídek a také podpořit pozitivní pracovní prostředí. Program byl přitom orientován jak na zdraví fyzické, tak na to duševní.

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Téměř 94 % deváťáků uspělo v prvním kole přijímaček na SŠ

Téměř 94 % deváťáků uspělo v prvním kole přijímaček na SŠ

V prvním kole přijímacího řízení na střední školy pro školní rok 2025/26 uspělo 93,7 % žáků devátých tříd základních škol. Na školu, kterou uvedli jako svou první prioritu, se dostaly tři čtvrtiny všech uchazečů o čtyřleté a kratší obory. Vyplývá to z aktuálních dat Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT).
| Ministerstvo školství
Výsledky jarních maturit 2025

Výsledky jarních maturit 2025

Maturitní zkoušky v jarním termínu 2025 potvrdily stabilní výsledky a ustálené trendy. K didaktickým testům se přihlásilo 80,8 tisíce prvomaturantů, o 5,2 tisíce více než loni, a celková neúspěšnost 12,3 % odpovídá úrovni let 2021 a 2022. Pokračuje rostoucí zájem o matematiku, nejčastější volbou maturantů zůstává anglický jazyk, angličtina zůstává nejčastější volbou maturantů a gymnázia si drží úspěšnost nad 98 %.
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představuje nový Systém podpory a vedení ředitelů škol , který přináší ucelenou strategii pro posílení role ředitelů jako klíčových lídrů školského prostředí. Tento systém, vytvořený ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a Českou školní inspekcí, má ambici zásadně proměnit způsob, jakým je vedení škol v České republice podporováno a rozvíjeno.
| Ministerstvo školství
Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uspořádalo odborný panel zaměřený na bezpečnost ve školách, prevenci rizik a krizovou připravenost. Setkání, které se uskutečnilo 30. dubna 2025 v Praze, nabídlo vedení škol, jejich zřizovatelům i odborné veřejnosti konkrétní nástroje, příklady dobré praxe a inspiraci pro vytváření bezpečného a podpůrného prostředí ve školách. Panel spojil odborníky z různých oblastí: od školství přes bezpečnostní složky až po neziskový sektor. Cílem bylo posílit spolupráci a připravenost na každodenní i mimořádné situace ve vzdělávacím prostředí.
| Ministerstvo školství
MŠMT dál naplňuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva

MŠMT dál naplňuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva

MŠMT dál naplňuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva a zveřejňuje výsledky šetření kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků na základních školách ke konci září loňského roku. Data slouží k monitorování pokroku v oblasti podpory rovného přístupu ke vzdělávání.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

MŠMT začalo letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál připravilo MŠMT před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je bývalý dlouholetý ředitel střediska volního času Alcedo ve Vsetíně Pavel Bartoň.
| Ministerstvo školství
Výsledky šetření České školní inspekce v základních školách Hodonín

Výsledky šetření České školní inspekce v základních školách Hodonín

V souvislosti se závažným případem šikany mezi žákyněmi v Hodoníně, ke kterému došlo mimo areál školy, zahájila Česká školní inspekce hodnocení a kontrolu všech základních škol ve městě. Cílem bylo ověřit, jak školy nastavují preventivní opatření, jak pracují se školním klimatem a jaké mají kapacity pro včasné zachycení rizikového chování.
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští šetření o stavu učitelů v regionálním školství

MŠMT spouští šetření o stavu učitelů v regionálním školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zahájilo celostátní šetření zaměřené na stav učitelů v regionálním školství. Cílem je získat aktuální a podrobná data, která budou klíčová pro další plánování vzdělávací politiky a cílenou podporu systému přípravy budoucích učitelů.
| Ministerstvo školství
MŠMT vychází vstříc bilingvním školám: první jazyk nemusí být angličtina

MŠMT vychází vstříc bilingvním školám: první jazyk nemusí být angličtina

Na základě jednání mezi ministrem školství Mikulášem Bekem a zástupci bilingvních základních škol došlo k předběžné dohodě o možné úpravě výuky cizích jazyků v základním vzdělávání. V rámci připravovaného opatření ministra školství by mohly školy, které nabízejí od 1. třídy jako první cizí jazyk jiný než angličtinu – například němčinu, francouzštinu, španělštinu, ale i italštinu nebo jiný světový jazyk – zařadit anglický jazyk s pozdějším nástupem od čtvrté třídy. Zůstává ovšem v platnosti, že v 9. třídě by měly s žáky dosáhnout úrovně angličtiny B1.
| Ministerstvo školství
Díky NPO vzniká v Brně špičkové centrum pro vzdělávání a výzkum v oblasti farmacie

Díky NPO vzniká v Brně špičkové centrum pro vzdělávání a výzkum v oblasti farmacie

Dnes proběhlo slavnostní dokončení hrubé stavby BioPharma Hub v Brně, kterého se zúčastnil také ministr školství Mikuláš Bek. Tento významný projekt Masarykovy univerzity, je realizován díky finanční podpoře z fondu NextGenerationEU prostřednictvím Národního plánu obnovy. Nové centrum je součástí Univerzitního kampusu Bohunice a představuje zásadní krok v oblasti farmaceutického výzkumu a vzdělávání.
| Ministerstvo školství