Ministerstvo školství··12 min

Mezinárodní den zdraví v agendách MŠMT

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

U příležitosti Mezinárodního dne zdraví, který se pod záštitou Světové zdravotnické organizace (WHO) připomíná každoročně 7. dubna, rekapituluje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy některé důležité aktivity, kterým se v rámci podpory celkového zdraví dětí, žáků a studentů v současnosti věnuje. Ať už jde o podporu pohybu, péči o duševní zdraví nebo o změny ve školním stravování.

„Tato témata se mladých lidí dotýkají velmi silně, a podpora jejich fyzického a duševního zdraví tak představuje jeden z velmi důležitých úkolů pro český vzdělávací systém. Role školy a školního prostředí, kde mladí lidé po mnoho let tráví značnou část dne a získávají také významné návyky pro další život, je pro podporu řešení těchto témat zcela zásadní,“ říká ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek.

Podpora pohybu

Trend životního stylu v posledních letech ukazuje na významný pokles přirozených pohybových aktivit a s tím související významný nárůst zdravotních obtíží a nemocí spojených s nedostatkem pohybu, jakými jsou např. obezita, diabetes 2. typu, vysoký krevní tlak nebo bolesti zad. Novela zákona o podpoře sportu z roku 2023 definovala nově i problematiku školního a vysokoškolského sportu a uložila ministerstvu tento sport podporovat a vytvářet podmínky pro jeho rozvoj. Za tímto účelem pak mělo MŠMT vypracovat plán státní politiky školního a vysokoškolského sportu. „Oblast školního a vysokoškolského sportu ovšem vnímáme jako součást širšího konceptu opatření, aktivit a činností, které ve vzájemné synergii významně zvýší pohybovou aktivitu dětí, žáků a studentů, a současně sníží negativní dopady nedostatečného pohybu na jejich zdraví,“ vysvětluje státní tajemník v MŠMT Ondřej Andrys.

V této souvislosti ministerstvo připravilo první národní koncepční dokument svého druhu s názvem Plán podpory pohybu dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních a státní politiky školního a vysokoškolského sportu pro období 2024–2028, který rozpracovává hlavní teze definované pro tuto oblast již v roce 2023 a který na jaře 2024 schválila vláda ČR. Za aktivity v této oblasti ministerstvo obdrželo ocenění udělené iniciativou Aktivní Česko, mezi jejíž zakladatele patří např. Hospodářská komora ČR, Česká obec sokolská, Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR nebo Česká unie sportu a jejímiž odbornými partnery jsou např. Státní zdravotní ústav nebo Česká společnost tělovýchovného lékařství.

První část dokumentu se věnuje podpoře pohybových aktivit ve školách a školských zařízeních a staví na několika základních pilířích:

- podpora aktivního pohybového režimu žáků během celého dne (aktivní doprava do/ze školy, aktivní přestávky, pohybové chvilky, otevřená hřiště, kampaň na podporu pohybu),

- výuka tělesné výchovy (úprava rámcových vzdělávacích programů*, větší využití disponibilních hodin pro TV, inovace pregraduální přípravy učitelů TV, další vzdělávání pedagogických pracovníků, metodické aktivity a tvorba metodicko-vzdělávacího portálu, extrakurikulární aktivity, větší zapojení aprobovaných učitelů TV do výuky na 1. stupni ZŠ, specific(ká podpora rozvoje pohybových dovedností dětí v mateřských školách, zdravotní tělesná výchova a pohybové vzdělávání tělesně oslabených mladých lidí apod.), * V rámci návrhu revidovaného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání má tělesná výchova jako jediná stanovený pevný počet hodin, a to od 1. do 9. ročníku v minimálním rozsahu 2 hodiny týdně,
- pohybové a sportovní aktivity v zájmovém vzdělávání (školní družiny, školní kluby, střediska volného času),

- rozvoj sportovní infrastruktury (obnova a rozvoj školní infrastruktury a vysokoškolských sportovních areálů),

- evaluace podpory pohybových aktivit (monitoring pohybových aktivit dětí a mládeže, evaluace podmínek pro aktivní pohybový režim ve školách a školských zařízeních, evaluace pohybové gramotnosti).

Druhá část dokumentu se explicitně věnuje oblasti školního a vysokoškolského sportu

- školní sport (školní sportovní soutěže, příprava sportovně talentovaných žáků),

- vysokoškolský sport (podpora pohybových aktivit na vysokých školách, podpora duální kariéry sportovců).

Při podpoře naplňování a realizace národního plánu podpory pohybu ministerstvo úzce spolupracuje s Českou školní inspekcí. Na počátku školního roku 2024/2025 byla představena komplexní sada nástrojů pro podporu pohybových aktivit dětí, žáků a studentů, tedy soubor konkrétních aktivit a opatření, které mají značný potenciál významně zvýšit pohybovou aktivitu mladých lidí, a tím podpořit jak jejich fyzické zdraví, kondici a zdatnost, tak i zdraví duševní, a také pozitivně stimulovat kognitivní funkce. „Zásadním metodickým dokumentem, který je plně v souladu s národní koncepcí podpory pohybu, je koncept Aktivní školy, který představuje konkrétní didaktickou inspiraci pro realizaci pohybových aktivit s tím, že tyto aktivity je možné realizovat prakticky ihned a bez potřeby dalších zdrojů, a to v rámci celého počátečního vzdělávání,“ připomíná ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Vedle toho pak Česká školní inspekce vytvořila také sadu nástrojů pro autoevaluaci, podrobnou mapu aktivit školy zohledňující i činnosti v oblasti podpory pohybu, příklady inspirativní praxe a také aplikaci InspIS FITPA, v níž mohou školy pohybové aktivity sledovat a vyhodnocovat tělesnou zdatnost (veškeré informace jsou k dispozici na metodickém portálu Kvalitní škola). Rozvoj pohybové gramotnosti a změny v pojetí tělesné výchovy jsou ukotveny také v revidovaném Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, zejména v rámci vzdělávací oblasti Člověk, zdraví a bezpečí.

Ministerstvo v uplynulém období podporovalo také nejrůznější iniciativy, jako např. projekty Pěšky do školy nebo Stezka Českem pro školy či celostátní kampaň na podporu pohybu s názvem Aktivní září. Na dalších aktivitách v rámci podpory škol, jako je např. tvorba metodiky pro zařazování žáků do hodin tělesné výchovy s cílem snížit vysoké podíly žáků, kteří jsou z hodin tělesné výchovy omlouváni, ministerstvo pracuje a budou průběžně představovány.

Podpora duševního zdraví

Po rozsáhlých meziresortních aktivitách realizovaných v posledních dvou letech ministerstvo připravilo a zveřejnilo ucelený soubor cílených opatření v oblasti systémové podpory dětského duševního zdraví. Tato opatření se dotýkají např.

- implementace podpůrných pedagogických pozic (školní psycholog, školní speciální pedagog, sociální pedagog) a nastavení systémových pravidel pro jejich fungování a financování,

- navýšení kapacit studijních programů psychologie a speciální pedagogiky,

- přípravy standardu školního poradenského pracoviště,

- excelence metodických doporučení k primární prevenci,

- monitoringu rizikového chování ve školách,

- podpory nespecifické primární prevence,

- posílení institutu třídnických hodin,

- zakotvení osobnostně-sociální výchovy a podpory well-beingu v revidovaném Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání,

- redesignu služeb středisek výchovné péče nebo

- rozšíření mobilních multidisciplinárních týmů dětského duševního zdraví.

Některá opatření jsou v realizaci již nyní, s dalšími se počítá v časovém horizontu do roku 2027.

V roce 2024 byla vládou ČR schválena novela školského zákona ukotvující podpůrné pedagogické pozice v základních školách nad 180 žáků. Do pilotního ověřování byl uveden revidovaný Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání obsahující průřezové téma Péče o sebe a druhé, jehož cílem je podpořit znalosti, dovednosti a postoje ve všech dimenzích well-beingu. Aktualizována byla metodická doporučení k primární prevenci, zahájeny byly práce na revizi standardu specializačního studia pro školní metodiky prevence s cílem začlenění podpory duševního zdraví, školního well-beingu a krizové intervence. Střediska výchovné péče měla možnost posílit prorodinné služby a absolvovat výcvik v programu TripleP. „Ministerstvo na řešení a implementaci těchto témat spolupracuje s širokou skupinou různých aktérů, včetně zmocněnkyně vlády pro lidská práva, Národního ústavu duševního zdraví, zástupců akademické sféry, dalších ministerstev nebo nevládních organizací a inciativ,“ komentuje náměstek ministra Jiří Nantl.

Finance ze šablon

K dispozici je také finanční podpora pro rozvoj pohybových aktivit a řešení témat spojených s duševním zdravím, a to zejména prostřednictvím tzv. šablon z Operačního programu Jan Amos Komenský. Ministerstvo ve spolupráci s Českou školní inspekcí vytipovalo několik klíčových oblastí, ve kterých školy potřebují podporu a na které mohou zároveň čerpat finanční prostředky ze šablon. Problematika pohybových aktivit i duševního zdraví je mezi nimi. Pro inspiraci škol byl zveřejněn i samostatný metodický dokument s názvem Klíče k rozvoji školy.

Podpora zdravého stravování a výživy

Důležitou součástí celkového zdraví je také oblast výživy a stravování, přičemž MŠMT se dlouhodobě podílí na různých aktivitách, které další zvyšování kvality systému školního stravování podporují. Školní stravování hraje ve výživě a celkovém zdraví dětí, žáků a studentů důležitou roli a zajišťuje, že mladí lidé dostávají během školního dne vyváženou a nutričně bohatou stravu, což je důležité pro jejich zdravý vývoj. Kromě toho školní jídelny pomáhají formovat zdravé stravovací návyky, které mohou mít dlouhodobý pozitivní vliv na jejich zdraví. V České republice má školní stravování dlouhou tradici a je dostupné pro všechny děti a žáky, kteří o tuto školskou službu projeví zájem.

„Ve spolupráci se Státním zdravotním ústavem došlo k aktualizaci metodiky pro podporu dietního stravování ve školách a připravili jsme také návrh novely vyhlášky o školním stravování, kde velmi významnou část přestavuje úprava tzv. spotřebních košů (nutričních hodnot) tak, aby skladba jídelníčků reflektovala doporučení odborníků v oblasti zdravého stravování,“ vysvětluje vrchní ředitel sekce vzdělávání a mládeže Jan Mareš a dodává, že ověření aplikovatelnosti těchto košů ve školním stravování bylo realizováno na vybraném vzorku školních jídelen. S rostoucím počtem dvouletých dětí v mateřských školách se pak budou normy zavádět také pro tyto děti.

Školní stravování má rovněž silný edukativní smysl, přispívá k výchově dětí a mladých lidí ke správnému společenskému chování při jídle a seznamuje je s různými druhy pokrmů. Školní stravování je úzce propojeno s rámcovými vzdělávacími programy. Například u základního vzdělávání budou v rámci vzdělávacích oblastí Člověk a jeho svět a Člověk a jeho zdraví žáci vedeni k tomu, aby dokázali navrhnout jídelníček pro celodenní stravování a hodnotit ho z pohledu výživy (1. stupeň) a aby dokázali sestavit dlouhodobý jídelníček na základě výživových doporučení s přihlédnutím k věku (2. stupeň).

Den zdraví na MŠMT

Vedle aktivit orientovaných směrem ke školám a školským zařízením nezapomíná MŠMT v oblasti podpory zdraví ani na své vlastní zaměstnance. V loňském roce se tak uskutečnil první ročník společného projektu MŠMT a Ministerstva zdravotnictví, jehož smyslem bylo podpořit zdravotní prevenci u státních úředníků, upozornit na důležitost pravidelných zdravotních prohlídek a také podpořit pozitivní pracovní prostředí. Program byl přitom orientován jak na zdraví fyzické, tak na to duševní.

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Poslanci schválili novelu školského zákona

Poslanci schválili novelu školského zákona

Poslanecká sněmovna dnes ve 3. čtení schválila novelu školského zákona, která kromě jiného přináší převod financování nepedagogické práce na zřizovatele od 1. ledna 2026. Prostřednictvím tzv. indexace škol a nastavení maximálního počtu hodin výuky bude možné více podpořit školy, které vzdělávají žáky ve složitějších podmínkách. Další změnou je ukotvení pozic školních speciálních pedagogů a školních psychologů a možnost jejich financování ze státního rozpočtu. D íky novele bude také možné začít systémově řešit příliš širokou a rozdrobenou síť škol v České republice.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Marek

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Marek

MŠMT začalo vydávat letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál byl zahájen před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel 1. stupně Základní školy a Mateřské školy v Bohuňovicích Pavel Marek.
| Ministerstvo školství
Stezka Českem pro školy se stává velmi oblíbenou

Stezka Českem pro školy se stává velmi oblíbenou

V lednu letošního roku představilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, spolek Stezka Českem a Klub českých turistů nový společný projekt pro školy a školská zařízení navazující na oficiální přechod České republiky, Stezku Českem. Již ve druhém pololetí školního roku 2024/2025 se tak na Stezku Českem mohly se svými žáky vydat také školy, pro něž byl připraven soubor podkladů, návodů, námětů, informací a dalších forem podpory pod názvem Stezka Českem pro školy.
| Ministerstvo školství
Ministr Bek jednal na zasedání Rady pro konkurenceschopnost

Ministr Bek jednal na zasedání Rady pro konkurenceschopnost

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek zastupoval ČR na zasedání Rady pro konkurenceschopnost ve formátu ministrů odpovědných za výzkum. Hlavním tématem jednání bylo další směřování evropské výzkumné politiky, včetně příprav nového rámcového programu a možností, jak do Evropy přilákat špičkové zahraniční vědce.
| Ministerstvo školství
Přihlašování do 2. kola přijímaček na SŠ

Přihlašování do 2. kola přijímaček na SŠ

Druhé kolo přijímacího řízení na střední školy nabízí podle dat Cermatu 24 159 volných míst ve čtyřletých a kratších oborech, přes sedmdesát procent zajišťují veřejné školy. Uchazeči mohou ve druhém kole podat až 5 přihlášek, obdobně jako v prvním kole.
| Ministerstvo školství
Výsledky jarních maturit 2025

Výsledky jarních maturit 2025

Maturitní zkoušky v jarním termínu 2025 potvrdily stabilní výsledky a ustálené trendy. K didaktickým testům se přihlásilo 80,8 tisíce prvomaturantů, o 5,2 tisíce více než loni, a celková neúspěšnost 12,3 % odpovídá úrovni let 2021 a 2022. Pokračuje rostoucí zájem o matematiku, nejčastější volbou maturantů zůstává anglický jazyk, angličtina zůstává nejčastější volbou maturantů a gymnázia si drží úspěšnost nad 98 %.
| Ministerstvo školství
Téměř 94 % deváťáků uspělo v prvním kole přijímaček na SŠ

Téměř 94 % deváťáků uspělo v prvním kole přijímaček na SŠ

V prvním kole přijímacího řízení na střední školy pro školní rok 2025/26 uspělo 93,7 % žáků devátých tříd základních škol. Na školu, kterou uvedli jako svou první prioritu, se dostaly tři čtvrtiny všech uchazečů o čtyřleté a kratší obory. Vyplývá to z aktuálních dat Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT).
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představuje nový Systém podpory a vedení ředitelů škol , který přináší ucelenou strategii pro posílení role ředitelů jako klíčových lídrů školského prostředí. Tento systém, vytvořený ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a Českou školní inspekcí, má ambici zásadně proměnit způsob, jakým je vedení škol v České republice podporováno a rozvíjeno.
| Ministerstvo školství
Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uspořádalo odborný panel zaměřený na bezpečnost ve školách, prevenci rizik a krizovou připravenost. Setkání, které se uskutečnilo 30. dubna 2025 v Praze, nabídlo vedení škol, jejich zřizovatelům i odborné veřejnosti konkrétní nástroje, příklady dobré praxe a inspiraci pro vytváření bezpečného a podpůrného prostředí ve školách. Panel spojil odborníky z různých oblastí: od školství přes bezpečnostní složky až po neziskový sektor. Cílem bylo posílit spolupráci a připravenost na každodenní i mimořádné situace ve vzdělávacím prostředí.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

MŠMT začalo letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál připravilo MŠMT před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je bývalý dlouholetý ředitel střediska volního času Alcedo ve Vsetíně Pavel Bartoň.
| Ministerstvo školství