Mnichov. BMW postupně poodhrnuje oponu nové éry čistě elektrických modelů Neue Klasse, které se představí v roce 2025. Komplexní charakter těchto od základu nově vyvinutých modelů otevírá nové hranice pro zcela nové a komplexní jízdní a uživatelské zážitky. Jedním z prvků holisticky navrženého systému BMW Panoramic iDrive bude také nová zvuková kulisa HypersonX. Byla vyvinuta studiem Sound Design společnosti BMW Group a její součástí je 43 zvukových signálů a speciální jízdní zvuky pro režimy Personal a Sport. Vícerozměrné spektrum zvuků přizpůsobuje akustický projev přesně dané jízdní situaci, a tím vytváří emocionální interakci mezi řidičem a jeho vozem.
Tato nová etapa ve vývoji automobilového zvukového zážitku byla umožněna díky technologickému pokroku v oblasti hardwaru a softwaru, který přinesly vozy Neue Klasse. Revoluční BMW Operační systém X a nově vyvinutá řídicí jednotka jsou základem pro inovativní zvukovou architekturu. Umožňují zdokonalit celkový zážitek, který Neue Klasse nabízí, a to jak po stránce akustiky, tak i z hlediska celkového charakteru vozu, jízdních zážitků a rozsahu nabízených funkcí.
Nová dimenze zvuku pohonu: výrazná a precizně vybroušená.
„Jedinečné zvukové spektrum HypersonX má hlavní roli v tom, že model Neue Klasse má svůj vlastní, akusticky velmi výrazný charakter. Díky našemu zaměření na přesnost, vřelost a lehkost jsme mohli vytvořit přímé emocionální spojení mezi řidičem a jeho vozem,“ zdůrazňuje Renzo Vitale, kreativní ředitel studia Sound Design u BMW Group. V režimech Personal a Sport se zvuky pohonu zaměřují na podstatu a jsou inspirovány tóny z přírody a strukturami ze světa umění a vědy. HypersonX má méně základních tónů než dříve používaný zvukový koncept. Zároveň se však akustické spektrum rozrostlo o novou dimenzionální úroveň. Zvuk získal více „barev“, hloubky a přesnosti a více než kdy jindy ztělesňuje radost z jízdy, kterou je BMW proslulé.
Jedním z hlavních technických prvků, jež takto komplexní zvukový zážitek zajišťují, je nová řídicí jednotka zvuku vyvinutá přímo pro Neue Klasse, která umožňuje výrazné rozšíření dynamického rozsahu.
K tomu se přidává prostorová modulace zvuku pohonu, díky níž se cestující ve voze zcela ponoří do zvukové kulisy vytvářené systémem HypersonX. Například při akceleraci vůz vytváří dojem, že se pohybuje mezi různými trojrozměrnými zvukovými vrstvami, a přenáší tak do interiéru autentický pocit rychlosti a jízdní dynamiky typické pro BMW.
Lidskost je ústředním designovým prvkem vítaného zvuku.
Kromě inteligentní redukce na základní prvky hrál důležitou roli při vývoji zvukové kulisy pro Neue Klasse lidský aspekt. Do popředí bylo vyzdviženo střední a nižší frekvenční pásmo zvukového spektra BMW HypersonX, takže se vytvořila vyvážená akustická atmosféra. Ve spojení s intuitivním ovládáním, precizně nastavenými světelnými efekty a útulným designem interiéru tak poskytuje osobám na palubě příjemný pocit pohody.
Okamžiky radosti z jízdy zpestřuje také chór složený ze zaměstnanců studia Sound Design BMW Group, kteří svým hlasem v rodném jazyce dodávají uvítacímu zvuku obzvlášť empatickou příchuť. Pečlivě izolované prvky těchto nahrávek působivým způsobem umocňují celkovou kompozici uvítacího zvuku a dopřávají řidiči okamžiky radosti a lidské vřelosti.
Koncept BMW HypersonX dodává zvukům pro Neue Klasse expresivní a výrazný, ale zároveň nenápadný a citlivý charakter. Za tímto účelem bylo pomocí nového algoritmu vygenerováno více než devět milionů zvukových prvků založených na zvukové DNA BMW. Ve studiu BMW Group Sound Design byly následně filtrovány do esence typické pro značku, jež vytváří soudržný a vícerozměrný akustický zážitek. Výsledkem je zvuk, který ve všech jízdních situacích zprostředkuje emocionální spojení mezi člověkem a vozem a současně přináší pozitivní, soudržnou a přívětivou auru akustického charakteru modelů Neue Klasse.
Zdroj: www.press.bmwgroup.com