ČSOB··6 min

ČSOB a Mastercard vytvořily portál Penězověda a podporují výuku finanční gramotnosti ve školách

ČSOB

ČSOB

Československá obchodní banka, a. s. (ČSOB) je univerzální bankovní instituce působící v Česku. ČSOB byla založena státem v roce 1964 jako banka pro poskytování služeb v oblasti financování zahraničního obchodu a volnoměnových operací s působností na československém trhu.

Tisková zpráva

Skupina ČSOB a společnost Mastercard vytvořily komplexní vzdělávací portál o financích Penězověda. Určený je zejména pro učitele a rodiče, kteří na něm najdou vše, co potřebují pro výuku finanční gramotnosti ve školách a v rodinách. Společným cílem společností ČSOB a Mastercard je pomoci v tom, aby se výuka finanční gramotnosti stala pevnou součástí školního vyučování.

„Přestože je finanční gramotnost jednou z nejdůležitějších potřeb pro úspěšný život, její výuka zatím postrádá jednotný a komplexní přístup. Proto jsme ve spolupráci s učiteli, na základě našich letitých zkušeností z finančního vzdělávání na školách, a ve spolupráci s partnery Mastercard a Policie ČR, vytvořili portál Penězověda,” říká Aleš Blažek, generální ředitel ČSOB, a dodává: „Jsem přesvědčen, že Penězověda je zatím nejlepší učební pomůcka finanční gramotnosti nejen pro učitele, ale i pro vzdělávání v rodinách. Naší společnou vizí je, aby se finanční gramotnost stala pevnou a pravidelnou součástí školní výuky. Kontaktovali jsme proto Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a zahájili diskuse o tom, jak tohoto cíle společně dosáhnout.”

„Klíčové je poskytnout školám flexibilitu a možnost přizpůsobit vzdělávací obsah jejich specifickým potřebám a podmínkám. To zajistí, že výuka finanční gramotnosti bude efektivně integrovaná do školních vzdělávacích programů a bude odpovídat různorodým potřebám škol i regionů,” uvádí Mikuláš Bek, ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR.

Penězověda je brána do světa financí

Portál Penězověda je primárně určen učitelům, kteří po registraci získají výukové materiály, ze kterých si budou moci jednoduše sestavit podklady pro výuku i pracovní listy pro žáky. Při výuce finanční gramotnosti na školách a při spolupráci s učiteli totiž ČSOB zjistila, že nemají k dispozici dostatek relevantních podkladů, podle kterých by mohli finanční gramotnost učit.

Další část portálu je veřejná. Rodiče ho mohou používat pro vzdělávání svých dětí a všichni ostatní z něho mohou čerpat znalosti nejen o financích, ale i o dalších tématech. Web tematicky zahrnuje oblasti Hospodaření domácností, Finance prakticky, Odpovědné zadlužování, Ochrana životního prostředí, Tvoje cesta onlinem, Kyberšikana, Kyberhrozby, Finanční produkty, Peníze a Moderní platební metody.

„Moderní svět klade stále vyšší nároky na porozumění financím a my věříme, že je klíčové začít už u dětí. Velmi rádi se s našimi partnery zapojujeme do projektu Penězověda, protože jako zástupci platebního sektoru chceme přispět k tomu, aby v Česku vyrůstali sebevědomí a vzdělaní mladí lidé, kteří se digitálního světa a inovací nebudou bát, dokážou využít jeho možnosti na maximum a přispět tak prosperitě naší země,” doplňuje Jana Lvová, ředitelka společnosti Mastercard pro Českou a Slovenskou republiku.

Průzkumy: Děti mají ve financích rezervy

Rodiče vidí v úrovni finančních znalostí svých potomků rezervy . Mezi lety 2016 a 2025 se průměrné hodnocení dětí zvýšilo jen o pět bodů na aktuálních 50 bodů ze sta možných. I sebehodnocení rodičů narostlo jen lehce na současných 66 bodů z 63 v roce 2016. Potřebu dalšího vzdělávání v oblasti financí pociťuje celých 74 procent rodičů, přičemž v roce 2016 to bylo jen 65 procent. Hlavním zdrojem informací o financích jsou pro dospělé internet (81 procent), banky (46 procent), specializované weby a nejbližší osoby (oboje 36 procent). Nejmenší podíl mají rádia a televize (17 procent), tisk (14 procent) a škola (5 procent).

I děti mají o témata týkající se peněz a financí zájem a informace získávají zejména v rodině (94 procent) a ve škole (53 procent). Dále také od kamarádů (43 procent), vlastním hledáním (19 procent) a od influencerů (17 procent) nebo sourozenců (13 procent). „V otázce odpovědnosti za finanční vzdělávání dětí mají rodiče jasno. Celých 96 procent z nich považuje za hlavní zodpovědné sebe. Hned na druhém místě je podle 30 procent rodičů školství. Proto je naše Penězověda primárně stavěna pro potřeby učitelů a rodičů,” uzavírá Aleš Blažek.

1Využitá data: Průzkumy ČSOB a Mastercard mezi 520 rodiči z let 2025 a 2016. Průzkum ČSOB a Mastercard z června 2024 mezi 502 rodiči a 252 teenagery.

Portál Penězověda bude spuštěn 24. ledna 2025 na webu www.penezoveda.cz.

Skupina ČSOB je uznávaným expertem na finanční vzdělávání. Dlouhodobě vzdělává na školách nejen děti a mládež, ale také pedagogy. Vzdělávacími programy ČSOB prošlo od roku 2016 přes sto tisíc žáků z více než 1200 základních a středních škol, které vzdělávalo 440 odborníků z ČSOB. Od roku 2019 nabízí ČSOB bezplatný kurz akreditovaný ministerstvem školství, který prohlubuje znalosti učitelů v oblastech jako jsou investice nebo hospodaření domácnosti. K dalším aktivitám patří finanční aplikace Filip a stejnojmenná soutěž pro školy nebo vzdělávání lidí v kyberbezpečnosti s Policií ČR.

Společnost Mastercard pomáhá rozvíjet ekonomiky a zlepšovat životy lidí ve více než 200 zemích a regionech po celém světě. Společně se svými zákazníky budujeme udržitelnou ekonomiku, ve které může prosperovat každý. Podporujeme širokou škálu digitálních platebních možností, které zajišťují zabezpečené, jednoduché a chytré transakce. Vzájemné propojení technologií, inovací, partnerství a sítí společnosti Mastercard vytváří jedinečný soubor produktů a služeb, které umožňují lidem, firmám i institucím naplňovat jejich potenciál.

Zdroj: www.csob.cz

Další články

Další články od ČSOB

ČSOB Index bydlení: Ceny bytů letí vzhůru, za rok stouply o 10 procent, trendem jsou mikrobyty

ČSOB Index bydlení: Ceny bytů letí vzhůru, za rok stouply o 10 procent, trendem jsou mikrobyty

ČSOB Index bydlení: Ceny bytů letí vzhůru, za rok stouply o 10 procent, trendem jsou mikrobyty
| ČSOB
Ratiboř, Rudíkov, Havlíčkův Brod a Ostopovice uspěly v soutěži Zelená obec roku 2025. ČSOB ocenila odpovědný a udržitelný přístup k budoucnosti

Ratiboř, Rudíkov, Havlíčkův Brod a Ostopovice uspěly v soutěži Zelená obec roku 2025. ČSOB ocenila odpovědný a udržitelný přístup k budoucnosti

ČSOB ocenila lídry mezi českými obcemi v oblasti udržitelnosti. Ve třetím ročníku soutěže Zelená obec roku zvítězily Ratiboř na Vsetínsku, Rudíkov na Třebíčsku a v kategorii statutárních a velkých měst Havlíčkův Brod. Ocenění za sociální počin roku získaly Ostopovice na Brněnsku. Slavnostní vyhlášení se konalo jako součást tradiční konference Udržitelná budoucnost obcí, kterou hostil pražský Kampus ČSOB. Mezi vystupujícími byl i ministr životního prostředí Petr Hladík nebo oceňovaný starosta německé obce Kalletal Mario Hecker.
| ČSOB
ČSOB hledá nového kreativně-strategického partnera pro celou finanční skupinu

ČSOB hledá nového kreativně-strategického partnera pro celou finanční skupinu

Skupina ČSOB vypsala výběrové řízení na nového kreativně-strategického partnera, který bude zastřešovat tvorbu a rozvoj marketingové komunikace napříč skupinou. Hledání nového partnera je součástí širší strategické transformace banky, která se v posledních letech intenzivně zaměřuje na inovace, digitalizaci a hlubší zákaznickou orientaci.
| ČSOB
České banky spouští světově unikátní službu „Vklad na kartu“

České banky spouští světově unikátní službu „Vklad na kartu“

Česká spořitelna, ČSOB a Raiffeisenbank jako první banky na světě společně s kartovými asociacemi Mastercard a Visa spouští novou službu Vklad na kartu. S podporou České bankovní asociace tak vzniká unikátní řešení, které umožní klientům vkládat hotovost přímo na účet skrze bankomaty jiných bank.
| ČSOB
ČSOB staví kampaň na autentickém příběhu svých zaměstnanců. Děkuje jim za to, že investují čas do finančního vzdělávání dětí

ČSOB staví kampaň na autentickém příběhu svých zaměstnanců. Děkuje jim za to, že investují čas do finančního vzdělávání dětí

ČSOB spouští novou image kampaň, která staví na autentickém příběhu vlastních zaměstnanců. V čele kampaně je totiž aktivita bankéřů, kteří už osmým rokem docházejí osobně do škol a pomáhají dětem porozumět financím, digitálnímu světu i udržitelnosti. Výsledkem je, že s výukou finanční gramotnosti od ČSOB se už napřímo setkalo každé deváté dítě v Česku.
| ČSOB
Plaťte sparťansky, plaťte stylově. AC Sparta Praha, ČSOB a Mastercard rozšiřují kampaň, která propojuje emoce fanoušků s digitálními platbami

Plaťte sparťansky, plaťte stylově. AC Sparta Praha, ČSOB a Mastercard rozšiřují kampaň, která propojuje emoce fanoušků s digitálními platbami

AC Sparta Praha, ČSOB a Mastercard spouštějí novou fázi kampaně „Plaťte sparťansky, plaťte stylově“, která fanouškům připomíná, že věrnost ke klubu se může projevit i při každodenním placení. Emotivní koncept, nově s tváří obránce Matěje Ryneše, staví na myšlence, že každé pípnutí Sparta kartou od ČSOB připomíná ty nejsilnější emoce – gólovou euforii, klubovou sounáležitost a společné chvíle na tribunách.
| ČSOB
Summit Trendy práce 2025: Klíčem k úspěchu je vzdělávání a flexibilní pracovní trh

Summit Trendy práce 2025: Klíčem k úspěchu je vzdělávání a flexibilní pracovní trh

Cestou k udržitelnému rozvoji české ekonomiky je pružnější pracovní trh, systematická podpora celoživotního vzdělávání a lepší využití lidského kapitálu napříč regiony i věkovými skupinami. Na tom se shodli odborníci na summitu Trendy práce 2025, který se konal 22.–23. května v Praze. Hlavním hostem byl nositel Nobelovy ceny za ekonomii Daron Acemoglu, který připomněl, že budoucnost práce, demokracie i rovnosti bude záviset víc na tom, jak technologie využijeme, než kolik jich máme. ČSOB byla iniciátorem a generálním partnerem summitu, akci pořádaly Hospodářské noviny.
| ČSOB
ČSOB Pojišťovna zjednodušuje šetření pojistných událostí pomocí technologie Aquarius RMA od Intermapu

ČSOB Pojišťovna zjednodušuje šetření pojistných událostí pomocí technologie Aquarius RMA od Intermapu

ČSOB Pojišťovna rozšířila dlouhodobou spolupráci s Intermap Technologies i pro oblast posuzování škodních událostí. Cílem je rychlejší a efektivnější vyřizování pojistných událostí.
| ČSOB
Summit Trendy práce 2025 s nositelem Nobelovy ceny a elitou byznysu začíná

Summit Trendy práce 2025 s nositelem Nobelovy ceny a elitou byznysu začíná

Tento čtvrtek 22. května začíná dvoudenní summit Trendy práce 2025, jedinečné setkání špiček českého byznysu. Hlavním hostem bude Daron Acemoglu, nositel Nobelovy ceny za rok 2024 za ekonomii a třetí nejcitovanější ekonom světa. Akce se koná v pražské centrále ČSOB, která je jejím iniciátorem a generálním partnerem. Pořadatelem jsou Hospodářské noviny.
| ČSOB
Průzkum ČSOB: Ceny energií a materiálů rostly v prvním čtvrtletí u více než poloviny firem

Průzkum ČSOB: Ceny energií a materiálů rostly v prvním čtvrtletí u více než poloviny firem

Více než polovina z malých a středních firem a podnikatelů (54 procent) čelila v prvním čtvrtletí tohoto roku vyšším nákladům na energie, materiály a další vstupy. Nejčastěji ceny narostly v součtu do deseti procent, uvedla třetina z nich. Naopak cena jejich produktů se tolik nezvýšila. Vyplývá to z průzkumu Index očekávání firem mezi více než 400 firmami a živnostníky.
| ČSOB