Ministerstvo školství··6 min

ČR zavádí sledování kvality předškolního vzdělávání

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Praha, 3. června, Praha – Česká republika dokončila vývoj komplexního rámce pro monitorování a hodnocení předškolního vzdělávání a péče. Tento rámec, zaměřující se především na mateřské školy a dětské skupiny, představuje zásadní posun v oblasti zajištění dostupnosti a kvality služeb pro nejmenší děti. Dvouletý projekt realizovalo Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Financování poskytla Evropská unie prostřednictvím Nástroje pro technickou podporu (TSI) a projekt implementoval UNICEF v partnerství s Evropskou komisí.

České služby péče o děti navštěvuje méně než 7 procent dětí mladších tří let, což je hluboko pod průměrem zemí EU, který činí 37,5 procent. Do mateřských škol pak podle posledních odhadů nechodí až 40 tisíc tří a čtyřletých dětí, přičemž se často jedná o ty nejzranitelnější. Péče o děti ve věku 0–6 let ale v České republice zažívá významný rozvoj. Počet míst v dětských skupinách vzrostl z přibližně 10 000 v roce 2018 na více než 26 000 na jaře 2025. Aby tento růst kapacit doprovázela i vysoká kvalita, stát přichází s jednotným systémem, který bude kvalitu předškolního vzdělávání a péče sledovat a hodnotit.

„V posledních letech jsme intenzivně rozšiřovali kapacity dětských skupin, protože dostupnost péče o nejmenší děti je klíčová nejen pro jejich zdravý vývoj, ale i pro sladění rodinného a pracovního života jejich rodičů. Víme, že investice do raného dětství se z dlouhodobého hlediska vrací v podobě vyšší produktivity a celospolečenského přínosu. Jenže dostupnost nestačí – proto jsme společně s MŠMT a našimi partnery vytvořili systém, který nám umožní sledovat a aktivně podporovat kvalitu péče napříč službami,“ uvedl ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka.

Nový rámec: definování kvality v pěti oblastech

Robustní systém monitorování a evaluace se opírá o pět klíčových oblastí kvality:

  • přístup – zajištění rovného a inkluzivního přístupu ke službám pro všechny děti
  • personál – kvalifikace, profesní rozvoj a pracovní podmínky zaměstnanců
  • program vzdělávání a péče – obsah a struktura programů a interakcí zaměřených na rozvoj nejmenších dětí
  • hodnocení a monitorování – systémy pro sledování a zajišťování kvality služeb
  • správa a financování – efektivní řízení a udržitelné financování služeb

Rámec obsahuje společnou vizi, konkrétní prohlášení o kvalitě a indikátory, které vytvářejí obraz o celkovém systému, jeho kapacitě a přístupnosti. Zaměřují se také na kvalitu procesů, jako třeba na vzájemné interakce mezi personálem, interakce personálu s dětmi a rodiči a na zkušenosti a wellbeing dětí.

„Tento projekt je důkazem, že meziresortní spolupráce přináší konkrétní výsledky. Vytvořením jednotného rámce pro monitorování a evaluaci získáváme nástroj, který nám umožní lépe porozumět tomu, co služby předškolního vzdělávání a péče dětem skutečně přinášejí – a co potřebují obce a další aktéři, aby je mohli dále rozvíjet. Kvalitní data a společně nastavené cíle nám umožní cíleně podporovat ty, kdo to potřebují nejvíce,“ řekl ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek.

Na přípravě rámce se podílelo přes 70 odborníků z více než 30 institucí – ministerstev, akademické sféry, poskytovatelů služeb, obcí i rodičů. Mezi významné přínosy projektu patří vznik aktivní meziresortní pracovní skupiny, která bude v činnosti pokračovat po dokončení evaluačního a monitorovacího rámce.

Projekt jako vzor meziresortní spolupráce

„Rané dětství je klíčovým obdobím, ve kterém vznikají základy pro celoživotní učení, zdraví i sociální začlenění. Každé dítě má právo na dostupné a kvalitní služby – zvláště důležité je to pro děti ze znevýhodněného prostředí. Těší nás, že jsme mohli být partnerem tohoto projektu, který nejenže definoval společnou vizi kvality, ale také vytvořil základ pro další rozvoj systému tak, aby fungoval pro všechny děti. Obzvláště oceňujeme otevřenou spolupráci mezi resorty a experty, která ukazuje, jak má vypadat efektivní systémová změna,“ uvedla Lucie Plešková, vedoucí implementačního týmu projektu z UNICEF.

Podpora Evropské unie

Projekt byl financován Evropskou unií prostřednictvím Nástroje pro technickou podporu (TSI). Judit Rózsa, ředitelka Pracovní skupiny pro reformy a investice Evropské komise, ve svém vyjádření na závěrečné konferenci projektu uvedla:

„Investice do předškolního vzdělávání a péče jsou klíčové pro budování spravedlivé a inkluzivní Evropy s příležitostmi pro všechny, zejména pro ty nejzranitelnější. EU pomáhá českým úřadům zlepšovat a rozšiřovat kapacity předškolního vzdělávání a péče. Prostřednictvím Nástroje pro technickou podporu, našeho programu EU na podporu strukturálních reforem v členských státech, chceme zajistit, aby s růstem tohoto sektoru zůstala kvalita služeb strategickou prioritou. Připravili jsme řešení šitá na míru jedinečnému českému kontextu – od národní úrovně po místní mateřské školy a dětské skupiny.“


Nástroj pro technickou podporu (TSI) je klíčovým nástrojem Evropské komise pro podporu členských států při navrhování a provádění reforem podporujících růst a inkluzi. Od zdravotní péče po zdravé veřejné finance, od digitalizace vzdělávání a veřejných služeb po posilování podnikatelského prostředí a finančního sektoru – TSI pomáhá členským státům EU s jejich reformní agendou.

Monitorovací a evaluační rámec pro předškolní vzdělávání a péči v České republice najdete ZDE.

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Vláda jmenovala členy rady NAÚ

Vláda jmenovala členy rady NAÚ

Praha 4. června 2025 – Vláda ČR na svém dnešním jednání jmenovala na návrh ministra školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláše Beka členy a členky Rady Národního akreditačního úřadu pro terciární vzdělávání. Ti se svých funkcí ujmou od 1. července 2025, přičemž funkční období některých členů či členek bude v souladu se zákonem šestileté, některých čtyřleté a některých dvouleté.
| Ministerstvo školství
ČR zavádí sledování kvality předškolního vzdělávání

ČR zavádí sledování kvality předškolního vzdělávání

Praha, 3. června, Praha – Česká republika dokončila vývoj komplexního rámce pro monitorování a hodnocení předškolního vzdělávání a péče. Tento rámec, zaměřující se především na mateřské školy a dětské skupiny, představuje zásadní posun v oblasti zajištění dostupnosti a kvality služeb pro nejmenší děti. Dvouletý projekt realizovalo Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Financování poskytla Evropská unie prostřednictvím Nástroje pro technickou podporu (TSI) a projekt implementoval UNICEF v partnerství s Evropskou komisí.
| Ministerstvo školství
Poslanci schválili novelu školského zákona

Poslanci schválili novelu školského zákona

Poslanecká sněmovna dnes ve 3. čtení schválila novelu školského zákona, která kromě jiného přináší převod financování nepedagogické práce na zřizovatele od 1. ledna 2026. Prostřednictvím tzv. indexace škol a nastavení maximálního počtu hodin výuky bude možné více podpořit školy, které vzdělávají žáky ve složitějších podmínkách. Další změnou je ukotvení pozic školních speciálních pedagogů a školních psychologů a možnost jejich financování ze státního rozpočtu. D íky novele bude také možné začít systémově řešit příliš širokou a rozdrobenou síť škol v České republice.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Marek

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Marek

MŠMT začalo vydávat letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál byl zahájen před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel 1. stupně Základní školy a Mateřské školy v Bohuňovicích Pavel Marek.
| Ministerstvo školství
Stezka Českem pro školy se stává velmi oblíbenou

Stezka Českem pro školy se stává velmi oblíbenou

V lednu letošního roku představilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, spolek Stezka Českem a Klub českých turistů nový společný projekt pro školy a školská zařízení navazující na oficiální přechod České republiky, Stezku Českem. Již ve druhém pololetí školního roku 2024/2025 se tak na Stezku Českem mohly se svými žáky vydat také školy, pro něž byl připraven soubor podkladů, návodů, námětů, informací a dalších forem podpory pod názvem Stezka Českem pro školy.
| Ministerstvo školství
Ministr Bek jednal na zasedání Rady pro konkurenceschopnost

Ministr Bek jednal na zasedání Rady pro konkurenceschopnost

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek zastupoval ČR na zasedání Rady pro konkurenceschopnost ve formátu ministrů odpovědných za výzkum. Hlavním tématem jednání bylo další směřování evropské výzkumné politiky, včetně příprav nového rámcového programu a možností, jak do Evropy přilákat špičkové zahraniční vědce.
| Ministerstvo školství
Přihlašování do 2. kola přijímaček na SŠ

Přihlašování do 2. kola přijímaček na SŠ

Druhé kolo přijímacího řízení na střední školy nabízí podle dat Cermatu 24 159 volných míst ve čtyřletých a kratších oborech, přes sedmdesát procent zajišťují veřejné školy. Uchazeči mohou ve druhém kole podat až 5 přihlášek, obdobně jako v prvním kole.
| Ministerstvo školství
Výsledky jarních maturit 2025

Výsledky jarních maturit 2025

Maturitní zkoušky v jarním termínu 2025 potvrdily stabilní výsledky a ustálené trendy. K didaktickým testům se přihlásilo 80,8 tisíce prvomaturantů, o 5,2 tisíce více než loni, a celková neúspěšnost 12,3 % odpovídá úrovni let 2021 a 2022. Pokračuje rostoucí zájem o matematiku, nejčastější volbou maturantů zůstává anglický jazyk, angličtina zůstává nejčastější volbou maturantů a gymnázia si drží úspěšnost nad 98 %.
| Ministerstvo školství
Téměř 94 % deváťáků uspělo v prvním kole přijímaček na SŠ

Téměř 94 % deváťáků uspělo v prvním kole přijímaček na SŠ

V prvním kole přijímacího řízení na střední školy pro školní rok 2025/26 uspělo 93,7 % žáků devátých tříd základních škol. Na školu, kterou uvedli jako svou první prioritu, se dostaly tři čtvrtiny všech uchazečů o čtyřleté a kratší obory. Vyplývá to z aktuálních dat Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT).
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představuje nový Systém podpory a vedení ředitelů škol , který přináší ucelenou strategii pro posílení role ředitelů jako klíčových lídrů školského prostředí. Tento systém, vytvořený ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a Českou školní inspekcí, má ambici zásadně proměnit způsob, jakým je vedení škol v České republice podporováno a rozvíjeno.
| Ministerstvo školství