Praha
Lidé letos plánují utratit za vánoční dárky více než 10 000 korun. Vyplývá to z říjnového průzkumu společnosti Alza. Jednička české e-commerce se v rámci vlastního dotazníkového průzkumu ptala tisíců zákazníků také na to, kdy a kde vánoční dárky nejčastěji nakupují nebo z čeho mají při nákupech největší obavy.
Předvánoční nákupy chtějí zákazníci zvládnout s předstihem. Z dotazníku vyplynulo, že většina, respektive 48 % z nich1, nakupuje v průběhu listopadu, 34 % v první polovině prosince a na poslední týden před Vánoci se spoléhá pouze 10 % respondentů.
Zákazníci stále nejčastěji pořizují jako vánoční dárek elektroniku2. „Každým rokem vidíme stoupající tendenci také u dalšího zboží. Letos je na druhém místě drogerie a kosmetika (tu plánuje pořídit téměř 15 % dotázaných), jen těsně za ní hračky (13 %) a knihy (12 %). Dále zákazníci volí jako dárek oblečení, domácí potřeby, zážitky, jídlo či alkohol, doplňky stravy nebo šperky. Na Alze ovšem seženou i další druhy produktů jako jsou sportovní či chovatelské potřeby nebo třeba příslušenství k automobilům a motocyklům,“ říká PR manažerka Alzy Eliška Čeřovská.
65 % dotázaných respondentů3 v říjnovém průzkumu uvedlo, že k nákupu dárků volí nejčastěji kombinaci e-shopů a kamenných obchodů, pouze online jich nakupuje 32 % a naopak jen kamenné obchody jich volí pouze minimum, celkem 3 %. Alza.cz nabízí jak nákup online s doručením do AlzaBoxů, na odběrná místa, domů i na prodejnu, tak i přímý prodej na pobočkách. Při vyzvedávání objednávky tak mohou zákazníci na místě dokupovat i další nezbytnosti.
i
1 Na otázku odpovídalo celkem 1 363 respondentů.
2 Na otázku odpovídalo celkem 1 207 respondentů.
3 Na otázku odpovídalo celkem 1 537 respondentů.
Lidé se nejčastěji řídí cenou, utratit plánují přes 10 000 korun
Co se týče celkové útraty za vánoční dárky, nejvíce zákazníků, přesněji 36 %4, volilo jako odpověď možnost nad 10 000 korun, naopak do 1 000 korun má v plánu dát za dárky 13 % respondentů. Přičemž nejvíce dotázaných5 nejdražší dárky pořizuje pro svého partnera nebo partnerku, následují děti a rodiče.
i
4 Na otázku odpovídalo celkem 1 796 respondentů.
5 Na otázku odpovídalo celkem 1 575 respondentů.
Při výběru dárků je pro zákazníky klíčová dobrá cena produktu, tu v dotazníku jako nejdůležitější zvolilo 53 % zákazníků6, 24 % zaškrtlo jako hlavní aspekt možnost nakoupit vše na jednom místě a 14 % považuje za klíčovou garanci včasného doručení. To všechno jim může Alza poskytnout. „Naši zákazníci mohou ušetřit za zboží i doručení. Pokud si pořídí členství AlzaPlus+ za 299 korun na rok, mají už od první objednávky doručení zdarma do AlzaBoxů, na pobočky i odběrná místa, a navíc mohou nakupovat s exkluzivními AlzaPlus+ slevami v mobilní aplikaci Alza. Během listopadu u nás navíc probíhá největší Black Friday, kdy si zákazníci můžou vybrat z tisíce produktů s poctivou slevou,“ upozorňuje Eliška Čeřovská.
Doručení do druhého dne a garance dodání do Vánoc
Zákazníci na Alze oceňují možnost doručení do AlzaBoxů, preferuje ji 71 % dotázaných7. Druhým nejoblíbenějším způsobem je doručení na výdejní místa (13 %), domů (8 %) či na pobočku (7 %). „Doručení do AlzaBoxů je nejpohodlnější způsob, jak vánoční dárky dostat k zákazníkům. Jsou otevřené 24 hodin, 7 dní v týdnu, a navíc už jsou skoro na každém rohu, po celém Česku jich máme více než 2 200. A s naší službou Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš doručíme objednávku už do druhého dne. To platí i o víkendech,“ vysvětluje Eliška Čeřovská a dodává: „Zákazníkům jsme se ptali také na to, co je před Vánoci a při nákupu dárků nejvíce stresuje. Z odpovědí vyplynulo, že jde hlavně o vymýšlení vhodného dárku (39 %8) s tím, že nejtěžší je to konkrétně pro rodiče či pro partnera nebo partnerku. S tím jim může e-shop Alza.cz pomoci. Máme široký výběr zboží, a pokud potřebují zákazníci přímo nasměrovat, můžou navštívit naši stránku s tipy na dárky, kde máme zboží rozdělené podle určení nebo třeba podle ceny.“ Naopak pouze 6 % zákazníků se obává, jestli jim objednaný dárek přijde včas. „Z toho vyplývá, že zákazníci už nás znají a vědí, že jim každoročně garantujeme doručení zboží do Štědrého dne při splnění určitých podmínek,“ vysvětluje Čeřovská.
Netrefíš? Vyměníš
Trefit se do vkusu svých blízkých občas bývá opravdu oříšek, s tím si ale zákazníci nemusí příliš lámat hlavu. Pokud se jim podaří někoho obdarovat nevhodným dárkem, lze zboží do 31. 1. 2025 snadno vyměnit za voucher, se kterým pak na Alza.cz pořídí něco jiného. Tato nabídka platí na produkty, které jsou označené službou Výměna nevhodného dárku. Tato služba se zákazníkům vkládá do košíku automaticky a je zdarma.
i
6 Na otázku odpovídalo celkem 1 387 respondentů.
7 Na otázku odpovídalo celkem 1 333 respondentů.
8 Na otázku odpovídalo celkem 1 339 respondentů.
Zdroj: www.alza.cz