Zavádění železničního zabezpečovače ETCS běží naplno. Již 1. 1. budou další části sítě ve výhradním

|

Od 1. ledna 2025 začne výhradní provoz evropského zabezpečovače ETCS, ladění systému na vybraných úsecích české železnice běží naplno. Problémy, které se objevily ve zkušebním provozu, se daří úspěšně odstraňovat; ke zlepšení přispívá i důkladné testování v reálném provozu s různými vozidly. Shodli se na tom účastníci koordinační expertní skupiny, kterou svolal ministr dopravy Martin Kupka.

Zavádění železničního zabezpečovače ETCS běží naplno. Již 1. 1. budou další části sítě ve výhradním

„Po dalším jednání se zástupci správců infrastruktury, dopravců a dodavatelů techniky můžu říci, že jsme se v přípravách na výhradní provoz posunuli kupředu. Situace na trati Olomouc-Uničov se za posledních několik měsíců zlepšila, pokračuje testování systému v provozu na dalších tratích či dopravci dostávají další lokomotivy vybavené palubní částí ETCS. Výhradnímu provozu k 1. lednu 2025 evropského zabezpečovače na vybraných úsecích I. a II. koridoru a spojovací větvi Přerov – Česká Třebová jsme zase blíž,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

V následujícím období první poloviny roku 2024 plán zavádění počítá:

  1. se zátěžovými testy do července 2024 postupně na celé síti určené k výhradnímu provozu od 1.1.2025
  2. se zajištěním zvýšení spolehlivosti komunikačního systému GSM-R a odstranění míst s výpadky signálu; včetně monitoringu za pomocí dronů
  3. s diagnostikou jednotlivých systémů v rámci ERTMS
  4. se zkrácením výluk ETCS
  5. se zvýšení počtu vlaků jedoucích pod dohledem ETCS ve dvou etapách
  6. s apelem DÚ na další dopravce zajistit si testy kompatibility a zapojit se do provozu pod dohledem ETCS.

Zavádění ETCS je jedním z důležitých kroků pro posílení bezpečnosti, automatizace provozu a digitalizace na železnici v celé Evropě. Touto jednotnou technologií je již vybaveno 1174 kilometrů českých tratí a neustále přibývají další. Vozidel s nainstalovanou palubní částí ETCS se po českých kolejích v tuto chvíli pohybuje na sedm stovek; i zde zaznamenáváme posun oproti poslednímu setkání v listopadu 2023.

Zdroj: www.mdcr.cz

Česko je na dobré cestě být SMART. Brněnský URBIS přináší bezprecedentní souhru institucí

Ministerstva průmyslu a obchodu, pro místní rozvoj, životního prostředí a dopravy, Svaz měst a obcí, Jihomoravský kraj, Statutární město Brno a společnost Veletrhy Brno právě dokončily podpis společného memoranda o spolupráci. Jeho cílem je společnými silami vytvořit platformu, která napomůže zavádění inovací do území a stane se hlavním středoevropským hubem pro propojování aktérů, know-how a aktivit na poli Smart Cities. Středobodem iniciativy je veletrh URBIS v Brně a na něj navázaný rodící se projekt živé laboratoře v areálu brněnského výstaviště. Nově pojatý URBIS otevře brány zástupcům municipalit, krajů, start-upů a inovativních firem, inovačních center, univerzit, oborových sdružení, neziskových organizací i široké veřejnosti, a to již 4. až 6. června 2024.

Co pomáhá zlepšovat situaci na českých silnicích? Bodový systém, prevence i nové technologie

Rok 2024 přinesl změny v zákoně o silničním provozu, především v bodovém systému. Ten je podle druhého ročníku průzkumu Vnímání dopravní bezpečnosti České asociace pojišťoven motivací k dodržování předpisů pro 83 % řidičů. Bezpečnost na silnicích zvyšují také preventivní opatření a technologický pokrok v automobilovém průmyslu. Zvýšení bezpečnost dokládá i aktuální analýza České asociace pojišťoven. Přesto se 51 % řidičů na silnicích ani v roce 2023 necítila bezpečně.