Ministerstvo dopravy··10 min

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

„V současné chvíli probíhá projektování tratí, které doprovází bezprecedentní rozsah komunikace s obcemi, kraji, spolky a s občany, jichž se chystaná výstavba vysokorychlostních tratí přímo dotýká. V projektu Dialog, který Správa železnic a ministerstvo se samosprávami vede, nacházíme vzájemně přijatelná řešení pro vedení tratí. Taková komunikace vyžaduje úsilí i čas, delší, než jsme si na začátku představovali. Považujeme jej však za výbornou investici, která zkrátí projednávání v dalších etapách přípravy a urychlí schvalování stavby,“ říká ministr dopravy Martin Kupka a pokračuje:

„Přitom stále platí, že do 10 let se svezeme vlakem po vysokorychlostní trati, do roku 2040 bude postavená většina projektovaných tratí a do roku 2050 bude celá síť VRT v Česku napojena na evropskou dopravní síť, k čemuž jsme se jako členská země EU zavázali.“

V rámci procesu územního plánování již na mnoha úsecích projektovaných vysokorychlostních tratích došlo k vymezení koridorů, které umožňují umístit stavbu v navrhovaném území a některé již získaly kladné stanovisko v procesu posouzení vlivů na životní prostředí (EIA).

V různých fázích pořízení jsou aktualizace zásad územního rozvoje hlavního města Prahy, Olomouckého kraje, Kraje Vysočina, Jihomoravského kraje. K posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA) dochází například na VRT Moravská brána, kde řízením prochází 80 km novostavby železniční trati.

„Zareagovali jsme na vznikající časovou ztrátu změnou procesů, které můžeme sami ovlivnit. Přešli jsme na projektový způsob řízení. Na včasnou realizaci VRT dohlíží výbor pro strategické investice, který řídí premiér. Jako ministr dopravy dále vedu meziresortní řídící výbor, projektový tým na Správě železnic vede náměstek generálního ředitele. Pro odpovědné manažery Správy železnic jsme nastavili KPI, jež přísně zohledňují prioritu, kterou vláda projektu VRT přikládá,“ dodává Kupka.

U takto významných staveb to ale není jen Ministerstvo dopravy nebo Správa železnic, které do jednotlivých procesů vstupují. Článkem, který významně ovlivňuje délku přípravných etap jsou také krajská zastupitelstva, která například rozhodují o aktualizaci zásad územního rozvoje. Je sice třeba mít pochopení, že o takto významné liniové stavbě rozhodují i několik let.

Na druhé straně stát může, v případě strategicky důležitých infrastrukturních staveb, zamezit neodůvodněným prodlevám a rozhodnout prostřednictvím Dopravního a energetického stavebního úřadu. Úřad tak bude přímo posuzovat zpracovanou Dokumentaci pro povolení stavby dle nového stavebního zákona a jeho prováděcí vyhlášky. Územní řízení a rozhodnutí tak z procesu odpadá.

Kromě zmíněného již zahájila Správa železnic první fázi majetkoprávního vypořádání. Byli informováni vlastníci pozemků, kteří budou dotčeni stavbou vysokorychlostní tratě. Jsou připravovány tzv. předběžné archeologické výzkumy, jejichž hlavním cílem je definování časové a finanční náročnosti budoucího záchranného archeologického výzkumu.

Tři úseky vysokorychlostních tratí budou financovány prostřednictvím PPP

Za účelem ověření možnosti zapojit širší spektrum finančních zdrojů byla vyhotovena studie proveditelnosti PPP projektu pro vybrané úseky RS Morava. Studie doporučila realizaci 3 dílčích úseků formou PPP, konkrétně pak:

  • VRT Moravská brána v délce 91 km s investičními náklady 96 mld. Kč.
  • Dále pak VRT Jižní Morava v délce 39 km a investičními náklady 23 mld. Kč.
  • Třetím projektem je RS Střední Morava v délce 75 km a investičními nálady 60 mld. Kč.

V návaznosti na předložené výsledky studie vláda schválila 18. září 2024 další pokračování předmětných úseků Rychlých spojení touto formou a Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic připravují výběr transakčních poradců, které pomohou při realizaci navazujících kroků, včetně soutěže na dodavatele.

Harmonogram připravovaných staveb v systému Rychlých spojení

RS 1: Praha – Brno – Ostrava – Katowice

  • VRT Praha jižní větev (vč. Jahodnické spojky):
    • Stav: Zpracování projektové dokumentace a vyhledání technického řešení. Probíhá intenzivní projednání záměru s dotčenými samosprávami, příprava DURP
    • Termíny: Počátek realizace v roce 2031/2032, zprovoznění v roce 2035/2036.
  • VRT Praha severní větev (4. kolej Praha – Libeň):
    • Stav: Zpracování projektové dokumentace, oznámení EIA (vyhodnocení vlivů na životní prostředí).
    • Termíny: Počátek realizace v roce 2028/2029, zprovoznění po roce 2032.
  • VRT Polabí a VRT Střední Čechy:
    • Stav: Zpracování projektové dokumentace, probíhá AZÚR (aktualizace zásad územního rozvoje) dvou dotčených krajů.
    • Termíny: Realizace v roce 2030, zprovoznění v roce 2035.
  • VRT Vysočina I a II:
    • Stav: Zpracování projektové dokumentace, probíhá AZÚR. Intenzivní projednání záměru s dotčenými samosprávami a prezentace záměru veřejnosti.
    • Termíny: Počátek realizace v roce 2031, zprovoznění v roce 2035/2036.
  • VRT Moravská brána I a II:
    • Stav: Dokončená projektová dokumentace, probíhá proces EIA, veřejné projednání. Zahájeno oslovení vlastníků dotčených nemovitostí a pozemků, připravuje se zadání předběžného archeologického výzkumu. Připravováno pro realizaci formou PPP
    • Termíny: Počátek realizace v roce 2028, zprovoznění v roce 2033.
  • RS Modernizace trati Brno – Přerov:

Úsek Brno – Blažovice

  • Stav: Probíhá Aktualizace zásad územního rozvoje (AZÚR) Jihomoravského kraje a zpracování záměru projektu. Připravováno pro realizaci formou PPP.
  • Termíny: Probíhá zpracování projektové dokumentace. Počátek realizace stavby se odhaduje v roce 2028, její zprovoznění pak v roce 2031.

Úsek Blažovice – Vyškov

  • Stav: Je dokončena Aktualizace zásad územního rozvoje (AZÚR), podrobné Inženýrsko-geologické průzkumy (IGP), oznámení vyhodnocení vlivů na životní prostředí (EIA) a její dopracování, stejně jako stanovisko EIA. Probíhá zpracování dokumentace pro stavební povolení (DSP) a projektové dokumentace pro provádění stavby (PDPS). Připravováno pro realizaci formou PPP.
  • Termíny: Největší objem projektových prací by měl proběhnout v druhé polovině roku 2024 a v roce 2025. Počátek realizace stavby se odhaduje v roce 2027.

Úsek Vyškov – Nezamyslice

  • Stav: Je dokončena aktualizace zásad územního rozvoje (AZÚR), oznámení vyhodnocení vlivů na životní prostředí (EIA) a její dopracování. Čeká se na stanovisko EIA a připravováno pro realizaci formou PPP.
  • Termíny: Největší objem projekčních prací se očekává v letech 2025 a 2026. Počátek realizace stavby se odhaduje v roce 2027.

Úsek Nezamyslice – Kojetín

  • Stav: Je dokončena aktualizace zásad územního rozvoje (AZÚR), podrobné Inženýrsko-geologické průzkumy (IGP), oznámení Vyhodnocení vlivů na životní prostředí (EIA), její dopracování a stanovisko EIA. Dokončeno je zpracování projektové dokumentace pro provádění stavby (PDPS) a byli osloveni vlastníci pozemků. Dokončen je také tender na zhotovitele majetkoprávního vypořádání, geometrické plány a zpracování plošných odhadů. Finalizováno je stanovisko dotčených orgánů státní správy (DOSS) včetně jednotného environmentálního stanoviska (JES). Realizován byl předběžný archeologický výzkum (PAV) a bylo požádáno o připojení k distribuční síti. Probíhá majetkoprávní vyrovnání, povolení záměru Dopravním a energetickým stavebním úřadem (DESÚ) a realizace přeložek sítí cizími investory.
  • Termíny: Počátek realizace stavby se odhaduje v roce 2025 (v rámci PPP pouze údržba, realizace standardně).

Úsek Kojetín – Přerov

  • Stav: Je dokončena aktualizace zásad územního rozvoje (AZÚR), podrobné inženýrsko-geologické průzkumy (IGP), oznámení vyhodnocení vlivů na životní prostředí (EIA), její dopracování a stanovisko EIA. Zhotoveny jsou geometrické plány a zpracovány plošné odhady. Bylo zažádáno o připojení k distribuční soustavě. Probíhá oslovení vlastníků pozemků a majetkoprávní vypořádání. Realizovány jsou přeložky sítí cizími investory.
  • Termíny: Počátek realizace stavby se odhaduje v roce 2025 (v rámci PPP pouze údržba, realizace standardně).

RS 2: Brno – Břeclav – Vídeň/Bratislava

  • VRT Jižní Morava:
    • Stav: Dokončená projektová dokumentace, probíhá proces EIA, oslovení vlastníků dotčených nemovitostí a majitelé těžebních prostorů. Intenzivní projednání záměru s dotčenými samosprávami a prezentace veřejnosti.
    • Termíny: Počátek realizace v roce 2028, zprovoznění v roce 2033.

RS 3: Praha – Beroun – Domažlice – státní hranice

  • Novostavba trati Praha-Smíchov – Beroun:
    • Stav: Finalizuje se proces EIA směrem k vydání stanoviska EIA, probíhá dále geotechnický průzkum. Získání stanoviska EIA, geotechnický průzkum.
    • Termíny: Realizace stavby cca po roce 2028, ukončení cca 2035.
  • Modernizace trati Plzeň – Domažlice:
    • Stav: Různé fáze přípravy pro jednotlivé úseky (1. až 4. stavba). Probíhá proces získání územního rozhodnutí a DSP, majetkoprávní vyrovnání, zpracování dokumentace TNS (Technická norma stavby).
    • Termíny: Realizace mezi lety 2025 a 2030.

RS 4: Praha – Ústí nad Labem – Drážďany

  • VRT Podřipsko:
    • Stav: Dokončená AZÚR Středočeského kraje, probíhá AZÚR Ústeckého kraje a Prahy, SEA (strategické environmentální posouzení) AZÚR. Probíhá IGP (Inženýrsko-geologické průzkumy).
    • Termíny: Počátek realizace v roce 2030, zprovoznění v roce 2035.
  • NŽS PA 2 Krušnohorský tunel:
    • Stav: Schválená AZÚR Ústeckého kraje, probíhá proces EIA, schvalování projektu v Německu, příprava mezistátní smlouvy.
    • Termíny: Počátek realizace na konci roku 2029/začátkem roku 2030, zprovoznění v roce 2040.
  • NŽS PA 3 Ústí nad Labem – Chabařovice:
    • Stav: Schválená AZÚR Ústeckého kraje, probíhají IGP, příprava mezistátní smlouvy.
    • Termíny: Počátek realizace v roce 2030, zprovoznění v roce 2040.

RS 5: Praha – Hradec Králové / Pardubice – Wrocław

  • VRT Poříčany – Hradec Králové/Pardubice:
    • Stav: Dopracování studie proveditelnosti, ekonomické hodnocení, úprava trasy dle požadavků obcí, prověřování variant připojení Pardubic.
    • Termíny: bude stanoveno v návaznosti na schválení SP.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy