Ministerstvo dopravy··5 min

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Hlavním požadavkem ČR je důraz na technologickou neutralitu, tedy otevřenost vůči všem dostupným možnostem dekarbonizace dopravy. Současně je potřeba přijmout změny nařízení, které zamezí kontraproduktivnímu sankcionování již v roce 2025. Tyto sankce byly schváleny v roce 2019, ale nyní by byly zcela neefektivní. Je třeba zavést mechanismy, které budou zohledňovat aktuální vývoj trhů, stav výrobních podmínek a infrastruktury.

ČR bude usilovat o dřívější revizi nařízení a racionalizaci stanovených cílů, včetně vyhodnocení reálnosti zákazu spalovacích motorů v roce 2035. Stejný přístup bude prosazovat i při revizi emisních cílů pro těžká nákladní vozidla. Cílem ČR je získat podporu napříč evropskými státy a oslovit partnery s návrhem společného prohlášení, které by bylo zasláno Evropské komisi.

Ministr dopravy Martin Kupka k tomu uvádí: „Navazujeme na své dosavadní aktivity v oblasti realistického a realizovatelného ozelenění dopravy a zachování její dostupnosti. Ve spolupráci se Sdružením autoprůmyslu jsem se rozhodl oslovit ministry členských zemí, aby podpořili potřebu urychlit revizi stanovených limitů. Společně uděláme vše pro to, abychom nemuseli pomýšlet na zavírání továren a ztrátu pracovních míst i individuální mobility.“

Ministr Kupka zdůrazňuje, že automobilový průmysl je klíčovým odvětvím tuzemského a evropského hospodářství. Je nezbytné, aby byl přístup k plnění cílů udržitelný nejen ekologicky, ale i ekonomicky, a umožnil investice do inovací a obnovy vozového parku.

Martin Jahn, prezident AutoSAP a člen představenstva Škoda Auto, dodává: „Prvním krokem k udržení silného automobilového průmyslu v ČR je rychlé řešení skokového zvýšení emisních cílů od roku 2025. Za současných tržních podmínek je prakticky nemožné tyto cíle splnit, což by vedlo k masivním sankcím pro výrobce automobilů. To by oslabilo jeho pozici vůči globální konkurenci a odčerpalo zdroje na další nezbytné investice do transformace. Proto je nezbytné provést dřívější revizi cílů CO2.“

Výkonný ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl dále poukazuje na nutnost systémového přístupu k transformaci průmyslu. Při plnění cílů zelené transformace je důležité zohlednit reálné možnosti a výzvy, kterým výrobci automobilů aktuálně čelí, a nastavit regulace tak, aby podpořily nejen dekarbonizaci, ale i stabilitu a růst sektoru.

Zdeněk Petzl zdůrazňuje: „Velmi si vážíme podpory ministra Kupky. Stojíme na kritickém rozcestí, na kterém jde o mnohem více než o procenta emisních cílů – jde o pracovní místa, zachování silného automobilového průmyslu v ČR a strategickou nezávislost Evropy. Pokud to se snižováním emisí myslíme vážně, musíme vytvořit konkurenceschopné podmínky pro průmysl a řešit klíčové výzvy, jako jsou vysoké ceny energií, nadměrná regulační zátěž nebo téměř neexistující evropský dodavatelský řetězec pro elektrickou mobilitu.“

Ministerstvo dopravy a český automobilový průmysl akcentují, že jsou společně připraveni aktivně přispívat k ochraně klimatu. To si však vyžaduje stabilní a konkurenceschopné prostředí a zajištění podmínek, které dlouhodobě umožní realistické cíle v praxi naplňovat.

X Post

🚨 Tohle musíme řešit! Zavádění elektromobilů v celé Evropě zpomaluje, dotace ani cla všechno nespasí. Výrobci osobních automobilů nebudou schopni splnit emisní cíl pro rok 2025. 🤝 Spojujeme síly se Sdružením automobilového průmyslu pro realistické přenastavení ambiciózních CO2… pic.twitter.com/VtApIe6v00

Kontext

V roce 2019 bylo schváleno Radou a Evropským parlamentem nařízení, které stanovuje výkonnostní limity CO2 pro nové osobní automobily a nová lehká užitková vozidla (dodávky) na roky 2025 a 2030. V návaznosti na ambicióznější klimatické cíle Unie schválené Evropskou Radou v roce 2020 byla v roce 2023 přijata revize tohoto nařízení, která upravila cíl na rok 2030 a doplnila cíl na 2035.

Evropská komise by měla předložit zprávu Evropskému parlamentu a Radě do 31. prosince 2025. Po ní by měl

s největší pravděpodobností následovat v roce 2026 legislativní přezkum řádným legislativním postupem (obvykle trvá 12-18 měsíců). Vzhledem ke kritickému stavu, v němž se automobilový průmysl nachází, na zahájení revize nelze čekat až do roku 2026.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic staví úsek dálnice D35 Sadová – Plotiště

Ředitelství silnic a dálnic staví úsek dálnice D35 Sadová – Plotiště

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo v září stavět 7,5 kilometru dlouhý úsek dálnice D35 Sadová – Plotiště v Královéhradeckém kraji. Přestože při povodních podmáčely staveniště přívalové deště, neměly žádný dopad na harmonogram stavby.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přivaděč D35 do Pardubic

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přivaděč D35 do Pardubic

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět obchvat Sezemic na silnici I/36 v Pardubickém kraji. Práce na téměř sedm kilometrů dlouhé stavbě vyjdou zhruba na 838 milionů Kč bez DPH, potrvají necelé dva roky. Obchvat bude sloužit i jako přivaděč dálnice D35 do Pardubic. Stavba se napojí na už hotový úsek D35 mezi Opatovicemi a Časy. Vysoutěžená suma, za kterou zhotovitel obchvat postaví, je proti předpokládané ceně o 30 procent nižší.
| Ministerstvo dopravy
Ministr dopravy podepsal memorandum o spolupráci na vzniku centra pro testování bezpilotních systémů

Ministr dopravy podepsal memorandum o spolupráci na vzniku centra pro testování bezpilotních systémů

Nové Sedlo Testování a vývoj moderních bezpilotních leteckých systémů – to je cíl společného projektu, který by měl v budoucnu přinést významný impuls pro rozvoj inovativního průmyslového odvětví a přispět k transformaci Karlovarského kraje. Memorandum o partnerství v projektu testovacího polygonu pro drony u Nového Sedla na Sokolovsku podepsal ministr dopravy Martin Kupka, hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek, prezident Hospodářské komory ČR Zdeněk Zajíček a předseda představenstva skupiny Sokolovská uhelná a SUAS GROUP Jan Filip.
| Ministerstvo dopravy
Dálniční síť se rozroste o sto kilometrů, cena dálniční známky se od příštího roku změní

Dálniční síť se rozroste o sto kilometrů, cena dálniční známky se od příštího roku změní

Navýšení cen všech druhů dálničních známek je poprvé určeno indexem růstu spotřebitelských cen a meziroční změnou délky dálnic v provozu. Jednodenní známka se od ledna 2025 navýší o desetikorunu na 210 korun, roční pak o 140 korun a bude za 2 440 korun. Bezemisní vozidla nadále můžou na dálnice bez poplatku.
| Ministerstvo dopravy
První provizorní most míří do Bělé pod Pradědem

První provizorní most míří do Bělé pod Pradědem

První z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v povodněmi nejpostiženějších krajích, již míří ze skladů Správy státních hmotných rezerv do jedné z nejpostiženějších obcí v podhůří Jeseníků, Bělé pod Pradědem. Most by měl začít sloužit ještě tento týden.
| Ministerstvo dopravy
Přísné limity CO2 již mají své dopady, revizi potřebujeme co nejdříve

Přísné limity CO2 již mají své dopady, revizi potřebujeme co nejdříve

Přezkum dopadů zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory musí proběhnout dříve, aby byla udržena konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu, zachována pracovní místa a zajištěna dostupnost dopravy. Je o tom přesvědčený ministr dopravy Martin Kupka.
| Ministerstvo dopravy
Ministerstvo dopravy poskytne až 25 mostních provizorií do míst zasažených povodněmi

Ministerstvo dopravy poskytne až 25 mostních provizorií do míst zasažených povodněmi

Ministerstvo dopravy intenzivně připravuje realizaci staveb provizorních v mostů v obou povodněmi nejvíce postižených krajích. Na základě přehledu zpracovaného Armádou ČR o množství povodní zničených či poškozených mostů se předpokládá stavba 20 – 25 provizorních mostů různých délek a typů.
| Ministerstvo dopravy