Zajíždění vlaků do příhraničních oblastí s Polskem zjednodušuje od srpna dohoda drážních úřadů

|

V polovině srpna podepsaly polský Urzęd Transportu Kolejowego (UTK) a český Drážní úřad (DÚ) dohodu o spolupráci v oblasti přeshraniční železniční dopravy. Obsahem dohody je zajištění společného dohledu nad železničními podniky a provozovateli dráhy s přeshraniční činností a stanovení pravidel pro zajíždění do pohraničních stanic obou států. V rámci dohody byly zároveň dosavadní stanice nacházející se na peážních dráhách předefinovány na příhraniční stanice.

Zajíždění vlaků do příhraničních oblastí s Polskem zjednodušuje od srpna dohoda drážních úřadů

„Dohoda s Polskem je po Slovensku druhou dohodou o spolupráci, kterou Drážní úřad uzavřel. Intenzivní jednání probíhají také s Německem a Rakouskem. Hlavním smyslem dohod je podpořit bezpečnost a interoperabilitu železnic a zjednodušit dopravcům pohyb železničních vozidel při zajíždění do pohraničních oblastí sousedních států,“ říká Jiří Kolář, ředitel Drážního úřadu.

Uzavření dohod o spolupráci s vnitrostátními bezpečnostními orgány sousedních států vyplývá ze směrnic Evropské unie o bezpečnosti železnic a interoperabilitě železničního systému v EU v návaznosti na zavedení 4. železničního balíčku. V dohodách jsou vyjmenovány konkrétní vymezené úseky, kterých se příhraniční provoz týká.

Pokud má dopravce vydané jednotné osvědčení o bezpečnosti pro Českou republiku či Polsko nebo o něj aktuálně žádá, podá zároveň žádost o rozšíření oblasti působení do příhraničních stanic, které jsou vyjmenovány v dohodě. I když se požadavek na rozšíření zadává standardním způsobem přes portál One-Stop Shop, schválení řeší již jen národní drážní úřady podle podmínek uzavřené dohody. Jednotná osvědčení o bezpečnosti, která byla vydána před platností dohody, jsou platná v souladu s podmínkami v době jejich vydání a případná žádost o rozšíření je pouze doplní.

Dohoda o spolupráci s Polskem řeší i společný dohled, který znamená sestavení plánu společných státních dozorů i výměnu informací souvisejících s bezpečnostní železničního provozu.

V dohodě s Polskem se vymezenými úseky rozumí tratě:

Chałupki – Bohumín os. n., ChałupkiBohumín – Vrbice, Cieszyn – Český Těšín, Głuchołazy – Jindřichov ve Slezsku, Głuchołazy – Mikulovice, Kamienna Góra – Královec, Międzylesie – Lichkov, Mieroszów – Meziměstí, Szklarska Poręba Górna – Harrachov, Zawidów – Višňová, Zebrzydowice – Český Těšín, Zebrzydowice – Petrovice u Karviné, Hrádek nad Nisou – Žitava– Varnsdorf – Hrádek nad Nisou

Celé znění dohody je ke stažení na webu Drážního úřadu.

Zdroj: www.mdcr.cz

Ministerstvo dopravy

Přeshraniční železniční spojení a inovace v dopravě. Ministr Kupka jednal se svým saským protějškem

Propojení Prahy a Drážďan vysokorychlostní železnicí, prohloubení spolupráce při přípravě a zajištění financování klíčových dopravních projektů a společné česko-saské projekty aplikovaného výzkumu v oblasti chytré a alternativní mobility. To byla hlavní témata jednání ministra dopravy Martina Kupky se saským státním ministrem Martinem Duligem, které se dnes uskutečnilo v Praze.

Ministerstvo dopravy

V září se začne stavět zastávka Pardubice centrum

Očekáváná stavba nové zastávky Pardubice centrum zná svého zhotovitele a může začít. Cestujícím se tak v polovině příštího roku výrazně zlepší dostupnost středu města. Budou sem zajíždět vlaky z Jaroměře a Hradce Králové a zároveň bude sloužit pro obrat souprav zajišťujících spojení mezi Pardubicemi a Chrudimí.

Ministerstvo dopravy

Prezident podepsal novelu bodového systému. Změny začnou pro řidiče platit od ledna 2024

Prezident republiky Petr Pavel podepsal novelu zákona o silničním provozu. Úspěšně tak byl završen legislativní proces jednoho z nejkomplexnějších dopravních zákonů za poslední období. Bodový systém se dočkal největší aktualizace od svého zrodu v roce 2006. Novela zjednodušuje i zpřehledňuje bodový systém a zpřísňuje sankce za nejzávažnější a nejnebezpečnější přestupky. Zároveň na naše silnice přináší dvě důležité novinky – možnost řídit auto od 17 let pod dohledem mentora a řidičák na zkoušku po dobu 2 let od získání prvního řidičského oprávnění.