Scio··11 min

Žáci devátých tříd mají reálná očekávání v tom, co chtějí dále studovat

Scio

Scio

Scio Základní údaje Právní forma společnost s ručením omezeným Datum založení 8. září 1995 Adresa sídla Pobřežní 658/34, Praha, 186 00, Česko Charakteristika firmy Oblast činnosti školství Identifikátory Oficiální web www.scio.cz IČO 27156125 Některá data mohou pocházet z datové položky. Scio je česká obchodní společnost zaměřená na školní i mimoškolní vzdělávání dětí Do českého vzdělávání mj. zavedla měření výsledků vzdělávání (educational measurement) a obecných studijních předpokladů. Některé testy Scio se po roce 2000 používají pro účely přijímání na vybrané vysoké školy (Národní srovnávací zkoušky)

Tisková zpráva

(Praha, 24. 1. 2024) Z testování bezmála 22 tisíc deváťáků vyplývá, že nejúspěšnější řešitelé úloh z češtiny a matematiky se hlásí na gymnázia, nejslabší na učební obory, průměrní řešitelé pak volí ostatní typy středních škol.

Průměrný percentil žáků hlásících se na gymnázia z testu českého jazyka je 72 a z testu matematiky 68 (to znamená, že žák je lepší než 72 % resp. 68 % všech žáků). Žáci, kteří chtějí jít na průmyslovou školu mají lepší průměrný percentil v matematice (58) než v českém jazyce (52) a žáci, kteří uvažují o podání přihlášky na učební obor bez maturity dosáhli v matematice průměrného percentilu 27 a v češtině percentilu 24. Výsledky vyplývají z každoročního projektu Národní testování 9. tříd, které realizuje společnost Scio. Testování, které proběhlo na podzim loňského roku, se zúčastnilo 21 800 žáků.

Z výsledků tak vyplývá, že na gymnázia chtějí převážně ti, kdo byli v testování nejúspěšnější. Zároveň gymnáziím také patří pomyslné třetí místo nejpreferovanější střední školy, pokračovat ve studiu na gymnáziu chce přes 4 300 žáků zapojených do testování (z celkového počtu 21 800, tedy asi každý pátý). Protože žáci mohli dobrovolně uvést své stávající známky z matematiky a češtiny, je z výsledků testování vidět, že na gymnázia se hlásí převážně jedničkáři. Jedničkáři jak v českém jazyce, tak v matematice tvoří více než 60 % všech dětí, kteří se hlásí na gymnázium. Třetinu (33 %) pak tvoří dvojkaři. Zajímavostí jsou žáci hlásící se na gymnázium ze škol, které místo známek využívají slovní hodnocení. Ti dosáhli lepších výsledků v obou předmětových testech než dvojkaři.

Nadprůměrný percentil (Čj 52 / Mat 58, viz graf) mají rovněž žáci, kteří chtějí jít na průmyslovou školu. Studovat by ji přitom chtěl přibližně 1 z 9 žáků (2 450 z 21 800). Obchodní akademii jako další typ střední školy označilo pouze 1 737 dotazovaných a i tito žáci při řešení dosáhli lehce nadprůměrných výsledků (percentil Čj 53 / Mat 55). Žáci, kteří uvedli, že chtějí jít na jinou střední školu, dosáhli v testování lehce podprůměrného výsledku (percentil Čj 49 / Mat 46), zároveň se ale jednalo o jednu z nejpočetnější skupin (4 812 žáků z 21 800). Velice podobně, co se týče počtu žáků (4 810) i výsledku testování, dopadli žáci, kteří si přejí navštěvovat učební obor s maturitou (percentil Čj 44 / Mat 45). Zhruba každý desátý žák (2 022) plánuje po základní škole pokračovat v učebním oboru bez maturity. Tito žáci zároveň dosáhli v průměru nejslabších výsledků testování (Čj 24 / Mat 27).

Protože úlohy Národního testování odrážejí znalosti požadované látky, jsou s ohledem na blížící se přijímací zkoušky na střední školy zajímavé právě úlohy, se kterými si žáci věděli nejméně rady. „V případě českého jazyka dělalo žákům největší problémy vyhledávání zájmen ve větě. Tato úloha měla jen 8% úspěšnost. Pouze 12 % žáků si pak poradilo s úlohami, ve kterých měli rozpoznat ohebná a neohebná slova. V testu z matematiky letošním deváťákům dala nejvíce zabrat úloha na výpočet obsahu a obvodu kruhu (kružnice) v kombinaci s úhlopříčkou čtverce s pouhou 10% úspěšností. Lehce nad 10% úspěšností byla i úloha na vyhledání a zpracování údajů z tabulky. Třetí nejméně úspěšná úloha požadovala znalost umocňování záporných čísel. Úlohu zvládlo vyřešit necelých 16 % žáků,“ komentuje výsledky Aneta Vedralová, vedoucí projektu Národního testování.

Meziroční srovnání výsledků zároveň signalizuje klesající úroveň znalostí v České jazyce. Při řešení stejných úloh (tzv. kotevní úlohy testu) ve školním roce 21/22 dosáhli žáci průměrné úspěšnosti 54,89 % v aktuálním školním roce je to jen 42,76 %. Zatímco si umí dobře poradit s úlohami zaměřenými na znalost a používání gramatických a mluvnických jevů, problémy jim dělá hlavně práce s textem. „Že dochází ke zhoršení v českém jazyce, potvrzují i výsledky našich Přijímaček nanečisto, v nichž si žáci zkouší řešit podobný typ úloh, jaké je čekají u státních přijímacích zkoušek,” dodává Veronika Nováková, vedoucí vzdělávacích projektů Scio pro rodiče a děti.

Pozn.: Co je Národní testování

Celorepublikové srovnávací testování žáků devátých tříd (ale i dalších ročníků) z českého jazyka, matematiky, angličtiny a obecných studijních předpokladů slouží pro získání kvalitní a nestranné zpětné vazby a zároveň přináší porovnání se stovkami škol z celé ČR. Testy vycházejí z aktuální podoby Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Analýzu výsledků získává nejen škola, ale individuální zprávu o svém testu dostane i každý žák.

Ke stažení

Prezentace - Národní testování

Průměrný percentil žáků hlásících se na gymnázia z testu českého jazyka je 72 a z testu matematiky 68 (to znamená, že žák je lepší než 72 % resp. 68 % všech žáků). Žáci, kteří chtějí jít na průmyslovou školu mají lepší průměrný percentil v matematice (58) než v českém jazyce (52) a žáci, kteří uvažují o podání přihlášky na učební obor bez maturity dosáhli v matematice průměrného percentilu 27 a v češtině percentilu 24. Výsledky vyplývají z každoročního projektu Národní testování 9. tříd, které realizuje společnost Scio. Testování, které proběhlo na podzim loňského roku, se zúčastnilo 21 800 žáků.

Z výsledků tak vyplývá, že na gymnázia chtějí převážně ti, kdo byli v testování nejúspěšnější. Zároveň gymnáziím také patří pomyslné třetí místo nejpreferovanější střední školy, pokračovat ve studiu na gymnáziu chce přes 4 300 žáků zapojených do testování (z celkového počtu 21 800, tedy asi každý pátý). Protože žáci mohli dobrovolně uvést své stávající známky z matematiky a češtiny, je z výsledků testování vidět, že na gymnázia se hlásí převážně jedničkáři. Jedničkáři jak v českém jazyce, tak v matematice tvoří více než 60 % všech dětí, kteří se hlásí na gymnázium. Třetinu (33 %) pak tvoří dvojkaři. Zajímavostí jsou žáci hlásící se na gymnázium ze škol, které místo známek využívají slovní hodnocení. Ti dosáhli lepších výsledků v obou předmětových testech než dvojkaři.

Nadprůměrný percentil (Čj 52 / Mat 58, viz graf) mají rovněž žáci, kteří chtějí jít na průmyslovou školu. Studovat by ji přitom chtěl přibližně 1 z 9 žáků (2 450 z 21 800). Obchodní akademii jako další typ střední školy označilo pouze 1 737 dotazovaných a i tito žáci při řešení dosáhli lehce nadprůměrných výsledků (percentil Čj 53 / Mat 55). Žáci, kteří uvedli, že chtějí jít na jinou střední školu, dosáhli v testování lehce podprůměrného výsledku (percentil Čj 49 / Mat 46), zároveň se ale jednalo o jednu z nejpočetnější skupin (4 812 žáků z 21 800). Velice podobně, co se týče počtu žáků (4 810) i výsledku testování, dopadli žáci, kteří si přejí navštěvovat učební obor s maturitou (percentil Čj 44 / Mat 45). Zhruba každý desátý žák (2 022) plánuje po základní škole pokračovat v učebním oboru bez maturity. Tito žáci zároveň dosáhli v průměru nejslabších výsledků testování (Čj 24 / Mat 27).

Protože úlohy Národního testování odrážejí znalosti požadované látky, jsou s ohledem na blížící se přijímací zkoušky na střední školy zajímavé právě úlohy, se kterými si žáci věděli nejméně rady. „V případě českého jazyka dělalo žákům největší problémy vyhledávání zájmen ve větě. Tato úloha měla jen 8% úspěšnost. Pouze 12 % žáků si pak poradilo s úlohami, ve kterých měli rozpoznat ohebná a neohebná slova. V testu z matematiky letošním deváťákům dala nejvíce zabrat úloha na výpočet obsahu a obvodu kruhu (kružnice) v kombinaci s úhlopříčkou čtverce s pouhou 10% úspěšností. Lehce nad 10% úspěšností byla i úloha na vyhledání a zpracování údajů z tabulky. Třetí nejméně úspěšná úloha požadovala znalost umocňování záporných čísel. Úlohu zvládlo vyřešit necelých 16 % žáků,“ komentuje výsledky Aneta Vedralová, vedoucí projektu Národního testování.

Meziroční srovnání výsledků zároveň signalizuje klesající úroveň znalostí v České jazyce. Při řešení stejných úloh (tzv. kotevní úlohy testu) ve školním roce 21/22 dosáhli žáci průměrné úspěšnosti 54,89 % v aktuálním školním roce je to jen 42,76 %. Zatímco si umí dobře poradit s úlohami zaměřenými na znalost a používání gramatických a mluvnických jevů, problémy jim dělá hlavně práce s textem. „Že dochází ke zhoršení v českém jazyce, potvrzují i výsledky našich Přijímaček nanečisto, v nichž si žáci zkouší řešit podobný typ úloh, jaké je čekají u státních přijímacích zkoušek,” dodává Veronika Nováková, vedoucí vzdělávacích projektů Scio pro rodiče a děti.

Pozn.: Co je Národní testování

Celorepublikové srovnávací testování žáků devátých tříd (ale i dalších ročníků) z českého jazyka, matematiky, angličtiny a obecných studijních předpokladů slouží pro získání kvalitní a nestranné zpětné vazby a zároveň přináší porovnání se stovkami škol z celé ČR. Testy vycházejí z aktuální podoby Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Analýzu výsledků získává nejen škola, ale individuální zprávu o svém testu dostane i každý žák.

Ke stažení

Prezentace - Národní testování

Články s podobným tématem

Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

(Praha, 18. 6. 2024) Letošní sezóna Národních srovnávacích zkoušek (NSZ), které otevírají uchazečům o vysokoškolské studium cestu na více než 80 fakult českých i slovenských vysokých škol, je u konce. Celkem sedmi řádných termínů zkoušek se účastnilo přes 32 tisíc lidí, kteří dohromady vykonali téměř 89 tisíc zkoušek. V příštím školním roce se NSZ uskuteční také sedmkrát, na první termín budou moci zájemci přijít už v prosinci.

Scio odchází od Raiffeisenbank kvůli aktivitám banky v Rusku

(Praha, 29. 4. 2024) Scio oznamuje ukončení svého bankovního vztahu s Raiffeisenbank. Toto rozhodnutí je reakcí na trvající a neřešené aktivity Raiffeisenbank v Ruské federaci, které jsou v rozporu s hodnotami a etickými standardy, které Scio dlouhodobě zastává.

📨 Moderní vzdělávání i na váš e-mail

1× do měsíce vám pošleme souhrn těch nejzajímavějších článků o moderním vzdělávání. Buďte napřed!

Váš e-mail *

Přihlášením souhlasíte se zpracováním osobních údajů. Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.

Co se vám může hodit

Články

Více Jdeme na to

Kontakt

Více Jdeme na to

Zdroj: www.scio.cz

Další články

Další články od Scio

Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

(Praha, 18. 6. 2024) Letošní sezóna Národních srovnávacích zkoušek (NSZ), které otevírají uchazečům o vysokoškolské studium cestu na více než 80 fakult českých i slovenských vysokých škol, je u konce. Celkem sedmi řádných termínů zkoušek se účastnilo přes 32 tisíc lidí, kteří dohromady vykonali téměř 89 tisíc zkoušek. V příštím školním roce se NSZ uskuteční také sedmkrát, na první termín budou moci zájemci přijít už v prosinci.
| Scio
Scio odchází od Raiffeisenbank kvůli aktivitám banky v Rusku

Scio odchází od Raiffeisenbank kvůli aktivitám banky v Rusku

(Praha, 29. 4. 2024) Scio oznamuje ukončení svého bankovního vztahu s Raiffeisenbank. Toto rozhodnutí je reakcí na trvající a neřešené aktivity Raiffeisenbank v Ruské federaci, které jsou v rozporu s hodnotami a etickými standardy, které Scio dlouhodobě zastává.
| Scio
Před maturanty jsou i hlavní termíny Národních srovnávacích zkoušek

Před maturanty jsou i hlavní termíny Národních srovnávacích zkoušek

(Praha, 13. 3. 2024) Uchazeči o studium na vysoké škole, kteří v rámci přijímacího řízení podstupují Národní srovnávací zkoušky, mají před sebou poslední tři termíny pro absolvování testů. Na ty také nejvíce škol poskytuje slevové poukazy.
| Scio
Žáci devátých tříd mají reálná očekávání v tom, co chtějí dále studovat

Žáci devátých tříd mají reálná očekávání v tom, co chtějí dále studovat

(Praha, 24. 1. 2024) Z testování bezmála 22 tisíc deváťáků vyplývá, že nejúspěšnější řešitelé úloh z češtiny a matematiky se hlásí na gymnázia, nejslabší na učební obory, průměrní řešitelé pak volí ostatní typy středních škol.
| Scio
Sice je umělá, ale tváří se jako živý kamarád

Sice je umělá, ale tváří se jako živý kamarád

(Praha, 24. 1. 2024) Děti využívají umělou inteligenci nejen k přípravě do školy, ale ve velkém také pro zábavu nebo jako kamaráda. To s sebou nese i skrytá rizika.
| Scio
ScioŠkola pomůže řešit kapacity v Praze - otevírá v Holešovicích gymnázium pro 400 studentů ScioŠkoly

ScioŠkola pomůže řešit kapacity v Praze - otevírá v Holešovicích gymnázium pro 400 studentů ScioŠkoly

Od září 2024 začne v Holešovicích působit již druhá pražská střední ScioŠkola. Naváže na zkušenosti ScioŠkoly na Žižkově, která v Praze svou činnost zahájila již před pěti lety. Celkem bude od září 2024 v síti ScioŠkol 23 základních a středních škol, které bude navštěvovat více než 2500 žáků. Scio si tak i nadále udrží svou pozici největšího českého soukromého zřizovatele škol.
| Scio
ScioŠkola a ZŠ Hučák spojí to nejlepší

ScioŠkola a ZŠ Hučák spojí to nejlepší

Od příštího školního školního roku zahájí v Hradci Králové výuku základní ScioŠkola. Vznikne spojením toho nejlepšího z konceptů ZŠ Hučák, která v Hradci Králové působí už 7. rokem, a ScioŠkol, které fungují již 8 let a tvoří síť škol po celé ČR.
| Scio
Mnoho žáků postrádá ve škole pocit bezpečí

Mnoho žáků postrádá ve škole pocit bezpečí

Skoro 30 tisíc žáků základních škol a přes 21 tisíc jejich rodičů se v loňském školním roce vyjadřovalo k otázkám v šetření Mapa školy, které sleduje klima na českých školách.
| Scio
ScioŠkola bude i v Dobříši

ScioŠkola bude i v Dobříši

Od příštího školního roku zahájí v Dobříši výuku nová základní ScioŠkola. Celkově půjde v rámci ČR již o 20. ScioŠkolu. Přihlášky do 1. – 6. třídy přijímá škola již nyní.
| Scio
V listopadu opět zahajují Národní srovnávací zkoušky

V listopadu opět zahajují Národní srovnávací zkoušky

(Praha, 1. 11. 2023) Zkouškou nanečisto začínají 9. listopadu letošní Národní srovnávací zkoušky, které jsou na více než 80 fakultách českých a slovenských vysokých škol součástí přijímacího řízení. V loňském školním roce zkoušky vykonalo přes 27 tisíc uchazečů. Letos mohou vybírat ze sedmi řádných termínů.
| Scio