Scio··13 min

Sice je umělá, ale tváří se jako živý kamarád

Scio

Scio

Scio Základní údaje Právní forma společnost s ručením omezeným Datum založení 8. září 1995 Adresa sídla Pobřežní 658/34, Praha, 186 00, Česko Charakteristika firmy Oblast činnosti školství Identifikátory Oficiální web www.scio.cz IČO 27156125 Některá data mohou pocházet z datové položky. Scio je česká obchodní společnost zaměřená na školní i mimoškolní vzdělávání dětí Do českého vzdělávání mj. zavedla měření výsledků vzdělávání (educational measurement) a obecných studijních předpokladů. Některé testy Scio se po roce 2000 používají pro účely přijímání na vybrané vysoké školy (Národní srovnávací zkoušky)

Tisková zpráva

(Praha, 24. 1. 2024) Děti využívají umělou inteligenci nejen k přípravě do školy, ale ve velkém také pro zábavu nebo jako kamaráda. To s sebou nese i skrytá rizika.

Dvě z pěti dětí druhého stupně základních škol mají zkušenosti s nástroji a aplikacemi využívajícími umělou inteligenci. Na denní bázi je přitom používá zhruba desetina žáků. Kromě nejznámějšího modelu ChatGPT mají děti hojné zkušenosti s aplikací My AI (respektive Snapchat), jež umožňuje vytvářet virtuální přátele a rádce. Mezi častěji využívané formy umělé inteligence mezi dětmi patří i různé nástroje AI integrované do sociálních sítí Instagram nebo TikTok. Vyplývá to z dotazování mezi 5 200 žáky druhého stupně základních škol, které v tomto školním roce realizovala společnost Scio.

Mezi opakovaně zmiňovanými aplikacemi se objevují ještě MidJourney vytvářející vizuální obsah, chatbot Bing a Character.ai. Ta podobně jako My AI umožňuje vytvářet virtuální bytosti. Na fenomén chatovací aplikace Character.ai nyní upozornila i stanice BBC, když poukázala na obrovskou popularitu jednoho zde vytvořeného chatbota. Dostal jméno Psychologist, ve své konverzaci imituje skutečného psychoterapeuta a se svými problémy se na něj obrátilo už několik milionů uživatelů, kteří mu odeslali desítky milionů zpráv. Vedle tohoto virtuálního psychologa jsou v chatovací aplikaci Character.ai stovky dalších „virtuálních psychologů“ (https://www.bbc.com/news/technology-67872693). Dle dosavadních informací je přitom zřejmé, že mládež podobným způsobem nezřídka využívá i aplikaci My AI, se kterou konzultuje své problémy (např. https://edition.cnn.com/2023/04/27/tech/snapchat-my-ai-concerns-wellness/index.html).

„I když umělá inteligence skutečně může fungovat jako rádce v těžkých životních situacích či v otázkách duševního zdraví, případně jako jakási „zpovědní vrba“, není toto využití – zvlášť v případě dětí – úplně bez rizika. Běžně využívané aplikace z oblasti AI mají do sebe poměrně dobře integrované mechanismy, jež jim brání poskytovat toxické rady (např.na téma sebepoškozování), vedle toho ovšem existuje i šedá zóna, kdy umělá inteligence v otázkách psychologické pomoci může podávat přinejmenším diskutabilní odpovědi,“ upozorňuje Andrej Novik, specialista na AI ve společnosti Scio. Situace je o to nebezpečnější, jestliže takové rady udílí někdo, kdo se vydává za skutečného přítele či odborníka, ale ve skutečnosti jde pouze o virtuálního pomocníka s lidskou tváří. Zvláště děti si pak nemusejí dostatečně uvědomovat tento zásadní rozdíl mezi konverzací se živým člověkem a chatbotem a snadno podlehnout dojmu, že se jim dostává skutečné odborné pomoci. Na druhou stranu v době, kdy je nedostatek psychologů, nebo když někdo potřebuje velmi rychlou radu, může být i konverzace s umělou inteligencí řešením.

Jak to vidí odborníci

Petra Grabačová, školní metodička prevence, lektorka a supervizorka, s dlouholetou zkušeností v práci s dětskými kolektivy na nejrůznějších typech škol:

„Děti přirozeně touží po komunikaci, zábavě, pozornosti a přijetí. Umělá inteligence jim tohle všechno do jisté míry může dát. Rychle, snadno, kdykoli a bez konfliktů. Zároveň je ve školách stále více dětí, které se neumí začlenit do kolektivu, je pro ně těžké přizpůsobit se skupině a najít si přátele. Spousta z nich trpí pocitem oddělenosti, osamocení a různými úzkostmi. Takové děti můžou umělou inteligenci vnímat jako důležitého společníka a kamaráda. Je kdykoli po ruce, povídá si s nimi a udělá, co oni chtějí. Sami si ji naprogramují a vychovají podle svého. Otázkou zůstává, co všechno jim to přinese do života? S nástupem AI se nově vynořil ještě jeden problém. Děti rády testují – svou pozici ve skupině, hranice, kam můžou zajít. A šikana mezi žáky prostřednictvím fotek, příběhů a zpráv vytvořených za pomoci AI už se běžně děje, a je potřeba o tom s dětmi v rámci prevence zavčasu mluvit.”

Markéta Kůtková, speciální pedagožka:

„Po nejisté době pandemie covidu a též válce na Ukrajině, je problematika AI další velkou výzvou pro náš vzdělávací systém a školy. Využití AI má velký potenciál, některé školy už zareagovaly na to, že je běžně dostupná studentům a žákům, ale je potřeba, aby se povědomí rozšířilo do všech škol a vzdělávacích zařízení. AI s sebou nese také velké riziko, které vychází z její neznalosti, případně z jejího nepochopení, či možného zneužití. Na základních školách je naprosto nezbytná spolupráce mezi učiteli a rodiči. Na školách by měli být alespoň někteří lidé proškolení opravdu důkladně v možnostech AI, abychom dokázali držet krok s našimi žáky a studenty a včas tak reagovat na moderní trendy a předcházet též případným rizikům.“

Karolína Mikesková, školní psycholožka:

„Umělá inteligence v kontextu psychologie či psychoterapie je v zahraničí velkým tématem, které je výzvou pro celý tento obor. Vznikají AI aplikace orientované přímo na tuto problematiku, které se „chovají“ jako psychologové nebo terapeuti, ale rozhodně tyto profese AI nedokáže plně nahradit – alespoň prozatím. Aplikace má vždy „co říct“, ale často nabízí obecné rady nebo předpoklady těch, kteří AI vytvořili, což mohou být zkreslené informace, které je nutné kriticky zhodnotit a ověřit. Pro děti mohou být takové aplikace velmi lákavé, poskytnou jim rychlou odpověď na cokoliv a mají je vždy při ruce. Musíme počítat s tím, že děti tyto technologie budou používat a stanou se součástí našeho života jako např. sociální sítě. Proto je klíčové o výhodách ale i nebezpečích AI s dětmi mluvit, upozorňovat je na nedostatky a vést je k tomu, že lidský kontakt a interakce jsou nenahraditelné.“

graf

Ke stažení

Prezentace - Národní testování

Dvě z pěti dětí druhého stupně základních škol mají zkušenosti s nástroji a aplikacemi využívajícími umělou inteligenci. Na denní bázi je přitom používá zhruba desetina žáků. Kromě nejznámějšího modelu ChatGPT mají děti hojné zkušenosti s aplikací My AI (respektive Snapchat), jež umožňuje vytvářet virtuální přátele a rádce. Mezi častěji využívané formy umělé inteligence mezi dětmi patří i různé nástroje AI integrované do sociálních sítí Instagram nebo TikTok. Vyplývá to z dotazování mezi 5 200 žáky druhého stupně základních škol, které v tomto školním roce realizovala společnost Scio.

Mezi opakovaně zmiňovanými aplikacemi se objevují ještě MidJourney vytvářející vizuální obsah, chatbot Bing a Character.ai. Ta podobně jako My AI umožňuje vytvářet virtuální bytosti. Na fenomén chatovací aplikace Character.ai nyní upozornila i stanice BBC, když poukázala na obrovskou popularitu jednoho zde vytvořeného chatbota. Dostal jméno Psychologist, ve své konverzaci imituje skutečného psychoterapeuta a se svými problémy se na něj obrátilo už několik milionů uživatelů, kteří mu odeslali desítky milionů zpráv. Vedle tohoto virtuálního psychologa jsou v chatovací aplikaci Character.ai stovky dalších „virtuálních psychologů“ (https://www.bbc.com/news/technology-67872693). Dle dosavadních informací je přitom zřejmé, že mládež podobným způsobem nezřídka využívá i aplikaci My AI, se kterou konzultuje své problémy (např. https://edition.cnn.com/2023/04/27/tech/snapchat-my-ai-concerns-wellness/index.html).

„I když umělá inteligence skutečně může fungovat jako rádce v těžkých životních situacích či v otázkách duševního zdraví, případně jako jakási „zpovědní vrba“, není toto využití – zvlášť v případě dětí – úplně bez rizika. Běžně využívané aplikace z oblasti AI mají do sebe poměrně dobře integrované mechanismy, jež jim brání poskytovat toxické rady (např.na téma sebepoškozování), vedle toho ovšem existuje i šedá zóna, kdy umělá inteligence v otázkách psychologické pomoci může podávat přinejmenším diskutabilní odpovědi,“ upozorňuje Andrej Novik, specialista na AI ve společnosti Scio. Situace je o to nebezpečnější, jestliže takové rady udílí někdo, kdo se vydává za skutečného přítele či odborníka, ale ve skutečnosti jde pouze o virtuálního pomocníka s lidskou tváří. Zvláště děti si pak nemusejí dostatečně uvědomovat tento zásadní rozdíl mezi konverzací se živým člověkem a chatbotem a snadno podlehnout dojmu, že se jim dostává skutečné odborné pomoci. Na druhou stranu v době, kdy je nedostatek psychologů, nebo když někdo potřebuje velmi rychlou radu, může být i konverzace s umělou inteligencí řešením.

Jak to vidí odborníci

Petra Grabačová, školní metodička prevence, lektorka a supervizorka, s dlouholetou zkušeností v práci s dětskými kolektivy na nejrůznějších typech škol:

„Děti přirozeně touží po komunikaci, zábavě, pozornosti a přijetí. Umělá inteligence jim tohle všechno do jisté míry může dát. Rychle, snadno, kdykoli a bez konfliktů. Zároveň je ve školách stále více dětí, které se neumí začlenit do kolektivu, je pro ně těžké přizpůsobit se skupině a najít si přátele. Spousta z nich trpí pocitem oddělenosti, osamocení a různými úzkostmi. Takové děti můžou umělou inteligenci vnímat jako důležitého společníka a kamaráda. Je kdykoli po ruce, povídá si s nimi a udělá, co oni chtějí. Sami si ji naprogramují a vychovají podle svého. Otázkou zůstává, co všechno jim to přinese do života? S nástupem AI se nově vynořil ještě jeden problém. Děti rády testují – svou pozici ve skupině, hranice, kam můžou zajít. A šikana mezi žáky prostřednictvím fotek, příběhů a zpráv vytvořených za pomoci AI už se běžně děje, a je potřeba o tom s dětmi v rámci prevence zavčasu mluvit.”

Markéta Kůtková, speciální pedagožka:

„Po nejisté době pandemie covidu a též válce na Ukrajině, je problematika AI další velkou výzvou pro náš vzdělávací systém a školy. Využití AI má velký potenciál, některé školy už zareagovaly na to, že je běžně dostupná studentům a žákům, ale je potřeba, aby se povědomí rozšířilo do všech škol a vzdělávacích zařízení. AI s sebou nese také velké riziko, které vychází z její neznalosti, případně z jejího nepochopení, či možného zneužití. Na základních školách je naprosto nezbytná spolupráce mezi učiteli a rodiči. Na školách by měli být alespoň někteří lidé proškolení opravdu důkladně v možnostech AI, abychom dokázali držet krok s našimi žáky a studenty a včas tak reagovat na moderní trendy a předcházet též případným rizikům.“

Karolína Mikesková, školní psycholožka:

„Umělá inteligence v kontextu psychologie či psychoterapie je v zahraničí velkým tématem, které je výzvou pro celý tento obor. Vznikají AI aplikace orientované přímo na tuto problematiku, které se „chovají“ jako psychologové nebo terapeuti, ale rozhodně tyto profese AI nedokáže plně nahradit – alespoň prozatím. Aplikace má vždy „co říct“, ale často nabízí obecné rady nebo předpoklady těch, kteří AI vytvořili, což mohou být zkreslené informace, které je nutné kriticky zhodnotit a ověřit. Pro děti mohou být takové aplikace velmi lákavé, poskytnou jim rychlou odpověď na cokoliv a mají je vždy při ruce. Musíme počítat s tím, že děti tyto technologie budou používat a stanou se součástí našeho života jako např. sociální sítě. Proto je klíčové o výhodách ale i nebezpečích AI s dětmi mluvit, upozorňovat je na nedostatky a vést je k tomu, že lidský kontakt a interakce jsou nenahraditelné.“

graf

Ke stažení

Prezentace - Národní testování

Články s podobným tématem

Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

(Praha, 18. 6. 2024) Letošní sezóna Národních srovnávacích zkoušek (NSZ), které otevírají uchazečům o vysokoškolské studium cestu na více než 80 fakult českých i slovenských vysokých škol, je u konce. Celkem sedmi řádných termínů zkoušek se účastnilo přes 32 tisíc lidí, kteří dohromady vykonali téměř 89 tisíc zkoušek. V příštím školním roce se NSZ uskuteční také sedmkrát, na první termín budou moci zájemci přijít už v prosinci.

Scio odchází od Raiffeisenbank kvůli aktivitám banky v Rusku

(Praha, 29. 4. 2024) Scio oznamuje ukončení svého bankovního vztahu s Raiffeisenbank. Toto rozhodnutí je reakcí na trvající a neřešené aktivity Raiffeisenbank v Ruské federaci, které jsou v rozporu s hodnotami a etickými standardy, které Scio dlouhodobě zastává.

📨 Moderní vzdělávání i na váš e-mail

1× do měsíce vám pošleme souhrn těch nejzajímavějších článků o moderním vzdělávání. Buďte napřed!

Váš e-mail *

Přihlášením souhlasíte se zpracováním osobních údajů. Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.

Co se vám může hodit

Články

Více Jdeme na to

Kontakt

Více Jdeme na to

Zdroj: www.scio.cz

Další články

Další články od Scio

Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

(Praha, 18. 6. 2024) Letošní sezóna Národních srovnávacích zkoušek (NSZ), které otevírají uchazečům o vysokoškolské studium cestu na více než 80 fakult českých i slovenských vysokých škol, je u konce. Celkem sedmi řádných termínů zkoušek se účastnilo přes 32 tisíc lidí, kteří dohromady vykonali téměř 89 tisíc zkoušek. V příštím školním roce se NSZ uskuteční také sedmkrát, na první termín budou moci zájemci přijít už v prosinci.
| Scio
Scio odchází od Raiffeisenbank kvůli aktivitám banky v Rusku

Scio odchází od Raiffeisenbank kvůli aktivitám banky v Rusku

(Praha, 29. 4. 2024) Scio oznamuje ukončení svého bankovního vztahu s Raiffeisenbank. Toto rozhodnutí je reakcí na trvající a neřešené aktivity Raiffeisenbank v Ruské federaci, které jsou v rozporu s hodnotami a etickými standardy, které Scio dlouhodobě zastává.
| Scio
Před maturanty jsou i hlavní termíny Národních srovnávacích zkoušek

Před maturanty jsou i hlavní termíny Národních srovnávacích zkoušek

(Praha, 13. 3. 2024) Uchazeči o studium na vysoké škole, kteří v rámci přijímacího řízení podstupují Národní srovnávací zkoušky, mají před sebou poslední tři termíny pro absolvování testů. Na ty také nejvíce škol poskytuje slevové poukazy.
| Scio
Žáci devátých tříd mají reálná očekávání v tom, co chtějí dále studovat

Žáci devátých tříd mají reálná očekávání v tom, co chtějí dále studovat

(Praha, 24. 1. 2024) Z testování bezmála 22 tisíc deváťáků vyplývá, že nejúspěšnější řešitelé úloh z češtiny a matematiky se hlásí na gymnázia, nejslabší na učební obory, průměrní řešitelé pak volí ostatní typy středních škol.
| Scio
Sice je umělá, ale tváří se jako živý kamarád

Sice je umělá, ale tváří se jako živý kamarád

(Praha, 24. 1. 2024) Děti využívají umělou inteligenci nejen k přípravě do školy, ale ve velkém také pro zábavu nebo jako kamaráda. To s sebou nese i skrytá rizika.
| Scio
ScioŠkola pomůže řešit kapacity v Praze - otevírá v Holešovicích gymnázium pro 400 studentů ScioŠkoly

ScioŠkola pomůže řešit kapacity v Praze - otevírá v Holešovicích gymnázium pro 400 studentů ScioŠkoly

Od září 2024 začne v Holešovicích působit již druhá pražská střední ScioŠkola. Naváže na zkušenosti ScioŠkoly na Žižkově, která v Praze svou činnost zahájila již před pěti lety. Celkem bude od září 2024 v síti ScioŠkol 23 základních a středních škol, které bude navštěvovat více než 2500 žáků. Scio si tak i nadále udrží svou pozici největšího českého soukromého zřizovatele škol.
| Scio
ScioŠkola a ZŠ Hučák spojí to nejlepší

ScioŠkola a ZŠ Hučák spojí to nejlepší

Od příštího školního školního roku zahájí v Hradci Králové výuku základní ScioŠkola. Vznikne spojením toho nejlepšího z konceptů ZŠ Hučák, která v Hradci Králové působí už 7. rokem, a ScioŠkol, které fungují již 8 let a tvoří síť škol po celé ČR.
| Scio
Mnoho žáků postrádá ve škole pocit bezpečí

Mnoho žáků postrádá ve škole pocit bezpečí

Skoro 30 tisíc žáků základních škol a přes 21 tisíc jejich rodičů se v loňském školním roce vyjadřovalo k otázkám v šetření Mapa školy, které sleduje klima na českých školách.
| Scio
ScioŠkola bude i v Dobříši

ScioŠkola bude i v Dobříši

Od příštího školního roku zahájí v Dobříši výuku nová základní ScioŠkola. Celkově půjde v rámci ČR již o 20. ScioŠkolu. Přihlášky do 1. – 6. třídy přijímá škola již nyní.
| Scio
V listopadu opět zahajují Národní srovnávací zkoušky

V listopadu opět zahajují Národní srovnávací zkoušky

(Praha, 1. 11. 2023) Zkouškou nanečisto začínají 9. listopadu letošní Národní srovnávací zkoušky, které jsou na více než 80 fakultách českých a slovenských vysokých škol součástí přijímacího řízení. V loňském školním roce zkoušky vykonalo přes 27 tisíc uchazečů. Letos mohou vybírat ze sedmi řádných termínů.
| Scio