Scio··5 min

Žáci 6. a 9. tříd na distanční výuce – rozdíly tu jsou, ale ne dramatické

Scio

Scio

Scio Základní údaje Právní forma společnost s ručením omezeným Datum založení 8. září 1995 Adresa sídla Pobřežní 658/34, Praha, 186 00, Česko Charakteristika firmy Oblast činnosti školství Identifikátory Oficiální web www.scio.cz IČO 27156125 Některá data mohou pocházet z datové položky. Scio je česká obchodní společnost zaměřená na školní i mimoškolní vzdělávání dětí Do českého vzdělávání mj. zavedla měření výsledků vzdělávání (educational measurement) a obecných studijních předpokladů. Některé testy Scio se po roce 2000 používají pro účely přijímání na vybrané vysoké školy (Národní srovnávací zkoušky)

Tisková zpráva

(Praha, 04. 02. 2021) Jak vypadá hodnocení distanční výuky z pohledu různě starých dětí a jejich rodičů i učitelů naznačuje srovnání z rozsáhlého dotazníkového šetření u žáků 6. a 9. tříd.

Na nedávno zveřejněnou anketu na téma distanční výuky mezi bezmála čtyřmi tisíci žáky 9. tříd, jejich rodiči a učiteli nepřímo navazují i výsledky z podobného šetření mezi žáky 6. tříd. Anketu mezi oběma věkovými kategoriemi v říjnu až listopadu loňského roku provedla společnost Scio v rámci tzv. Národního testování. Do odpovědí za mladší žáky se zapojily skoro 4000 šesťáků, zhruba 800 jejich rodičů a 120 učitelů. I když se dotazování 6. tříd vracelo k hodnocení jarní části distanční výuky, (dotazování v 9. třídách už se plně soustředilo na podzimní přechod k distanční výuce), přesto výsledky ukázaly na výrazně shodné znaky, zároveň ale také upozornily na některé rozdíly ve vnímání online výuky a spokojenosti s ní.

Být doma je fajn. Ale svoje mouchy to má

Do první čtveřice, proč se žákům distanční výuka líbila, se u mladších i starších žáků probojovaly stejné čtyři důvody: můžou být doma, můžou se učit vlastním tempem, můžou se učit v dobu a také způsobem, které jim nejvíce vyhovují. Šesťáci, na rozdíl od žáků 9. tříd, u kterých vyhrálo, že mohou být doma (56 %), upřednostnili, že se můžou učit v dobu (44 %) a tempem (44 %), jež jim vyhovují. Šesťákům, stejně jako deváťákům, vadilo na distanční výuce nejvíce to, že měli velké množství zadaných úkolů (37 resp. 44 %) a nedostatečný kontakt se spolužáky (obojí 33 %). Jejich názory se lišily v tom, co by jim při distanční výuce pomohlo – deváťáci by uvítali lepší komunikaci a koordinaci s učiteli (28 %), šesťáci zejména propojení se spolužáky při výuce (23 %). Po návratu do školy by šesťáci stejně jako deváťáci nejvíce přivítali, aby častěji pracovali ve skupinách (58 % resp. 53 %) a také s internetem a digitálními technologiemi (43 % resp. 39 %). Co se týče času, který děti trávily učením a vypracováváním úkolů, obě skupiny zvolily nejčastěji možnost 3–4 hodiny každý den (obojí 31 %).

Starší žáci potřebují minimum pomoci

Zatímco rodiče šesťáků za největší přínos považují to, že si děti osvojily používání digitálních technologií (48 %) a že jsou samostatnější (42 %), rodiče deváťáků měli na prvním místě samostatnost (52 %) a na druhém osvojení digitálních technologií (41 %). Identicky rodiče u obou skupin zvolili za hlavní negativa distanční výuky nedostatečný kontakt se spolužáky/kamarády (85 % resp. 79 %) a učiteli (59 % resp. 58 %), naopak překvapivě málokdo z rodičů si stěžoval na přehlcenost úkoly (26 % resp. 34 %) nebo nedostatek klidu při práci (19 % resp. 13 %).

Velký rozdíl byl vidět hlavně v množství času, který rodiče musí trávit s pomocí dětem s učením. V případě šesťáků věnovali rodiče dětem nejčastěji 3–4 hodiny denně (30 %) resp. 2 hodiny (27 %), naproti tomu rodiče deváťáků uváděli, že pomoci věnují málo času, případně se neučí s dětmi pravidelně každý den (dohromady 54 %). Na otázku, zda byli spokojeni s distanční výukou, odpovědělo spíše ano 50 % rodičů šesťáků a 59 % rodičů deváťáků. Společná komunikace učitelů a jejich požadavků na děti by oběma skupinám rodičů během distanční výuky nejvíce pomohla.

U mladších žáků rodiče více komunikují

Podle tvrzení učitelů byla komunikace s rodiči podstatně lepší v případě mladších žáků. Tvrzení komunikovala se mnou většina rodičů zaškrtlo 53 % učitelů šesťáků, ale jen 37 % učitelů deváťáků. A podobné to bylo i v případě samotných žáků (78 % resp. 50 %). Po obnovení školní docházky by obě skupiny učitelů nejvíce přivítaly, aby žáci častěji pracovali samostatně (58 % resp. 63 %) a aby při hodinách častěji využívali internet a digitální technologie (35 % resp. 26 %). Obě skupiny učitelů uvedly, že by jim při distanční výuce nejvíc pomohl nácvik online výuky přímo ve škole, sdílení zkušeností s kolegy z ostatních škol a lepší komunikace s rodiči.

Zdroj: www.scio.cz

Další články

Další články od Scio

Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

(Praha, 18. 6. 2024) Letošní sezóna Národních srovnávacích zkoušek (NSZ), které otevírají uchazečům o vysokoškolské studium cestu na více než 80 fakult českých i slovenských vysokých škol, je u konce. Celkem sedmi řádných termínů zkoušek se účastnilo přes 32 tisíc lidí, kteří dohromady vykonali téměř 89 tisíc zkoušek. V příštím školním roce se NSZ uskuteční také sedmkrát, na první termín budou moci zájemci přijít už v prosinci.
| Scio
Scio odchází od Raiffeisenbank kvůli aktivitám banky v Rusku

Scio odchází od Raiffeisenbank kvůli aktivitám banky v Rusku

(Praha, 29. 4. 2024) Scio oznamuje ukončení svého bankovního vztahu s Raiffeisenbank. Toto rozhodnutí je reakcí na trvající a neřešené aktivity Raiffeisenbank v Ruské federaci, které jsou v rozporu s hodnotami a etickými standardy, které Scio dlouhodobě zastává.
| Scio
Před maturanty jsou i hlavní termíny Národních srovnávacích zkoušek

Před maturanty jsou i hlavní termíny Národních srovnávacích zkoušek

(Praha, 13. 3. 2024) Uchazeči o studium na vysoké škole, kteří v rámci přijímacího řízení podstupují Národní srovnávací zkoušky, mají před sebou poslední tři termíny pro absolvování testů. Na ty také nejvíce škol poskytuje slevové poukazy.
| Scio
Žáci devátých tříd mají reálná očekávání v tom, co chtějí dále studovat

Žáci devátých tříd mají reálná očekávání v tom, co chtějí dále studovat

(Praha, 24. 1. 2024) Z testování bezmála 22 tisíc deváťáků vyplývá, že nejúspěšnější řešitelé úloh z češtiny a matematiky se hlásí na gymnázia, nejslabší na učební obory, průměrní řešitelé pak volí ostatní typy středních škol.
| Scio
Sice je umělá, ale tváří se jako živý kamarád

Sice je umělá, ale tváří se jako živý kamarád

(Praha, 24. 1. 2024) Děti využívají umělou inteligenci nejen k přípravě do školy, ale ve velkém také pro zábavu nebo jako kamaráda. To s sebou nese i skrytá rizika.
| Scio
ScioŠkola pomůže řešit kapacity v Praze - otevírá v Holešovicích gymnázium pro 400 studentů ScioŠkoly

ScioŠkola pomůže řešit kapacity v Praze - otevírá v Holešovicích gymnázium pro 400 studentů ScioŠkoly

Od září 2024 začne v Holešovicích působit již druhá pražská střední ScioŠkola. Naváže na zkušenosti ScioŠkoly na Žižkově, která v Praze svou činnost zahájila již před pěti lety. Celkem bude od září 2024 v síti ScioŠkol 23 základních a středních škol, které bude navštěvovat více než 2500 žáků. Scio si tak i nadále udrží svou pozici největšího českého soukromého zřizovatele škol.
| Scio
ScioŠkola a ZŠ Hučák spojí to nejlepší

ScioŠkola a ZŠ Hučák spojí to nejlepší

Od příštího školního školního roku zahájí v Hradci Králové výuku základní ScioŠkola. Vznikne spojením toho nejlepšího z konceptů ZŠ Hučák, která v Hradci Králové působí už 7. rokem, a ScioŠkol, které fungují již 8 let a tvoří síť škol po celé ČR.
| Scio
Mnoho žáků postrádá ve škole pocit bezpečí

Mnoho žáků postrádá ve škole pocit bezpečí

Skoro 30 tisíc žáků základních škol a přes 21 tisíc jejich rodičů se v loňském školním roce vyjadřovalo k otázkám v šetření Mapa školy, které sleduje klima na českých školách.
| Scio
ScioŠkola bude i v Dobříši

ScioŠkola bude i v Dobříši

Od příštího školního roku zahájí v Dobříši výuku nová základní ScioŠkola. Celkově půjde v rámci ČR již o 20. ScioŠkolu. Přihlášky do 1. – 6. třídy přijímá škola již nyní.
| Scio
V listopadu opět zahajují Národní srovnávací zkoušky

V listopadu opět zahajují Národní srovnávací zkoušky

(Praha, 1. 11. 2023) Zkouškou nanečisto začínají 9. listopadu letošní Národní srovnávací zkoušky, které jsou na více než 80 fakultách českých a slovenských vysokých škol součástí přijímacího řízení. V loňském školním roce zkoušky vykonalo přes 27 tisíc uchazečů. Letos mohou vybírat ze sedmi řádných termínů.
| Scio