Začátek školního roku je v dopravě rizikovým obdobím, řidiči i děti by měli předcházet nehodám

|

Za pár dní začíná nový školní rok, který je tradičně provázen zvýšenou dopravní zátěží a intenzivním pohybem dětí i dospělých v silničním provozu. Září se dlouhodobě řadí k měsícům s nadprůměrným počtem závažných nehod s účastí dětí. Děti mohou být po dvouměsíčních prázdninách nesoustředěné a rozptýlené setkáním se spolužáky. Řidiči by proto měli v blízkosti škol a v obytných oblastech zpomalit, sledovat pozorně provoz a předvídat pohyb dětí.

Začátek školního roku je v dopravě rizikovým obdobím, řidiči i děti by měli předcházet nehodám

Před školami bude od příštího týdne velmi rušno. Je proto důležité, aby děti dávaly pozor, přecházely bezpečně a nevbíhaly do vozovky z řady zaparkovaných aut. Na kole i na koloběžce by měly vždy nosit přilbu, která je chrání. Zároveň bych rád apeloval na rodiče a ostatní motoristy, aby věnovali řízení opravdu zvýšenou pozornost. Jedna nebo dvě ušetřené minuty nestojí za to, aby došlo k nějakému neštěstí,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

V září loňského roku bylo evidováno 415 nehod s účastí dětí (0-14 let). Při těchto nehodách byly dvě děti usmrceny, 9 těžce zraněno a 181 zraněno lehce. Nejvíce závažných následků (usmrcení a těžce zranění) se týkalo dětí v roli chodců (68 %), dále pak dětí jako spolujezdců v osobním automobilu (16 %). Ve 14 % případů byly závažné následky v důsledku nehody evidovány u dětí – cyklistů.

„Září se dlouhodobě vyznačuje zvýšeným počtem nehod s dětmi v době ranní špičky. K těm nejvážnějším dochází v pondělí mezi 7. až 8. hodinou ráno, často jde o nehodu, kdy je dítě sraženo jako chodec. Neplatí přitom, že by viníkem těchto nehod byly většinou děti, jsou to naopak řidiči osobních aut. Nejvíce ohroženy jsou podle statistiky děti ve věku 9 let, které jsou nejčastěji účastníkem vážné nehody. Děti v tomto věku již do školy chodí samy nebo ve skupinkách a rodiče by je měli na bezpečný pohyb v silničním provozu dobře připravit,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Desatero BESIP k bezpečné cestě do školy:

1. Začni společně s rodiči nebo staršími sourozenci: zjisti, kde jsou nebezpečná místa na cestě do školy, a vyber si nejlepší trasu, která tě bezpečně dovede do cíle

2. Silnici přecházej vždy po přechodu pro chodce nebo na bezpečném a přehledném místě; respektuj světelné signály

3. Nevbíhej do silnice z řady zaparkovaných aut, řidič nemá šanci tě vidět a bezpečně zareagovat

4. Mobilní telefony a sluchátka omezují lidské smysly a výrazně snižují vnímání toho, co se kolem tebe v provozu děje. Při cestě do školy je nepoužívej

5. Když přecházíš silnici s více pruhy, ujisti se, že ti zastaví i vozidlo v druhém pruhu. Navaž oční kontakt s řidičem

6. Pozor na tramvaj – má přednost i na přechodu pro chodce

7. Na kole i koloběžce jsi cyklista – jezdi s nasazenou přilbou, která tě chrání před vážným úrazem.

8. Při jízdě v autě se vždy připoutej bezpečnostním pásem, z auta nevystupuj do vozovky, ale směrem k chodníku

9. Buď vidět – používej pestré oblečení a reflexní doplňky

10. Buď ohleduplný a neriskuj! Život máš jen jeden!

Video ministra dopravy Martina Kupky k bezpečné cestě do školy naleznete zde.

Zdroj: www.mdcr.cz

Ministerstvo dopravy

Ministr Kupka: Syntetická paliva mohou hrát důležitou roli v přechodu k nízkoemisní dopravě

Syntetická paliva mohou významně přispět ke snížení emisí v dopravě, a to především v oblastech letectví, námořní přepravy a nákladní dopravy. Na tom se shodují zástupci vlád, průmyslu a akademického sektoru z desítek zemí, kteří se dnes sešli na konferenci k syntetickým palivům v bavorském Mnichově. Na pozvání spolkového ministra dopravy Volkera Wissinga jako jeden z hlavních řečníků vystoupil na konferenci i český ministr dopravy Martin Kupka. Česká republika v současnosti mapuje potenciál možného využití syntetických paliv.

Ministerstvo dopravy

Ministr Kupka: Jednání o podobě nové emisní normy EURO 7 vstupují do rozhodující fáze

Navrhovaná podoba nové emisní normy EURO 7 se musí změnit, jinak ohrozí konkurenceschopnost evropského automobilového trhu vůči zbytku světa. Na tom se shodl ministr dopravy Martin Kupka se šéfy automobilek Renault, Hyundai, Iveco a DAF, se kterými debatoval dnes v Mnichově v rámci kulatého stolu o aktuálních výzvách, kterým čelí automobilový průmysl. Jednání se účastnil i německý spolkový ministr dopravy Volker Wissing. Česká republika je v čele států, které prosazují racionálnější podobu emisní normy, kterou navrhla Evropská komise. Další kolo důležitých jednání o její konečné podobě se uskuteční ještě v průběhu září.