Ministerstvo dopravy··7 min

Děti se vrací do škol. Besip přináší desatero dopravní bezpečnosti pro žáky i rady pro řidiče

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Září je z hlediska bezpečného pohybu v silničním provozu, pro školáky jedním z nejrizikovějších období. Ze statistik jasně vyplývá, že právě doba mezi 7. a 8. hodinou ranní je pro děti i řidiče nejvíce nebezpečná. Hlavně děti mladšího školního věku by se měly na svůj nový školní režim dobře připravit, tedy nacvičit si s rodiči nebo staršími sourozenci trasu do školy a zpět, vytipovat riziková místa, připomenout si správné zásady bezpečného přecházení a podobně. Zvýšený pohyb dětí zejména v okolí škol klade zvýšené nároky i na všechny řidiče motorových vozidel, ti by se měli obrnit trpělivostí, empatií a pochopením. Besip bude nejen v září, ale po celý nový školní rok pokračovat v projektech, které mají pomoci k tomu, aby byla dopravní výchova pro žáky i jejich učitele zábavnější a dostupnější.

Děti se vrací do škol. Besip přináší desatero dopravní bezpečnosti pro žáky i rady pro řidiče

„S blížícím se začátkem školního roku se okolí škol opět zaplní dětmi. Je důležité, aby školáci dávali pozor při přecházení silnice a rodiče mysleli na jejich bezpečnost. Chci také požádat všechny řidiče, aby byli trpěliví, zpomalili a plně se soustředili na pohyb dětí. Spěch nestojí za to, aby došlo k neštěstí," zdůraznil ministr dopravy Martin Kupka.

Besip intenzivně pracuje na podpoře jednotné výuky na dětských dopravních hřištích, od září je pro všechny žáky i jejich lektory připravena sada zcela nových testových otázek k získání Průkazu cyklisty. V průběhu podzimu budou na webu Besipu také zveřejněny nové testové otázky z dopravní výchovy pro žáky základních škol, které prověří jejich znalosti bezpečného chování v roli chodce, cyklisty, spolujezdce v osobním automobilu nebo cestujícího veřejnou dopravou.

Besip připravil na nový školní rok také sady testů pro školy a školská zařízení vzdělávající žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. V plném proudu jsou i přípravy na další ročník Dopravní soutěže mladých cyklistů. Pokračovat bude i Nultá hodina autoškoly, což je vzdělávací projekt zaměřený na středoškoláky. Jeho cílem je seznámit budoucí začínající řidiče s tím, jak si správně vybrat autoškolu, jaká jsou rizika vedoucí k vážným dopravním nehodám nebo jak postupovat v případě dopravní nehody. Seznámí je ale také s legislativními novinkami, například s řízením od 17 let s mentorem.

S malými školáky si nacvičte vše dopředu

Hlavně děti mladšího školního věku by se měly na svůj nový školní režim dobře připravit. Před začátkem školního roku je vhodné, aby si rodiče s dítětem prošli celou trasu do školy. Vhodné je také ukázat dítěti bezpečná místa pro přecházení, a naopak upozornit na ta riziková. Na kole i na koloběžce by měly vždy nosit přilbu, která je chrání.

Vhodné je, aby rodiče doprovázeli mladší děti na cestě do školy raději několik dnů, aby získali jistotu, že se dítě v dopravním prostředí pohybuje bezpečně.

„Září se dlouhodobě vyznačuje zvýšeným počtem nehod s dětmi v době ranní špičky. K těm nejvážnějším dochází v pondělí mezi 7. až 8. hodinou ráno, často jde o nehodu, kdy je dítě sraženo jako chodec. Neplatí přitom, že by viníkem těchto nehod byly většinou děti, jsou to naopak řidiči osobních aut. Nejvíce ohroženy jsou podle statistiky děti ve věku 9 let, které jsou nejčastěji účastníkem vážné nehody. Děti v tomto věku již do školy chodí samy nebo ve skupinkách a rodiče by je měli na bezpečný pohyb v silničním provozu dobře připravit,“ říká vedoucí oddělení Besip Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Být vidět znamená přežít

Důležitým prvkem pro bezpečnost dětí je také jejich viditelnost. Na cestu do školy a ze školy je vybavte buď pestrým oblečením nebo ještě lépe reflexními prvky. Ty umístěte buď přímo na oblečení nebo na školní aktovku (většina aktovek již reflexní prvky obsahuje přímo z výroby).

Reflexní materiály odrážejí světlo až na vzdálenost kolem 200 metrů. Výrazně zvyšují viditelnost za tmy a za snížené viditelnosti. Reflexní materiál je v noci vidět na 3x větší vzdálenost než bílé oblečení, a dokonce více než 10x větší vzdálenost než oblečení modré barvy.

Nepředvídatelnost dětského chování

Děti jsou při svém chování často velmi nepředvídatelné. Obzvláště na začátku školního roku jim trvá delší dobu, než si opět zvyknou na školní režim. Myšlenkami bývají ještě na prázdninách. Často se zapovídají s kamarády a přestanou vnímat provoz. Nejsou také dost dobře schopny domyslet následky svého jednání a vyhodnotit dopravní situaci. To vše je potřeba mít na paměti právě i z pozice řidiče. Zejména v okolí škol a přechodů pro chodce proto vždy projíždějte velmi pomalu, zvláštní pozornost věnujte i vyjíždění z parkovišť a garáží.

Desatero BESIP pro školáky pro bezpečnou cestu do školy:

  1. Začni společně s rodiči nebo staršími sourozenci: zjisti, kde jsou nebezpečná místa na cestě do školy, a vyber si nejlepší trasu, která tě bezpečně dovede do cíle
  2. Silnici přecházej vždy po přechodu pro chodce nebo na bezpečném a přehledném místě; respektuj světelné signály
  3. Nevbíhej do silnice z řady zaparkovaných aut, řidič nemá šanci tě vidět a bezpečně zareagovat
  4. Mobilní telefony a sluchátka omezují lidské smysly a výrazně snižují vnímání toho, co se kolem tebe v provozu děje. Při cestě do školy je nepoužívej
  5. Když přecházíš silnici s více pruhy, ujisti se, že ti zastaví i vozidlo v druhém pruhu. Navaž oční kontakt s řidičem
  6. Pozor na tramvaj – má přednost i na přechodu pro chodce
  7. Na kole i koloběžce jsi cyklista – jezdi s nasazenou přilbou, která tě chrání před vážným úrazem
  8. Při jízdě v autě se vždy připoutej bezpečnostním pásem, z auta nevystupuj do vozovky, ale směrem k chodníku
  9. Buď vidět – používej pestré oblečení a reflexní doplňky
  10. Buď ohleduplný a neriskuj! Život máš jen jeden!

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy