Ministerstvo dopravy··4 min

První PPP projekt české železnice přitahuje pozornost investorů

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Správa železnic a Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) za účasti ministra dopravy a konsorcia poradenských firem představily klíčové parametry prvního PPP projektu na české železnici. Prezentace v pražské Fantově budově přilákala více než 200 zástupců investorů, stavebních firem a financujících institucí, dalších 80 se připojilo online.

První PPP projekt české železnice přitahuje pozornost investorů

„Investorský den byl pro domácí a zahraniční investory jasnou zprávou o tom, že zahájení výběrového řízení na koncesionáře pro tento důležitý projekt je již blízko. Základní parametry projektu budou vycházet z úspěšné realizace dálnice D4 formou PPP, se zohledněním železničních specifik. Investoři tak mohou předpokládat, že dostanou kvalitně připravený projekt podle mezinárodních standardů,“ přiblížil ministr dopravy Martin Kupka.

První železniční PPP projekt se týká modernizace úseku z Prahy-Veleslavína na Letiště Václava Havla, včetně výstavby multimodálního terminálu Dlouhá Míle a nové zastávky Praha-Liboc.

„Naším cílem je, aby v roce 2030 bylo možné dojet vlakem z centra Prahy až na Letiště Václava Havla. Chceme tak zlepšit dopravní obslužnost, snížit hluk i emise CO2 a tomu podřizujeme veškeré kroky, včetně hledání alternativních zdrojů financování,“ uvedl náměstek generálního ředitele Správy železnic pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb.

Ministerstvo dopravy a Správa železnic plánují vyhlásit výběrové řízení na koncesionáře ještě před Vánoci letošního roku. Zadávací řízení začne kvalifikační fází, kde budou muset uchazeči doložit zejména své zkušenosti s obdobnými projekty. Následně zadavatel vyhodnotí předloženou kvalifikaci a vybere postupující do dalšího kola.

„Naší účastí na poradenství pro Správu železnic cílíme na profesionálně nastavenou a transparentní soutěž, která přiláká široké portfolio dostatečně kvalifikovaných uchazečů, kteří prokáží nejen svou schopnost udržitelně realizovat projekt po technické stránce, ale také schopnost zajistit pro něj financování,“ přiblížil roli EBRD Marcos Martinez, ředitel odboru poradenských služeb PPP.

Úspěšná realizace pilotního PPP projektu by měla otevřít dveře pro využití tohoto modelu i v dalších železničních projektech, včetně vysokorychlostních tratí.

„Projekt železnice na Letiště Václava Havla představuje historicky první železniční projekt v Česku, který je založen na partnerství soukromého a veřejného sektoru. Vybudování chybějícího železničního spojení mezi Nádražím Veleslavín a hlavním pražským letištěm bude mít pozitivní dopad pro Pražany, ekonomiku hlavního města i celé země. Současně pomůže turismu, umožní výrazný kapacitní rozvoj letiště na Ruzyni a pozitivně dopadne i na životní prostředí a dekarbonizaci. Celý projekt je z mnoha důvodů unikátní, například tím, že je v jednání zapojení několika bank, včetně Evropské investiční banky nebo Evropské banky pro obnovu a rozvoj. Jsem velmi hrdý, že jsou experti Deloitte u toho a že tento důležitý počin pomůžeme dovést k úspěšné realizaci v co nejkratším možném čase, ale nikoliv na úkor kvality,“ dodal k projektu Miroslav Linhart, vedoucí partner Deloitte Advisory.

Záznam z Investorského dne bude po zpracování veřejně dostupný na YouTube kanálu Správy železnic.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy