Scio··9 min

„Vyzkoušejte slovní hodnocení místo známek,” vybízí Ondřej Šteffl, zakladatel ScioŠkol

Scio

Scio

Scio Základní údaje Právní forma společnost s ručením omezeným Datum založení 8. září 1995 Adresa sídla Pobřežní 658/34, Praha, 186 00, Česko Charakteristika firmy Oblast činnosti školství Identifikátory Oficiální web www.scio.cz IČO 27156125 Některá data mohou pocházet z datové položky. Scio je česká obchodní společnost zaměřená na školní i mimoškolní vzdělávání dětí Do českého vzdělávání mj. zavedla měření výsledků vzdělávání (educational measurement) a obecných studijních předpokladů. Některé testy Scio se po roce 2000 používají pro účely přijímání na vybrané vysoké školy (Národní srovnávací zkoušky)

Tisková zpráva

Koronavirová krize přiměla české školství k velkým změnám během krátké doby. Nutnost zavřít školy rozhýbala distanční výuku a vyvolala plno otázek na to, jak bude vzdělávání vypadat po skončení výjimečného stavu. Po zavedení online formy učení vylétá další vlaštovka - možnost škol využít k hodnocení dětí místo známek slovní zpětnou vazbu. „Ve ScioŠkolách je tato forma hodnocení součástí běžné praxe, možnost využít ji i v ostatních školách velmi podporujeme a v případě zájmu se rádi podělíme o to, jak takové hodnocení probíhá v našich školách,” popisuje Ondřej Šteffl a dodává, že je to samozřejmě jedna z několika cest, jak lze slovní hodnocení žáků uchopit.

Důvodů, proč právě v tomto pololetí neznámkovat je několik. „Děti byly ve škole tak krátkou dobu, že dávat jim za toto období na vysvědčení známky, je nesmysl”, kroutí hlavou Ondřej Šteffl, zakladatel ScioŠkol. „Co když někdo zrovna v únoru a březnu, kdy se ještě chodilo do školy, onemocněl, nebo prožíval těžké období? Nepovedla se mu písemka, neodevzdal jeden domácí úkol? Za normálních okolností by ještě měl šanci známku napravit, ale teď by měla významně ovlivnit jeho vysvědčení. To mi připadá demotivující a vcelku nespravedlivé,” vysvětluje.

Ruku v ruce s tím Šteffl doporučuje alespoň pro toto pololetí využít možnosti slovního hodnocení. „Ve ScioŠkolách se nám hodnocení formou zpětné vazby neustále osvědčuje. Takové formě hodnocení děti mnohem lépe rozumí, chápou, že je nikdo nesrovnává se zbytkem třídy a v konečném důsledku je to motivuje k tomu na sobě dál pracovat a rozvíjet se,” popisuje Šteffl a dodává, že o své zkušenosti se ScioŠkoly rády podělí s širší veřejností, bude-li o to zájem. „Vidím slovní hodnocení jako smysluplné, protože dokáže vyjádřit, co dítěti jde, kde jsou jeho silné stránky a naopak zvážit, kde dítě zaostává, kdy a za jakých podmínek dítě chybuje, může obsahovat různá doporučení a hlavně by mělo dítě povzbudit k další práci. Líbí se mi, když je psané tak, že mu i samotné dítě rozumí, je tak přínosné hlavně pro něj, nejen pro rodiče,” popisuje slovní hodnocení Kateřina H., maminka ScioŠkolačky z Prahy 13. „Ze slovního hodnocení lépe poznám, co se mi povedlo, v čem a jak jsem se zlepšil, co bych ještě zlepšit měl a také lépe rozumím tomu, co, proč a jak učitel hodnotí,” popisuje Eduard, který je ve 4. ročníku ve ScioŠkole na Praze 6.

Slovní hodnocení je dle zákona zcela rovnocenou alternativou ke známkám, a to na základních i středních školách. „Je jen na škole, kterou formu zvolí. Možná je i kombinace obou přístupů” ujišťuje Jan Kaczor, odborník na školské právo společnosti Scio. Ministerstvo navíc počítá s tím, že školy pro toto pololetí mohou přijmout zvláštní pravidla pro hodnocení. „Není tedy žádnou chybou, pokud škola, která běžně známkuje, v tomto pololetí zhodnotí žáky slovně, pokud k tomu přijme příslušná pravidla” ujišťuje Kaczor.

Jak by takové slovní hodnocení mohlo a mělo vypadat?

„Zásadou je užívat popisného jazyka. Nehodnotit osobnost dítěte, ale popsat, co se mu za uplynulé období dařilo a vyzdvihnout jeho úspěchy. A nastínit mu také možnosti dalšího rozvoje do budoucna,” popisuje Jana Codlová, ředitelka ScioŠkoly, jak by slovní hodnocení vypadá ve ScioŠkolách. Podrobnější ukázku slovního hodnocení ve ScioŠkolách Vám posílám v příloze.

Společnost Scio připravila školám zdarma k použití vzor pravidel pro hodnocení výsledků vzdělávání, který po úpravě na podmínky konkrétní školy a schválení školskou radou umožní namísto známek hodnotit žáky slovně. Naleznete jej zde.

Kontakty pro média:

Web: www.scioskoly.cz

Fotografie z archivu ScioŠkol najdete zde: https://bit.ly/2TEJ83U


UKÁZKA (obecná) slovního hodnocení, které ve ScioŠkolách děti dostávají namísto klasického vysvědčení se známkami:

Milá/Milý …,
gratulujeme ti k ukončení 1. pololetí … třídy. Oceňujeme, jak jsi zvládl/a přechod do nového trojročí i k novému mentorovi. I když patříš ve třídě k benjamínkům, začal/a ses zapojovat do diskuzí, přicházíš s nápady. Naučil/a ses také vystoupit ze svého uzavřenějšího světa a začínáš komunikovat s ostatními, našel/la sis nové kamarády jak mezi holkami, tak mezi kluky - to je dobře.

Vidíme, že čas v daltonu a Samorostu je pro tebe náročný z hlediska soustředění na práci, jsi totiž zvyklý/á pracovat ve skupině, ale samostatná práce je také důležitá, proto věříme, že se ti v dalším pololetí podaří na ní zapracovat. Přejeme ti mnoho radosti při dalším objevování světa!

V hodinách češtiny pro tebe bylo důležité vedení průvodce a spolupráce se spolužačkami. Pokud jsi dostala jasně zadaný úkol, pracoval/a jsi na něm poctivě. Prokázal/a jsi, že bez chyb ovládáš pravopis slov s měkkými a tvrdými souhláskami, váháš ještě v pravopise slov se souhláskami obojetnými. Výzvou pro tebe zatím bylo psaní souvislých textů na různá témata. Ukázal/a jsi, že máš výborné nápady. Zároveň je pro tebe zatím obtížné stanovit jasné začátky a konce vět a strukturovat své myšlenky tak, aby v nich po celou dobu textu zůstal pro čtenáře jasný smysl. Velkou výzvou je pro tebe říci si o pomoc průvodce, když potřebuješ podpořit, ale věříme, že ji zvládneš.

Matematika

V tomto pololetí jsme se zlepšovali v písemném sčítání, odčítání i násobení, učili jsme se dělit se zbytkem, krokovali jsme s otočkou, seznámili se se zlomky a objevili jsme nové prostředí Biland. Poprvé jsme rýsovali geometrické útvary, poznali jsme nová tělesa a víme, co je síť krychle. Obtíže ti činilo především písemné odčítání a dělení. Snaž se ho pravidelně procvičovat, abys nabrala větší jistotu. Dokážeš pracovat samostatně, ale neboj se požádat o pomoc, pokud ji potřebuješ. Jsme rádi, že se umíte vzájemně podpořit s ostatními ve třídě. Občas se straníš společných herních aktivit v hodinách. Věříme, že tento čas věnuješ tomu, aby sis upevnil/a jiné matematické dovednosti. Doufáme, že nejde o strach z neúspěchu. V daltonu odevzdáváš své věci včas, zkus se soustředit na přesné čtení zadání.

Galaktika

V prvním pololetí sis vybral/a projekty Česká hudba, Galerie, Po stopách staré Prahy a Lodě. V rámci celků Science a Humanities ses orientoval/a jen na humanitní témata. Absolvoval/a jsi kurzy Podnebné pásy, Politika I. a Politika II. V odpoledním vyučování ses zúčastnil/a výukových bloků Pravda nebo lež a Živá hudba.

Získal/a jsi znalosti o utváření jednotlivých politických systémů spolu s dělbou moci. Během prvního pololetí ses seznámil/a s druhy vlád v průběhu lidstva, podnebnými pásy světa a rozdílnostmi klimatu. Dokážeš rozeznat články s faktickým a fiktivním obsahem. Oceňujeme tvoje zapojení do skupinových prací. V hodinách jsi aktivní, účastníš se diskuzí a přispíváš zajímavými názory. Dokážeš dát zpětnou vazbu, vyjádřit svůj pohled na dané téma a odůvodnit ho. Daří se ti stanovit si výzvu, pracovat na ní a dokončit ji. Vnímáme, že je pro tebe náročnější samostatná práce. Zaměř se na pozornost v hodině. Oceňujeme, že i když jsi z odpoledního vyučování odcházel/a dřív, dokončil/a jsi práci doma.

Na Samorost si vybíráš zajímavá témata a dokážeš je velmi originálně zpracovat. Vytvořil/a jsi plakát o Emilu Zátopkovi a vapování. Plakáty jsi hezky výtvarně zpracoval/a a při jejich prezentování se ti dařilo mluvit k publiku plynule, bez podpory textu. Zapracuj na dodržování termínů prezentace. Těšíme se na tvou další práci.


14. 5. 2020

Zdroj: www.scio.cz

Další články

Další články od Scio

Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

(Praha, 18. 6. 2024) Letošní sezóna Národních srovnávacích zkoušek (NSZ), které otevírají uchazečům o vysokoškolské studium cestu na více než 80 fakult českých i slovenských vysokých škol, je u konce. Celkem sedmi řádných termínů zkoušek se účastnilo přes 32 tisíc lidí, kteří dohromady vykonali téměř 89 tisíc zkoušek. V příštím školním roce se NSZ uskuteční také sedmkrát, na první termín budou moci zájemci přijít už v prosinci.
| Scio
Scio odchází od Raiffeisenbank kvůli aktivitám banky v Rusku

Scio odchází od Raiffeisenbank kvůli aktivitám banky v Rusku

(Praha, 29. 4. 2024) Scio oznamuje ukončení svého bankovního vztahu s Raiffeisenbank. Toto rozhodnutí je reakcí na trvající a neřešené aktivity Raiffeisenbank v Ruské federaci, které jsou v rozporu s hodnotami a etickými standardy, které Scio dlouhodobě zastává.
| Scio
Před maturanty jsou i hlavní termíny Národních srovnávacích zkoušek

Před maturanty jsou i hlavní termíny Národních srovnávacích zkoušek

(Praha, 13. 3. 2024) Uchazeči o studium na vysoké škole, kteří v rámci přijímacího řízení podstupují Národní srovnávací zkoušky, mají před sebou poslední tři termíny pro absolvování testů. Na ty také nejvíce škol poskytuje slevové poukazy.
| Scio
Žáci devátých tříd mají reálná očekávání v tom, co chtějí dále studovat

Žáci devátých tříd mají reálná očekávání v tom, co chtějí dále studovat

(Praha, 24. 1. 2024) Z testování bezmála 22 tisíc deváťáků vyplývá, že nejúspěšnější řešitelé úloh z češtiny a matematiky se hlásí na gymnázia, nejslabší na učební obory, průměrní řešitelé pak volí ostatní typy středních škol.
| Scio
Sice je umělá, ale tváří se jako živý kamarád

Sice je umělá, ale tváří se jako živý kamarád

(Praha, 24. 1. 2024) Děti využívají umělou inteligenci nejen k přípravě do školy, ale ve velkém také pro zábavu nebo jako kamaráda. To s sebou nese i skrytá rizika.
| Scio
ScioŠkola pomůže řešit kapacity v Praze - otevírá v Holešovicích gymnázium pro 400 studentů ScioŠkoly

ScioŠkola pomůže řešit kapacity v Praze - otevírá v Holešovicích gymnázium pro 400 studentů ScioŠkoly

Od září 2024 začne v Holešovicích působit již druhá pražská střední ScioŠkola. Naváže na zkušenosti ScioŠkoly na Žižkově, která v Praze svou činnost zahájila již před pěti lety. Celkem bude od září 2024 v síti ScioŠkol 23 základních a středních škol, které bude navštěvovat více než 2500 žáků. Scio si tak i nadále udrží svou pozici největšího českého soukromého zřizovatele škol.
| Scio
ScioŠkola a ZŠ Hučák spojí to nejlepší

ScioŠkola a ZŠ Hučák spojí to nejlepší

Od příštího školního školního roku zahájí v Hradci Králové výuku základní ScioŠkola. Vznikne spojením toho nejlepšího z konceptů ZŠ Hučák, která v Hradci Králové působí už 7. rokem, a ScioŠkol, které fungují již 8 let a tvoří síť škol po celé ČR.
| Scio
Mnoho žáků postrádá ve škole pocit bezpečí

Mnoho žáků postrádá ve škole pocit bezpečí

Skoro 30 tisíc žáků základních škol a přes 21 tisíc jejich rodičů se v loňském školním roce vyjadřovalo k otázkám v šetření Mapa školy, které sleduje klima na českých školách.
| Scio
ScioŠkola bude i v Dobříši

ScioŠkola bude i v Dobříši

Od příštího školního roku zahájí v Dobříši výuku nová základní ScioŠkola. Celkově půjde v rámci ČR již o 20. ScioŠkolu. Přihlášky do 1. – 6. třídy přijímá škola již nyní.
| Scio
V listopadu opět zahajují Národní srovnávací zkoušky

V listopadu opět zahajují Národní srovnávací zkoušky

(Praha, 1. 11. 2023) Zkouškou nanečisto začínají 9. listopadu letošní Národní srovnávací zkoušky, které jsou na více než 80 fakultách českých a slovenských vysokých škol součástí přijímacího řízení. V loňském školním roce zkoušky vykonalo přes 27 tisíc uchazečů. Letos mohou vybírat ze sedmi řádných termínů.
| Scio