Ministerstvo dopravy··12 min

Výstavba strategicky významné infrastruktury se urychlí, poslanci schválili novelu

Poslanecká sněmovna schválila novelu liniového zákona, která má za cíl zrychlit realizaci mnohem širšího okruhu staveb, než tomu bylo doposud. Pro strategicky významné energetické a dopravní investice zákon ukotví závazné lhůty čtyř let pro ukončení všech správních řízení. Podle ministra dopravy Martina Kupky a ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely navrhované změny v legislativě odstraní zbytečnou byrokracii a tím urychlí povolovací procesy pro strategické investice a umožní opravdový restart českého hospodářství. Úpravu zákona oceňuje také Hospodářská komora České republiky, která je společně se Svazem průmyslu a dopravy členem vládního výboru pro strategické investice a hlavním motorem iniciativy Česko na křižovatce.

Výstavba strategicky významné infrastruktury se urychlí, poslanci schválili novelu

V rámci snahy urychlit celou řadu klíčových investic, které Česká republika potřebuje pro nastartování ekonomiky, se rozšiřuje okruh staveb o klíčové energetické stavby a další důležité součásti energetické sítě, snazší budou některá pravidla, která souvisejí s povolováním těžební činnosti strategických surovin nebo s výstavbou infrastruktury elektronických komunikací. Díky rozsáhlým změnám dojde k přejmenování normy na zákon o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury.

„Změna názvu lépe odpovídá finální působnosti zákona. České republice pomůže s dostavbou základní dálniční sítě a se začátkem výstavby vysokorychlostních tratí. Nutně ale potřebujeme zajistit a urychlit celou řadu dalších klíčových strategických investic, které Česká republika potřebuje pro odstraňování dlouhodobých dluhů v infrastruktuře a k restartu ekonomiky,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Prioritizace staveb vychází z výstupů vládního výboru pro strategické investice. V energetice novela zákona urychlí například dostavbu nových bloků jaderných elektráren a rozvoj malých modulárních reaktorů a využití evropských prostředků pro investice do obnovitelných zdrojů energie a posílení energetické infrastruktury.

„Pečlivě jsme vybrali klíčové oblasti, které jsou nutné pro zajištění rychlejší dekarbonizace a udržení energetické bezpečnosti naší země. Novela zavádí jasné a rychlé procesy povolování nových i modernizovaných zdrojů energie. To nám pomůže snížit byrokracii a umožní rychlejší realizaci takových projektů. Stejně tak urychlujeme pravidla pro výstavbu infrastruktury elektronických komunikací nebo povolování pro přenosovou, přepravní či distribuční soustavu, což platí jak pro elektřinu a plyn, tak i pro teplo,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela s tím, že navrhované změny pomohou hospodářství České republiky vrátit tam, kam patří.

V oblasti těžby pomůže novela liniového zákona zajistit dostatek primárních surovin pro dálnice a železnice v podobě dostupnosti kamene, štěrků a písků. Pro výrobu baterií je zase klíčová těžba lithia. V oblasti moderního průmyslu je pak prioritou rozvoj výrobních kapacit pro technologie třetího tisíciletí.

„Průmysl potřebuje vstupovat se svými projekty do světa v době, kdy je tvoří, a ne až po téměř dekádě povolování. Vládní výbor pro strategické investice, na jehož ustavení jsme dlouhodobě apelovali, toto řešení přináší. Novela liniového zákona zkracuje dobu mezi záměrem projektu a jeho realizací, což je základ pro dynamické a moderní podnikání. Stejně tak průmysl potřebuje garanci dostupných energií v dlouhodobém horizontu s ohledem na plánování svých investic do výroby, proto dnešní schválení liniového zákona vnímáme jako posun České republiky mezi země s moderní povolovací legislativou,“ říká prezident Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj.

„Dnešní schválení novely liniového zákona je významným krokem k překonání prvotních překážek, které brzdí a limitují modernizaci české ekonomiky. Její rozvoj je podmíněn vybudováním kvalitní infrastruktury, vedle té dopravní také energetické a datové, což jednoznačně vyplynulo ze SWOT analýzy, kterou předložily podnikatelské organizace na první jednání vládního výboru. Infrastrukturu se dosud nedařilo efektivně schvalovat, a právě proto jsme jako Hospodářská komora iniciovali při jednáních s vládou vznik tohoto vládního výboru. Věřím, že dnešní novela by mohla zásadním způsobem zrychlit její povolování, a tím i modernizaci tuzemské ekonomiky,“ uvedl prezident Hospodářské komory a spoluorganizátor iniciativy Česko na křižovatce Zdeněk Zajíček.

Zdůraznil, že Hospodářská komora a další podnikatelské organizace budou usilovat o další zjednodušování povolovací legislativy pro strategické investice i v jiných oblastech, aby v Česku vzniklo předvídatelné a motivující investiční prostředí důležité pro investice firem.

Novelu zákona č. 416/2009 Sb. o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací (liniový zákon) nyní ještě posoudí senátoři a prezident. Pokud se změnami budou souhlasit, začne platit od 1. ledna 2024.

Přehled změn v liniovém zákoně

Doprava: Urychlení výstavby vysokorychlostních železnic a dalších klíčových dopravních staveb

  • Blanketní odvolání: Novela vyváří podmínky pro rychlejší projednání odvolání u staveb v působnosti liniového zákona tím, že pokud nebudou v odvolání uvedeny důvody, pro něž se prvostupňové rozhodnutí napadá, popř. pokud nebudou v zákonné lhůtě pro podání odvolání doplněny, odvolatel nebude k jejich doplnění vyzýván, a věc bude přezkoumána toliko z hlediska zákonnosti rozhodnutí a řízení mu předcházejícímu, nebude již řešena věcná správnost.
  • Novela usnadní výstavbu vysokorychlostních tratí díky ukotvení v Dílčím územním rozvojovém plánu do území v rámci celé České republiky. Tím se zamezí možným konfliktům s jinými stavbami či zájmy napříč Českou republikou. Práva samospráv nebudou nikterak ohrožena, se všemi aktéry budou změny projednány.
  • Současně jsou v zákoně konkrétně uvedené zásadní úseky železnice, pro které bude umožněno získat zrychlené povolení pro stavbu železničních tratí (Ústí nad Orlicí – Lichkov – státní hranice, Brno – Břeclav – st. hr. SK/AT, Ostrava – Hranice na Moravě – Přerov – Břeclav – st. hr. SK/AT, Přerov – Česká Třebová a trať Ostrava – Mosty u Jablunkova – státní hranice).

Urychlená příprava dobíjecí a plnící infrastruktury

  • Zjednodušuje a urychluje přípravu a povolování výstavby čerpací infrastruktury v souladu s vývojem v oblasti tzv. čisté mobility a vytváří prostor pro rozvoj alternativních druhů dopravy (elektro, vodík, LNG). Zákon se vztahuje i na čerpací infrastrukturu dobíjecích stanic pro elektrická vozidla, vodíkových plnicích stanic, a rovněž LNG, a rovněž stavby, které je napojí na distribuční sítě.

Zrychlení procesu povolování všech strategicky významných staveb

  • Novela zákona vytváří podmínky pro rychlejší projednání odvolání u staveb v působnosti liniového zákona tím, že pokud nebudou v odvolání uvedeny důvody, pro něž se prvostupňové rozhodnutí napadá, popř. pokud nebudou v zákonné lhůtě pro podání odvolání doplněny, odvolatel nebude k jejich doplnění vyzýván, a věc bude přezkoumána toliko z hlediska zákonnosti rozhodnutí a řízení mu předcházejícímu, nebude již řešena věcná správnost.
  • Odkladný účinek správní žaloby proti stavebnímu povolení. Bude možné o jeho přiznání požádat jedině společně s žalobou a nikoliv později, jako tomu je dnes.
  • Urychlení majetkové přípravu staveb. Zakotví se v zákoně okamžik, od kdy lze zahájit výkupy pozemků a staveb pro přípravu dopravních staveb – bude to již v okamžiku, kdy bude vydáno souhlasné závazné stanovisko EIA.
  • Zjednodušení dalších postupů při přípravě dopravních staveb – nebude již nezbytné vést řízení a vydávat samostatná rozhodnutí o povolení dělení či scelování pozemků u staveb dopravní infrastruktury, katastr nemovitostí zápis provede již na základě geometrického plánu.
  • Usnadní se i rozvoj dalších oblastí – působnost zákona se vztáhne nově i na metropolitní rozvojové oblasti. V těchto oblastech bude možné nově využít mezitímního rozhodnutí i pro stavby místních komunikací I. třídy a speciální, tramvajové nebo trolejbusové dráhy.
  • Společné řízení o povolení záměru a vyvlastnění bude nově možné u všech staveb dopravní infrastruktury v působnosti zákona o strategické infrastruktuře (doposud to byly pouze dálnice, silnice a celostátní dráhy).

Energetika: Podpora dostavby jaderných bloků

  • Česká republika potřebuje akcelerovat dostavbu jaderných bloků, finančně zajistit a současně je vystavět se spolehlivými dodavateli.
    • Proto v rámci zjednodušení povolovací řízení se odstraní nedůvodné prodlužování lhůt (např. nelze prodlužovat lhůty pro vydání závazného stanoviska nebo vyjádření, přezkumné řízení pro přezkum závazného stanoviska lze zahájit v omezené lhůtě apod.), opouští se například odvolací institut apod.
    • Kromě zjednodušení povolovacích procesů je ukotvena možnost využití financování výstavby jaderných zdrojů pomocí režimu tzv. Contract for Difference, který již byl schválen Evropskou komisí pro výstavbu jaderných elektráren ve Velké Británii, je plánován i Polskem či dalšími členskými státy. Je tak vytvořen soubor podmínek pro vyrovnání rizik spojených s výstavbou, provozem a ukončením provozu výrobny elektřiny v jaderném zdroji formou vyrovnávací platby mezi státem a investorem nového jaderného zařízení.
    • Novela zavádí u jaderných zdrojů bezpečnostní pojistku, která zabrání uzavření smlouvy s dodavatelem z geopoliticky nestabilního prostředí. Nově bude provozovatel jaderného zařízení, vláda, resp. ministerstvo průmyslu a obchodu společně posuzovat bezpečnostní rizika v rámci zadávacího řízení a nově bude možné v případě zjištěných bezpečnostních rizik zabránit uzavření takové smlouvy.

Zajištění těžby nerostných surovin a surovin pro výstavbu

  • Jednodušší pravidla pro povolování těžební činnosti (nelze prodlužovat lhůtu pro vydávání závazných stanovisek nebo vyjádření, fikce souhlasných stanovisek, pokud nebudou vydána ve třicetidenní lhůtě apod.) Vydefinovány jsou kritické nerosty, kam řadíme například ropu a zemní plyn, nerosty, z nichž lze vyrábět kovy (lithium), ale rovněž stavební kámen a štěrkopísek.
  • Stát bude mít možnost určit, které ložiska těchto kritických surovin jsou pro Českou republiku strategická. Pro tyto kritické nerosty a strategická ložiska jsou upraveny parametry povolovacích procesů tak, abychom urychlili přístup k nerostným surovinám. Jsou to suroviny potřebné rovněž pro transformaci automotive průmyslu a jsou to suroviny, které jsou potřebné pro výstavbu infrastrukturní staveb – bez stavebního kamene a štěrkopísku, nelze stavět vysokorychlostní tratě, ani jaderné zdroje a další stavby.
  • Mezi procesní zjednodušení, která se týkají jak stanovení dobývacího prostoru, tak samotného povolení těžby lze zahrnou např. koncentraci uplatňování stanovisek a námitek, tak aby mělo řízení jasný rámec, vymezení rozsahu námitek, stanovení lhůty pro uplatnění stanovisek dotčených orgánů, pokud se v této lhůtě nevyjádří, platí, že s návrhem souhlasí, o ložiscích strategického významu bude rozhodovat centrální Český báňský úřad.

Rychlejší povolování průmyslové výroby moderních produktů strategického významu

  • Novela podporuje zrychlení povolovacích procesů k rychlejšímu povolování areálů pro výrobu moderních produktů strategického významu, jako je výroba baterií do automobilů, výroba čipů, zpracování druhotných surovin, recyklátů, robotické výrobě, výrobě a zpracování vodíku nebo datových center.
  • Povolování těchto staveb se zrychlí tím, že jsou zahrnuty do zákona o strategických investicích a dále tím, že i u nich se bude rozhodovat napoprvé, opustí se proto odvolací institut. Dále se zamezí prodlužování lhůt pro vydání podkladových stanovisek nebo samotných povolení. Je to zásadní změna ke zrychlení realizace těchto staveb, protože právě délka povolovacího řízení je jedním z kritérií potenciálních investorů, zda investice realizovat v České republice.

Změna názvu na zákon o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury

  • Poslanci také schválili přejmenování zákona č. zákona č. 416/2009 Sb. o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací (liniový zákon) na „zákon o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury“. Cílem je zdůraznit jeho strategickou povahu, není totiž jen úzce zaměřen na liniové stavby, ale jeho prostřednictvím je deklarován prioritní přístup ke stavbám, které mají pro Českou republiku strategický charakter, bez jejichž realizace nemůže dostát ekonomického potenciálu, který Česká republika má.

Zdroj: www.mdcr.cz

Zadavatel
Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Další články od Ministerstvo dopravy

Bezpečnostní komise MD: Dotazník spokojenosti strojvůdců již pomáhá ve zlepšování české železnice
Ministerstvo dopravy

Bezpečnostní komise MD: Dotazník spokojenosti strojvůdců již pomáhá ve zlepšování české železnice

Na dalším jednání železniční bezpečnostní komise svolané ministrem dopravy Martinem Kupkou byly mj. představeny konkrétní příklady zlepšení práce a zvýšení bezpečnosti plynoucí z využití dotazníku spokojenosti strojvůdců z roku 2022. Účastníci se též seznámili se změnou vyhlášky zpřesňující průběh školení strojvůdců a těch, kteří kontrolují technická zařízení. V souvislosti s dalším zvyšováním bezpečnosti české železnice je potřeba ještě zmínit, že 1. srpna 2024 se dopravci začnou řídit bezpečnostním opatřením DÚ, které ukládá proškoleným strojvůdcům na vybavených lokomotivách a tratích jezdit pod zapnutým evropským zabezpečovačem ETCS.
První chytrá tramvaj v Plzni úspěšně jezdí na testovací trati
Ministerstvo dopravy

První chytrá tramvaj v Plzni úspěšně jezdí na testovací trati

Západočeská metropole je díky výzkumnému projektu Technologické agentury ČR financovanému z programu Ministerstva dopravy DOPRAVA 2020+ zase o něco blíže ideálu chytrého města. Města, ve kterém bude doprava bezpečnější, efektivnější a ekologicky přívětivější. Součástí této modernizace mají být i chytré tramvaje, které dokážou komunikovat s okolím a reagovat na různé situace na trati. V červenci 2024 začíná první taková pokusná tramvaj jezdit po testovacím okruhu v Plzni.
Stanice Jihlava město v roce 2026: nová budova i moderní nástupiště
Ministerstvo dopravy

Stanice Jihlava město v roce 2026: nová budova i moderní nástupiště

Přestavba městského nádraží v Jihlavě může začít, Správa železnic vybrala zhotovitele prací. Stavbu provede společnost Skanska, která podala nejvýhodnější nabídku ve výši 1 266 866 061 korun. Stanice, která se nachází blízko centra krajského města, zcela změní podobu. Vzniknou nová nástupiště, na která bude přístup podchodem. Dosluhující nádražní budovu nahradí nový objekt, který bude zároveň sloužit jako zázemí nově vybudovaného dopravního terminálu. Zahájení prací se plánuje už v srpnu, dokončení pak v polovině roku 2026.
Všechna ústecká Desira již vyrazila do pravidelného provozu
Ministerstvo dopravy

Všechna ústecká Desira již vyrazila do pravidelného provozu

České dráhy nasadily do provozu všech šest bezbariérových motorových jednotek typu Desiro Classic. Cestující se s nimi mohou svézt na lince U8 Ústeckého kraje z Děčína přes Benešov nad Ploučnicí, Českou Kamenici a Jedlovou do Rumburku. Jednotky prošly schvalovacím procesem u evropského drážního úřadu ERA a mohou jezdit v Česku i v Německu.
ŘVC ČR předalo Policii ČR v Nymburce nové plovoucí garáže pro služební plavidla poříčního oddělení
Ministerstvo dopravy

ŘVC ČR předalo Policii ČR v Nymburce nové plovoucí garáže pro služební plavidla poříčního oddělení

Ředitelství vodních cest ČR dnes oficiálně předalo Policii ČR v Nymburce do užívání modernizovaná stání pro služební plavidla. Nové plovoucí garáže budou sloužit Poříčnímu oddělení Labe, které má svou základnu v těsné blízkosti centra Nymburka.
Do Velké Chuchle se pojede bezpečně nadjezdem, pro chodce vznikne podchod
Ministerstvo dopravy

Do Velké Chuchle se pojede bezpečně nadjezdem, pro chodce vznikne podchod

Častá čekání před staženými závorami ve Velké Chuchli budou už brzy minulostí, Správa železnic vybrala zhotovitele výstavby nadjezdu. Ve výběrovém řízení uspěly společnosti Váhostav a Colas, které podaly nejlepší nabídku ve výši 474,6 milionu korun. Podle smlouvy nejprve vypracují projektovou dokumentaci, příští rok na jaře pak dojde k zahájení samotných stavebních prací.
Raketa Ariane 6 odstartovala i díky českým firmám
Ministerstvo dopravy

Raketa Ariane 6 odstartovala i díky českým firmám

V úterý 9. července večer ve 21:00 středoevropského letního času poprvé odstartovala nosná raketa Ariane 6 Evropské kosmické agentury (ESA). Na zajištění tohoto startu se významně podílely i české firmy díky ESA programu Ariane and Vega Development.
Nové RegioFoxy přijíždějí do Jihočeského kraje. České dráhy nasadily první jihočeské jednotky
Ministerstvo dopravy

Nové RegioFoxy přijíždějí do Jihočeského kraje. České dráhy nasadily první jihočeské jednotky

České dráhy nasadily do pravidelného provozu s cestujícími v Jihočeském kraji první moderní regionální vlaky RegioFox. Lišky, jak se dvoučlánkovým motorovým jednotkám lidově říká, začaly jezdit dočasně na osobních vlacích na trati mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Velenicemi. Od nového grafikonu v prosinci letošního roku bude cestující na jihu Čech vozit hned 7 RegioFoxů, které propojí důležitá jihočeská města Tábor, Písek a Strakonice. České dráhy si od polské společnosti PESA objednaly celkem 106 RegioFoxů, letos by jich do provozu mělo být uvedeno téměř 60.
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět úsek D6 Petrohrad – Lubenec
Ministerstvo dopravy

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět úsek D6 Petrohrad – Lubenec

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo dnes stavbu 12 kilometrů dlouhého úseku dálnice D6 Petrohrad – Lubenec v Ústeckém kraji. Práce vyjdou na 3,47 miliardy Kč bez DPH. Řidiči novým úsekem v celé délce poprvé projedou v říjnu 2027 a po dva kilometry dlouhém úseku navazujícím na obchvat Lubence již na přelomu let 2025 a 2026. ŘSD aktuálně buduje dalších 21 kilometrů D6 i odpočívku u Kolešova, kde budou po obou stranách dálnice parkovací místa a čerpací stanice.
Už šest let můžete žádat o nový řidičák na kterémkoli větším úřadě a bez papírové fotky
Ministerstvo dopravy

Už šest let můžete žádat o nový řidičák na kterémkoli větším úřadě a bez papírové fotky

Už přes tři roky mohou řidiči žádat o řidičský průkaz online přes Portál dopravy nebo Portál občana. Jedná se o průlomový krok v digitalizaci dopravních agend, který s sebou nese řadu výhod, jako například možnost žádat kdykoli z pohodlí domova a ušetřit část správního poplatku. Ještě podstatně déle, konkrétně šest let, řidičům usnadňuje životy digitalizace fotek a rozvolnění místní příslušnosti.