Ministerstvo dopravy··4 min

Výsledky programu DOPRAVA 2020+ vyhlášeny – podpořeno bude 36 projektů

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Technologická agentura České republiky vyhlásila výsledky 4. veřejné soutěže v rezortním programu na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy DOPRAVA 2020+. Soutěž potvrdila velký zájem českých univerzit, výzkumných organizací, podniků a dalších subjektů o program DOPRAVA 2020+. Do první veřejné soutěže, vyhlášené Technologickou agenturou České republiky společně s Ministerstvem dopravy ČR v roce 2019, bylo podáno celkem 141 projektů, v letech následujících už šlo o přibližně dvě stě návrhů projektů ročně. Do letošní, aktuálně ukončené čtvrté veřejné soutěže programu DOPRAVA 2020+, vyhlášené 6. dubna 2022, bylo podáno 198 návrhů projektů.

Výsledky programu DOPRAVA 2020+ vyhlášeny – podpořeno bude 36 projektů

Zájem o možnost využít financování z programu DOPRAVA 2020+ a řešit jeho prostřednictvím výzkumné projekty tak ani v letošním roce nepolevuje. Formální podmínky pro postup do další fáze hodnocení splnilo 190 návrhů projektů, po odborném posouzení a s ohledem na celkovou alokaci pro tuto soutěž bylo rozhodnuto o podpoře celkem 36 návrhů projektů v celkové výši podpory 509 676 547 Kč. Alokace pro soutěž byla oproti dřívějším předpokladům navýšena o dodatečných 15 mil. Kč a mohlo tak být podpořeno více projektů doporučených odbornými hodnotiteli k realizaci. Úspěšné projekty zahájí realizaci v roce 2023, čerpat na jeden projekt lze obecně až 50 mil. Kč podpory.

Hlavním cílem Ministerstva dopravy, které vznik programu iniciovalo a definuje jeho zaměření, je podporovat realizaci projektů směřujících k praktickým výsledkům. Ty pak mohou být uplatnitelné v rámci zvyšování dostupnosti dopravy, její udržitelnosti a bezpečnosti. Kromě projektů zaměřených na dopravní infrastrukturu či dopravní prostředky se řešená témata týkají také systémového přístupu k dopravě, rozvoji automatizace a digitalizace nebo využití družicových dat. Aktuálně podpořené projekty se tak týkají bezpečnosti železničního a leteckého provozu, technologií pro dopravní stavby či diagnostiky mostních konstrukcí, čisté mobility včetně využití vodíku, ale také například zpracování tzv. velkých dat pro sledování silniční sítě, výzkumu senzorů pro autonomní vozidla či komunikace mezi vozidly.

Z pohledu budoucího vývoje v oblasti autonomní mobility, inteligentních dopravních systémů či obecně chytré a čisté mobility budoucnosti je mezi vybranými projekty k realizaci zhruba čtvrtinové zastoupení projektů s tímto tematickým zaměřením. Jako příklad lze vybrat alespoň několik z nich - problematice použití družicové navigace v souvislosti s autonomními automobily se bude věnovat projekt „Monitoring RTK sı́tı́ pomocı́ Galileo HAS pro přesnou a spolehlivou lokalizaci autonomnı́ch vozidel“, možné problémy v budoucí koexistenci autonomních a konvenčních vozidel na silnicích bude řešit projekt „Hodnocenı́ chovánı́ automatizovaných vozidel z pohledu dodržovánı́ etických a právnı́ch principů ve smı́šeném provozu“. Podpořeny jsou také dva projekty se zacílením na vodíkovou mobilitu, a to jak na železnici, tak na pozemních komunikacích. Jde o projekty „Vývoj vodı́kové posunovacı́ lokomotivy“ a „ESO - Vozidlo kategorie N1 s pohonem na vodı́kové palivové články“. Alternativním palivům se věnuje řada dalších projektů, například „Výzkum a vývoj pokročilých kompozitnı́ch nádržı́ pro alternativnı́ paliva“, „Výroba pokročilých biopaliv zpracovánı́m Fischer Tropschových vosků“ či „Zvýšenı́ bezpečnosti trakčnı́ch bateriı́ v dopravě“. Na zařízení nezbytných pro správnou činnost inteligentních dopravních systémů se pak zaměří projekt „Prediktivnı́ diagnostika technologických zařı́zenı́ ITS s využitı́m přı́stupů AI“.

Seznamy projektů a další informace naleznete v tiskové zprávě Technologické agentury České republiky.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy