Ministerstvo dopravy··5 min

Vyhodnocení zavedení nového jízdního řádu na české železnici

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Vstoupil v platnost nový jízdní řád na železnici a s ním i několik zásadních změn na českých kolejích. Začala platit většina nových smluv na dálkovou dopravu (objednávka Ministerstva dopravy) i na úrovni regionální (objednávka jednotlivých krajů). Pět z 28 rychlíkových linek a některé regionální spoje nově zajišťují jiní dopravci než České dráhy a některé smlouvy na krajské úrovni přešly do režimu „brutto“ (nesení rizik a příležitostí za výnosy na straně objednatele). Kontroloři Ministerstva dopravy již působí přímo v terénu.

Vyhodnocení zavedení nového jízdního řádu na české železnici

Každá změna koncepce vede podle zkušeností k tomu, že všechny strany musí vyvinout maximální úsilí na zajištění požadovaných změn. Ze strany Ministerstva dopravy probíhá a v nejbližším období je dále plánována zvýšená kontrola plnění požadavků podle smlouvy o veřejných službách.

Vzhledem k tomu, že výsledkem porovnávání nabídek dopravců na některých rychlíkových linkách byla úspora veřejných prostředků, mohlo ze strany Ministerstva dopravy dojít k:

1. navýšení rozsahu dopravy o 7,6 % (např. nové přímé vlaky mezi Prahou a Třeboňskem)

2. novému zasmluvnění vyšší kvality služeb (lepší vagony, zásuvky, WI-FI) a dodržování přísnějších pravidel pro přepravu osob se zdravotním postižením.

Po bezmála dvou dnech fungování nového systému lze u jednotlivých dopravců zajišťujících dopravní obslužnost na základě smluv s Ministerstvem dopravy lze shrnout výsledky následovně:

Dopravce GW Train Regio

  • U tohoto dopravce probíhá i nadále plnění na lince R25 Plzeň – Most a nedošlo zde k žádným koncepčním změnám.

Dopravce RegioJet

  • V objednávce státu nově zajišťuje dopravu na lince R8 Brno – Bohumín.
  • Podle dostupných informací dopravce řádně vyjel a rozsah závad, které jsou v tuto chvíli známy, je malý. Dočasné nedostatky se zásuvkami a uzavřeným systémem WC na jedné řadě vozů lze hodnotit jako detailní nedodržení. Dopravce aktivně komunikuje a řádně plní své povinnosti.

Dopravce ARRIVA vlaky

  • V objednávce státu nově zajišťuje dopravu na linkách R21 Praha – Tanvald, R22 Kolín – Nový Bor, R24 Praha – Rakovník a R26 Praha – Písek – České Budějovice.
  • Podle dostupných informací dopravce vyjel a provoz všech vlaků zajistil. Byly zaznamenány tři významnější problémy, a těmi je neplnění některých požadavků na odbavení ve stanicích, jeden výpadek provozu (odřeknutí vlaku Čížová – Praha) a jedna netopící souprava na relaci Praha – Tanvald.
  • Průběžně prověřujeme, zda jsou posilové vozy nasazovány ve smlouvou požadovaném rozsahu.
  • Dopravce komunikuje a zavedl některá okamžitá opatření, konkrétně nepřetržitou pohotovost strojvedoucích/instruktorů, opravárenská základna dopravce byla posílena o další údržbáře a bylo posíleno dispečerské řízení pro účely provozního řízení. Do konce týdne dopravce přislíbil řešení problematiky staničního odbavení.

Dopravce České dráhy

  • Zajišťuje nadále dopravu na naprosté většině linek dálkové dopravy. Přípravy přechodu na nový jízdní řád a na zajištění závazků plynoucích z uzavřených smluv o veřejných službách probíhaly již několik měsíců před začátkem jeho platnosti tak, jak byly s Ministerstvem dopravy uzavírány jednotlivé body nových smluv, případně dodatků ke smlouvám již dříve uzavřeným.
  • V posledním týdnu před zahájením platnosti nového jízdní řádu, včetně samotného přechodového víkendu, byly navíc personálně posíleny všechny provozní jednotky dopravce, které se na přípravě přechodu podílejí. Stejně tak byly zesíleny kontroly a dohled nad samotným průběhem přípravy.
  • Přechod na nový jízdní řád proběhl bez závažnějších komplikací.

Pozn. ke krajským linkám:

Regionální linky zajišťují tzv. alternativní dopravci ve Zlínském, Ústeckém či Pardubickém kraji.

Brutto smlouvy jsou nově zavedeny v Jihomoravském a Zlínském kraji, částečně ale i v řadě dalších krajů jako Ústecký, Plzeňský atd.

Situaci spojenou s poskytováním služeb v krajích sledujeme a předpokládáme, že noví dopravci a nový typ krajských smluv ve vlakové dopravě bude fungovat a naváže se na zkušenosti s brutto smlouvami v autobusové dopravě.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy