Ministerstvo dopravy··4 min

Vláda schválila úvěr od Evropské investiční banky na rozvoj dopravní infrastruktury

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Úvěr od Evropské investiční banky zajistí pro letošní rok až 24 miliard korun na spolufinancování železničních staveb. Ministerstvo dopravy spolu s Ministerstvem financí tak díky získání alternativního zdroje financí naplní rekordní rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury ve výši 150,9 miliardy korun.

Vláda schválila úvěr od Evropské investiční banky na rozvoj dopravní infrastruktury

„Nutnost investic na dostavbu a modernizaci železniční a dálniční infrastruktury přesahuje možnosti státního rozpočtu, proto jsme přistoupili k zapojení úvěru od Evropské investiční banky, se kterou budeme spolupracovat dlouhodobě i při přípravě staveb české sítě vysokorychlostních tratí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Vláda vedle schválené půjčky od Evropské investiční banky zároveň souhlasila s následným poskytnutím úvěru Státnímu fondu dopravní infrastruktury Ministerstvem financí z peněžních prostředků získaných úvěrem nebo jiným způsobem v celkové výši až 30,7 miliard korun. Ministerstvo dopravy a Ministerstvo financí tak splnilo úkol vlády z loňského roku doplnit do letošního rozpočtu na dopravní stavby finance z alternativních zdrojů.

Úvěr od EIB může zajistit oproti obvyklému druhu financování přes státní dluhopisy roční úspory vyšší než 100 miliónů korun. „Dojednané podmínky schváleného úvěru jsou ve srovnání se standardními dluhovými nástroji státu výhodnější. Umožní nám tak efektivně získat dostatek finančních prostředků na digitalizaci a automatizaci železniční dopravy nebo na elektrizaci železničních tratí,“ říká ministr financí Zbyněk Stanjura.

Rekordní rozpočet na modernější železnici a výstavbu nových dálnic

Letošní rozpočet na dopravní stavby dosahuje rekordní výše 150,9 miliard korun. Finanční prostředky EIB budou dle memoranda uzavřeného loni v listopadu využity ke spolufinancování a doplnění zdrojů Evropské unie dostupných v rámci programu Next Generation EU a Nástroje pro obnovu a odolnost (RRF), Operačního programu Doprava 2021-2027 a Nástroje pro propojení Evropy (CEF).

Na železnici jde konkrétně o financování projektů, jako jsou modernizace železničního uzlu Pardubice, včetně opravy nádražní budovy, modernizace trati Praha-Bubny – Praha-Výstaviště, optimalizace traťových úseků Čelákovice – Mstětice – Praha-Vysočany, optimalizace trati Karlštejn – Beroun nebo rekonstrukce stanice Praha-Smíchov, oprava budovy a podchodů na pražském hlavním nádraží nebo zdvoukolejnění trati na úseku Branický most – Praha-Krč – Spořilov.

Dostatek finančních prostředků je také pro letošní rok zajištěno na pokračující dostavbu české dálniční sítě. Mezi nejvíce rozestavěné dálnice patří 28,4 kilometrů jihočeské dálnice D3 od Úsilného přes Hodějovice, Třebonín až ke Kaplici, na kterou navážou ještě v letošním roce dvě stavby přes Nažidla až ke státní hranici v Dolním Dvořišti v délce 15,5 km. Na Moravě je pak ve výstavbě celkem šest úseků stavby dálnice D55 v souhrnné délce 29,5 kilometrů ve Zlínském, Jihomoravském a Olomouckém kraji.

Pokračuje také dostavba písecké dálnice D4 formou PPP projektu v souhrnné délce 32 kilometrů. V letošním roce ještě začne stavba dalšího úseku D11 k polským hranicím v délce 21,2 km, pokračovat budou další stavby dálnice D35 jako alternativní spojnice Čech a Moravy nebo jeden úsek karlovarské D6. Aktuálně je ve výstavbě 282,4 kilometrů dálnic a silnic I. třídy, konkrétně 181,6 kilometrů nových dálnic a 100,8 kilometrů státních silnic.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministr Kupka: Kontroly technických a emisních stanic nemíří na řidiče

Ministr Kupka: Kontroly technických a emisních stanic nemíří na řidiče

Vyjádření ministra dopravy Martina Kupky k aktuálnímu tématu kontrol stanic technické kontroly a emisí.
| Ministerstvo dopravy
První PPP projekt české železnice přitahuje pozornost investorů

První PPP projekt české železnice přitahuje pozornost investorů

Správa železnic a Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) za účasti ministra dopravy a konsorcia poradenských firem představily klíčové parametry prvního PPP projektu na české železnici. Prezentace v pražské Fantově budově přilákala více než 200 zástupců investorů, stavebních firem a financujících institucí, dalších 80 se připojilo online.
| Ministerstvo dopravy
Ministerstvo dopravy zpřísní státní odborný dozor nad STK a SME, nová Inspekce posílí dozor nad vozi

Ministerstvo dopravy zpřísní státní odborný dozor nad STK a SME, nová Inspekce posílí dozor nad vozi

Ministerstvo dopravy zintenzivní státní odborný dohled nad stanicemi technické kontroly a stanicemi měření emisí. Automaticky se budou také kontrolovat data z informačního systému technických prohlídek. Ministr dopravy Martin Kupka zároveň vyzval příslušné úřady k častějším kontrolám STK a SME.
| Ministerstvo dopravy
Projekt Česká cesta do vesmíru představil aktivity na podporu vzdělávání nejmladší generace

Projekt Česká cesta do vesmíru představil aktivity na podporu vzdělávání nejmladší generace

Dlouhodobý projekt „Česká cesta do vesmíru“ prezentovaný letos v červnu se kromě jiného soustředí také na vzdělávání žáků a studentů. Cílem je prostřednictvím vzdělávacích, osvětových a popularizačních aktivit podnítit jejich zájem o studium a kariéru zejména v technických a přírodovědných oborech.
| Ministerstvo dopravy
Děti se vrací do škol. Besip přináší desatero dopravní bezpečnosti pro žáky i rady pro řidiče

Děti se vrací do škol. Besip přináší desatero dopravní bezpečnosti pro žáky i rady pro řidiče

Září je z hlediska bezpečného pohybu v silničním provozu, pro školáky jedním z nejrizikovějších období. Ze statistik jasně vyplývá, že právě doba mezi 7. a 8. hodinou ranní je pro děti i řidiče nejvíce nebezpečná. Hlavně děti mladšího školního věku by se měly na svůj nový školní režim dobře připravit, tedy nacvičit si s rodiči nebo staršími sourozenci trasu do školy a zpět, vytipovat riziková místa, připomenout si správné zásady bezpečného přecházení a podobně. Zvýšený pohyb dětí zejména v okolí škol klade zvýšené nároky i na všechny řidiče motorových vozidel, ti by se měli obrnit trpělivostí, empatií a pochopením. Besip bude nejen v září, ale po celý nový školní rok pokračovat v projektech, které mají pomoci k tomu, aby byla dopravní výchova pro žáky i jejich učitele zábavnější a dostupnější.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přivaděč z D3 na Český Krumlov

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přivaděč z D3 na Český Krumlov

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 29. srpna stavět přivaděč z dálnice D3 na Český Krumlov. Bude to částečně novostavba silnice I/39 a zčásti přeložka silnice II/155. Práce za 323 milionů Kč bez DPH potrvají dva roky. Stavba bude fungovat i jako obchvat obcí Dolní Třebonín a Prostřední Svince. Řidičům se zároveň zkrátí cesta od Prahy do Českého Krumlova.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přeložku I/20 u Českých Budějovic

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přeložku I/20 u Českých Budějovic

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 29. srpna stavět 8,5 kilometru dlouhou přeložku silnice I/20 mezi Pištínem a Českým Vrbným u Českých Budějovic. Práce za 1,25 miliardy korun bez DPH potrvají tři roky. Přeložka uleví zejména obcím Češnovice a Dasný, zvýší bezpečnost dopravy a díky většímu počtu jízdních pruhů bude také provoz plynulejší a rychlejší.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic otevřelo úsek D6 u středočeské obce Krupá

Ředitelství silnic a dálnic otevřelo úsek D6 u středočeské obce Krupá

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes zprovoznilo stavbu 6,5 kilometru dlouhého úseku dálnice D6 Krupá, přeložka ve Středočeském kraji. Práce vyšly na 1,5 miliardy Kč bez DPH. ŘSD aktuálně buduje dalších téměř 27 kilometrů dálnice D6 i odpočívku u Kolešova. Na přelomu roku plánuje ŘSD začít stavět ještě úsek D6 Knínice – Bošov, příští rok další dva úseky dálnice D6 zprovozní. Projekt D6 Krupá, přeložka je navržen ke spolufinancování z Programu Doprava 2021-2027 v předpokládané výši 1,5 miliardy Kč.
| Ministerstvo dopravy
Příprava na výhradní spuštění ETCS: 1234 vlaků je vybaveno, 2000 strojvedoucích proškoleno

Příprava na výhradní spuštění ETCS: 1234 vlaků je vybaveno, 2000 strojvedoucích proškoleno

Evropský zabezpečovač přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí postupně zahajován ve čtyřech týdnech v lednu 2025.
| Ministerstvo dopravy
Pozor na podvodné zprávy a telefonáty, jejichž odesílatelé se vydávají za ministerstvo

Pozor na podvodné zprávy a telefonáty, jejichž odesílatelé se vydávají za ministerstvo

Zaznamenali jsme zasílání podvodných SMS a e-mailů, které odkazují na kontakty Ministerstva dopravy s upozorněním na pohledávky z přestupků. Stejně tak údajné telefonáty z Ministerstva dopravy, ve kterých jsou občané vyzývání k uhrazení pokuty. Jedná se o podvod, prosíme, v žádném případě na tyto zprávy nereagujte.
| Ministerstvo dopravy