České Dráhy··3 min

V olomouckém depu Českých drah ladí podvozky nové moderní zařízení

České Dráhy

České Dráhy

České dráhy provozují více než 600 bezbariérových vozů a jednotek. V současné době probíhá výroba 110 nových elektrických vlaků RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA a 20 expresních souprav ComfortJet, které rozšíří počty bezbariérových souprav národního dopravce. Moderní vozidla jsou vybavena nejen pro pohodlné cestování osob na vozíku, ale díky haptickým prvkům, nápisům v Braillově písmu nebo ovládání dveří prostřednictvím slepeckých vysílaček také pro osoby nevidomé nebo slabozraké. Do roku 2025 se rozšíří nabídka bezbariérového cestování o další stovky spojů Českých drah.

Tisková zpráva

České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale zásadní obnovou prochází také údržbová a servisní základna. Vedle budování nových opravárenských hal míří investice i do vybavení stávajících středisek údržby. Například v olomouckém depu slouží nový měřicí lis, který zajišťuje správné nastavení všech parametrů podvozků železničních vozidel.

V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která významně urychluje servis různých typů podvozků kolejových vozidel. Jedná se o měřicí lis, který slouží k montáži, demontáži a celkovému měření parametrů podvozků železničních vozů. „Právě podvozek je jednou z nejdůležitějších součástí vlaku a jeho správné nastavení je zásadní pro bezpečnou, pohodlnou a plynulou jízdu soupravy. Správné nastavení zaručí například i to, že podlaha ve vozidle zůstane během jízdy v rovině, i když je vagon nerovnoměrně zatížen,“ říká Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis.

Měřicí a nastavovací lis je zařízení, které má důležitou roli ve chvíli, kdy vozidlo po najetí určitého počtu kilometrů zamíří do depa ke kontrole a servisu. Podvozek je nutné rozebrat, zkontrolovat, vyměnit předepsané díly a poté znovu smontovat. „Při pravidelné servisní prohlídce je podvozek rozebrán doslova do posledního šroubku. Všechny jeho části jsou poté pečlivě zkontrolovány a díly vykazující opotřebení vyměněny. Prohlídka zahrnuje například i defektoskopii kol nebo kontrolu svárů a pružin. Některé díly se vyměňují ve stanovených intervalech vždy, aby byla zajištěna vysoká bezpečnost provozu a spolehlivost vozidla,“ popisuje ředitel Oblastního centra údržby Východ Českých drah Martin Elstner. Pokud je vše v pořádku, podvozek je smontován. V té chvíli přichází na řadu doslova hodinářská práce měřicího lisu, který na podvozek tlačí silou až 60 tun a i za pomoci laseru jej pomyslně zatěžuje a „lisuje“ do správné polohy. Důležitý je přitom každý milimetr. Ve chvíli, kdy jsou splněny všechny parametry stanovené normami, vrací se podvozek pod vagon.

Měřicí lis 3. generace pro České dráhy vyrobila firma Washina engineering. Důraz je kladen na maximální automatizaci, což minimalizuje možnost chyby lidského faktoru. Především je ale práce na novém lisu mnohem rychlejší a tím i efektivnější pro celý proces servisu vozidla. Zařízení v olomouckém středisku ročně zkontroluje kolem dvou set podvozků. Tento typ měřícího lisu je první svého druhu u Českých drah, které jeho pořízení plánují i pro další servisní střediska. V olomouckém depu nahradil starší zařízení.

středisko údržbystředisko údržbystředisko údržby

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České Dráhy

V olomouckém depu Českých drah ladí podvozky nové moderní zařízení

V olomouckém depu Českých drah ladí podvozky nové moderní zařízení

České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale zásadní obnovou prochází také údržbová a servisní základna. Vedle budování nových opravárenských hal míří investice i do vybavení stávajících středisek údržby. Například v olomouckém depu slouží nový měřicí lis, který zajišťuje správné nastavení všech parametrů podvozků železničních vozidel.
| České Dráhy
Sezónu nostalgických jízd zakončí parní víkend v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka. Ukáže se i zrenovovaná Matylda

Sezónu nostalgických jízd zakončí parní víkend v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka. Ukáže se i zrenovovaná Matylda

Poslední říjnový víkend bude patřit v železničním muzeu Českých drah v Lužné u Rakovníka loučení se sezonou zážitkových nostalgických jízd. Během letošního posledního parního víkendu se mohou návštěvníci v sobotu i v neděli svézt historickými vlaky v čele s parními lokomotivami Kafemlejnek a Všudybylka. Poprvé od renovace se návštěvníkům také ukáže parní lokomotiva 313.432 Matylda. Přímo v areálu muzea bude připraven bohatý program pro malé i velké návštěvníky.
| České Dráhy
Středními Čechami se prohání už deset vlakových Lišek. Dodávka pro letošní rok je kompletní

Středními Čechami se prohání už deset vlakových Lišek. Dodávka pro letošní rok je kompletní

Už celou jednu desítku moderních motorových jednotek RegioFox v barvách Pražské integrované dopravy nasadily České dráhy do provozu ve Středočeském kraji a v Praze. Nové vlaky aktuálně jezdí na tratích Rakovník – Beroun a Beroun – Rudná u Prahy – Praha. Do konce roku 2026 bude na tratích především v západní části kraje nasazeno celkem 38 nových Lišek, jak se moderním dvoučlánkovým motorovým jednotkám přezdívá.
| České Dráhy
České dráhy odmítají rozhodnutí Evropské komise

České dráhy odmítají rozhodnutí Evropské komise

Evropská komise dnes oznámila, že shledala České dráhy odpovědné za porušení antimonopolních zákonů v podobě údajné kartelové dohody, která měla být realizována v letech 2012-2016 mezi Českými drahami a rakouským dopravcem ÖBB za účelem omezení prodeje použitých železničních vozů jiným dopravcům. Za toto údajné jednání byla Českým drahám uložena pokuta ve výši 31 940 000 EUR.
| České Dráhy
O víkendu končí letní čas, změna ovlivní deset nočních dálkových vlaků Českých drah

O víkendu končí letní čas, změna ovlivní deset nočních dálkových vlaků Českých drah

V noci ze soboty na neděli 26. / 27. října končí letní čas a hodinové ručičky si ve 3:00 hod. posuneme o hodinu zpět. Na cestě bude tou dobou desítka dálkových vlaků Českých drah s ubytovacími vozy, které České dráhy provozují ve spolupráci se zahraničními partnerskými dopravci. Ty uprostřed noci vyčkají na odjezd podle středoevropského času (SEČ). Pokud by tyto spoje nezůstaly stát, jely by po změně času ve zbytku trasy o hodinu dříve. Regionálních vlaků se hodinové čekání týkat nebude, protože v době přechodu na nový čas žádné nejedou. Ranní vlaky pak vyjedou již podle SEČ.
| České Dráhy
První „zlínské“ RegioPantery už vyrazily do zkušebního provozu s cestujícími

První „zlínské“ RegioPantery už vyrazily do zkušebního provozu s cestujícími

RegioPantery začínají brázdit Zlínský kraj. České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group a uvedly do zkušebního provozu první dvě moderní elektrické jednotky určené pro Zlínský kraj. Do konce roku zamíří na koleje v regionu celkem pět zbrusu nových jednotek, které zajistí pohodlné cestování na trati z Přerova přes Hulín a Otrokovice do Břeclavi.
| České Dráhy
České dráhy posílí vlaky před svátkem 28. října a podzimními prázdninami

České dráhy posílí vlaky před svátkem 28. října a podzimními prázdninami

České dráhy posílí vlakovou dopravu v souvislosti se svátkem 28. října a navazujícími podzimními prázdninami, které letos vycházejí na úterý a středu 29. a 30. října. Posilové vozy, které navýší kapacitu vlaků v nejžádanějších směrech, budou zařazené ve vlacích před začátkem prodlouženého víkendu. Během následujícího týdne pak budou mít vlaky větší kapacitu zejména v pondělí 28. října, kdy České dráhy počítají s větší poptávkou po cestování u studentů vysokých škol a u pracujících. Naopak u žáků ze základních a středních škol očekává dopravce větší zájem o cesty vlakem až na konci podzimních prázdnin.
| České Dráhy
Rekordní Národní den železnice přilákal do České Třebové přes 11 tisíc návštěvníků

Rekordní Národní den železnice přilákal do České Třebové přes 11 tisíc návštěvníků

Uplynulý víkend patřil v České Třebové železniční historii, současnosti i budoucnosti. Do místního depa, kde se odehrávala hlavní část programu letošního Národního dne železnice Českých drah, dorazilo během sobotního a nedělního dne celkem více než 11 300 lidí, což je nejvyšší počet od roku 2019, kdy bylo zavedeno vstupné. Z toho více než tisícovka návštěvníků přišla na sobotní noční světelnou show. Výtěžek nedělního vstupného ve výši 330 tisíc korun půjde na odstranění škod po povodních v Bohumíně.
| České Dráhy
Den dodavatelů Českých drah se zaměřil na kvalitu, dodržování termínů i posílení konkurence

Den dodavatelů Českých drah se zaměřil na kvalitu, dodržování termínů i posílení konkurence

České dráhy zorganizovaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních díků. Již 4. ročník Dne dodavatelů se věnoval především kvalitě a termínům dodávaných vozidel a prováděných prací a také plánům na posílení konkurence v oblasti obnov a údržby vlaků. Strategie servisu ČD počítá s posílením technologických i personálních kapacit s cílem navýšit podíl údržby a servisu železničních kolejových vozidel zajišťovaných vlastními silami. Do rozvoje servisu v příštích letech zamíří více než 10 miliard Kč. Servisní služby se tak stávají, po osobní a nákladní dopravě, třetím klíčovým pilířem podnikání Skupiny ČD.
| České Dráhy
Oslavy svátku železnice v Liberci a 130 let smržovského viaduktu

Oslavy svátku železnice v Liberci a 130 let smržovského viaduktu

V sobotu 19. října se bude v Liberci konat Regionální den železnice. Ve stejný den se uskuteční také oslavy výročí 130 let smržovského viaduktu. Hlavní atrakcí budou jízdy historických vlaků a výstava železničních vozidel. Z libereckého nádraží se budou zájemci moci svézt do depa nebo do tramvajové vozovny, kde bude probíhat další doprovodný program.
| České Dráhy