České dráhy··3 min

Autovlak dostane nový terminál, na půl roku se však musí „odmlčet“

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

Autovlak z Prahy do Popradu a Košic přeruší zhruba na půl roku svůj provoz. Jeho pražský terminál se bude stěhovat z hlavního nádraží do provozní jednotky Českých drah Praha jih. Po otevření nového terminálu bude provoz autovlaku obnoven.

Pokračující revitalizace území okolo pražského hlavního nádraží a také intenzivní provoz na největším českém osobním nádraží, které nyní odbaví kolem 1 000 osobních vlaků za den a jejichž počet v novém jízdním řádu ještě vzroste, si vyžádá přestěhování terminálu autovlaku.

Nový terminál autovlaku vznikne v prostoru provozní jednotky Praha jih v pražské Michli. Příjezd k němu bude z Chodovské ulice a jeho snadnou dostupnost zajistí blízkost vnitřního silničního okruhu kolem Prahy. Jeho otevření se předpokládá v polovině roku 2025.

autovlak

Z důvodu stěhování rampy a celého terminálu autovlaků do nové lokality bude provoz autovlaků zhruba na půl roku přerušen. K uzavření současného terminálu autovlaku dojde s koncem jízdního řádu 2024 dne 14. prosince, kdy na něm budou vyloženy poslední auta, která přijedou vlakem EN Slovakia ze Slovenska. Poslední přeprava aut z Prahy se kvůli oběhu autovozů Českých drah uskuteční ale už 12. prosince 2024. K obnovení provozu autovlaku dojde zhruba v polovině roku 2025.

Nakládka a vykládka aut a nástup cestujících pak bude probíhat přímo v zázemí Českých drah v Praze-Michli. To zjednoduší a zrychlí průjezd autovlaku pražským uzlem a především největším a nejvytíženějším osobním nádražím v Česku. Stanice Praha hlavní nádraží je stejně jako většina moderních velkých stanic v Evropě koncipovaná především jako průjezdná, ve které je možný jen omezený rozsah manipulací se soupravami. To se týká hlavně přepravní špičky, kdy stanice odbavuje v průměru i více než jeden vlak za minutu, a kdy také přijíždí autovlak. U něj je však nutná rozsáhlá manipulace s autovozy, kvůli které dochází ke vzájemnému ovlivňování posunu a provozu osobních vlaků. Nový terminál tyto komplikace odstraní.

České dráhy provozují autovlak v kooperaci se slovenským dopravcem ZSSK. V současnosti jezdí autovozy z Prahy do Popradu-Tater a Košic.

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

České dráhy převzaly všechny elektrické RegioPantery druhé generace. Na řadě jsou bateriové vlaky

České dráhy převzaly všechny elektrické RegioPantery druhé generace. Na řadě jsou bateriové vlaky

České dráhy mají ve své regionální vlakové flotile již všechny RegioPantery nejnovější generace! Dopravce od výrobce Škoda Group před Vánocemi převzal poslední čistě elektrický RegioPanter, čímž byly úspěšně dovršeny kontrakty na dodání celkem 110 těchto dvouvozových a třívozových jednotek tuzemské výroby. K již dodaným vlakům se v dalších letech přidají zbrusu nové bateriové jednotky stejného jména, na které se mohou těšit cestující v Moravskoslezském kraji.
| České dráhy
Silvestrovské oslavy tradičně omezí dopravu, na Nový rok jsou připraveny posily

Silvestrovské oslavy tradičně omezí dopravu, na Nový rok jsou připraveny posily

Oslava příchodu nového roku znamená tradiční menší zájem o cestování. Provoz na železnici se proto utlumí už ve večerních hodinách. Sváteční klid na železnici se však během Nového roku rychle změní a odpoledne se již očekává ve vlacích rušno. České dráhy jsou připraveny posílit vlaky na nejvíce vytížených dálkových linkách a doporučují zákazníkům rezervaci míst. Předpokládanou obsazenost vlaků ukáže při on-line nákupu na webu nebo v mobilní aplikaci Můj vlak semafor.
| České dráhy
České dráhy znovu vypraví zvláštní noční vlaky pro poutníky na Svatý Hostýn

České dráhy znovu vypraví zvláštní noční vlaky pro poutníky na Svatý Hostýn

Také v letošním roce vypraví České dráhy zvláštní noční vlaky pro poutníky na Novoroční bohoslužbu na Svatém Hostýně. Zvláštností těchto vlaků je, že jedou pouze jedinkrát za celý rok.
| České dráhy
Silvestrovské jízdy s Bardotkou na střechu české železnice

Silvestrovské jízdy s Bardotkou na střechu české železnice

Nemáte ještě plány na poslední den letošního roku? Pojeďte si užít Silvestra na střechu české železnice – na Kubovu Huť. V úterý 31. prosince se můžete svézt s dobrou náladou na tuto nejvýše položenou železniční stanici u nás Silvestrovskými expresy. České dráhy poslední den letošního roku vypraví tři páry speciálních historických vlaků mezi Vimperkem a Kubovou Hutí. Z Kubovy Hutě se pak můžete vydat i na tradiční silvestrovský pochod na Boubín.
| České dráhy
Na ohňostroj v Protivíně vypraví České dráhy posilový vlak

Na ohňostroj v Protivíně vypraví České dráhy posilový vlak

První lednový den nového roku bude v Protivíně na Písecku tradičně patřit jednomu z největších novoročních ohňostrojů v České republice. Návštěvníci se mohou těšit i na bohatý kulturní program. Nejlépe se na místo dostanou ti, kteří nechají auto doma a vyrazí vlakem. Z důvodu očekávaného zvýšeného zájmu cestujících České dráhy kromě pravidelných spojů z Českých Budějovic, Strakonic nebo Písku vypraví z jihočeské metropole do Protivína i posilový vlak.
| České dráhy
Provoz vlaků Českých drah o vánočních svátcích

Provoz vlaků Českých drah o vánočních svátcích

Také o letošních Vánocích budou jezdit vlaky Českých drah podle svátečních jízdních řádů. Dopravce žádá cestující, aby věnovali zvýšenou pozornost informacím o omezení provozu vlaků v tomto období.
| České dráhy
Za 20 let přepravila Pendolina už 20 milionů spokojených cestujících

Za 20 let přepravila Pendolina už 20 milionů spokojených cestujících

Byl 23. prosinec 2004 krátce po 10. hodině a na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Čekaly příjezd expresní jednotky Pendolino z depa na Spořilově. Za pár desítek minut měla vyrazit na svou první cestu s cestujícími z Prahy do Děčína. Od té doby už Pendolina přepravila zhruba 20 milionů cestujících. Stále drží český železniční rychlostní rekord 237 km/h, jsou nejrychlejším a nejpohodlnějším spojením Prahy a ostravské aglomerace a v roce 2025 se mohou stát prvními pravidelnými vlaky, které u nás svezou cestující rychlostí 200 km/h.
| České dráhy
Bateriové vlaky v Moravskoslezském kraji mají na kontě už deset tisíc kilometrů

Bateriové vlaky v Moravskoslezském kraji mají na kontě už deset tisíc kilometrů

Celkem čtyři elektrické jednotky RegioPanter doplněné o baterie začaly jezdit v Moravskoslezském kraji v neděli 15. prosince, tedy od začátku platnosti nového jízdního řádu. Každý den vlaky, které kombinují elektrický a bateriový pohon, najedou v regionu téměř dva tisíce kilometrů.
| České dráhy
V apce Můj vlak si nově můžete koupit i jízdenky integrovaného dopravního systému Ústeckého kraje

V apce Můj vlak si nově můžete koupit i jízdenky integrovaného dopravního systému Ústeckého kraje

České dráhy ve spolupráci s Ústeckým krajem zavádějí další funkci do populární mobilní aplikace Českých drah Můj vlak. V nové verzi aplikace je možné si od 18. prosince 2024 zakoupit vybrané jízdenky integrovaného dopravního systému Doprava Ústeckého kraje (DÚK). Pro vyhledaná spojení jsou nově nabízeny i všechny autobusové spoje včetně MHD zahrnutých do systému DÚK. Snadno si tak koupíte jízdenku pro cestu autobusem a návazným vlakem, nejen po Ústeckém kraji, ale třeba i na druhý konec ČR.
| České dráhy
Správa železnic odkoupila část společnosti ČD - Telematika

Správa železnic odkoupila část společnosti ČD - Telematika

Správa železnic a ČD - Telematika dnes podepsaly smlouvu o převodu části závodu společnosti ČD - Telematika, čímž se završilo čtyřleté jednání mezi oběma subjekty. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, která má za cíl zefektivnit správu a údržbu telekomunikační infrastruktury klíčové pro provoz železniční dopravy v České republice. Celková částka, kterou Správa železnic zaplatí za převáděnou část závodu, činí 280,1 milionu korun.
| České dráhy