České dráhy··4 min

Lišky přebírají vládu nad lokálními tratěmi. České dráhy jich převzaly už 50

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

Cestující Českých drah od letošního jara poznávají novou šelmu českých kolejí. Moderních motorových jednotek řady 847 RegioFox, kterým se na železnici neřekne jinak než Liška, převzaly České dráhy od polského výrobce PESA Bydgoszcz už 50 kusů. Jubilejní 50. jednotkou se stala ta s číslem 847.043 určená pro provoz v Královéhradeckém kraji.

„Na nové jednotky RegioFox pro neelektrifikované regionální tratě jsme čekali dlouho, zkušební provoz i schvalování trvalo o mnoho déle, než bychom si představovali. Nicméně jsem rád, že od letošního jara jsme je mohli začít uvádět na koleje. Dodávky nových Lišek už jsou kompletní pro Jihočeský a Pardubický kraj, a také pro Vysočinu, ještě letos by měly dorazit i další jednotky určené pro kraj Královéhradecký,“ vyjmenovává aktuální nasazení moderních vlaků předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec a pokračuje: „Tyto moderní jednotky nabízejí vyšší komfort, spolehlivost i ekologičtější provoz, protože ačkoliv se jedná o naftové jednotky, splňují nejpřísnější emisní normu STAGE V, představují tak jedny z nejekologičtějších dieselových vlaků v Evropě. Navíc u nich testujeme i provoz na hydrogenačně upravený rostlinný olej (HVO), což by mělo ještě snížit množství vypouštěných emisí.“

„Jsme velmi rádi, že jednotky PESA plní očekávání dopravce - Českých drah a RegioFoxy spolehlivě plní své úkoly a výrazně mění kulturu cestování na regionálních tratích v České republice. I přesto, že došlo ke zpoždění dodávek prvních RegioFoxů, tak dodávky dalších jednotek budou v příštím roce plynule pokračovat. Jsme samozřejmě připraveni vyrobit a dodat i další jednotky, budou-li je České dráhy potřebovat k uspokojení potřeb krajů,“ uvádí Miroslav Kupec, jednatel společnosti PESA Rail CR, která v Česku zastupuje polského výrobce kolejových vozidel.

„Aktuálně máme zasmluvněny dodávky celkem 106 RegioFoxů. Všechny aktuálně objednané Lišky bychom měli obdržet do konce roku 2026. Nejvíce jich bude po finalizaci dodávek jezdit na tratích Středočeského a Královéhradeckého kraje, celkem 38, respektive 33. Dodávky RegioFoxů nám umožňují pokračovat ve vyřazování starších vlaků, které už jsou morálně zastaralé, typicky se třeba jedná o motoráky řady 810 nebo některé starší RegioNovy,“ dodává Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

RegioFox

Více než 2 kilometry dlouhý vlak plný moderních technologií

Motorové jednotky RegioFox jsou bezbariérové, klimatizované vlaky vybavené širokou paletou služeb pro pohodlné cestování do zaměstnání, školy nebo za volnočasovými aktivitami. Samozřejmostí je palubní Wi-Fi síť, elektrické zásuvky a USB konektory pro dobíjení cestovní elektroniky, prostory pro velká zavazadla včetně kočárků a jízdních kol nebo audiovizuální informační systém. Motorové jednotky jsou vybaveny moderními motory Rolls-Royce.

Spojením všech aktuálně 50 dodaných motorových jednotek by vznikl vlak dlouhý 2 220 metrů, což odpovídá zhruba vzdálenosti mezi stanicí Praha-Vršovice a zastávkou Praha-Eden. Dodané RegioFoxy nabízejí souhrnně 5 750 míst k sezení v moderním klimatizovaném a nízkopodlažním interiéru.

Na základě poptávky objednatelů veřejné regionální dopravy se cestující s moderními RegioFoxy budou setkávat při svých cestách v Královéhradeckém, Jihočeském, Plzeňském, Pardubickém a Středočeském kraji, Praze a také na Vysočině.

Dodávky motorových RegioFoxů jsou součástí letošní rekordní modernizace vozidlového parku ČD. Jen v letošním roce pořídí dopravce skoro 140 nových vlaků pro regionální i dálkovou dopravu. Investice dosáhnou 18,7 miliardy korun.

Informace o jednotce řady 847 „RegioFox“

  • kapacita 115 míst k sezení (včetně sklopných sedaček),
  • 8 jízdních kol,
  • 3 kočárky,
  • 2 invalidní vozíky,
  • 1 bezbariérová toaleta,
  • klimatizace,
  • Wi-Fi síť,
  • zásuvky 230V+USB,
  • audiovizuální systém, sčítání cestujících, bezpečnostní kamery,
  • délka 44,4 metrů,
  • hmotnost 83 tun,
  • max. rychlost 120 km/h,
  • výkon 750 kW,
  • počet motorů – 2,
  • počet hnaných náprav – 4,
  • přenos výkonu hydrodynamický,
  • počet podvozků – 3,
  • počet dveří – 4.

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

První bateriové vlaky v Česku mají za sebou měsíc provozu

První bateriové vlaky v Česku mají za sebou měsíc provozu

Už více než měsíc brázdí koleje v Moravskoslezském kraji bateriové vlaky. Sever Moravy je vůbec prvním regionem u nás, kde jezdí jednotky s tímto alternativním pohonem. Pozitivní ohlasy na nové vlaky přicházejí jak od cestujících, tak od objednatele, kterým je Moravskoslezský kraj. Díky pohodlnému cestování bez přestupů přibyli na trase mezi Ostravou a Veřovicemi také cestující.
| České dráhy
První bateriové vlaky v Česku mají za sebou měsíc provozu

První bateriové vlaky v Česku mají za sebou měsíc provozu

Už více než měsíc brázdí koleje v Moravskoslezském kraji bateriové vlaky. Sever Moravy je vůbec prvním regionem u nás, kde jezdí jednotky s tímto alternativním pohonem. Pozitivní ohlasy na nové vlaky přicházejí jak od cestujících, tak od objednatele, kterým je Moravskoslezský kraj. Díky pohodlnému cestování bez přestupů přibyli na trase mezi Ostravou a Veřovicemi také cestující.
| České dráhy
První bateriové vlaky v Česku mají za sebou měsíc provozu

První bateriové vlaky v Česku mají za sebou měsíc provozu

Už více než měsíc brázdí koleje v Moravskoslezském kraji bateriové vlaky. Sever Moravy je vůbec prvním regionem u nás, kde jezdí jednotky s tímto alternativním pohonem. Pozitivní ohlasy na nové vlaky přicházejí jak od cestujících, tak od objednatele, kterým je Moravskoslezský kraj. Díky pohodlnému cestování bez přestupů přibyli na trase mezi Ostravou a Veřovicemi také cestující.
| České dráhy
První bateriové vlaky v Česku mají za sebou měsíc provozu

První bateriové vlaky v Česku mají za sebou měsíc provozu

Už více než měsíc brázdí koleje v Moravskoslezském kraji bateriové vlaky. Sever Moravy je vůbec prvním regionem u nás, kde jezdí jednotky s tímto alternativním pohonem. Pozitivní ohlasy na nové vlaky přicházejí jak od cestujících, tak od objednatele, kterým je Moravskoslezský kraj. Díky pohodlnému cestování bez přestupů přibyli na trase mezi Ostravou a Veřovicemi také cestující.
| České dráhy
Stavba moderní opravárenské haly v Chebu pokračuje podle plánu

Stavba moderní opravárenské haly v Chebu pokračuje podle plánu

Výstavba nové opravárenské haly ve Středisku údržby Českých drah v Chebu pokračuje podle harmonogramu. Za necelých 9 měsíců stavebních prací se stavbařům podařilo provést demolici stávajících objektů, dokončit založení nové haly a administrativní budovy a vystavět ocelovou nosnou konstrukci haly včetně opláštění a střechy. Práce se nyní přesunou do interiéru 176 metrů dlouhé tříkolejné haly. Stavba by měla být dokončena a předána v polovině roku 2026. Moderní středisko údržby za více než 755 milionů Kč bez DPH bude poskytovat servis regionálním i dálkovým vlakům.
| České dráhy
České dráhy nasazují do vlaků v Jihočeském kraji nové prodejní terminály pro pořízení jízdenek

České dráhy nasazují do vlaků v Jihočeském kraji nové prodejní terminály pro pořízení jízdenek

V moderních regionálních vlacích Českých drah v Jihočeském kraji se cestující mohou setkat se samoobslužnými jízdenkovými automaty nové generace MOPAJ (mobilní prodejní automat jízdenek). Automaty umožnují rychlý a pohodlný nákup jízdních dokladů, ať už se jedná o jízdenky dle Tarifu ČD, Systému jednotného tarifu OneTicket nebo vybraných tarifů IDS.
| České dráhy
Na palubách vlaků ČD se podává zimní menu

Na palubách vlaků ČD se podává zimní menu

V restauračních vozech Českých drah se aktuálně podává zimní sezonní nabídka. Menu zahrnuje nejen chutné pokrmy, ale také nápoje, které na cestách vlakem příjemně zahřejí. Servíruje se například kulajda, guláš nebo oblíbené chai latte. Zimní sezonní nabídka je k dostání ve všech vlacích, které nabízejí služby ČD Restaurant se servisem JLV.
| České dráhy
České dráhy v uplynulém roce rekordně modernizovaly. Na nové vlaky se mohou cestující těšit i v roce 2025

České dráhy v uplynulém roce rekordně modernizovaly. Na nové vlaky se mohou cestující těšit i v roce 2025

Celkem 144 zbrusu nových elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv za téměř 19 miliard korun uvedly České dráhy na koleje v uplynulém roce. Z hlediska modernizace vozidlového parku se jednalo o rekordní rok. Rychlé tempo obměny vlaků a zlepšování služeb na jejich palubách bude pokračovat i letos. Na koleje národní dopravce uvede další soupravy pro dálkovou dopravu ComfortJet, již v konečném devítivozovém uspořádání s řídicím a restauračním vozem nové generace. Na konci roku pak dorazí první lokomotivy Vectron zvládající rychlost až 230 km/h. Zlepšení se dočká i internet na vlakových palubách, a to díky instalaci opakovačů mobilního signálu a laserové úpravě oken. Navíc v průběhu jara začnou České dráhy testovat i využití vysokorychlostního internetu Starlink od společnosti SpaceX.
| České dráhy
České dráhy převzaly všechny elektrické RegioPantery druhé generace. Na řadě jsou bateriové vlaky

České dráhy převzaly všechny elektrické RegioPantery druhé generace. Na řadě jsou bateriové vlaky

České dráhy mají ve své regionální vlakové flotile již všechny RegioPantery nejnovější generace! Dopravce od výrobce Škoda Group před Vánocemi převzal poslední čistě elektrický RegioPanter, čímž byly úspěšně dovršeny kontrakty na dodání celkem 110 těchto dvouvozových a třívozových jednotek tuzemské výroby. K již dodaným vlakům se v dalších letech přidají zbrusu nové bateriové jednotky stejného jména, na které se mohou těšit cestující v Moravskoslezském kraji.
| České dráhy
Silvestrovské oslavy tradičně omezí dopravu, na Nový rok jsou připraveny posily

Silvestrovské oslavy tradičně omezí dopravu, na Nový rok jsou připraveny posily

Oslava příchodu nového roku znamená tradiční menší zájem o cestování. Provoz na železnici se proto utlumí už ve večerních hodinách. Sváteční klid na železnici se však během Nového roku rychle změní a odpoledne se již očekává ve vlacích rušno. České dráhy jsou připraveny posílit vlaky na nejvíce vytížených dálkových linkách a doporučují zákazníkům rezervaci míst. Předpokládanou obsazenost vlaků ukáže při on-line nákupu na webu nebo v mobilní aplikaci Můj vlak semafor.
| České dráhy