České Dráhy··6 min

V muzeu ČD v Lužné to žije i přes zimu, pracuje se v dílnách a připravují se na novou sezónu

České Dráhy

České Dráhy

České dráhy provozují více než 600 bezbariérových vozů a jednotek. V současné době probíhá výroba 110 nových elektrických vlaků RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA a 20 expresních souprav ComfortJet, které rozšíří počty bezbariérových souprav národního dopravce. Moderní vozidla jsou vybavena nejen pro pohodlné cestování osob na vozíku, ale díky haptickým prvkům, nápisům v Braillově písmu nebo ovládání dveří prostřednictvím slepeckých vysílaček také pro osoby nevidomé nebo slabozraké. Do roku 2025 se rozšíří nabídka bezbariérového cestování o další stovky spojů Českých drah.

Tisková zpráva

I když se pro první návštěvníky otevře až na konci dubna, v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka se pořád něco děje. V místních dílnách se průběžně pracuje na celé řadě vozidel, stejně jako jinde v republice. V muzeu se už brzy začne rozšiřovat místní úzkokolejka, kdy vznikne i nové nástupiště. Připravuje se i stavba dětského hřiště.

„Během zimní přestávky pracují technici v dílnách muzea naplno. Řada vozidel a lokomotiv prochází údržbou nebo většími či menšími opravami. Vše připravujeme tak, aby se na konci dubna mohlo muzeum Českých drah otevřít v plné parádě a nejen parní lokomotivy byly připraveny na řadu nostalgických jízd, které plánujeme. V nadcházející sezóně chystáme pro návštěvníky muzea také několik novinek. Dělníci pracují na úpravě vnitřní expozice muzea. Zahájili jsme přípravu projektu na realizaci nového dětského hřiště v našem areálu. Nezapomínáme ani na náš depozitář v Olomouci, kde právě zpracováváme architektonickou studii rozvoje areálu. Navazujeme tak na loňskou opravu točny a kolejiště, která byla pomyslným základním kamenem rozvoje celého prostoru,“ popisuje Marek Plochý, ředitel ČD Muzea v Lužné u Rakovníka.

V dílnách ČD Muzea v Lužné u Rakovníka v současnosti pracují například na parní lokomotivě 313.432 Matyldě z roku 1904. Na rám lokomotivy se vrátil kotel a pracuje se na dýmnici. „Lokomotivu bychom rádi uvedli do provozu v polovině letošního roku. Oprava bohužel nabrala zpoždění, které nám trochu komplikuje další naplánované opravy parních lokomotiv. Následně vrhneme veškeré kapacity na dokončení opravy parní lokomotivy 365.024, která v letošním roce oslavuje 100 let od vyrobení a představuje první konstrukci lokomotivy v samostatném Československu,“ vysvětluje Marek Plochý.

Provozní údržba se provádí i na Kafemlejnku (310.093), u kterého technici opravují rozvod lokomotivy a čeká se na dodání nových vzduchových jímek. Drobnými opravami prošly osobní vozy soupravy z Českých Budějovic k této parní lokomotivě. Pokračují práce na opravách parní lokomotivy Ušatá (464.008). Kotel lokomotivy by se měl v dubnu vrátit po opravě od externího dodavatele a opravují se i jednotlivé komponenty rozvodu. Péče je věnována i motorovému vozu M131.105 Hurvínek.

Údržbou prochází i úzkorozchodná lokomotiva Krauss, na níž probíhá čištění a ošetření jednotlivých dílů. Je nutné vylití a opracování nových ložisek. Úzkokolejku zároveň čekají ještě před sezónou velké změny. V uplynulých dnech byl vybrán zhotovitel rozšíření úzkorozchodné drážky. Součástí rozšíření okruhu bude i přesun nového nástupiště k prostoru pokladny, které zaručí bezpečnější nástup návštěvníků do vlaku. Všechny práce by měly být hotovy do začátku nové sezóny.

Pilně se pracuje i v dalších regionech, kde jsou historická vozidla Českých drah. Například v Chebu oživují po delším odstavení motorovou lokomotivu T333.030 a připravuje se opravený spalovací motor pro jednoho z Hurvínků M131.1. V České Lípě chystají na sezonu motorovou lokomotivu T478.3001 a pokračují v práci na projektu Albatrosu (498.112), který by měl být v budoucnu pěkným výstavním exponátem. V Olomouci usilovně pracují na dokončení oprav parní lokomotivy Rosničky (464.202) nebo motorového vozu Krokodýl (M 286.0001). Ve Valašském Meziříčí kolegové připravují parní lokomotivu Velký bejček (423.041) a v Brně se pracuje na Šlechtičně (475.101), u které byly demontovány staré trubky z kotle a následně se namontují nové. Větším oříškem je však oprava, respektive výroba nového parního válce. Před dokončením je zpracování dokumentace pro výrobu nového svařovaného válce. Následovat bude výběr zhotovitele. Podle Marka Plochého by se lokomotiva mohla vrátit do provozu na přelomu letošního a příštího roku. Do Šumperka se po opravě vrátí přípojný vůz lehké stavby řady Clm. Pracuje se i v dalších lokalitách na mnoha dalších vozidlech (Praha, Česká Třebová, České Budějovice, Veselí nad Moravou, Brno a jinde).

U externího dodavatele je před dokončením oprava parní lokomotivy EP 1000. Opravenou lokomotivu plánuje ČD Muzeum ukázat návštěvníkům v rámci prvního otvíracího víkendu letošní sezony (29. a 30. 4. 2023). Následně se vrátí na Moravu do Kyjova, kde bude doma. Novým lakem a drobnými opravami se bude pyšnit osobní vůz Ce zvaný „Baťák“ a služební vůz řady Dsd. V běhu je soutěž na opravce historických vozů „Rybák“ z pražské soupravy. Pokud se podaří, v letošním roce projdou rozsáhlejší opravou dva vozy a v roce následujícím další dva.

„Všem kolegům, kteří se podílejí na opravách a provozu historických vozidel patří velké poděkování za jejich práci, která má smysl a dává tolik radosti železničním fanouškům,“ dodává Marek Plochý. I milovníci železniční nostalgie mají možnost přispět na opravu železničních skvostů. Konktrétně na opravu dvou parních lokomotiv, které jsou aktuálně deponovány v České Lípě, Albatrosa a Šlechtičny. Ve spolupráci s Nadačním fondem Okřídlené kolo probíhají sbírky, do kterých je možné přispět prostřednictvím účtu 278975072/0300. Na opravu Albatrosu 498.112 s variabilním symbolem 498112 a na opravu Šlechtičny 475.179 můžete přispět s variabilním symbolem 475179.

ČD Nostalgie řeší i vzdělávání nových strojvedoucích pro parní lokomotivy. V nadcházejících týdnech se uskuteční tzv. parní kurz. Připravuje se školení pro nové topiče parních lokomotiv. Vzdělávat se budou i pracovníci pro obsluhu zauhlovacích jeřábů, bez kterých by bylo zbrojení parních lokomotiv komplikované.

Po loňském úspěchu by se i v letošním roce měl v Lužné u Rakovníka a v minibarech ČD prodávat pivní speciál, jehož koupí přispějí fanoušci nostalgie na opravu jedné z lokomotiv. Pokud se vše podaří, k dostání by měl být během měsíce května.

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České Dráhy

České dráhy odkládají Národní den železnice 2024

České dráhy odkládají Národní den železnice 2024

Z důvodu současných ničivých povodní v některých regionech naší republiky se České dráhy rozhodly zrušit Národní den železnice, který měl proběhnout ve dnech 21. a 22. září v České Třebové. Nový termín konání akce prozatím není stanoven, bude oznámen s předstihem.
| České Dráhy
Povodeň omezuje fungování Střediska údržby ČD v Bohumíně. Zaměstnanci se evakuují

Povodeň omezuje fungování Střediska údržby ČD v Bohumíně. Zaměstnanci se evakuují

Z důvodu vážné povodňové situace v Bohumíně aktuálně dochází k vyklízení místního Střediska údržby. Zaměstnanci střediska nyní zajišťují přenesení věcí, u kterých je to možné, do vyšších pater budov. Kvůli hrozbě zatopení ulic v Bohumíně následně dojde k evakuaci zaměstnanců střediska. Vzhledem k omezení možností údržby vlaků Českých drah lze i v následujících dnech čekat dopady do provozu vlaků a kvality poskytovaných služeb.
| České Dráhy
ČD zavádějí mimořádné opatření v souvislosti s očekáváným extrémním počasím. Jízdenky ČD je možné beze srážky vrátit i v den cesty

ČD zavádějí mimořádné opatření v souvislosti s očekáváným extrémním počasím. Jízdenky ČD je možné beze srážky vrátit i v den cesty

V souvislosti s očekávanými extrémními srážkami v následujících dnech, které mohou mít negativní dopad na železniční dopravu, zavádí České dráhy mimořádné opatření. V případě, že se cestující rozhodne svou plánovanou cestu neuskutečnit z důvodu výstrahy před nepříznivým počasím a jeho jízdenka by již byla v den plánované cesty nevratná, bude mu jízdné přesto vráceno v plné výši. Toto opatření platí u vnitrostátních i mezinárodních jízdenek ČD zakoupených na pokladnách, v e-shopu nebo mobilní aplikaci Můj vlak. Opatření je platné pro cesty od 13. 9. do 15. 9. a platí výhradně na jízdní doklady zakoupené v tarifu Českých drah.
| České Dráhy
Údržbové práce přeruší železniční dopravu mezi Trutnovem a Červeným Kostelcem. České dráhy zajistí náhradní autobusovou dopravu

Údržbové práce přeruší železniční dopravu mezi Trutnovem a Červeným Kostelcem. České dráhy zajistí náhradní autobusovou dopravu

Z důvodu plánované údržbové činnosti Správy železnic proběhne ve dnech 17. – 19. září a 24. – 26. září, vždy od 07:20 do 15:30 hod., výluka na trati mezi Trutnovem a Červeným Kostelcem. České dráhy proto zajistí pro své cestující náhradní autobusovou dopravu. Opatření se dotkne především rychlíků Krakonoš a vlaků na lince Svoboda nad Úpou – Hradec Králové.
| České Dráhy
Česko zasáhnou mimořádně silné srážky. České dráhy posílí kapacity pro řešení mimořádností v provozu

Česko zasáhnou mimořádně silné srážky. České dráhy posílí kapacity pro řešení mimořádností v provozu

Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) vydal varování před extrémně silnými srážkami, které by v následujících čtyřech dnech měly zasáhnout skoro celé území Čech, Moravy a Slezska. V souvislosti s tím se očekává i rozvodnění některých toků a další návazné jevy, které mohou mít i dopad na plynulost železniční dopravy. České dráhy v souvislosti s výstrahou posilují personální i materiální kapacity v provozu a žádají cestující, aby v příštích dnech sledovali aktuální informace o provozu na železnici.
| České Dráhy
České dráhy upraví ve více než 200 vozech okna pro snazší průchod mobilního signálu

České dráhy upraví ve více než 200 vozech okna pro snazší průchod mobilního signálu

České dráhy pokračují v opatřeních na zlepšení dostupnosti mobilního signálu ve svých vlacích. Po nedávno vypsané zakázce na vybavení vybraných jednotek technologií 5G opakovačů mobilního signálu nyní vypsaly další veřejnou zakázku na dodavatele, který zajistí laserovou úpravu oken ve více než 200 jednotlivých drážních vozech, která usnadní průnik signálu dovnitř vlaku při zachování tepelných a těsnicích vlastností skla.
| České Dráhy
Počet cestujících Českých drah trvale roste

Počet cestujících Českých drah trvale roste

Také v 1. pololetí roku 2024 rostl počet cestujících největšího českého železničního dopravce. České dráhy za prvních šest měsíců přepravily 82 milionů cestujících, kteří ujeli 3 914 milionů kilometrů.
| České Dráhy
Modernizace regionální vlakové flotily na Vysočině je dokončena. Všechny elektrické a více jak 85 procent motorových vlaků v kraji je zajištěno moderními soupravami

Modernizace regionální vlakové flotily na Vysočině je dokončena. Všechny elektrické a více jak 85 procent motorových vlaků v kraji je zajištěno moderními soupravami

Z větší části už jen moderní bezbariérové vlaky brázdí regionální tratě na Vysočině. České dráhy dokončily dva roky trvající obnovu vlaků v regionu. V uplynulém roce byly na elektrifikované tratě dodány moderní elektrické jednotky RegioPanter, v tomto roce k nim přibyly motorové jednotky RegioFox v celkovém počtu 9 kusů. Jednotku RegioFox si dnes mohla široká veřejnost podrobně prohlédnout při Dnu dopravy, který se dnes konal v Havlíčkově Brodě.
| České Dráhy
České dráhy podepsaly smlouvu na výstavbu nové opravárenské haly v Havlíčkově Brodě

České dráhy podepsaly smlouvu na výstavbu nové opravárenské haly v Havlíčkově Brodě

České dráhy podepsaly s firmami Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod, a. s., a TSS Group, a. s., smlouvu o výstavbě nové opravárenské haly v depu kolejových vozidel v Havlíčkově Brodě za smluvní cenu více než 235 milionů korun bez DPH. Nová hala bude sloužit především pro zajištění kvalitního servisu nových ucelených jednotek RegioPanter a RegioFox. Jedná se o další krok ve strategii modernizace opravárenského zázemí národního dopravce, která se zaměřuje na modernizaci servisního zázemí a zvýšení kvality servisu kolejových vozidel.
| České Dráhy
Historickým vlakem z Olomouce do Lednice

Historickým vlakem z Olomouce do Lednice

V sobotu 7. září se milovníci železnice mohou svézt historickým vlakem z Olomouce až do Lednice. V úseku Olomouc – Břeclav pojede v čele vlaku dieselová lokomotiva Bardotka, v úseku Břeclav – Lednice ji pak nahradí parní lokomotiva Skaličák. Soupravu budou tvořit historické vozy bývalé třetí třídy, tzv. Rybáky, a historický restaurační vůz.
| České Dráhy