České Dráhy··6 min

V muzeu ČD v Lužné to žije i přes zimu, pracuje se v dílnách a připravují se na novou sezónu

České Dráhy

České Dráhy

České dráhy provozují více než 600 bezbariérových vozů a jednotek. V současné době probíhá výroba 110 nových elektrických vlaků RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA a 20 expresních souprav ComfortJet, které rozšíří počty bezbariérových souprav národního dopravce. Moderní vozidla jsou vybavena nejen pro pohodlné cestování osob na vozíku, ale díky haptickým prvkům, nápisům v Braillově písmu nebo ovládání dveří prostřednictvím slepeckých vysílaček také pro osoby nevidomé nebo slabozraké. Do roku 2025 se rozšíří nabídka bezbariérového cestování o další stovky spojů Českých drah.

Tisková zpráva

I když se pro první návštěvníky otevře až na konci dubna, v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka se pořád něco děje. V místních dílnách se průběžně pracuje na celé řadě vozidel, stejně jako jinde v republice. V muzeu se už brzy začne rozšiřovat místní úzkokolejka, kdy vznikne i nové nástupiště. Připravuje se i stavba dětského hřiště.

„Během zimní přestávky pracují technici v dílnách muzea naplno. Řada vozidel a lokomotiv prochází údržbou nebo většími či menšími opravami. Vše připravujeme tak, aby se na konci dubna mohlo muzeum Českých drah otevřít v plné parádě a nejen parní lokomotivy byly připraveny na řadu nostalgických jízd, které plánujeme. V nadcházející sezóně chystáme pro návštěvníky muzea také několik novinek. Dělníci pracují na úpravě vnitřní expozice muzea. Zahájili jsme přípravu projektu na realizaci nového dětského hřiště v našem areálu. Nezapomínáme ani na náš depozitář v Olomouci, kde právě zpracováváme architektonickou studii rozvoje areálu. Navazujeme tak na loňskou opravu točny a kolejiště, která byla pomyslným základním kamenem rozvoje celého prostoru,“ popisuje Marek Plochý, ředitel ČD Muzea v Lužné u Rakovníka.

V dílnách ČD Muzea v Lužné u Rakovníka v současnosti pracují například na parní lokomotivě 313.432 Matyldě z roku 1904. Na rám lokomotivy se vrátil kotel a pracuje se na dýmnici. „Lokomotivu bychom rádi uvedli do provozu v polovině letošního roku. Oprava bohužel nabrala zpoždění, které nám trochu komplikuje další naplánované opravy parních lokomotiv. Následně vrhneme veškeré kapacity na dokončení opravy parní lokomotivy 365.024, která v letošním roce oslavuje 100 let od vyrobení a představuje první konstrukci lokomotivy v samostatném Československu,“ vysvětluje Marek Plochý.

Provozní údržba se provádí i na Kafemlejnku (310.093), u kterého technici opravují rozvod lokomotivy a čeká se na dodání nových vzduchových jímek. Drobnými opravami prošly osobní vozy soupravy z Českých Budějovic k této parní lokomotivě. Pokračují práce na opravách parní lokomotivy Ušatá (464.008). Kotel lokomotivy by se měl v dubnu vrátit po opravě od externího dodavatele a opravují se i jednotlivé komponenty rozvodu. Péče je věnována i motorovému vozu M131.105 Hurvínek.

Údržbou prochází i úzkorozchodná lokomotiva Krauss, na níž probíhá čištění a ošetření jednotlivých dílů. Je nutné vylití a opracování nových ložisek. Úzkokolejku zároveň čekají ještě před sezónou velké změny. V uplynulých dnech byl vybrán zhotovitel rozšíření úzkorozchodné drážky. Součástí rozšíření okruhu bude i přesun nového nástupiště k prostoru pokladny, které zaručí bezpečnější nástup návštěvníků do vlaku. Všechny práce by měly být hotovy do začátku nové sezóny.

Pilně se pracuje i v dalších regionech, kde jsou historická vozidla Českých drah. Například v Chebu oživují po delším odstavení motorovou lokomotivu T333.030 a připravuje se opravený spalovací motor pro jednoho z Hurvínků M131.1. V České Lípě chystají na sezonu motorovou lokomotivu T478.3001 a pokračují v práci na projektu Albatrosu (498.112), který by měl být v budoucnu pěkným výstavním exponátem. V Olomouci usilovně pracují na dokončení oprav parní lokomotivy Rosničky (464.202) nebo motorového vozu Krokodýl (M 286.0001). Ve Valašském Meziříčí kolegové připravují parní lokomotivu Velký bejček (423.041) a v Brně se pracuje na Šlechtičně (475.101), u které byly demontovány staré trubky z kotle a následně se namontují nové. Větším oříškem je však oprava, respektive výroba nového parního válce. Před dokončením je zpracování dokumentace pro výrobu nového svařovaného válce. Následovat bude výběr zhotovitele. Podle Marka Plochého by se lokomotiva mohla vrátit do provozu na přelomu letošního a příštího roku. Do Šumperka se po opravě vrátí přípojný vůz lehké stavby řady Clm. Pracuje se i v dalších lokalitách na mnoha dalších vozidlech (Praha, Česká Třebová, České Budějovice, Veselí nad Moravou, Brno a jinde).

U externího dodavatele je před dokončením oprava parní lokomotivy EP 1000. Opravenou lokomotivu plánuje ČD Muzeum ukázat návštěvníkům v rámci prvního otvíracího víkendu letošní sezony (29. a 30. 4. 2023). Následně se vrátí na Moravu do Kyjova, kde bude doma. Novým lakem a drobnými opravami se bude pyšnit osobní vůz Ce zvaný „Baťák“ a služební vůz řady Dsd. V běhu je soutěž na opravce historických vozů „Rybák“ z pražské soupravy. Pokud se podaří, v letošním roce projdou rozsáhlejší opravou dva vozy a v roce následujícím další dva.

„Všem kolegům, kteří se podílejí na opravách a provozu historických vozidel patří velké poděkování za jejich práci, která má smysl a dává tolik radosti železničním fanouškům,“ dodává Marek Plochý. I milovníci železniční nostalgie mají možnost přispět na opravu železničních skvostů. Konktrétně na opravu dvou parních lokomotiv, které jsou aktuálně deponovány v České Lípě, Albatrosa a Šlechtičny. Ve spolupráci s Nadačním fondem Okřídlené kolo probíhají sbírky, do kterých je možné přispět prostřednictvím účtu 278975072/0300. Na opravu Albatrosu 498.112 s variabilním symbolem 498112 a na opravu Šlechtičny 475.179 můžete přispět s variabilním symbolem 475179.

ČD Nostalgie řeší i vzdělávání nových strojvedoucích pro parní lokomotivy. V nadcházejících týdnech se uskuteční tzv. parní kurz. Připravuje se školení pro nové topiče parních lokomotiv. Vzdělávat se budou i pracovníci pro obsluhu zauhlovacích jeřábů, bez kterých by bylo zbrojení parních lokomotiv komplikované.

Po loňském úspěchu by se i v letošním roce měl v Lužné u Rakovníka a v minibarech ČD prodávat pivní speciál, jehož koupí přispějí fanoušci nostalgie na opravu jedné z lokomotiv. Pokud se vše podaří, k dostání by měl být během měsíce května.

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České Dráhy

Novinky v aplikaci a e-shopu Českých drah. Jízdenku si nově můžete uložit do elektronické peněženky a na pár kliknutí vyřídíte i cestovní pojištění

Novinky v aplikaci a e-shopu Českých drah. Jízdenku si nově můžete uložit do elektronické peněženky a na pár kliknutí vyřídíte i cestovní pojištění

České dráhy pokračují v rozvoji služeb v on-line nákupu jízdních dokladů a odbavení. Nově je možné si jízdenku, kterou si pořídí cestující v e-shopu www.cd.cz jednoduše uložit do mobilních aplikací Apple Wallet a Google Wallet a z nich ji předkládat ke kontrole průvodčímu. Další novinkou je možnost si při nákupu mezinárodních jízdních dokladů v e-shopu nebo v mobilní aplikaci Můj vlak na několik kliknutí v rámci doplňkových služeb vyřídit i cestovní pojištění do zahraničí od AXA.
| České Dráhy
Přibude více než 400 bezbariérových spojů, druhá generace bezbariérových vlaků nahrazuje starší vlaky

Přibude více než 400 bezbariérových spojů, druhá generace bezbariérových vlaků nahrazuje starší vlaky

Už 8 z 10 spojů Českých drah je bezbariérových. Nový jízdní řád 2025 nabídne o 439 bezbariérových spojů víc. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejích podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových vlaků nabízí lidem s handicapem více pohodlí a větší mobilitu. Jsou klimatizované a disponují elektrickým napájením pro elektrické vozíky. Mobilita osob na vozíku se podstatně rozšiřuje.
| České Dráhy
Vyjádření Českých drah k Závěrečné zprávě Drážní inspekce o výsledcích šetření mimořádné událost pádu vozu lanové dráhy „Liberec-Horní Hanychov – Ještěd“

Vyjádření Českých drah k Závěrečné zprávě Drážní inspekce o výsledcích šetření mimořádné událost pádu vozu lanové dráhy „Liberec-Horní Hanychov – Ještěd“

České dráhy se musí s kompletním zněním závěrečné zprávy Drážní inspekce o příčinách tragického pádu lanové dráhy Liberec-Horní Hanychov – Ještěd detailně seznámit. Nicméně na základě dosavadních poznatků je možné již nyní konstatovat následující:
| České Dráhy
Deset Lišek na severovýchodě Čech. České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji

Deset Lišek na severovýchodě Čech. České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji

České dráhy pokračují v dodávkách moderních regionálních vlaků pro cestující v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v regionu převzaly už jednu celou desítku motorových jednotek RegioFox. S Liškami, jak se dvoučlánkovým motorovým jednotkám přezdívá, se cestující setkají na tratích Trutnov – Martinice v Krkonoších, Trutnov – Svoboda nad Úpou nebo Trutnov – Kolín.
| České Dráhy
Vzhůru k Baltu! Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji

Vzhůru k Baltu! Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji

České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků denně. Cestou k pobřeží Baltského moře budou vlaky zastavovat i v Kladsku, Vratislavi, Poznani, Bydhošti nebo Gdaňsku. Jízdenky a rezervace míst pořídíte na osobních pokladnách Českých drah, v e-shopu na www.cd.cz nebo v mobilní aplikaci Můj vlak.
| České Dráhy
Autovlak dostane nový terminál, na půl roku se však musí „odmlčet“

Autovlak dostane nový terminál, na půl roku se však musí „odmlčet“

Autovlak z Prahy do Popradu a Košic přeruší zhruba na půl roku svůj provoz. Jeho pražský terminál se bude stěhovat z hlavního nádraží do provozní jednotky Českých drah Praha jih. Po otevření nového terminálu bude provoz autovlaku obnoven.
| České Dráhy
Lišky přebírají vládu nad lokálními tratěmi. České dráhy jich převzaly už 50

Lišky přebírají vládu nad lokálními tratěmi. České dráhy jich převzaly už 50

Cestující Českých drah od letošního jara poznávají novou šelmu českých kolejí. Moderních motorových jednotek řady 847 RegioFox, kterým se na železnici neřekne jinak než Liška, převzaly České dráhy od polského výrobce PESA Bydgoszcz už 50 kusů. Jubilejní 50. jednotkou se stala ta s číslem 847.043 určená pro provoz v Královéhradeckém kraji.
| České Dráhy
V pravidelném provozu zůstává poslední pražský banán

V pravidelném provozu zůstává poslední pražský banán

Každý den se blíží konec provozu legendárních expresních lokomotiv řady 150.2 a 151 přezdívaných banán. Pražské depo dnes vystavuje naposledy na spěšné vlaky linky R41 Vrchlice Praha – Kutná Hora a zpět ještě tři lokomotivy řady 150.2. V pondělí už zůstane práce pro poslední stroj. Do dalších dvou plánovaných oběhů budou nasazeny čtyři nové jednotky RegioPanter.
| České Dráhy
Žáci oboru Mechanik opravář kolejových vozidel mají ve vršovickém depu ČD novou dílnu pro praktickou výuku

Žáci oboru Mechanik opravář kolejových vozidel mají ve vršovickém depu ČD novou dílnu pro praktickou výuku

Ve středisku údržby Českých drah v Praze-Vršovicích slouží budoucím mechanikům nová moderní učebna odborného výcviku. Přímo v prostorách depa tak žáci získávají potřebné praktické dovednosti. Nový učební obor Mechanik opravář kolejových vozidel v září otevřely České dráhy ve spolupráci s Akademií řemesel Praha – Střední školou technickou. Je určen pro žáky, kteří se chtějí specializovat na údržbu a opravy kolejových vozidel a stát se odborníky v železničním sektoru.
| České Dráhy
Začíná předprodej jízdenek na jízdní řád 2025, nabídne nové soupravy a moderní služby ve více vlacích

Začíná předprodej jízdenek na jízdní řád 2025, nabídne nové soupravy a moderní služby ve více vlacích

České dráhy v těchto dnech zahajují předprodej jízdenek a rezervací na spoje v novém jízdním řádu 2025, který začne platit 15. prosince letošního roku. Nabídka vlaků je stabilní. Největší český dopravce vypraví během roční platnosti jízdního řádu zhruba 2,4 milionů spojů, které ujedou přibližně 119 milionů kilometrů. V provozu budou desítky nových jednotek dodaných během roku, které jsou vybaveny moderní technikou a nabízejí např. palubní Wi-Fi síť, bezbariérové cestování nebo klimatizované prostory. Tento komfort nabídnou nově stovky vlaků.
| České Dráhy