Ministerstvo dopravy ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí iniciovalo mimořádnou preventivní akci zaměřenou na kontrolu vysílání pracovníků v silniční dopravě. Akce proběhla na konci září na hraničních přechodech Rozvadov a Hatě. Cílem bylo informovat zahraniční zaměstnavatele provozující mezinárodní nákladní dopravu o nové povinnosti vyplývající ze zákona o zaměstnanosti. Z kontrol vyplynulo, že zaměstnavatelé z takzvaných starých členských států EU povinnosti nové legislativy plní hůře, než dopravci z nových členských zemí.
Nejzásadnějším zjištěním bylo porušení povinností všech zaměstnavatelů z takzvaných starých členských států EU, které přitom paradoxně nejvíce zdůrazňují porušování pravidel dopravci a řidiči z nových členských zemí. Žádný z řidičů, ať už z Německa, Rakouska, Itálie či dalších zemí, navíc o povinnostech při vysílání neměli ani základní informace; podivovali se, kolik dokumentů navíc by s sebou museli vozit (a zajistit překlad). Naproti tomu všichni řidiči z nových členských států EU měli k dispozici pracovní smlouvy v několika evropských jazycích, což naznačuje, že na území západních sousedů se kontrolují výhradně východní řidiči, a pravidla pro vysílání tak západní státy zneužívají pouze pro ochranu vlastního trhu, nikoliv k ochraně práv zaměstnanců, jimiž nové povinnosti hájí při jednáních. Zjištěná porušení využije ČR při vyjednávání o podobě Balíčku mobility a předá příslušným ministrům ze zemí s největším počtem odhalených nedostatků.
Nejzásadnějším zjištěním bylo porušení povinností všech zaměstnavatelů z takzvaných starých členských států EU, které přitom paradoxně nejvíce zdůrazňují porušování pravidel dopravci a řidiči z nových členských zemí. Žádný z řidičů, ať už z Německa, Rakouska, Itálie či dalších zemí, navíc o povinnostech při vysílání neměli ani základní informace a podivovali se, kolik dokumentů navíc by s sebou museli vozit (a zajistit překlad). Naproti tomu všichni řidiči z nových členských států EU měli k dispozici pracovní smlouvy v několika evropských jazycích, což naznačuje, že na území západních sousedů se kontrolují výhradně východní řidiči, a pravidla pro vysílání tak západní státy zneužívají pouze pro ochranu vlastního trhu, nikoliv k ochraně práv zaměstnanců, jimiž nové povinnosti hájí při jednáních. Zjištěná porušení využije ČR při vyjednávání o podobě Balíčku mobility a předá příslušným ministrům ze zemí s největším počtem odhalených nedostatků.
V rámci mimořádné preventivní akce bylo zkontrolováno celkem 58 řidičů, z toho 31 na hraničním přechodu v Rozvadově a 27 řidičů na hraničním přechodu v Hatích. Největší zastoupení měli z celkového počtu 58 kontrolovaných šoférů řidiči a také zaměstnavatelé z Německa a Polska. Zkontrolováno bylo také 7 řidičů státní příslušnosti mimo Evropskou unii. Samotnou kontrolu prováděl Oblastní inspektorát práce pro Plzeňský kraj a Karlovarský kraj a Oblastní inspektorátem práce pro Jihomoravský kraj a Zlínský kraj s policií a mobilními jednotkami Centra služeb pro silniční dopravu.
V případě zjištění nedostatků byl řidič pouze upozorněn na stanovené povinnosti a byla mu předána informační brožura o povinnosti mít na ve vozidle kopie dokladů prokazujících existenci pracovněprávního vztahu přeložených do českého jazyka. Brožura obsahovala tyto informace ve čtyřech jazykových verzích – češtině, angličtině, němčině a francouzštině. Brožuru si můžete stáhnout níže.
Více informací také na webu Státního úřadu inspekce práce.
Zdroj: www.mdcr.cz