České Dráhy··5 min

Už za čtyři měsíce vyjede Baltic express, v novém jízdním řádu 2025 se počítá i s ComfortJety

České Dráhy

České Dráhy

České dráhy provozují více než 600 bezbariérových vozů a jednotek. V současné době probíhá výroba 110 nových elektrických vlaků RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA a 20 expresních souprav ComfortJet, které rozšíří počty bezbariérových souprav národního dopravce. Moderní vozidla jsou vybavena nejen pro pohodlné cestování osob na vozíku, ale díky haptickým prvkům, nápisům v Braillově písmu nebo ovládání dveří prostřednictvím slepeckých vysílaček také pro osoby nevidomé nebo slabozraké. Do roku 2025 se rozšíří nabídka bezbariérového cestování o další stovky spojů Českých drah.

Tisková zpráva

Největší novinkou v dálkové mezistátní a vnitrostátní dopravě v jízdním řádu 2025 bude zavedení čtyř párů vlaků Baltic express z Prahy do Gdyně a postupné zavádění jednotek ComfortJet. K významnějším změnám v trasách, v časech odjezdů a příjezdů nebo v počtu dálkových vlaků však nedojde. Změny jízdních řádů dálkových vlaků budou většinou v rozsahu několika minut.

Rozsah nabídky komerčních vlaků i dálkových spojů Českých drah v objednávce ministerstva dopravy zůstává v jízdním řádu 2025 bez významných změn. Přesto se jedna velká novinka na kolejích objeví, jak říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah: „Už za 4 měsíce se rozjedou 4 páry vlaků s názvem Baltic express. V mezinárodní kooperaci s PKP Intercity nabídneme přímé spojení Prahy a Pardubic s Kladskem, Vratislaví, Poznaní, Bydhoští a Trojměstím na pobřeží Baltského moře. Tato nabídka podstatně zjednoduší a zrychlí cestování mezi Českem a Polskem a přispěje k turistické a obchodní výměně mezi našimi zeměmi. Dosud totiž všechny dálkové vlaky do Polska jezdily přes Bohumín, což pro západní část naší republiky představovalo značnou zajížďku. Například cesta z Prahy do Gdaňska se tak zkrátí zhruba o 3 hodiny.“

K Baltskému moři nově Baltic expressem

Nové spoje budou odjíždět z Prahy přibližně 10 minut před 7., 11., 15. a 19. hodinou. V Česku zastaví ještě v Kolíně, Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Letohradu, v Jablonném nad Orlicí a v Lichkově. V Polsku budou pokračovat přes Kladsko, Vratislav, Poznaň a Bydhošť do Gdaňsku, Sopot a Gdyně. Zastaví však i v dalších turistických a hospodářských centrech Polska.

„Věříme, že o nové vlaky bude mezi Čechy a Poláky zájem. Množství měst na trase Baltic expressu má bohatou minulost a kulturní i historickou spojitost s Českem. Jde tedy o atraktivní cíle pro české turisty. Polská města pak mohou generovat značný počet turistů směřujících do Česka. Jen ve čtveřici největších měst na trase žije přes 2 miliony obyvatel. Představují také důležitá hospodářská centra. Spoje mají velký význam i v rámci vnitrostátní dopravy. U nás zajistí přímé, rychlé a pohodlné spojení ze severozápadní části Pardubického kraje do hlavního města,“ připomíná Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Z Vratislavi pak budou vlaky odjíždět zhruba v 5, 9, 13 a 17 hodin. Cesta mezi Prahou a Vratislaví bude trvat přibližně 4 hodiny, do Poznaně méně než 6 hodin a do Gdaňska zhruba 8 a tři čtvrtě hodiny. Z Pardubic bude doba jízdy do těchto míst o hodinu kratší. Trasy vlaků a cestovní časy umožní např. jednodenní výlety z Čech do Kladska nebo Vratislavi.

Soupravy budou sestaveny z moderních, klimatizovaných vozů Českých drah a PKP Intercity. Cestujícím nabídnou např. palubní Wi-Fi síť nebo možnost dobíjet cestovní elektroniku. Ve vlaku budou zařazeny vozy pro cestování osob na vozíku a přepravu jízdních kol. Občerstvení nabídne služba ČD Minibar.

Do provozu zamíří ComfortJet

„Během jízdního řádu 2025 počítáme s přebíráním dalších jednotek ComfortJet a s jejich postupným uváděním do provozu. Cestující se s nimi setkají nejprve na vnitrostátních vlacích IC 510 / 511 ‚Ostravan‘ Bohumín – Praha – Bohumín a IC 512 / 515 ‚Ostravan‘ Bohumín – Františkovy Lázně – Bohumín. Následně pak budou uváděny do provozu na mezinárodních linkách ‚Berliner‘ a zhruba ve druhé polovině roku bychom je chtěli začít nasazovat také na spoje do Rakouska a Maďarska. Díky tomu nabídneme nejmodernější vlaky také domácím cestujícím mezi Prahou a Ústím nad Labem nebo mezi Prahou a Brnem,“ říká Jiří Ješeta.

K většímu počtu změn u dálkové dopravy v jízdním řádu 2025 dojde pouze v železničním uzlu Praha. Kvůli stavebním pracím na Smíchově a stavu železničního mostu na Výtoni budou vlaky linky Ex 6 Západní a Bavorský expres vedeny obvykle přes Krč a nezastaví ve stanici Praha-Smíchov. U většiny linek na východ od Prahy pak bude nově výchozí a cílovou stanicí Praha hlavní nádraží místo nádraží Praha-Vršovice.

K menším změnám dojde také na zahraničních úsecích vlaků. Kupříkladu spoj EC Sobieski z Vídně do Gdyně bude nově začínat a končit ve Varšavě. Pro další cestu na sever Polska bude nutný přestup na polské vnitrostátní spoje.

ComfortJet ČDEC Berliner ČDComfortJet ČD crew

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České Dráhy

Novinky v aplikaci a e-shopu Českých drah. Jízdenku si nově můžete uložit do elektronické peněženky a na pár kliknutí vyřídíte i cestovní pojištění

Novinky v aplikaci a e-shopu Českých drah. Jízdenku si nově můžete uložit do elektronické peněženky a na pár kliknutí vyřídíte i cestovní pojištění

České dráhy pokračují v rozvoji služeb v on-line nákupu jízdních dokladů a odbavení. Nově je možné si jízdenku, kterou si pořídí cestující v e-shopu www.cd.cz jednoduše uložit do mobilních aplikací Apple Wallet a Google Wallet a z nich ji předkládat ke kontrole průvodčímu. Další novinkou je možnost si při nákupu mezinárodních jízdních dokladů v e-shopu nebo v mobilní aplikaci Můj vlak na několik kliknutí v rámci doplňkových služeb vyřídit i cestovní pojištění do zahraničí od AXA.
| České Dráhy
Přibude více než 400 bezbariérových spojů, druhá generace bezbariérových vlaků nahrazuje starší vlaky

Přibude více než 400 bezbariérových spojů, druhá generace bezbariérových vlaků nahrazuje starší vlaky

Už 8 z 10 spojů Českých drah je bezbariérových. Nový jízdní řád 2025 nabídne o 439 bezbariérových spojů víc. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejích podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových vlaků nabízí lidem s handicapem více pohodlí a větší mobilitu. Jsou klimatizované a disponují elektrickým napájením pro elektrické vozíky. Mobilita osob na vozíku se podstatně rozšiřuje.
| České Dráhy
Vyjádření Českých drah k Závěrečné zprávě Drážní inspekce o výsledcích šetření mimořádné událost pádu vozu lanové dráhy „Liberec-Horní Hanychov – Ještěd“

Vyjádření Českých drah k Závěrečné zprávě Drážní inspekce o výsledcích šetření mimořádné událost pádu vozu lanové dráhy „Liberec-Horní Hanychov – Ještěd“

České dráhy se musí s kompletním zněním závěrečné zprávy Drážní inspekce o příčinách tragického pádu lanové dráhy Liberec-Horní Hanychov – Ještěd detailně seznámit. Nicméně na základě dosavadních poznatků je možné již nyní konstatovat následující:
| České Dráhy
Deset Lišek na severovýchodě Čech. České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji

Deset Lišek na severovýchodě Čech. České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji

České dráhy pokračují v dodávkách moderních regionálních vlaků pro cestující v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v regionu převzaly už jednu celou desítku motorových jednotek RegioFox. S Liškami, jak se dvoučlánkovým motorovým jednotkám přezdívá, se cestující setkají na tratích Trutnov – Martinice v Krkonoších, Trutnov – Svoboda nad Úpou nebo Trutnov – Kolín.
| České Dráhy
Vzhůru k Baltu! Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji

Vzhůru k Baltu! Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji

České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků denně. Cestou k pobřeží Baltského moře budou vlaky zastavovat i v Kladsku, Vratislavi, Poznani, Bydhošti nebo Gdaňsku. Jízdenky a rezervace míst pořídíte na osobních pokladnách Českých drah, v e-shopu na www.cd.cz nebo v mobilní aplikaci Můj vlak.
| České Dráhy
Autovlak dostane nový terminál, na půl roku se však musí „odmlčet“

Autovlak dostane nový terminál, na půl roku se však musí „odmlčet“

Autovlak z Prahy do Popradu a Košic přeruší zhruba na půl roku svůj provoz. Jeho pražský terminál se bude stěhovat z hlavního nádraží do provozní jednotky Českých drah Praha jih. Po otevření nového terminálu bude provoz autovlaku obnoven.
| České Dráhy
Lišky přebírají vládu nad lokálními tratěmi. České dráhy jich převzaly už 50

Lišky přebírají vládu nad lokálními tratěmi. České dráhy jich převzaly už 50

Cestující Českých drah od letošního jara poznávají novou šelmu českých kolejí. Moderních motorových jednotek řady 847 RegioFox, kterým se na železnici neřekne jinak než Liška, převzaly České dráhy od polského výrobce PESA Bydgoszcz už 50 kusů. Jubilejní 50. jednotkou se stala ta s číslem 847.043 určená pro provoz v Královéhradeckém kraji.
| České Dráhy
V pravidelném provozu zůstává poslední pražský banán

V pravidelném provozu zůstává poslední pražský banán

Každý den se blíží konec provozu legendárních expresních lokomotiv řady 150.2 a 151 přezdívaných banán. Pražské depo dnes vystavuje naposledy na spěšné vlaky linky R41 Vrchlice Praha – Kutná Hora a zpět ještě tři lokomotivy řady 150.2. V pondělí už zůstane práce pro poslední stroj. Do dalších dvou plánovaných oběhů budou nasazeny čtyři nové jednotky RegioPanter.
| České Dráhy
Žáci oboru Mechanik opravář kolejových vozidel mají ve vršovickém depu ČD novou dílnu pro praktickou výuku

Žáci oboru Mechanik opravář kolejových vozidel mají ve vršovickém depu ČD novou dílnu pro praktickou výuku

Ve středisku údržby Českých drah v Praze-Vršovicích slouží budoucím mechanikům nová moderní učebna odborného výcviku. Přímo v prostorách depa tak žáci získávají potřebné praktické dovednosti. Nový učební obor Mechanik opravář kolejových vozidel v září otevřely České dráhy ve spolupráci s Akademií řemesel Praha – Střední školou technickou. Je určen pro žáky, kteří se chtějí specializovat na údržbu a opravy kolejových vozidel a stát se odborníky v železničním sektoru.
| České Dráhy
Začíná předprodej jízdenek na jízdní řád 2025, nabídne nové soupravy a moderní služby ve více vlacích

Začíná předprodej jízdenek na jízdní řád 2025, nabídne nové soupravy a moderní služby ve více vlacích

České dráhy v těchto dnech zahajují předprodej jízdenek a rezervací na spoje v novém jízdním řádu 2025, který začne platit 15. prosince letošního roku. Nabídka vlaků je stabilní. Největší český dopravce vypraví během roční platnosti jízdního řádu zhruba 2,4 milionů spojů, které ujedou přibližně 119 milionů kilometrů. V provozu budou desítky nových jednotek dodaných během roku, které jsou vybaveny moderní technikou a nabízejí např. palubní Wi-Fi síť, bezbariérové cestování nebo klimatizované prostory. Tento komfort nabídnou nově stovky vlaků.
| České Dráhy