Na trati z Olomouce do Uničova začal zkušební provoz pod dohledem zabezpečovacího systému ETCS. Jde tak o první železniční spojení v Česku, na kterém budou jezdit pouze vozidla vybavená tímto nejmodernějším zabezpečovačem. Zhruba během měsíce zde pak začne takzvaný výhradní provoz plně pod kontrolou ETCS. Systém se bude postupně rozšiřovat i na další tratě v celé republice.
„V tomto týdnu jsme zahájili zkušební provoz elektrických lokomotiv pod dohledem ETCS na trati z Olomouce do Uničova. Věřím, že naši strojvedoucí, školitelé, technici a vůbec všichni kolegové, kteří jsou odpovědní za zahájení provozu pod dohledem ETCS všechno zvládnou v extrémně krátkém čase a my budeme připraveni od prvního ledna 2023 jezdit na této trati ve výhradním provozu pod dohledem systému ETCS,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Českých drah.
Zkušební provoz bude zajištěn až na šesti spojích denně lokomotivami řady 362 WTB v čele klasických souprav. Ty zajistí provoz společně s nově dodanými elektrickými jednotkami RegioPanter řady 650.2. V průběhu roku 2023 pak převezmou dopravu na této trati úplně nové třívozové jednotky RegioPanter řady 640.2.
Během listopadu a prosince se připravuje zahájení zkušebního provozu pod dohledem ETCS také na tratích Kolín – Pardubice – Česká Třebová a Plzeň – Cheb. Na první uvedené trati budou vlaky vedeny lokomotivami řady 162 WTB a v druhém případě půjde o elektrické jednotky RegioPanter řady 650.2. Už od března 2022 probíhá zkušební provoz pod dohledem ETCS na trati Olomouc – Přerov – Břeclav s lokomotivami řady 362 WTB.
Průběžně jsou proškolováni také strojvedoucí, kteří obsluhují lokomotivy řad 162 WTB a 362 WTB a elektrické jednotky RegioPanter 650.2 v provozních střediscích v Olomouci, České Třebové a Plzni. Ke konci roku tak budou České dráhy disponovat více než stovkou strojvedoucích, kteří mají odbornou způsobilost pro provoz pod dohledem ETCS. Systém na svá vozidla instalují a strojvedoucí proškolují také ostatní osobní a nákladní dopravci.
Co je ETCS
ETCS (European Train Control System) je zabezpečovací systém, který bude zajišťovat jednotnou evropskou železnici a vyšší bezpečnost provozu. Umožní také, aby vlaky dopravců mohly volně, bez problémů přejíždět z jedné země do druhé. Fungovat bude jednak na chystaných vysokorychlostních tratích, ale i na těch klasických, kde zajistí vyšší bezpečnost a zvýšení rychlosti nad 160 km/h.
Systém se skládá ze dvou základních částí – mobilní a traťové. Mobilní neboli palubní část je namontována na vozidle, traťová neboli infrastrukturní část se pak instaluje podél tratí. Plán moderního zabezpečení české železnice počítá s vybavením celkem 4800 kilometrů systémem ETCS do roku 2030.
Další kroky k bezpečnější železnici
Moderní zabezpečovač je však pouze jednou ze snah o větší bezpečnost na tuzemské železniční síti. Už na přelomu července a srpna například proběhlo dotazníkové šetření mezi strojvedoucími. Do on-line průzkumu se zapojilo 2499 respondentů ze sektoru osobní i nákladní dopravy. Průzkum se zaměřil na oblasti výkonu strojvůdcovské profese, které mohou ovlivňovat bezpečnost na železnici.
Ze závěrů dotazníku pak vyplyla jednotlivá opatření jako například zpřehlednění provozních předpisů a nastavení jasného procesu při jejich vydávání, důsledná kontrola dodržování postupů v rámci certifikovaného procesu údržby železničních vozidel (ECM) ze strany Drážního úřadu nebo rozsáhlejší využití tabletů pro informování strojvedoucích o změnách a výlukách na infrastruktuře.
Od začátku roku rovněž funguje elektronický monitoring licence strojvedoucích, který pomáhá sledovat pro jaké dopravce a kdy strojvedoucí řídili vlaky i jak dodržují pravidla odpočinku mezi směnami. Na základě analýzy těchto dat pak bude možné přijmout další kroky k větší bezpečnosti na železnici.
Zdroj: www.mdcr.cz