Přesun celého brněnského železničního uzlu ve variantě u řeky se dostává do další fáze, Správa železniční dopravní cesty nyní prověří technicko-ekonomické řešení celkové investice, která je plánována ve výši až 43 miliard korun. Informaci o výhodách přesunu a dalším postupu dostala vláda.
„Plníme usnesení vlád z let 2002 a 2015, které již rozhodly o přesunutí brněnského železničního uzlu. Navíc je na tom shoda města Brna a Jihomoravského kraje. Po asi 72 letech je tu dohoda, jak dál pokračovat a je potřeba přestat jenom debatovat, ale opravdu pracovat,“ řekl po jednání vlády ministr dopravy Dan Ťok.
Centrální komise Ministerstva dopravy vybrala 30. května variantu Železničního uzlu Brno ve variantě u řeky. Rozhodla tak na základě studií proveditelnosti, názoru odborníků a železničních dopravců, vyjádření zástupců dotčených měst a kraje, Správy železniční dopravní cesty a s přihlédnutím na poslední jednání řídícího výboru k železničnímu uzlu Brno.
„Protože je to velká investiční akce, vládě ještě předložím další materiál s informací, kam přesně mají finanční prostředky jít, aby byly peníze využity efektivně,“ dodal Ťok. Celkové investiční náklady bez DPH jsou zhruba 43,1 miliard korun, z toho 40,8 mld. železniční část a 2,3 mld. na související městskou infrastrukturu.
Vláda dostala také informaci, že Správa železniční dopravní cesty před zadáním dalšího stupně projektové dokumentace zpracuje technicko-ekonomické prověření úprav pro zvýšení prostupnosti a stability dopravního modelu nákladní dopravy vybrané varianty.
SŽDC musí při vzniku dokumentu brát v úvahu například dopad sloučení osobní a nákladní železniční dopravy do jednoho vícekolejného koridoru, kolizních průjezdu ve směru do stanice Brno-Maloměřice nebo obsluha Terminálu Brno. Technické řešení také musí umožnit případnou realizaci severojižního kolejového diametru v Brně. Technicko-ekonomické prověření bude následně schvalovat Centrální komise Ministerstva dopravy.
Zdroj: www.mdcr.cz