Ministerstvo dopravy··4 min

Stavby desítky nových kilometrů dálnic a státních silnic se rozjíždějí, informaci dostala vláda

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Postupné zahajování úseků modernizace D1, stavba několika částí jihočeské D3, obchvatu Opavy a příprava prioritních staveb dálnic jako je D11 z Hradce Králové směrem do Polska, dálnice D35 do Olomouce nebo další úseky karlovarské D6. To je obsahem informace o přípravě a realizaci dopravních staveb v letech 2016 až 2018, kterou dostala vláda.

Stavby desítky nových kilometrů dálnic a státních silnic se rozjíždějí, informaci dostala vláda

U všech devíti dopravních staveb už Ministerstvo životního prostředí vydalo závazné stanovisko nutné pro podání žádosti o stavební povolení. Konkrétně jsou to pokračování dálnic a úseků D1 Říkovice – Přerov; D3 Úsilné – Hodějovice – Třebonín; nových úseků D6; D35 Opatovice – Ostrov; D48 Frýdek-Místek obchvat; D11 Hradec Králové – Smiřice – Jaroměř; D49 Hulín – Fryšták; D55 Obchvat Otrokovic a modernizace železniční trati v úseku Sudoměřice – Votice.

U těchto prioritních dopravních staveb nyní Ředitelství silnic a dálnic pokračuje v majetkoprávních vypořádáních pozemků a postupně žádá příslušné úřady o stavební povolení. Zahájení staveb se tak předpokládá po vydání nutných povolení v druhé polovině letošního roku, nejpozději na přelomu dalšího roku. Průběh stavebního řízení bude záviset nejen na Ministerstvu dopravy, ale i na dalších dotčených úřadech a zúčastněné veřejnosti. Stavět se pak budou nové úseky dálnic v průměru následující tři roky.

Nejvíc se budou stavět a otevírat úseky na brněnské D1, jihočeské D3 a hradecké D11

V letošním roce pokračuje ve velkém modernizace nejvytíženější dálnice D1 mezi Prahou a Brnem. Staví se na čtyřech úsecích z loňského roku, konkrétně na úsecích 06 Psáře – Soutice (zprovoznění v listopadu), 15 Jihlava – Velký Beranov, 18 Měřín – Velké Meziříčí (zprovoznění v říjnu), západ a úsek 22 Velká Bíteš – Devět Křížů (zprovoznění v listopadu). Pracuje se také na úseku 20 Velké Meziříčí východ – Lhotka a dubnu bude zahájena modernizace také na úsecích 10 Hořice – Koberovice a 04 Ostředek – Šternov.

Letos se také podaří otevřít dohromady devět kilometrů jihočeské dálnice D3. Konkrétně se zprovozní úseky Veselí nad Lužnicí – Bošilec a Borek – Úsilné. S výstavbou dalších 20 kilometrů D3 se začne v druhé polovině roku, konkrétně se bude pracovat na úsecích Úsilné – Hodějovice – Třebonín.

Pozadu nezůstane ani hradecká dálnice D11, kde bude otevřen poslední skoro čtyřkilometrový úsek do Hradce Králové. Zároveň se zahájí přípravné práce a archeologický průzkum v úsecích Hradec Králové – Smiřice – Jaroměř.

Přehled letos nově otevíraných úseků dálnic

37,8 kilometrů nových úseků dálnic

- D3 v úseku Veselí nad Lužnicí – Bošilec a Borek – Úsilné = 8,9 km

- D11 Osičky – Hradec Králové (konečně spojí plnohodnotně Prahu a Hradce) = 3,7 km

- D4 Skalka (uleví řidičům v problematickém stoupání za Příbramí) = 4,8 km

- D1 modernizace – dokončení tří úseků – 6, 18, 22 = 20,4 km

Dokončení staveb na silnicích I. tříd, např.:

- I/3 Mirošovice – Benešov (změna uspořádání na 2+1)

- I/11 Obchvat Třince

- I/14 Kunratice – Jablonec n. Nisou

- I/34 Božejov – Ondřejov – Pelhřimov

- I/35 Valašské Meziříčí – Lešná

- I/35 Zubří, přestavba křižovatky

- I/37 Pardubice – Trojice

- I/44 Červenohorské sedlo – Jih

Nově připravované stavby

- D1 – Říkovice – Přerov

- D3 – obchvat Českých Budějovic (Úsilné - Hodějovice - Třebonín)

- D6 – obchvaty obcí Řevničov a Lubenec

- D11 Hradec Králové - Smiřice - Jaroměř

- D35 – Opatovice nad Labem - Časy a Časy - Ostrov

- D48 – obchvat Frýdku-Místku

- D49 – Hulín a Fryšták

- D55 – obchvat Otrokovic

- modernizace D1 – nově zahájené úseky 04, 10

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy