Ministerstvo dopravy··4 min

Státní plavební správa zvýšila prevenci na vodních cestách, zavádí nová bezpečnostní opatření

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Vyhodnocení loňské plavební sezóny přispělo k zavedení nových opatření na vodních cestách České republiky. Státní plavební správa o tom informovala v materiálu, který dnes schválila vláda. Plavbu v tzv. výtlačném režimu úřad od 15. června zavede na dvou úsecích vodní nádrže Slapy, na vodní ploše Velké Žernoseky, včetně přilehlého spojovacího kanálu s Labem i na několika úsecích Vltavy v Praze.

Státní plavební správa zvýšila prevenci na vodních cestách, zavádí nová bezpečnostní opatření

Vedle těchto opatření Státní plavební správa v letní sezóně obnoví vymezené prostory pro koupání, kam nesmí vplouvat plavidla – na vodních nádržích Slapy, Orlík, Brněnská přehrada a Vranov. Nově bude prostor pro plavce vymezen na vodní nádrži Dalešice.

Plavební sezóna 2016 představovala 183 dnů. Státní plavební správa svou kontrolní činností na sledovaných vodních cestách ČR pokryla 179 dní, tedy 98 %. Zvýšený plavební provoz probíhal zejména v některých úsecích vodní nádrže Slapy. „Kromě vymezení prostor pro koupání zavedeme výtlačný režim plavby na Slapech, a to v úseku s intenzivním plavebním provozem od Nové Rabyně (ř. km 94,00) po Měřín (Hrdlička, ř. km 98,00) a v úseku od silničního mostu (ř. km 100,50) po Mastník (ř. km 105,00),“ upřesnila ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová.

K obnovení výtlačného režimu v Praze došlo od plavební komory Praha-Štvanice (ř. km 50,83) proti proudu k železničnímu mostu na Výtoni (ř. km 55,35), včetně zdrže Staroměstského jezu a dále úseku od Císařské louky (ř. km 56,55 pod stadionem vodních sportů) po Barrandovský most (ř. km 58,55).

Státní plavební správa v loňském roce zvýšila výkon svého dozoru na vodních cestách České republiky. V loňské plavební sezoně zkontrolovala celkem 1302 plavidel, přičemž u 328 z nich zjistila porušení právních předpisů. Častokrát se jednalo o nerespektování signálních znaků, výjimečné ale nebylo ani vedení malých plavidel pod vlivem alkoholu. Celkem loni došlo ke 20 plavebním nehodám, z toho 18 s účastí malých plavidel; jedna z nich skončila smrtí.

„Zvláště o víkendech a svátcích v období letních prázdnin se na řadě vodních cest výrazně zvyšuje intenzita plavebního provozu rekreačních plavidel. Ve spolupráci s policií jsme náš preventivní dozor proto zaměřili především na nejfrekventovanější vodní nádrže Lipno, Orlík, Slapy, Hracholusky, Nové Mlýny, Brněnskou a Vranovskou přehradu a Baťův kanál. Podobně budeme postupovat i letos,“ upřesnila Němcová.

Z dozorové činnosti Státní plavební správy vyplynulo, že tři čtvrtiny účastníků plavebního provozu právní předpisy upravující vnitrozemskou plavbu dodržuje. „Většina účastníků plavebního provozu se předpisy řídí. Ti ostatní nejčastěji nerespektovali význam plavebního značení, hlavně porušení zákazu proplutí nebo nerespektování signálních znaků nařízeného režimu plavby ve výtlačném režimu. Alarmující ovšem bylo vedení malých plavidel osobou pod vlivem alkoholu, což jsme zjistili ve 29 případech, o 9 víc oproti minulému roku,“ dodala Němcová.

Častým přestupkem byla také plavba bez průkazu způsobilosti k vedení plavidla, případně absence lodního osvědčení na plavidle, kterým je prokazována technická způsobilost plavidla. Srovnatelně s předchozími plavebními sezónami byly zjišťovány závady v evidenčním označení plavidel poznávacími znaky nebo jejich neúplném vybavení záchrannými prostředky.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy