Ministerstvo vyhlásilo soutěž na dostavbu chybějících 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem formou spolupráce soukromého a veřejného sektoru, tzv. PPP projekt. Soukromá společnost pak bude mít 25 let na starosti provoz a údržbu nové dálnice. Dostavba D4 začne nejdříve za dva roky.
„V horizontu tří až šesti let se výrazně omezí evropské prostředky na výstavbu dálnic. Musíme se proto připravovat na jiné modely financování, jako je právě PPP. Do budoucna bychom tímto způsobem rádi stavěli tam, kde máme ucelený úsek dálnice v délce aspoň 30 km a získáme platné územní rozhodnutí. V úvahu přichází například D35 nebo D6,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
Zájemci mohou své žádosti o účast předkládat do 2. července 2018, poté proběhne jejich vyhodnocení a takzvaný shortlisting, tedy omezení počtu účastníků na čtyři uchazeče, a to na základě počtu obdobných realizovaných PPP projektů. Čtyři konsorcia s nejvíce referenčními PPP projekty budou následně vybrána k dalšímu jednání se zadavatelem v soutěžním dialogu.
Ministerstvo dopravy předpokládá, že za stavbu dálnice a její provoz zaplatí vítězi kolem 25 miliard korun. Hodnota tendru byla v souladu s celosvětovou praxí stanovena jako součet nominálních plateb za dostupnost za celé období trvání smlouvy. Konečnou výši roční platby za dostupnost určí až veřejná soutěž. „Vítězný uchazeč dálnici nejen dostaví, bude zároveň hlídat kvalitu odvedené práce a 25 let zajišťovat i její provoz a údržbu, předávat dálnici státu musí v bezvadném stavu,“ dodává ministr Ťok.
Vláda schválila záměr ministerstva dostavět zbývající část D4 pomocí PPP v lednu 2016. Ministerstvo dopravy uzavřelo v následujícím roce smlouvu se sdružením společností White&Case, Česká spořitelna a Obermeyer Helika, které státu pomáhají s přípravou projektu a výběrem koncesionáře. Oproti předpokládané ceně v úrovni 79 milionů korun stát díky veřejné soutěži na poradenství pro PPP ušetřil více než 50 milionů korun. Celý zbývající úsek D4 už má platná územní rozhodnutí, nyní se vyřizuje nové stanovisko posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Pokračují také výkupy pozemků v celé délce zbývající trasy.
Zdroj: www.mdcr.cz