Ministerstvo dopravy··9 min

Startuje projekt na co největší využití potenciálu kosmických aktivit v ČR

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Dlouhodobý projekt „Česká cesta do vesmíru“ chce prostřednictvím kosmických aktivit a jejich dalšího rozvoje přispět k transformaci českého hospodářství na ekonomiku založenou na aktivitách s vysokou přidanou hodnotou. Vznik projektu podpořila vláda na svém posledním jednání.

Startuje projekt na co největší využití potenciálu kosmických aktivit v ČR

„Kosmický průmysl představuje jedno z nejpokročilejších hospodářských odvětví. Je to odvětví, které přináší velké množství inovací a propojuje širokou paletu vědeckých a technických oborů. O to víc však potřebuje dostatek kvalifikovaných a motivovaných lidí. Rozvoj českého kosmického průmyslu, vědy a výzkumu budeme dále podporovat zejména prostřednictvím strategických a ambiciózních projektů a spolupráce s Evropskou kosmickou agenturou,“ říká předseda vlády Petr Fiala.

Česká republika díky svému členství v Evropské kosmické agentuře (ESA) navázala na vynikající výsledky desítek let práce českých vědců a techniků a na rozdíl od řady jiných států rychle dokázala kosmické aktivity transformovat z čistě vědecké disciplíny v nové hospodářské odvětví. K maximálnímu využití potenciálu kosmických aktivit však musíme jejich rozvoj v České republice urychlit. Proto potřebujeme společně systematicky budovat podpůrný ekosystém s důrazem na inspiraci, motivaci a vzdělávání dětí, žáků a studentů v převážně technických oborech a jejich přípravu na kvalifikovanou práci v českém průmyslu a vědě. Právě k tomu směřuje projekt „Česká cesta do vesmíru“.

„K dosažení cílů a motivaci mladých lidí chceme využít úspěch Aleše Svobody, který byl vybrán do záložního týmu astronautů ESA, a jít ještě dál: do pěti let úspěšně dotáhnout projekt prvního českého astronauta a vyslat jej s vědeckými experimenty do vesmíru,“ přibližuje ministr dopravy Martin Kupka.

„Pro nás všechny je výběr českého občana úspěchem, kterého chceme využít,“ říká ministryně obrany Jana Černochová a dodává: „Je to investice nejen do naší technologické budoucnosti, ale také do obrany, která dnes koneckonců velmi zásadně využívá technologií, jež pomohl přinést průzkum vesmíru. I v této oblasti si proto potřebujeme vychovat kompetentní odborníky mnoha různých profesí. Astronaut, stejně jako pilot, je ‘jen‘ nejviditelnější postavou celého týmu.“

YouTube video player

Kosmický průmysl je v Česku na vzestupu

V České republice se za posledních 15 let podařilo vybudovat kosmický průmysl a zapojit ho do mezinárodních dodavatelských řetězců. V současnosti u nás máme na 150 zavedených firem, start-upů a akademických institucí, aktivních a úspěšných v kosmických aktivitách, a toto číslo dál rychle roste.

„Potřebujeme investovat do průmyslu tak, abychom se od producenta dílů a součástek postupně měnili v zemi, která má nejen originální nápady, ale navíc je dokáže dovést až k realizaci. Chceme také účelně investovat do vzdělání lidí, kteří musejí cítit, že Česká republika o jejich schopnosti stojí a dokáže jich využít na těch nejambicióznějších projektech. Profitovat z toho budeme všichni,“ zdůrazňuje Zdeněk Zajíček, prezident Hospodářské komory České republiky.

České firmy, stejně tak jako akademická sféra, se však dlouhodobě potýkají s velkým nedostatkem odborníků. Podíl průmyslu v České republice na HDP byl vždy jeden z nejvyšších v Evropě, nicméně počet studentů STEM oborů je přes všechna dříve zavedená a vyzkoušená opatření stále nízký. Je proto potřeba razantních opatření, aby se tento trend podařilo zvrátit.

„Česká republika se stala nejen lídrem mezi ‚novými‘ členskými státy ESA, ale dohání, a dokonce i předhání řadu západních států. Důraz na vzdělávání dětí, žáků a studentů a jejich přípravu na kvalifikovanou práci v českém průmyslu a vědě se musí vyplatit, protože takto vzdělané, vyškolené a kvalifikované pracovníky nepotřebuje pouze oblast kosmických aktivit, ale prakticky všechna hospodářská odvětví,“ říká koordinátor projektu Václav Kobera.

Cestu do vesmíru doprovodí technologické a vědecké experimenty

Nejdůležitější částí letu budou technologické a vědecké experimenty českého průmyslu a vědy. Pilotovaný let českého občana umožní realizovat experimenty efektivněji a zejména dříve než prostřednictvím standartního procesu v ESA, kde by jinak české firmy čelily konkurenci ostatních evropských skupin, které mnohdy mají ve využívání Mezinárodní kosmické stanice ISS mnohaletý náskok.

„Průměrná návratnost investic do kosmických aktivit představuje ve vyspělých zemích osminásobek vložených finančních prostředků. Zároveň půjde o popularizaci kosmických aktivit díky účasti českého astronauta při vědeckých experimentech ve vesmíru,“ říká ředitel brněnské hvězdárny a planetária a senátor Jiří Dušek.

Na přípravu programu letu včetně návrhu a výroby hardware a software experimentů budou potřeba stovky milionů korun. Další prostředky představují náklady placené prostřednictvím ESA, které by kryly smluvní a organizační zajištění experimentů a letu, zejména personální náklady na zajištění technické kvality při výrobě experimentů v České republice, koordinaci letových plánů, logistiku vynesení experimentů, operační řízení během letu a na výcvik astronauta.

Co to přinese

  • Inspirace a motivace: Zvýšený zájem o studium technických nebo vědeckých oborů klíčových pro rozvoj českého hospodářství.
  • Vytváření pozitivních vzorů: Astronaut je ztělesněním pozitivních hodnot a investice do jeho letu je tak i investicí do těchto hodnot.
  • Průmyslová a vědecká excelence: Příprava a možnost provedení experimentů českých vědců a techniků. V případě národní mise by byly experimenty realizovány o několik let dříve než přes standardní proces ESA.
  • Mezinárodní spolupráce: Na přípravě českých experimentů se mohou podílet jiné státy, což otevře České republice dveře ke spolupráci na jejich experimentech.
  • Posílení povědomí o přínosech kosmických aktivit a významných úspěších, kterých Česká republika v novodobé historii dosáhla.
  • Brand Armády České republiky: Astronaut-voják pomůže budovat brand Armády České republiky jakožto moderní a progresivní branné moci a bude inspirací pro vstup do Armády České republiky nebo aktivních záloh.

Vzdělávací kancelář ESA v České republice – ESERO

Kosmické ambice České republiky jsou s ohledem na dosavadní výsledky a obrovský potenciál kosmických aktivit velké. I vývoj ve světě nám stále více ukazuje, že jdeme správným směrem a že dlouhodobé soustředěné úsilí a spolupráce se vyplácejí. Proto musíme společně nalézt způsob, jak motivovat mladou generaci ke studiu technických a přírodovědných oborů.

Jedním z nástrojů, které je pro to třeba maximálně využít a propojit s jinými vzdělávacími a popularizačními aktivitami, je vzdělávací kancelář ESA „ESERO“ (European Space Education Resource Office). Jejím hlavním cílem je využít inspirativní povahy vesmíru ke zvýšení vědecké a technické gramotnosti žáků základních škol a studentů středních škol a motivovat je ke studiu a kariéře v oblasti vědy, technologií, inženýrských oborů a matematiky.

Kontext

Prvním českým astronautem (tehdejším termínem kosmonautem) se stal Vladimír Remek, který se před 46 lety (v březnu 1978) stal prvním člověkem ve vesmíru, který nepocházel ze Spojených států amerických nebo Sovětského svazu. Dalším Čechem ve vesmíru se měl už v roce 2023 stát choreograf Yemi Akinyemi Dele v rámci soukromé iniciativy dearMoon. Z důvodu opakovaných technických odkladů a průtahů přípravy kosmické lodě byl jeho let v červnu 2024 oficiálně zrušen. Obě tyto osobnosti projekt letu druhého českého astronauta plně podporují.

Česká republika v zájmu vyslat svého záložního astronauta do vesmíru postupuje stejně jako další státy, které si významný potenciál tohoto letu pro svou budoucnost uvědomují. Švédsko již letos vyslalo svého záložního astronauta na Mezinárodní kosmickou stanici (ISS) prostřednictvím ESA. Podobně o vyslání záložního astronauta na ISS rozhodlo také Polsko. Další státy jako Rakousko a Španělsko o využití svého záložního astronauta s ESA aktuálně vyjednávají. Maďarsko buduje vlastní astronautický program.

AV materiály

Internetová stránka s odpočítáváním, video, press kit, a další materiály ke zveřejnění najdete na adrese www.vzhurudovesmiru.cz.

Odpočítávání končí 2. září 2024 v 8.00, kdy budou zveřejněny další podrobnosti iniciativy.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy