České dráhy··5 min

Skupina České dráhy loni hospodařila se ziskem 1,3 miliardy Kč

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

Konsolidovaný hospodářský výsledek Skupiny ČD před zdaněním dle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) dosáhl v loňském roce 1,3 miliardy Kč. Samotné České dráhy vykázaly zisk 2,1 miliardy Kč. Růst zaznamenala osobní doprava, dařilo se navyšovat počty cestujících a pokračovala masivní obměna vozidlového parku, k jehož omlazení přispělo celkem 141 nových vozidel. Na více než miliardovém zisku měly podíly všechny společnosti Skupiny ČD, pouze nákladní doprava skončila v červených číslech.

Pro osobní dopravu byl rok 2024 přelomový. Během dvanácti měsíců České dráhy převzaly do svého majetku 141 nových vlakových jednotek a lokomotiv. „Uplynulý rok byl ve znamení modernizace, jaká v rámci vozového parku nemá obdoby, cestujícím jsme předali 22 tisíc sedaček v nových moderních vlacích. Omlazení se týkalo především regionální dopravy, do krajů zamířily desítky elektrických jednotek RegioPanter a motorových RegioFoxů. V dálkové dopravě jsme na koleje nasadili novou železniční hvězdu, soupravy ComfortJet. Letos už se s nimi cestující setkají v kompletním devítivozovém složení včetně restauračního a řídicího vozu,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah. Do nových vozidel České dráhy investovaly celkem 18 miliard korun. Samotný segment osobní dopravy tak zaznamenal zisk 635 milionů korun (meziročně +12 mil. Kč).

ComfortJet

Dalším milníkem bylo na konci loňského roku nasazení prvních bateriových vlaků do zkušebního provozu, čtyři jednotky RegioPanter začaly jezdit v Moravskoslezském kraji. „Bateriové vlaky aktuálně vidíme jako budoucnost bezemisní železniční dopravy u nás,“ dodává Michal Krapinec. Na koleje v Česku může v příštích letech vyjet až 120 akutrolejových vlaků.

Celkem v roce 2024 České dráhy přepravily 168,8 milionu zákazníků (meziročně +4,4 mil.) Přepravní výkon vzrost na 8,3 miliardy osobokilometrů. V přepočtu to znamená, že každý obyvatel České republiky vlak využil 15krát za rok a ujel vzdálenost odpovídající trase z Prahy do Ženevy. Nárůst cestujících přinesl také vyšší tržby v osobní dopravě, které dosáhly částky 33,3 miliardy Kč, což je o více než 3 miliardy více než v roce 2023. V dálkové dopravě loni ČD vypravily 179 tisíc vlaků, v regionální jich bylo přes 2,2 milionu.

Rozsáhlé investice se rozběhly také v oblasti servisu. Byly zahájeny stavby opravárenských hal v Havlíčkově Brodě a v Chebu. Investice do nových staveb, technologií i do modernizace údržbové základny přesáhly jednu miliardu korun. „Ve stejném tempu budeme pokračovat i nadále, letos začala rozsáhlá rekonstrukce haly v Olomouci a další novinky v rámci opravárenství připravujeme v Českých Budějovicích, České Třebové, Hradci Králové nebo v Praze,“ popisuje Michal Krapinec. Do roku 2031 plánují ČD investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun.

Segment nákladní dopravy

Rok 2024 byl pro celý evropský trh železniční nákladní dopravy mimořádně náročný. Pokračoval prudký pád přepravních objemů tradičních komodit přepravovaných po železnici a mnoho velkých dopravců napříč EU hlásí masivní ztráty, propouštění a problémy s likviditou. I přes další růst přepravních výkonů poboček a dceřiných společností ČD Cargo v zahraničí se celkový objem přeprav v roce 2024 snížil na 56,7 mil. tun. „Ke snížení objemů došlo především na tuzemském dopravním trhu, a to zejména v důsledku postupného útlumu přeprav hnědého uhlí do elektráren a tepláren. V oblasti hutního průmyslu pak bylo zásadní omezení produkce Liberty Ostrava a menší poptávka byla i po přepravách dřeva na železnici,“ komentuje situaci Tomáš Tóth, předseda představenstva ČD Cargo, a.s.

ČD Cargo na pokles výkonů reagovalo průběžně a včas zahájilo svoji transformaci s cílem přizpůsobit firmu nové realitě a připravit se na budoucnost. „Změna struktury přepravovaných komodit a celkový pokles výkonů na trhu železniční nákladní dopravy v České republice nás vede k nezbytné redukci kapacit, pro které nemáme využití. Systematicky snižujeme počty nákladních vozů, lokomotiv a také zaměstnanců. Zásadní změnou prochází i produkt jednotlivých vozových zásilek, který je ve stávající podobě nadále ekonomicky neudržitelný,“ dodává Tomáš Tóth.

Samotný segment nákladní dopravy zaznamenal ztrátu 945 milionů korun. „Hospodářský výsledek negativně ovlivnily především transakce vztahující se k pokračujícímu procesu zeštíhlení firmy – rezervy na odstupné zaměstnancům a snížení hodnoty majetku, který se v dalších letech stane zbytným,“ vysvětluje Tomáš Tóth. V úhrnu tyto účetní transakce převýšily částku jedné miliardy korun. V případě snížení hodnoty majetku se nejedná o skutečný výdaj peněžních prostředků, ale o nezbytnou a odpovědnou účetní úpravu, která podporuje transparentní hospodaření a dlouhodobou udržitelnost společnosti. Ztráta roku 2024 bude sanována z nerozděleného zisku minulých let.

Hospodářské výsledky před zdaněním(údaje v mil. Kč)
2024202320222021
Skupina ČD1 2623 826396–2 012
ČD, a.s.2 0832 96214–2 198
ČD Cargo, a.s.–945733310388

Výroční zpráva Skupiny ČD za rok 2024 je k dispozici na těchto stránkách.

RegioPanter

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

Čtyři bateriové vlaky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji dohromady už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem umožnilo zavést přímé spojení bez přestupů, cestování je rychlejší a šetrnější k přírodě díky úspoře emisí CO2.
| České dráhy
ČD vypraví motorový vlak na Noc kostelů v Mariánské Týnici

ČD vypraví motorový vlak na Noc kostelů v Mariánské Týnici

V pátek 23. května se bude v církevních památkách po celé republice konat Noc kostelů. Program bude připravený mimo jiné i v kostele Zvěstování Panny Marie v areálu Mariánská Týnice na severním Plzeňsku. Nevšední zážitek nabídnou České dráhy, které vypraví zvláštní motorový vlak „Singrovka“ z Lužné u Rakovníka do Kralovic. Odtud pojede přímo do areálu bývalého poutního místa návazný autobus. Po prohlídce kostela bude zajištěna doprava i zpět ve směru do Lužné u Rakovníka.
| České dráhy
Agentura Moody's potvrdila Českým dráhám rating a zlepšila výhled. Ocenila finanční stabilitu a posilování konkurenceschopnosti Českých drah

Agentura Moody's potvrdila Českým dráhám rating a zlepšila výhled. Ocenila finanční stabilitu a posilování konkurenceschopnosti Českých drah

Mezinárodní ratingová agentura Moody's dnes zveřejnila úvěrové hodnocení Českých drah. Tento krok navazuje na tiskovou zprávu ze 7. května 2025, kterou agentura potvrdila rating ČD na úrovni Baa2, tedy v investičním pásmu, a zlepšila výhled úvěrového hodnocení ze stabilního na pozitivní. Tzv. „credit opinion“ podrobně vysvětluje důvody ratingového rozhodnutí a popisuje, co by mohlo vést ke zvýšení nebo snížení ratingu v budoucnu.
| České dráhy
Simulátory pro strojvedoucí fungují u Českých drah už šest let

Simulátory pro strojvedoucí fungují u Českých drah už šest let

Již šest let využívají České dráhy dvojici moderních kabinových simulátorů, které slouží k výcviku a pravidelnému školení strojvedoucích. Simulátory umístěné v Praze a v České Třebové se za tu dobu staly nepostradatelnou součástí vzdělávacího systému národního dopravce. Zařízením, které simuluje jízdu v kabině vlaku, každoročně projdou tisíce strojvedoucích ČD. Mohou si tak bezpečně vyzkoušet i neplánované provozní situace nebo mimořádnosti, jako jsou překážky na trati a podobně.
| České dráhy
České dráhy otevřou depozitář ČD Muzea v Olomouci. Nabídnou noční jízdy historickým motoráčkem

České dráhy otevřou depozitář ČD Muzea v Olomouci. Nabídnou noční jízdy historickým motoráčkem

České dráhy se i letos zapojí do tradiční Olomoucké muzejní noci. V pátek 16. května zpřístupní veřejnosti svůj depozitář ČD Muzea v lokomotivním depu v Táborské ulici. Návštěvníci se mohou těšit na unikátní železniční expozici i speciální noční jízdy historickým motorovým vozem z roku 1935.
| České dráhy
České dráhy vypisují tendr na modernizaci brejlovců

České dráhy vypisují tendr na modernizaci brejlovců

České dráhy vyhlásily veřejnou zakázku na modernizaci motorových lokomotiv řady 754, které budou součástí nabídky Českých drah na zajištění veřejné dopravy na neelektrizovaných tratích. V rámci plnění rámcové dohody má být modernizováno až 30 motorových lokomotiv řady 754. Modernizace lokomotiv má zajistit provoz na některých neelektrifikovaných tratích do doby, než na nich dojde k zavedení elektrického provozu.
| České dráhy
Parní víkend v Lužné u Rakovníka nabídne přehlídku lokomotiv na točně i jízdy historickými soupravami

Parní víkend v Lužné u Rakovníka nabídne přehlídku lokomotiv na točně i jízdy historickými soupravami

V sobotu a neděli 17. a 18. května se mohou fanoušci železniční historie vypravit do železničního muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka. České dráhy na tyto dny připravují první letošní Parní víkend, na kterém se návštěvníkům v plné kráse představí unikátní parní lokomotivy. Po oba víkendové dny pojede z Prahy do Lužné a zpět zvláštní historický vlak. Návštěvníci si mohou užít i speciální jízdy nostalgických vlaků po tratích v okolí muzea. Poprvé se také návštěvníkům muzea představí elektrická lokomotiva řady 350, kterou Centrum historických vozidel ČD získalo ze Slovenska.
| České dráhy
Agentura Moody’s zlepšila výhled investičního ratingu Českých drah na pozitivní, ocenila jejich finanční stabilitu a posilování konkurenceschopnosti

Agentura Moody’s zlepšila výhled investičního ratingu Českých drah na pozitivní, ocenila jejich finanční stabilitu a posilování konkurenceschopnosti

Mezinárodní ratingová agentura Moody’s potvrdila rating Českých drah na úrovni Baa2 v investičním pásmu. Meziročně došlo ke zlepšení výhledu úvěrového hodnocení ze stabilního na pozitivní. Moody’s ocenila především silné a stabilní postavení společnosti na českém železničním trhu, finanční výkonnost, zvláště s přihlédnutím k rekordním investičním výdajům, které dopravce v posledních letech uskutečňuje, a také objem zajištěné likvidity na budoucí výdaje. České dráhy skončily již třetí rok po sobě v hospodářském zisku, Skupina ČD za rok 2024 zaznamenala zisk 1,3 miliardy korun.
| České dráhy
České dráhy získaly evropský certifikát ECM pro servis vlaků na dalších 5 let

České dráhy získaly evropský certifikát ECM pro servis vlaků na dalších 5 let

České dráhy obhájily evropské osvědčení ECM („entity in charge of maintenance“) v oblasti údržby drážních vozidel. Obnovené osvědčení obdržely České dráhy na 5 let a umožňuje jim zajišťovat údržbu lokomotiv, ucelených vlakových jednotek, osobních i nákladních vozů, traťových strojů, ale i vysokorychlostních vozidel vlastními silami.
| České dráhy
České dráhy posílí dopravu na Pochod Praha – Prčice, nabídnou speciální celodenní jízdenku

České dráhy posílí dopravu na Pochod Praha – Prčice, nabídnou speciální celodenní jízdenku

V sobotu 17. května se koná již 58. ročník Pochodu Praha – Prčice. České dráhy i během tohoto ročníku výrazně posílí vlakovou dopravu do míst startů pochodu. Pro pochodníky vypraví speciální vlaky, posílí pravidelné dálkové i regionální spoje a zajistí mimořádná zastavení odpoledních dálkových vlaků v Heřmaničkách. Jízdní řády posilových vlaků se v tuto chvíli připravují a po přidělení kapacity dráhy budou zanesené do vyhledávačů spojení. České dráhy i letos nabídnou speciální „Celodenní jízdenku – region Středočeský / Prčice“ za 199 Kč, která bude platit v den pochodu ve 2. třídě všech vlaků ČD v širší oblasti Středočeského kraje. Nově ji účastníci pochodu budou moci využít i k jízdě do Milevska.
| České dráhy