České dráhy··5 min

Skupina České dráhy loni hospodařila se ziskem 1,3 miliardy Kč

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

Konsolidovaný hospodářský výsledek Skupiny ČD před zdaněním dle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) dosáhl v loňském roce 1,3 miliardy Kč. Samotné České dráhy vykázaly zisk 2,1 miliardy Kč. Růst zaznamenala osobní doprava, dařilo se navyšovat počty cestujících a pokračovala masivní obměna vozidlového parku, k jehož omlazení přispělo celkem 141 nových vozidel. Na více než miliardovém zisku měly podíly všechny společnosti Skupiny ČD, pouze nákladní doprava skončila v červených číslech.

Pro osobní dopravu byl rok 2024 přelomový. Během dvanácti měsíců České dráhy převzaly do svého majetku 141 nových vlakových jednotek a lokomotiv. „Uplynulý rok byl ve znamení modernizace, jaká v rámci vozového parku nemá obdoby, cestujícím jsme předali 22 tisíc sedaček v nových moderních vlacích. Omlazení se týkalo především regionální dopravy, do krajů zamířily desítky elektrických jednotek RegioPanter a motorových RegioFoxů. V dálkové dopravě jsme na koleje nasadili novou železniční hvězdu, soupravy ComfortJet. Letos už se s nimi cestující setkají v kompletním devítivozovém složení včetně restauračního a řídicího vozu,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah. Do nových vozidel České dráhy investovaly celkem 18 miliard korun. Samotný segment osobní dopravy tak zaznamenal zisk 635 milionů korun (meziročně +12 mil. Kč).

ComfortJet

Dalším milníkem bylo na konci loňského roku nasazení prvních bateriových vlaků do zkušebního provozu, čtyři jednotky RegioPanter začaly jezdit v Moravskoslezském kraji. „Bateriové vlaky aktuálně vidíme jako budoucnost bezemisní železniční dopravy u nás,“ dodává Michal Krapinec. Na koleje v Česku může v příštích letech vyjet až 120 akutrolejových vlaků.

Celkem v roce 2024 České dráhy přepravily 168,8 milionu zákazníků (meziročně +4,4 mil.) Přepravní výkon vzrost na 8,3 miliardy osobokilometrů. V přepočtu to znamená, že každý obyvatel České republiky vlak využil 15krát za rok a ujel vzdálenost odpovídající trase z Prahy do Ženevy. Nárůst cestujících přinesl také vyšší tržby v osobní dopravě, které dosáhly částky 33,3 miliardy Kč, což je o více než 3 miliardy více než v roce 2023. V dálkové dopravě loni ČD vypravily 179 tisíc vlaků, v regionální jich bylo přes 2,2 milionu.

Rozsáhlé investice se rozběhly také v oblasti servisu. Byly zahájeny stavby opravárenských hal v Havlíčkově Brodě a v Chebu. Investice do nových staveb, technologií i do modernizace údržbové základny přesáhly jednu miliardu korun. „Ve stejném tempu budeme pokračovat i nadále, letos začala rozsáhlá rekonstrukce haly v Olomouci a další novinky v rámci opravárenství připravujeme v Českých Budějovicích, České Třebové, Hradci Králové nebo v Praze,“ popisuje Michal Krapinec. Do roku 2031 plánují ČD investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun.

Segment nákladní dopravy

Rok 2024 byl pro celý evropský trh železniční nákladní dopravy mimořádně náročný. Pokračoval prudký pád přepravních objemů tradičních komodit přepravovaných po železnici a mnoho velkých dopravců napříč EU hlásí masivní ztráty, propouštění a problémy s likviditou. I přes další růst přepravních výkonů poboček a dceřiných společností ČD Cargo v zahraničí se celkový objem přeprav v roce 2024 snížil na 56,7 mil. tun. „Ke snížení objemů došlo především na tuzemském dopravním trhu, a to zejména v důsledku postupného útlumu přeprav hnědého uhlí do elektráren a tepláren. V oblasti hutního průmyslu pak bylo zásadní omezení produkce Liberty Ostrava a menší poptávka byla i po přepravách dřeva na železnici,“ komentuje situaci Tomáš Tóth, předseda představenstva ČD Cargo, a.s.

ČD Cargo na pokles výkonů reagovalo průběžně a včas zahájilo svoji transformaci s cílem přizpůsobit firmu nové realitě a připravit se na budoucnost. „Změna struktury přepravovaných komodit a celkový pokles výkonů na trhu železniční nákladní dopravy v České republice nás vede k nezbytné redukci kapacit, pro které nemáme využití. Systematicky snižujeme počty nákladních vozů, lokomotiv a také zaměstnanců. Zásadní změnou prochází i produkt jednotlivých vozových zásilek, který je ve stávající podobě nadále ekonomicky neudržitelný,“ dodává Tomáš Tóth.

Samotný segment nákladní dopravy zaznamenal ztrátu 945 milionů korun. „Hospodářský výsledek negativně ovlivnily především transakce vztahující se k pokračujícímu procesu zeštíhlení firmy – rezervy na odstupné zaměstnancům a snížení hodnoty majetku, který se v dalších letech stane zbytným,“ vysvětluje Tomáš Tóth. V úhrnu tyto účetní transakce převýšily částku jedné miliardy korun. V případě snížení hodnoty majetku se nejedná o skutečný výdaj peněžních prostředků, ale o nezbytnou a odpovědnou účetní úpravu, která podporuje transparentní hospodaření a dlouhodobou udržitelnost společnosti. Ztráta roku 2024 bude sanována z nerozděleného zisku minulých let.

Hospodářské výsledky před zdaněním(údaje v mil. Kč)
2024202320222021
Skupina ČD1 2623 826396–2 012
ČD, a.s.2 0832 96214–2 198
ČD Cargo, a.s.–945733310388

Výroční zpráva Skupiny ČD za rok 2024 je k dispozici na těchto stránkách.

RegioPanter

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

Čtyři bateriové vlaky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji dohromady už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem umožnilo zavést přímé spojení bez přestupů, cestování je rychlejší a šetrnější k přírodě díky úspoře emisí CO2.
| České dráhy
Na festival Colours of Ostrava nejmodernějším vlakem Českých drah

Na festival Colours of Ostrava nejmodernějším vlakem Českých drah

Také v letošním roce vypraví České dráhy na oblíbený festival Colours of Ostrava speciální vlaky. Tzv. Colours Expres pojede z Prahy do Ostravy ve středu 16. července 2025 a po jeho ukončení zajistí v opačném směru také odvoz účastníků. Návštěvníci festivalu se mohou těšit na přepravu zcela novou vlajkovou lodí Českých drah – soupravou ComfortJet. Ve vlaku bude připravený také zajímavý doprovodný program. Předprodej jízdenek na Colours Expres byl zahájen tento týden.
| České dráhy
Zvláštním vlakem za zážitky: České dráhy zvou na výlet po Jesenicku

Zvláštním vlakem za zážitky: České dráhy zvou na výlet po Jesenicku

České dráhy připravily pro cestující jedinečný zážitkový výlet do malebné krajiny Jesenicka. V sobotu 7. června 2025 vypraví zvláštní vlak vedený jednotkou Stadler ze Šumperka do Jeseníku a Vápenné. Jednotka bude speciálně nazdobena barevnými polepy s herními motivy. Cílem akce je nejen oslava Dne dětí, ale také podpora cestovního ruchu v oblasti, kterou loni v září zasáhly povodně.
| České dráhy
České dráhy úspěšně umístily dluhopisy v objemu 12,5 miliardy korun

České dráhy úspěšně umístily dluhopisy v objemu 12,5 miliardy korun

Skupina České dráhy úspěšně realizovala emisi eurových dluhopisů v celkovém objemu 500 milionů eur, což představuje přibližně 12,5 miliardy korun. Seniorní nezajištěné dluhopisy s ročním fixním kupónem 3,75 % a pětiletou splatností v roce 2030.
| České dráhy
Pražský dopravní den dětí na nádraží Praha-Radotín nabídne jízdy historických i moderních vlaků

Pražský dopravní den dětí na nádraží Praha-Radotín nabídne jízdy historických i moderních vlaků

Sobota 31. května 2025 bude v metropoli ve znamení Pražského dopravního dne dětí, který bude plný dopravních zážitků. Centrem oslav se stane nádraží v pražském Radotíně, ze kterého budou vyrážet na různé trasy po okolí historické i moderní vlaky. Návštěvníci se budou moci svézt parním vlakem na Karlštejn, historickou patrovou soupravou na Kačerov a Smíchov a také nejmodernější motorovou jednotkou RegioFox do Krče. Přímo na nádraží Praha-Radotín bude od 10 do 17 hodin připravený program nejen pro děti. Bude zde k vidění výstava kolejových vozidel ČD, replika legionářského vlaku a nebo modelové kolejiště. Zájemci se budou moci svézt také několika historickými autobusy po okolí.
| České dráhy
České dráhy hledají dodavatele elektrických jednotek pro provoz v Česku a v Rakousku

České dráhy hledají dodavatele elektrických jednotek pro provoz v Česku a v Rakousku

České dráhy vyhlásily veřejnou zakázku na dodávku až deseti elektrických dvoufrekvenčních elektrických jednotek pro provoz v Jihočeském kraji a v Rakousku. Nové vlaky posílí flotilu moderních vozidel na jihu Čech a po svém dodání zajistí elektrický provoz na trati č. 226 z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic a dál do Rakouska. Elektrizace této tratě je plánovaná v příštích letech.
| České dráhy
Výluka přeruší provoz vlaků na trati mezi Libercem a Frýdlantem v Čechách

Výluka přeruší provoz vlaků na trati mezi Libercem a Frýdlantem v Čechách

Od 4. června do 23. července přeruší výluka Správy železnic vlakový provoz na trati číslo 037 Liberec – Frýdlant v Čechách – Jindřichovice pod Smrkem / Černousy a 038 Raspenava – Bílý Potok pod Smrkem. Správce železniční infrastruktury bude provádět plánovanou rekonstrukci železničních mostů mezi Libercem a Stráží nad Nisou a opravu kolejí a výhybek ve stanicích Liberec a Mníšek u Liberce. České dráhy po dobu výluk zajistí pro své cestující na této trati náhradní autobusovou dopravu.
| České dráhy
České dráhy zmodernizovaly opravárenskou halu v Šumperku

České dráhy zmodernizovaly opravárenskou halu v Šumperku

České dráhy dokončily modernizaci opravárenské haly v šumperském depu. Novinkou je především nová přístavba, která prodloužila halu o dalších téměř 15 metrů. Díky tomu se současné moderní vlaky do haly pohodlně vejdou celou svojí délkou, což přináší mnohem kvalitnější podmínky pro údržbu i zvýšení efektivity práce. Náklady na modernizaci a prodloužení haly přesáhly 50 milionů korun.
| České dráhy
ČD vypraví motorový vlak na Noc kostelů v Mariánské Týnici

ČD vypraví motorový vlak na Noc kostelů v Mariánské Týnici

V pátek 23. května se bude v církevních památkách po celé republice konat Noc kostelů. Program bude připravený mimo jiné i v kostele Zvěstování Panny Marie v areálu Mariánská Týnice na severním Plzeňsku. Nevšední zážitek nabídnou České dráhy, které vypraví zvláštní motorový vlak „Singrovka“ z Lužné u Rakovníka do Kralovic. Odtud pojede přímo do areálu bývalého poutního místa návazný autobus. Po prohlídce kostela bude zajištěna doprava i zpět ve směru do Lužné u Rakovníka.
| České dráhy
Agentura Moody's potvrdila Českým dráhám rating a zlepšila výhled. Ocenila finanční stabilitu a posilování konkurenceschopnosti Českých drah

Agentura Moody's potvrdila Českým dráhám rating a zlepšila výhled. Ocenila finanční stabilitu a posilování konkurenceschopnosti Českých drah

Mezinárodní ratingová agentura Moody's dnes zveřejnila úvěrové hodnocení Českých drah. Tento krok navazuje na tiskovou zprávu ze 7. května 2025, kterou agentura potvrdila rating ČD na úrovni Baa2, tedy v investičním pásmu, a zlepšila výhled úvěrového hodnocení ze stabilního na pozitivní. Tzv. „credit opinion“ podrobně vysvětluje důvody ratingového rozhodnutí a popisuje, co by mohlo vést ke zvýšení nebo snížení ratingu v budoucnu.
| České dráhy