České dráhy··5 min

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

Čtyři bateriové vlaky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji dohromady už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem umožnilo zavést přímé spojení bez přestupů, cestování je rychlejší a šetrnější k přírodě díky úspoře emisí CO2.

Moravskoslezský kraj je vůbec prvním regionem u nás, kde jsou ekologické bateriové vlaky v provozu. Každý den na trať vyjíždí tři jednotky ze čtyř, jedna vždy slouží jako záložní. „Čtveřice bateriových vlaků má na kontě za čtvrt roku zhruba 170 tisíc najetých kilometrů, to je jako kdyby čtyřikrát objely zeměkouli. Skoro polovinu z najetých kilometrů absolvovaly v čistě bateriovém režimu. Vlaky RegioPanter jsou ekologické a zákazníkům přinesly na kolejích Moravskoslezského kraje větší komfort nejen v podobě nových souprav, ale i pohodlnějšího cestování bez přestupů. Aktuálně tak na trati z Ostravy do Veřovic sledujeme zhruba patnáctiprocentní nárůst počtu cestujících,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Bateriový vlak v Příboře. Zdroj: Archiv ČD.

Bateriový vlak v Příboru

Výrobce vlaků, Škoda Group, odhaduje roční úsporu nafty u bateriových jednotek na nejméně 200 tisíc litrů. Úspora emisí CO2 je odhadovaná na zhruba 500 tun. Jednotka se nabíjí během jízdy nebo při stání pod trolejovým vedením. Díky rekuperaci jsou baterie dobíjeny i mimo elektrické vedení, a to při brzdění vlaku. Jedním z podstatných vlivů na úsporu je potom i fakt, že celková účinnost pohonného řetězce může u bateriových vozidel být oproti motorovým až více než dvojnásobná.

„Díky bateriovým vlakům získáváme první velmi cenné zkušenosti, které nám pomáhají provoz jednotek optimalizovat tak, aby byl co nejvíce efektivní. Jak z pohledu spotřeby energie a jejího dobíjení, tak kapacity baterií a dojezdu vlaku. Bez zajímavosti není například účinnost rekuperace, která díky energii získané z brzdění vlaku dokáže na některých úsecích, například při jízdě z Veřovic do Studénky, do baterií dodat zpět nemalé množství elektrické energie, kterou motorový vlak získat zpět neumí,“ přibližuje člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

Ke snížení environmentálního dopadu se jako další pozitivní dopad přidává i snížení emisí hluku. To přináší cestujícím oproti motorovým vlakům tišší jízdu a obyvatelům aglomerací ležících poblíž železniční trati nižší hlukovou zátěž. Za zmínku stojí, že i bez ovlivnění okolí trati a rázu přírody elektrifikací je díky baterii umožněn provoz ekologických elektrických vozidel.

„Moravskoslezský kraj vítá každé řešení, které pomáhá snižovat zátěž na životní prostředí. Nasazení bateriových vlaků přináší konkrétní ekologické benefity, mimo jiné úsporu stovek tun emisí oxidu uhličitého ročně. A to jsme u prvních čtyř bateriových vlaků. V příštích letech k nim přibude dalších patnáct,“ uvádí hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica.

Trať z Ostravy do Veřovic je elektrizovaná jen zčásti, proto dřív museli cestující přestupovat u většiny spojů ve Studénce z elektrického do motorového vlaku. Teď obstará celou cestu jen jeden vlak s elektrickým pohonem a cestující už přestupovat nemusí. V místech s trakčním vedením je vlak napájen přímo z troleje a tam, kde elektrické vedení chybí, napájí elektrické motory velkokapacitní baterie. Výměnou motorových vozidel za bateriová pak také odpadá potřeba zbrojení vlaku naftou, které dobu jejich nasazení v provozu snižuje.

„Bateriové vlaky nejsou jen ekologickým řešením, ale také symbolem technologického pokroku. Dnešní železnice potřebuje flexibilní a efektivní řešení, která dokážou spojit elektrifikované i neelektrifikované tratě do jednoho funkčního celku. Právě bateriová technologie nám umožňuje překonávat limity infrastruktury a zároveň přinášet vyšší komfort cestujícím i provozovatelům. To, co je již dnes v provozu v Moravskoslezském kraji, se v příštích letech může stát standardem moderní regionální dopravy po celé zemi,“ popisuje Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva Škoda Group.

Projekty na nasazení bateriových vlaků už připravují i další kraje v České republice.

Bateriový vlak ve Veřovicích. Zdroj: Archiv ČD.

Bateriový vlak ve Veřovicích

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

Čtyři bateriové vlaky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji dohromady už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem umožnilo zavést přímé spojení bez přestupů, cestování je rychlejší a šetrnější k přírodě díky úspoře emisí CO2.
| České dráhy
Denně z Budějovic do Ria, moderní vlaky na jihu Čech ujedou každý den 10 000 kilometrů

Denně z Budějovic do Ria, moderní vlaky na jihu Čech ujedou každý den 10 000 kilometrů

České dráhy ve spolupráci s Jihočeským krajem nasadily v uplynulých letech na páteřní elektrizované tratě a na linku Tábor – Písek – Strakonice nové klimatizované a bezbariérové jednotky RegioPanter a RegioFox. Každý den ujedou moderní vlaky na jihočeských tratích skoro 10 tisíc kilometrů, jako by denně urazily vzdálenost z Českých Budějovic až do brazilského Rio de Janeiro.
| České dráhy
Úpravu oken pro snazší průchod mobilního signálu ve vlacích ČD zajistí firma AGC Glass Europe

Úpravu oken pro snazší průchod mobilního signálu ve vlacích ČD zajistí firma AGC Glass Europe

České dráhy podepsaly smlouvu na laserovou úpravu oken pro snazší průchod mobilního signálu ve více než 200 jednotlivých drážních vozech, kterou pro národního dopravce zajistí na základě veřejné zakázky společnost AGC Glass Europe S.A. Úpravy by měly být hotovy do konce letošního roku a vyjdou na 29 milionů korun. České dráhy pro financování této technologické modernizace využijí prostředky získané v rámci dotačního titulu Českého telekomunikačního úřadu.
| České dráhy
České dráhy nepodaly nabídku v rámci nabídkového řízení na linku Plzeň – Domažlice

České dráhy nepodaly nabídku v rámci nabídkového řízení na linku Plzeň – Domažlice

České dráhy nepodaly nabídku do soutěže Plzeňského kraje na zajištění provozu linky P3 Plzeň – Domažlice město. Důvodem je objektivní nemožnost zajistit v požadovaném čase vozidla odpovídající požadavkům stanovených zadávací dokumentací.
| České dráhy
Přechod na letní čas ovlivní dvanáct dálkových vlaků Českých drah

Přechod na letní čas ovlivní dvanáct dálkových vlaků Českých drah

V noci ze soboty 29. na neděli 30. března začne platit letní čas a hodinové ručičky se ve dvě hodiny ráno posunou o hodinu dopředu. Přechod na letní čas ovlivní provoz dvanácti nočních vlaků Českých drah, které budou tou dobou na své trase. U jedenácti z nich okamžikem přechodu na letní čas „naskočí“ zpoždění 60 minut, které se České dráhy budou snažit snížit například zkrácením pobytu vlaků ve stanicích. Jiná situace bude u nočního vlaku EC 461 Baltic express, který bude mimořádně odjíždět z polské Gdyně o hodinu dříve a na českém území pojede již podle letního času a tedy bez zpoždění. Regionálních vlaků se změna nedotkne, protože všechny vyrážejí na svou trasu až po přechodu na letní čas.
| České dráhy
Moderní vlaky se v Olomouckém a Zlínském kraji rychle zabydlely, denně najedou tisíce kilometrů

Moderní vlaky se v Olomouckém a Zlínském kraji rychle zabydlely, denně najedou tisíce kilometrů

Regionální doprava v České republice v posledních letech výrazně mění svou tvář. České dráhy v krajích nasazují moderní vozidla, která cestující vozí do zaměstnání, do školy nebo za volnočasovými aktivitami. V Olomouckém kraji České dráhy provozují tři desítky nových vlaků RegioPanter, dalších pět jezdí od konce loňského roku ve Zlínském kraji. Domovské depo má olomoucká a zlínská panteří rodina v hanácké metropoli.
| České dráhy
Sezona nostalgických jízd začíná na Moravě už o víkendu. Zvláštními vlaky se svezete do Rožnova pod Radhoštěm a v Olomouci

Sezona nostalgických jízd začíná na Moravě už o víkendu. Zvláštními vlaky se svezete do Rožnova pod Radhoštěm a v Olomouci

Nenechte si ujít příležitost svézt se letos poprvé zvláštním parním vlakem. V sobotu 22. března vás parní vlak zaveze z Valašského Meziříčí do Rožnova pod Radhoštěm, kde se koná tradiční Josefský jarmark plný řemesel, folklóru a jedinečné atmosféry. Na první letošní jízdu zvláštních vlaků se mohou těšit zájemci i v Olomouci, kde je vlak v čele s motorovou lokomotivou Pilštyk zaveze výstavu For Model 2025 na olomouckém výstavišti. Navíc své brány letos poprvé otevře i olomoucký depozitář ČD Muzea.
| České dráhy
Startuje sezóna turistických vlaků v Praze a Středočeském kraji

Startuje sezóna turistických vlaků v Praze a Středočeském kraji

V sobotu 22. března startuje nová sezóna turistických vlaků v Praze a ve středních Čechách. O sobotách, nedělích a svátcích až do konce října budou cestující znovu moci vyrazit výletními vlaky do Českého ráje, do Brd nebo Cyklohráčkem na Slánsko. Zhruba o měsíc později začnou jezdit sezónní spoje také z Březnice do Rožmitálu pod Třemšínem. Během sezóny se budou moci fanoušci železnice a veřejné dopravy těšit na řadu atraktivních akcí. V plánu jsou parní vlaky na Křivoklát, do Posázaví, do Dobříše nebo Zruče nad Sázavou, oblíbené letní jízdy Cyklohráčku do různých míst ve Středočeském kraji a řada dalších zajímavých akcí ve spolupráci s Pražskou integrovanou dopravou.
| České dráhy
Výhodnější cestování ve vlacích Českých drah využívá už 1 500 příslušníků Policie ČR, spolupráce trvá dva roky

Výhodnější cestování ve vlacích Českých drah využívá už 1 500 příslušníků Policie ČR, spolupráce trvá dva roky

Spolupráce národního dopravce s Policií ČR vstupuje do třetího roku své existence. Obě strany ji hodnotí jako úspěšnou. Policisté mají možnost jezdit ve vlacích Českých drah za zvýhodněné jízdné, na oplátku pak v případě potřeby pomáhají vlakovému personálu na palubě vlaků. Aktuálně využívá zvýhodněné jízdné cca 1 500 policistů.
| České dráhy
Baltic expressy vozí cestující už 3 měsíce. Od poloviny dubna přibyde na noční spoje lůžkový vůz

Baltic expressy vozí cestující už 3 měsíce. Od poloviny dubna přibyde na noční spoje lůžkový vůz

Nejnovější mezistátní dálková linka Ex32 Praha – Pardubice – Wrocław – Gdańsk –Gdynia má za sebou první tři měsíce fungování. Za tu dobu vlaky, které provozují České dráhy v kooperaci s polským dopravcem PKP Intercity, ujely téměř 640 tisíc kilometrů. Denně na cestu vyráží 4 páry vlaků nazývaných Baltic express, které nabízejí cestování moderními vozy s klimatizací, zásuvkami, občerstvením a komfortními sedačkami. Vzhledem k blížící se hlavní cestovatelské sezoně nasadí od 14. dubna dopravci na noční spoje EC 460 a EC 461 lůžkový vůz.
| České dráhy