Scio··7 min

Skoro 4000 žáků zhodnotilo distanční výuku

Scio

Scio

Scio Základní údaje Právní forma společnost s ručením omezeným Datum založení 8. září 1995 Adresa sídla Pobřežní 658/34, Praha, 186 00, Česko Charakteristika firmy Oblast činnosti školství Identifikátory Oficiální web www.scio.cz IČO 27156125 Některá data mohou pocházet z datové položky. Scio je česká obchodní společnost zaměřená na školní i mimoškolní vzdělávání dětí Do českého vzdělávání mj. zavedla měření výsledků vzdělávání (educational measurement) a obecných studijních předpokladů. Některé testy Scio se po roce 2000 používají pro účely přijímání na vybrané vysoké školy (Národní srovnávací zkoušky)

Tisková zpráva

(Praha, 7. 1. 2021) Co si o distanční výuce myslí veřejnost, ukázala rozsáhlá anketa na českých základních školách. Zapojily se do ní bezmála 4000 žáků, zhruba 700 rodičů a více než stovka pedagogů. Šetření proběhlo v rámci Národního testování 9. tříd realizovaném společností Scio.

Zatím nejrozsáhlejší pohled na to, jak žáci, jejich rodiče i vyučující vnímají přínosy i nedostatky distanční výuky přináší anketa společnosti Scio realizovaná na základních školách. Možnost podle svého si organizovat čas, samostatnost, nové formy výuky, ale také nadmíra úkolů, nižší motivace k učení, chybějící běžný kontakt s vrstevníky, občas váznoucí komunikace všech zúčastněných a také přetížení učitelé – to jsou některá z hlavních zjištění průzkumu na téma distanční výuky. Jeho výsledky mj. přináší vhled do toho, jak výuku vnímají žáci z přelomového ročníku 9. tříd, tedy žáci, z nichž se nyní velká část připravuje na přijímací zkoušky na střední školy.

Šetření zaměřené na distanční výuku proběhlo na přelomu listopadu a prosince v rámci Národního testování 9. tříd a navázalo tak na podobné šetření mezi žáky 6. tříd. Do šetření se zapojilo přes 3800 žáků 9. tříd z 238 základních škol, na 130 školách je pak doplnilo 680 rodičů a na 60 školách pak svůj pohled na distanční výuku vyjádřilo přes 130 pedagogů.

Čas máme pod kontrolou, pochvalují si žáci

„Z výsledků šetření vyplývá, že sami žáci na online výuce oceňují především možnost samostatně si organizovat čas a zároveň jsou tak díky vlastnímu plánování aktivit méně ve stresu. Samostatnost oceňovala více než polovina žáků, zatímco jen čtvrtina žáků se vyjádřila, že jim distanční výuka vůbec nevyhovuje,“ komentuje závěry šetření Eliška Hloupá Sovová, koordinátora projektů pro školy ve společnosti Scio. „Volnost v rozhodování, kdy a čemu se věnovat, zdůrazňovali žáci spontánně i v rámci otevřených odpovědí, kdy opakovaně zmiňovali menší míru stresu a celkově větší pohodu, pokud nebyli pod časovým tlakem a zároveň nebyli rušeni okolím,“ dodává Eliška.

Za největší problém oline výuky považují žáci velké množství zadaných úkolů a práce (44 %), nedostatek motivace k učení (43 %), nedostatečné porozumění výkladu nové látky (39 %) a nedostatečný kontakt se spolužáky (33 %). Se špatným technickým vybavením se potýkalo relativně málo žáků, v absolutních počtech se ale jedná o nezanedbatelnou skupinu, když špatné vybavení má zhruba každý desátý žák. Zároveň více než pětina dotázaných (22 %) zmínila problémy s internetovým připojením. Ale pokud by se něco mělo opravdu zlepšit, tak především komunikace a koordinace s učiteli, myslí si víc než čtvrtina (28 %) žáků.

Jestli si žáci přejí, aby se něco z online výuky opravu přeneslo i do prezenční formy vyučování, pak je to možnost práce ve skupinkách (53 %) a taky možnost i v rámci „běžných“ hodin pracovat s internetem a novými digitálními technologiemi. „V rámci spontánních odpovědí žáci opakovaně zmiňovali obavy, že je učitelé zavalí zkoušením v okamžiku, kdy se vrátí do škol,“ poznamenává k otázce návratu do škol Eliška Hloupá Sovová.

Rodiče ve shodě se svými potomky

Odpovědi rodičů jsou v mnohém shodné s pohledem jejich dětí. Za největší přínos distanční výuky považují to, že jsou děti samostatnější (52 %), naučily se ovládat technologie (41 %) a mohou se učit v době a tempem, která jim nejvíce vyhovují. Hlavní negativum vidí v tom, že děti měly nedostatek sociálních kontaktů s kamarády a spolužáky (79 %), ale také s učiteli (58 %). Ztrátu sociálních kontaktů tak paradoxně vnímají hůře rodiče než jejich potomci. Nejvíce by rodičům pomohla lepší koordinace učitelů a jejich požadavků směřovaných na děti. I tak ale vnímají rodiče výrazný pozitivní posun ve srovnání s mnohdy až chaotickou jarní online výukou. Spokojenost s distanční výukou nyní vyjádřili 4 z 5 rodičů (77 %).

Je to náročné, říkají učitelé

Zatímco rodiče jsou s fungováním škol v době distanční výuky vesměs spokojeni, to samé už neplatí z opačného pohledu. Že s pedagogem potažmo se školou komunikuje a spolupracuje většina rodičů, si myslí jen necelá polovina (48 %) oslovených učitelů. Naopak třetina kantorů tvrdí, že takto aktivních je jen hrstka z rodičů. Pozitivně však vnímají interakci se žáky, kteří jsou dle vyučujících ve své drtivé většině (90 %) aktivní. Většina učitelů (61 %) přitom tráví výukou a přípravou na ni alespoň 8 hodin denně a distanční výuku považuje přesně 9 z 10 dotázaných za náročnější než standardní prezenční výuku, dvě třetiny (66 %) dokonce za mnohem náročnější.

Pomoc potřebuje každý pátý

Většina žáků udává, že zvládala podzimní distanční výuku lépe než na jaře, a že se online formou naučí vše nebo většinu toho, co je po nich vyžadováno. Přesto každý pátý žák (20 %) říká, že online výuku nezvládá buď vůbec nebo méně než z poloviny. Online učením a přípravou tráví žáci zpravidla více než 3 hodiny denně (50 %). Že by jim s přípravou více než jindy pomáhali rodiče, uvádí jen minimum deváťáků (15 %). To ostatně potvrdili i samotní rodiče, z nichž dvě třetiny (64 %) uvedly, že se se svými dětmi neučí vůbec nebo jen minimálně.

Známka bude!

Hojně diskutovanou otázkou distanční výuky je způsob hodnocení. Více než 9 z 10 žáků potvrdilo, že i při online výuce jsou hodnoceni známkami. Jen minimum pak uvedlo, že jsou hodnoceni pouze slovně (4 %) nebo nejsou hodnoceni vůbec (2 %). Pozitivní nicméně je, že dvě třetiny žáků dostávaly k tradičním známkám zpětnou vazbu i ve formě slovního hodnocení. Možná je ale překvapivé to, že slovní hodnocení namísto známek by si po návratu do školních lavic přála jen pětina (20 %) žáků.

Zdroj: www.scio.cz

Další články

Další články od Scio

Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

(Praha, 18. 6. 2024) Letošní sezóna Národních srovnávacích zkoušek (NSZ), které otevírají uchazečům o vysokoškolské studium cestu na více než 80 fakult českých i slovenských vysokých škol, je u konce. Celkem sedmi řádných termínů zkoušek se účastnilo přes 32 tisíc lidí, kteří dohromady vykonali téměř 89 tisíc zkoušek. V příštím školním roce se NSZ uskuteční také sedmkrát, na první termín budou moci zájemci přijít už v prosinci.
| Scio
Scio odchází od Raiffeisenbank kvůli aktivitám banky v Rusku

Scio odchází od Raiffeisenbank kvůli aktivitám banky v Rusku

(Praha, 29. 4. 2024) Scio oznamuje ukončení svého bankovního vztahu s Raiffeisenbank. Toto rozhodnutí je reakcí na trvající a neřešené aktivity Raiffeisenbank v Ruské federaci, které jsou v rozporu s hodnotami a etickými standardy, které Scio dlouhodobě zastává.
| Scio
Před maturanty jsou i hlavní termíny Národních srovnávacích zkoušek

Před maturanty jsou i hlavní termíny Národních srovnávacích zkoušek

(Praha, 13. 3. 2024) Uchazeči o studium na vysoké škole, kteří v rámci přijímacího řízení podstupují Národní srovnávací zkoušky, mají před sebou poslední tři termíny pro absolvování testů. Na ty také nejvíce škol poskytuje slevové poukazy.
| Scio
Žáci devátých tříd mají reálná očekávání v tom, co chtějí dále studovat

Žáci devátých tříd mají reálná očekávání v tom, co chtějí dále studovat

(Praha, 24. 1. 2024) Z testování bezmála 22 tisíc deváťáků vyplývá, že nejúspěšnější řešitelé úloh z češtiny a matematiky se hlásí na gymnázia, nejslabší na učební obory, průměrní řešitelé pak volí ostatní typy středních škol.
| Scio
Sice je umělá, ale tváří se jako živý kamarád

Sice je umělá, ale tváří se jako živý kamarád

(Praha, 24. 1. 2024) Děti využívají umělou inteligenci nejen k přípravě do školy, ale ve velkém také pro zábavu nebo jako kamaráda. To s sebou nese i skrytá rizika.
| Scio
ScioŠkola pomůže řešit kapacity v Praze - otevírá v Holešovicích gymnázium pro 400 studentů ScioŠkoly

ScioŠkola pomůže řešit kapacity v Praze - otevírá v Holešovicích gymnázium pro 400 studentů ScioŠkoly

Od září 2024 začne v Holešovicích působit již druhá pražská střední ScioŠkola. Naváže na zkušenosti ScioŠkoly na Žižkově, která v Praze svou činnost zahájila již před pěti lety. Celkem bude od září 2024 v síti ScioŠkol 23 základních a středních škol, které bude navštěvovat více než 2500 žáků. Scio si tak i nadále udrží svou pozici největšího českého soukromého zřizovatele škol.
| Scio
ScioŠkola a ZŠ Hučák spojí to nejlepší

ScioŠkola a ZŠ Hučák spojí to nejlepší

Od příštího školního školního roku zahájí v Hradci Králové výuku základní ScioŠkola. Vznikne spojením toho nejlepšího z konceptů ZŠ Hučák, která v Hradci Králové působí už 7. rokem, a ScioŠkol, které fungují již 8 let a tvoří síť škol po celé ČR.
| Scio
Mnoho žáků postrádá ve škole pocit bezpečí

Mnoho žáků postrádá ve škole pocit bezpečí

Skoro 30 tisíc žáků základních škol a přes 21 tisíc jejich rodičů se v loňském školním roce vyjadřovalo k otázkám v šetření Mapa školy, které sleduje klima na českých školách.
| Scio
ScioŠkola bude i v Dobříši

ScioŠkola bude i v Dobříši

Od příštího školního roku zahájí v Dobříši výuku nová základní ScioŠkola. Celkově půjde v rámci ČR již o 20. ScioŠkolu. Přihlášky do 1. – 6. třídy přijímá škola již nyní.
| Scio
V listopadu opět zahajují Národní srovnávací zkoušky

V listopadu opět zahajují Národní srovnávací zkoušky

(Praha, 1. 11. 2023) Zkouškou nanečisto začínají 9. listopadu letošní Národní srovnávací zkoušky, které jsou na více než 80 fakultách českých a slovenských vysokých škol součástí přijímacího řízení. V loňském školním roce zkoušky vykonalo přes 27 tisíc uchazečů. Letos mohou vybírat ze sedmi řádných termínů.
| Scio