Ministerstvo dopravy··4 min

Silničáři dnes slavnostně otevřeli stavbu nového přemostění v Blansku

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Práce na novém mostě v Blansku jsou u konce. Jedna z nejvýznamnějších krajských staveb byla zahájena v polovině července 2021, celá výstavba pak trvala 21 měsíců, definitivní předání stavby je plánováno na konec května.

Silničáři dnes slavnostně otevřeli stavbu nového přemostění v Blansku

„Stavba nejenže dominuje celému okolí, ale zároveň je velmi zajímavá i z hlediska stavebně technického řešení. Považuji tento rok za rekordní, ať už z hlediska probíhajících staveb, tak těch, které právě zahajujeme. Stavební sezona běží naplno, takže se aktuálně staví 265,2 km nových dálnic a silnic I. třídy na celém území ČR,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Město se konečně dočkalo komfortního mostu. Ten užijí nejen motoristé pro rychlejší a bezpečný přístup do Starého Blanska s třemi tisícovkami obyvatel. „Blansko na přemostění čekalo 70 let a konečně se to podařilo. Auta tu s omezením projížděla od Vánoc, následovaly dokončovací práce a dnes otevíráme i lávku pro pěší. Končí tu veškerá omezení a most funkčně propojí dva oddělené konce Blanska,“ popsal hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich.

Hlavní nosný ocelový oblouk mostu je délky 77,6 m s dvěma estakádními poli před a za, navrženými z předpjatého betonu. Celková délka nosné konstrukce je 158,4 m. Výška mostu nad terénem je 9 m, výška oblouku 12 m. Z důvodu prostorových podmínek je situován ve směrovém i výškovém oblouku. Most začíná na ulici Svitavská na levém břehu řeky Svitavy a klene se přes koryto řeky, železniční koridor a končí v průmyslové zóně na Starém Blansku.

„Zajímavostí tohoto mostu je nejen jeho polohové umístění, ale také fakt, že řidiči na něm budou muset překonat stoupání, i klesání 8,33%, což na mostech bývá méně obvyklé,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Roman Hanák.

„Pro město Blansko byla výstavba tohoto mostu klíčová, dosud byly dvě části města rozdělené železniční tratí a cesta vedla pouze přes železniční přejezd. Ten byl ale kvůli stále většímu provozu na trati v ranní i odpolední špičce téměř 45 minut z každé hodiny uzavřený. Kolony pak blokovaly dopravu na průtahu Blanskem i v celém městě. Nový most znamená bezproblémový přístup na Staré Blansko nejen pro rezidenty ale také pro podnikatele ze zdejší průmyslové zóny nebo jednotky IZS. Na straně Starého Blanska vznikla jako součást stavby přemostění nová parkoviště pro osobní i nákladní automobily, mostní lávku zase ocení chodci, kteří dosud mohli využívat pouze vzdálený přechod ve stanici Blansko-město.

Navíc jsem přesvědčen, že Blansko získalo novou funkční dominantu,“ řekl starosta města Blanska a krajský radní pro dopravu Jiří Crha.

Realizace celé stavby přijde asi na 348 mil korun. „Mezi krajem a městem bylo v minulosti podepsáno memorandum na tuto stavbu, díky tomu jsme pak financování skládali ze tří zdrojů, včetně projektové dokumentace. Město Blansko investovalo 13 mil. korun, dalších 20 mil. korun vydalo za přípravné práce a výkupy pozemků. Státní fond dopravní infrastruktury na tuto stavbu dal 230 mil. korun a zbytek doplatil Jihomoravský kraj,“ doplnil Hanák.

„Od začátku bylo jasné, že město tuto stavbu potřebuje. Proto jsem rád, že jsme mohli podpořit tento projekt a přispět z rozpočtu SFDI uvedenou částkou,“ zmínil ředitel SFDI Zbyněk Hořelica.

„Při realizaci této důležité dopravní stavby jsme se museli vyrovnat s nečekanými skutečnostmi, jako byla pandemie covidu, ruská agrese na Ukrajině a následný nárůst cen stavebních materiálů. Naše schopnosti byly otestovány i díky nestabilnímu podloží v místě stavby. Přes všechny tyto nepříznivé okolnosti jsme stavbu zdárně dokončili a jsem přesvědčen, že zkušební provoz potvrdí kvalitu naší práce a stavba bude moci být na konci června zkolaudována. Věřím, že přemostění bude dobře sloužit obyvatelům Blanska i projíždějícím řidičům,“ řekl Karel Volf, generální ředitel společnosti Metrostav DIZ.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy